Jarosz Wysocka Diagnostyka opracowanie.doc

(3483 KB) Pobierz

CZĘŚĆ I

Rozdział I

DIAGNOZA

rozpoznawanie jednostkowych stanów rzeczy i tendencji

podstawa postępowania lekarza / terapeuty

zbieranie danych i podanie sądu

stawianie diagnozy jest czynnością złożoną (na podstawie zewnętrznych objawów wnioskujemy o

stanie wewnętrznym)

diagnoza opiera się na dwóch filarach: doświadczeniu i rozumowaniu

diagnoza to zbieranie danych w odpowiedni sposób i interpretacja ich, ocena

postawienie hipotezy dającej podstawę do zmiany stanów rzeczy

ETAPY DIAGNOZY

OPIS: zestawienia danych empirycznych

OCENAocena, porównanie stanów, wyrażenie aprobaty bądź dezaprobaty

KONKLUZJAstwierdzenie potrzeby podjęcia postępowania całościowego lub jej brak

TŁUMACZENIEwyjaśnienie genetyczne, przyczyna stanu

POSTULOWANIEzobrazowanie stanów, które mają być realizowane, usunięte

STAWIANIE HIPOTEZtwierdzeń dotyczących związku między projektem a czynnikiem

przyczynowym

DIAGNOZA ROZWINIĘTA

wyjaśnia szereg problemów dotyczących stanów rzeczy

1. DIAGNOZA IDENTYFIKACYJNA

- identyfikuje badany stan przez przyporządkowanie go do gatunku

- określa dany stan, problem

2. DIAGNOZA GENETYCZNA

- wyjaśnia obszar uwarunkowań badanego stanu rzeczy

- ustala czynniki przyczynowe i mechanizmy rozwoju

3. DIAGNOZA ZNACZENIA

- określa rolę badanego zjawiska dla kompleksu zjawisk

4. DIAGNOZA FAZY

- wskazuje etap rozwoju stanu rzeczy podlegającego rozpoznaniu

5. DIAGNOZA PROGNOSTYCZNA

- przewidywanie tego, jak badane zjawisko może lub powinno się rozwinąć

DIAGNOZA W PEDAGOGICE

Mary Richmond (użycie terminudiagnoza społeczna)

Janusz Korczak, pedagogika wzorem medycyny ma działać wobec rzeczywistości, wobec

problemów wychowawczych, trudności, nie ma objawów bez znaczenia;

pedagog rozumny, ambitny, wiedza o dziecku

Helena Radlińska badanie środowiska społecznego, diagnoza środowiskowa, pomoc jednostce i rodzinie; rola diagnozy genetycznej (przyczyny zjawisk)

Aleksander Kamiński, rozpoznanie w najbliższym otoczeniu (rodzina, szkoła, miejsce pracy,

sąsiedztwo), ważne normy, wzorce, modele

diagnoza postrzegana jako podstawa działalności praktycznej

warunek racjonalnego oddziaływania

zastosowanie w działalności wychowawczej, korekcyjnowyrównawczej, terapeutycznej,

profilaktycznej, resocjalizacyjnej

diagnoza jest MIĘDZY zauważeniem niewłaściwego zachowania a oddziaływaniem

wychowawczym

SEKWENCJA

1. Zaobserwowanie niewłaściwego zachowania

2. Diagnoza jako opis stanu, jego źródeł i znaczenia

3. Decyzja o postępowaniu naprawczym czy korygującym

4. Prowadzenie działań

praktyczny wymiar diagnozy wskazał Wincenty Okoń ; opis zjawisk, wyjaśnienie, przewidywanie

diagnoza ustala przyczyny i skutki, później proponuje rozwiązania

PODSTAWOWE ZASADY DIAGNOZY PSYCHOPEDAGOGICZNEJ

CECHY DIAGNOZY DECYZYJNEJ

1. DĄŻENIE DO REALIZOWANIA...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin