mis-pluszowy-zawsze-cie-wyslucha-o-swoich-klopotach-szepnij-mu-do-ucha-181-2010.pdf

(4236 KB) Pobierz
przewodnik nauczyciela przedszkola – materiały na listopad
Miś pluszowy zawsze cię wysłucha,
o swoich kłopotach szepnij mu do ucha
Propozycje aktywności pomocne w trakcie planowania pracy
wychowawczo-dydaktycznej dla dzieci młodszych na listopad
Cele ogólne:
rozwijanie szacunku do zabawek własnych i innych osób;
uświadamianie dzieciom potrzeby dbania o przedmioty;
wdrażanie maluchów do rozpoznawania i nazywania
emocji własnych i innych;
stwarzanie przedszkolakom okazji do swobodnego wypo-
wiadania się na określony temat;
rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego;
rozwijanie orientacji w schemacie ciała oraz doskonalenie
orientacji w przestrzeni;
rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej;
doskonalenie małej i dużej motoryki;
rozwijanie poczucia rytmu i stwarzanie dzieciom okazji do
swobodnej ekspresji ruchowej przy muzyce.
Dzień Pluszowego
Misia obchodzony jest
25 listopada. Warto przy
tej okazji wykorzystać
plakat dekoracyjny
dołączony do bieżącego
numeru
Propozycje aktywności
Wprowadzenie do tematu zajęć
Sala pełna misiów – rozwijanie umiejętności dzielenia się
zabawkami.
Prowadzący zachęca dzieci, aby przyniosły
do przedszkola ulubione misie. Pluszaki będą towarzyszy-
ły maluchom podczas zabaw organizowanych i  swobod-
nych oraz – w miarę możliwości – w trakcie codziennych
czynności, np. posiłków, spaceru, leżakowania.
wkłady do poduszek lub kawałki starej firanki). Prowadzący
zszywa misia, a  z  kolorowego filcu wycina drobne elemen-
ty, takie jak oczy, nos, usta, kółka, aby zaznaczyć łapy i uszy.
Ochotnicy, używając kleju do tkanin, przyklejają elementy
w odpowiednich miejscach. Kiedy miś jest gotowy, nauczyciel
wraz z grupą zastanawia się, jakie mu nadać imię. W różnych
momentach dnia prowadzący może angażować misia (np. miś
może pocieszać smutne dzieci, pomagać sprzątać lub wymy-
ślać ciekawe zabawy), tak aby maluchy odnalazły w nim przy-
jaciela i towarzysza zabaw.
Warto wprowadzić zasadę, że należy się dzielić wszyst-
kimi misiami znajdującymi się w sali.
Zabawy inicjowane przez nauczyciela
Nasz grupowy miś.
Nauczyciel odrysowuje na tkaninie sza-
blon misia, a następnie wycina, przykładając do siebie dwie
części tkaniny (prawą stroną do środka). Zszywa je. Ochotni-
cy obserwują dorosłego podczas pracy. Na bieżąco objaśnia
on, jakich przyrządów używa i co robi. Kiedy elementy są już
zszyte i przewrócone na prawą stronę, chętne maluchy mogą
wypchać misia przy użyciu wypełnienia do maskotek (np.
Po konsultacji z rodzicami nauczyciel może zapropono-
wać, aby w każdy piątek kolejne chętne dziecko zabiera-
ło misia na sobotę i niedzielę do domu – aby pluszak nie
był sam w przedszkolu.
46
BLIŻEJ PRZEDSZKOLA 10.181/2016
przewodnik nauczyciela przedszkola – materiały na listopad
Zabawy integracyjne
Miś szuka przyjaciela – zabawa pozwalająca doświadczyć
Miś staruszek
(Monika Majewska)
Leży w kącie bardzo smutny miś pluszowy,
w łóżku Asi śpi już pluszak całkiem nowy.
Miś ma prawe uszko lekko naderwane,
było tyle razy przez Asię szarpane.
Szara łatka odpadła misiowi z brzuszka
od częstego tulenia do Asi uszka.
Miś bardzo lubił, gdy Asia go tuliła,
pocieszał ją zawsze, gdy mu się żaliła.
Przytulał ją czule swoją małą łapką,
którą mama wypchała mięciutką watką.
Dzielnie bronił zamku, walczył ze smokami
lub tańczył na statku razem z piratami.
Teraz Asia z nowym bawi się puchatkiem,
smutny miś zza łóżka spogląda ukradkiem.
Marzy, by jak dawniej Asia go kochała,
do swojego uszka czule przytulała.
Zmartwiona mama położyła go na łóżku,
zszyła ucho i łatkę na misia brzuszku.
Asia zawstydzona misia przeprosiła
i tak jak dawniej do uszka przytuliła.
W łóżku śpi miś nowy, obok miś staruszek,
który szepta bajeczki do Asinych uszek.
Po analizie wiersza nauczyciel zachęca, aby dzieci dobrze
przyglądnęły się zabawkom w sali przedszkolnej i wyszu-
kały takie, które wymagają naprawy. Z pomocą prowadzą-
cego maluchy dokonują napraw lub jeśli jest taka potrze-
ba, proszą o pomoc rodziców (ewentualnie konserwatora).
pozytywnego kontaktu z  innymi.
Dzieci siedzą w  kole,
a ochotnik znajduje się w środku. Maluchy powtarzają sło-
wa rymowanki „Miś” Katarzyny Tomiak-Zaremby. „Miś”,
czyli osoba w  środku, wypowiada imię kolegi, którego za-
prasza do koła. Wskazane dziecko przytula „misia” siedzą-
cego w środku i zajmuje jego miejsce. Zabawa trwa do mo-
mentu, aż wszystkie osoby zostaną „misiem”.
Miś
(Katarzyna Tomiak-Zaremba)
Tam pod drzewem siedzi miś,
miś jest trochę smutny dziś.
Szuka kolegi miłego,
który pocieszy smutnego.
Rozgląda się wszędzie
– kto nim będzie?
Taniec z  misiem – zabawa taneczna.
Maluchy tańczą
do dowolnej wesołej muzyki (np.  utwór instrumentalny
„Taniec pajacyka”,
który jest dostępny na stronie www.
dopobrania.blizejprzedszkola.pl). Kiedy prowadzący pod-
nosi obrazek z jednym misiem, uczestnicy zabawy tańczą
w parze, trzymając za łapki swojego misia. Kiedy podnie-
sie obrazek z  dwoma misiami, dziecko-miś szuka drugiej
osoby i  tańczy w  kółeczku.
Nauczyciel może zwięk-
szyć liczbę misiów do trzech – wówczas dzieci tworzą
kółeczka złożone z trzech osób. Warto, aby oprócz sylwet
misiów prowadzący prezentował również kartonik z cyfrą
wyrażającą liczbę misiów. Po kilku powtórzeniach prowa-
dzący może prezentować kartoniki z samymi cyframi.
Jak czuł się miś? – swobodna improwizacja ruchowa
przy muzyce.
Dzieci ruchem i  gestem oddają emocje, ja-
kie towarzyszyły misiowi z wiersza. Kiedy słyszą
„Smutne
dźwięki”,
ilustrują ruchem, jak mógł się poruszać smutny
miś, a gdy w tle słychać
„Wesołe dźwięki”
– starają się po-
kazać, jak czuł się miś, kiedy Asia go przeprosiła.
Zabawy i rozmowy inspirowane opowiadaniem
„Miszka” – wysłuchanie fragmentów opowiadania Woj-
Zabawy i rozmowy inspirowane wierszem
„Miś staruszek” – wysłuchanie wiersza i  rozmowa kie-
rowana przez nauczyciela w  oparciu o  treść utworu.
Rozmowa na temat wiersza – przykładowe pytania:
O kim
opowiada wiersz? Jak czuł się miś? Dlaczego był smutny? Czy
wiecie, kiedy miś był szczęśliwy?
(gdy Asia tuliła go do usz-
ka; gdy bawiła się z nim; gdy spał z Asią w łóżeczku).
Czy
Asia zawsze dbała o swojego misia? Kto pomógł misiowi? Jak
zachowała się Asia, kiedy mama naprawiła misia? Jak należy
dbać o swoje zabawki?
ciecha Widłaka
(dostępne na stronie www.dopobrania.bli-
zejprzedszkola.pl). Rozmowa inspirowana treścią opowia-
dania – przykładowe pytania:
Kiedy Kacper otrzymał Miszkę?
Jaką magiczną moc miał miś Miszka? Dlaczego tata Kacperka
bał się, że Miszka zamieni się w białego niedźwiedzia? Jak my-
ślicie – czy Kacperek pozwoli bawić się siostrze swoim misiem?
Poznaj mojego Misia – doskonalenie umiejętności wy-
powiadania się na forum grupy.
Maluchy przedstawiają
swojego misia kolegom – opowiadają, kto wymyślił dla misia
imię i  dlaczego akurat takie. Ochotnicy dodatkowo mogą
opowiedzieć, w  jakich okolicznościach misie pojawiły się
w ich życiu, opisać ich wygląd itd.
BLIŻEJ PRZEDSZKOLA 10.181/2016
47
przewodnik nauczyciela przedszkola – materiały na listopad
Zabawy i rozmowy inspirowane piosenką
„Miś pluszowy” – wysłuchanie piosenki i rozmowa w opar-
Zabawy logopedyczne
sssĆwiczenia
artykulacyjne
Kołysanka dla Puchatka.
Maluchy trzymają swoje misie
ciu o jej treść.
Przykładowe pytania:
Kim był pluszowy miś
dla mamy? W  czym swojego misia nosił tata? O  czym można
szeptać misiowi do ucha?
Miś pluszowy
(sł. i muz. Bożena Forma)
Kiedy mama była mała,
pluszowego misia miała.
Był jej wielkim przyjacielem,
opowiada o nim wiele.
Ref. Miś, miś, miś pluszowy
zawsze cię wysłucha.
O swoich kłopotach szepnij mu do ucha.
Przedszkolakiem był nasz tata,
miał też misia pluszowego.
Zawsze nosił go w plecaku,
nigdzie nie chciał iść bez niego.
Ref. Miś, miś, miś pluszowy…
Ja mam też swojego misia,
wiem, że zawsze na mnie czeka.
Chętnie mówię mu o wszystkim,
mogę przed nim ponarzekać.
Ref. Miś, miś, miś pluszowy…
(Źródło: Bożena Forma,
Rok z piosenką. Piosenki dla dzieci na różne
okazje,
Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2014, s. 4-5)
i kołyszą je do snu. Słuchają wiersza i w odpowiednich mo-
mentach na wydechu wypowiadają głoskę „aaa…”, starając
się jednocześnie wydłużać oddech. W miejscach oznaczo-
nych „/” nabierają cicho powietrza.
Kołysanka dla Puchatka
(Anetka Skorek)
Śpij, mój Misiu, śpij,
o bajeczkach śnij. (…)
– Aaa/ aaa/ aaa.
– Aaa/ aaa/ aaa.
– Aaa/ aaa/ aaa.
Ciii… Puchatek śpi,
o czymś sobie śni.
Zamknął oczka swe malutkie,
skulił łapki dwie tłuściutkie.
Śpij, Puchatku, śpij.
Gdy zasypia mały miś,
śpiewa mu piosenkę Krzyś:
– Aaa/ aaa/ aaa… (…)
(Źródło: Ewa Małgorzata Skorek,
100 tekstów do ćwiczeń logopedycz-
nych,
Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2005, s. 120-121)
Ćwiczenia warg i języka
Co to za mina?
Nauczyciel prezentuje ilustracje z minami
Zabawy i rozmowy inspirowane historyjką obrazkową
Co słychać u  pluszowego misia? – rozwijanie umiejęt-
misiów. Dzieci nazywają emocje, jakie dana mina przed-
stawia. Patrząc w  lusterko, starają się przybrać taki sam
wyraz twarzy.
ności logicznego myślenia i budowania zdań złożonych.
Nauczyciel prezentuje obrazki ilustrujące misia w różnych
sytuacjach. Maluchy opowiadają o tym, co widzą na obraz-
kach, a następnie próbują je ułożyć w logicznej kolejności.
Ochotnicy mogą opowiedzieć krótką historię z dnia mi-
sia na podstawie ilustracji.
Ćwiczenia słuchowe
Obudź się, misiu!
Przedszkolaki wcielają się w role „niedź-
wiedzi”. Poruszają się po dywanie na czworakach. Kiedy
usłyszą dowolną kołysankę, kładą się i  zapadają w  sen.
Gdy prowadzący zadzwoni dzwoneczkiem, „niedźwiedzie”
budzą się i ponownie poruszają się po dywanie.
48
BLIŻEJ PRZEDSZKOLA 10.181/2016
przewodnik nauczyciela przedszkola – materiały na listopad
Zabawy paluszkowe
Maluchy zaciskają dłoń i  naśladują gesty wykonywane
przez prowadzącego.
Usypianie niedźwiadków
(Katarzyna Tomiak-Zaremba)
Mama niedźwiedzica cztery misie miała,
dzieci prostują kciuk – „mama”,
następnie po kolei prostują pozostałe cztery palce – „misie”
co wieczór je czule łapą swą głaskała:
głaszczą jedną dłonią wierzch drugiej
pierwszego po uchu,
pokazują palec wskazujący i dotykają ucha
drugiego po brzuchu,
pokazują palec wskazujący i środkowy i dotykają brzucha
trzeciego po brodzie,
pokazują palec wskazujący, środkowy
i serdeczny i dotykają brody
czwartego po nodze.
pokazują cztery palce – bez kciuka i dotykają nimi nogi
Czule je tuliła i cicho mruczała,
krzyżują dłonie na piersiach
póki nie zasnęła misiów czwórka cała.
dotykają policzka złożonymi dłońmi
Niedźwiedź to nie miś – pogłębiane wiedzy na temat
Zabawy dydaktyczne
Gdzie siedzi miś? – utrwalanie liczebników porządko-
świata przyrody.
Prowadzący prezentuje fotografie plu-
szowego misia i niedźwiedzia brunatnego. Dzieci opisują,
co znajduje się na ilustracjach i  wymieniają różnice i  po-
dobieństwa między misiem a  niedźwiedziem. Nauczyciel
zadaje pytania pogłębiające wiedzę, np.
Czy niedźwiedź wy-
gląda tak przyjaźnie jak pluszowy miś? Czy wolo zbliżać się do
niedźwiedzia? Jak powinniśmy się zachować, kiedy spotkamy
niedźwiedzia?
wych.
Nauczyciel układa na dywanie sześć obrazków mi-
siów w różnych kolorach.
Ochotnik podchodzi do sylwet
i wskazuje misia według instrukcji słownej nauczyciela, np.
Pokaż, który miś jest trzeci
(licząc od lewej strony).
Jaki kolor
ma trzeci miś?
Przedszkolaki otrzymują kółka z papieru
w takich samych kolorach jak sylwety misiów. Kiedy nauczy-
ciel zada zagadkę, np.
jaki kolor ma pierwszy/ostatni miś?,
dzie-
ci podnoszą kółko w takim kolorze, jaki ma miś.
Kolorowe misie – doskonalenie pamięci wzrokowej.
Na-
uczyciel układa na stoliku sylwety misiów w różnych kolo-
rach – jeden obok drugiego (zaczyna od trzech, a z każdym
powtórzeniem zwiększa ich liczbę). Ochotnik przez chwilę
przygląda się misiom, po czym dorosły zakrywa sylwety
paskiem papieru, a  maluch stara się ułożyć pod spodem
takie same sylwety.
Misiowe puzzle – rozwijanie percepcji wzrokowej.
Pro-
Jak nazywają się misie – zabawa czytelnicza
(inspiro-
wadzący przynosi cztery koperty oznaczone kropkami od
2 do 5. W każdej znajdują się elementy układanki. Ochot-
nicy mogą spróbować samodzielnie ułożyć obrazki. W ra-
zie problemów mogą poprosić o pomoc dowolnego kolegę
z grupy.
wana metodą sylabową, [w:] Jagoda Cieszyńska,
Kocham
uczyć czytać. Poradnik dla rodziców i  nauczycieli,
Wydaw-
nictwo Edukacyjne, Kraków 2015). Nauczyciel wiesza
na tablicy sylwety kolorowych misiów, a  na podłodze
układa kartoniki z sylabami (MA, MO, MI, ME, MU, MY).
BLIŻEJ PRZEDSZKOLA 10.181/2016
49
przewodnik nauczyciela przedszkola – materiały na listopad
Etap I:
Ochotnicy podnoszą kartonik i umieszczają go pod
dowolną sylwetą misia, a  nauczyciel odczytuje sylabę –
imię misia. Dzieci powtarzają za nim. W  ten sam sposób
postępują z pozostałymi kartonikami.
Etap II:
Prowadzą-
cy prosi, aby chętne dzieci wskazały misie, których imiona
wypowiada.
Etap III:
Ochotnicy czytają imiona wybranych
misiów lub wszystkich po kolei.
towej www.dopobrania.blizejprzedszkola.pl). Na przerwę
w muzyce zmieniają kolor kredki i malują dowolny element
na karcie pracy. Kiedy ponownie rozlegnie się muzyka, się-
gają po niebieską kredkę i odbijają kropki.
Dzieci chwy-
tają niebieskie kredki w obydwie dłonie i odbijają kropki na
kartce naprzemiennie – raz prawą, raz lewą ręką w rytmie,
który nauczyciel wygrywa na kołatce (powinien płynnie
zmieniać tempo, pozwalając wszystkim maluchom dosto-
sować rytm uderzeń do narzuconego tempa). Kiedy uczest-
nicy zabawy usłyszą dźwięk grzechotki, sięgają po dowolny
kolor i malują obrazek.
Zabawy muzyczne
„Dwa małe misie” – zabawa muzyczno-ruchowa.
Malu-
chy dobierają się w pary i trzymając się za ręce, obracają
się dookoła. Śpiewają piosenkę. Na słowa:
ha, ha, ha…
pod-
skakują, starając się nie puścić dłoni.
Obrazki i kartoniki można wykorzystać do pracy indywidu-
alnej, podczas której dzieci mogłyby podpisywać imiona
misiów według wzoru, który wisi na tablicy.
Jeżeli na-
uczyciel przygotuje podwójne kartoniki, maluchy mogą do-
wolnie łączyć sylaby, tworząc dłuższe imiona misiów, np.
MOMO, MUMU, MEMI.
Dwa małe misie
(sł. i muz. Maria Zofia Tomaszewska)
Dwa misie tańcują,
tańcują, tańcują.
Bardzo się przy tym radują,
ach radują się.
Ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha!
Ach, radują się! (2x)
(Źródło: Maria Zofia Tomaszewska,
Kapelusz pełen nut. Zabawy mu-
zyczne i ogólnorozwojowe dla młodszych przedszkolaków i starszych grup
żłobkowych,
wyd. CEBP 24.12 Sp. z o.o., Kraków 2016, s. 16)
Miękki jak miś – rozwijanie percepcji dotykowej.
Jest to
propozycja do indywidualnej pracy z  dzieckiem. Z  kawał-
ków materiału (plusz, drobnoziarnisty papier ścierny, tka-
nina z długim włosiem, tektura falista, folia bąbelkowa itp.)
należy wyciąć kwadraty tej samej wielkości, następnie nało-
żyć je na kwadratowe kartoniki z grubej tektury.
Dziecko
z zamkniętymi oczami dotyka kolejnych kartoników i opisu-
je wrażenia. Maluch wskazuje te, które w  dotyku przypo-
minają misia.
Nauczyciel przygotowuje kartoniki w po-
dwójnej ilości. Nauczyciel przesłania dziecku oczy chustką
i zachęca, aby dobrało w pary kartoniki o takiej samej fak-
turze.
Gdzie jest miś? – zabawa utrwalająca umiejętność okre-
Zabawy plastyczne i przestrzenne
Rzeźba misia – lepienie z  masy solnej.
Nauczyciel z  po-
ślania stosunków w przestrzeni.
Etap I:
Maluchy umiesz-
czają swoje przytulanki zgodnie z  instrukcją słowną na-
uczyciela, np.
pod stołem, obok krzesła, na półce, w pudełku,
pomiędzy książkami.
Etap II:
Nauczyciel chowa misia w wy-
branym miejscu w sali, a ochotnik szuka misia, kierując się
podpowiedziami:
na zasadzie
ciepło – zimno
(im bliżej mi-
sia jest dziecko, tym szybciej nauczyciel wypowiada słowo
ciepło, a im dalej jest dziecko od zguby, tym szybciej prowa-
dzący wypowiada słowo
zimno).
Starsze przedszkolaki
mogą szukać misia, posługując się wskazówkami słownymi
wypowiadanymi przez prowadzącego:
idź do przodu, do tyłu,
w bok.
Parasol dla misia – doskonalenie motoryki małej.
Na
mocą ochotników przygotowuje masę solną. W  trakcie
wyrabiania dodaje do niej brązowy barwnik spożywczy
(zamiast masy solnej można wykorzystać plastelinę lub
modelinę). Dzieci formują z masy kule: dwie duże, cztery
średnie i  dwie małe. Duże kule łączą tak, aby powstała
głowa i tułów, średnie lekko rozwałkowują i formują z nich
ręce i nogi, a z małych formują uszy. Oczy, nos i buzię wy-
konują z masy w kontrastowym kolorze (jasnym – bez do-
datku barwnika lub ciemnobrązowym z  dodatkiem więk-
szej ilości pigmentu). Przedszkolaki wymyślają dla misiów
imiona i pozostawiają prace do wyschnięcia.
karcie pracy z misiem
maluchy niebieską kredką odbija-
ją kropki w rytmie dowolnego utworu (np.
„Spacer misia”,
wersję instrumentalną możesz pobrać na stronie interne-
Warto zwrócić uwagę na fakt, że figurki misiów są bardzo
delikatne. Dlatego należy obchodzić się z nimi ostrożnie,
aby się nie zniszczyły.
50
BLIŻEJ PRZEDSZKOLA 10.181/2016
Zgłoś jeśli naruszono regulamin