olimpus jezyk angielski testy klasa 3.pdf

(21 KB) Pobierz
olimpus jezyk angielski testy klasa 3
( olimpus_jezyk_angielski_testy_klasa_3.pdf )
http://www.fileshare.co.pl/p/?f=olimpus_jezyk_angielski_testy_klasa_3#
Podobne: olimpus jezyk angielski testy klasa 3, olimpus angielski testy klasa 3, olimpus jezyk angielski klasa 2,
olimpus angielski testy klasa 5, olimpus angielski testy klasa 2, olimpus angielski testy klasa 4,
jezyk angielski testy klasa 1, jezyk angielski testy klasa 4, jezyk angielski testy klasa 5,
"Antygona" napisana zostala w 440 roku p. n. e. przez jednego z najpopularniejszych tragikow greckich Sofoklesa. Dzielo ten powiazany jest z mitem
tebanskim, ktory opowiada o historii Edypa. Materia tragedii okazuje sie byc konflikt, czyli starcie sie dwoch sprzecznych racji, oraz zwyciestwo
ktorejkolwiek z tych propozycji musi zmierzac tragicznych efekcie. Konflikt opiera sie na tym, ze zadna zbytnio scierajacych sie stron nie powinna byc
lepsza lub gorsza, ale obu nie da sie pogodzic. Jest to zatem sytuacja wyjawszy dobrego wyjscia. Bohaterami tragicznymi w dramacie Sofoklesa okazuje
sie byc wiele istot. Mozna powiadamiac o tragizmie Ismeny, Eurydyki, Hajmona, jednak ich tragizm stanowi konsekwencje tragizmu dwojga glownych
bohaterow: Antygony jak i rowniez Kreona. Spor ten zaistnial, gdyz Kreon wydal zakaz grzebania zwlok brata Antygony, Polinejkesa, ktory to wraz z
angielskim wojskiem napadl na Teby, aby wyszukac wladze swemu bratu Eteoklesowi. Obaj przeciwnicy zgineli w calej walce, oraz Kreon kazal z
honorami pogrzebac zwloki Eteoklesa, zas cialo Polinejkesa pozostawic ptakom na pozarcie. Postapil naprawde dlatego, ze uwazal, ze obroncy osrodka
miejskiego nalezy sie godny pogrzeb, a zdrajce, jakim wyrazil sie Polinejkes, trzeba ukarac nawet na smierci.
Heroina zostala przylapana na grzebaniu zwlok brata i przyprowadzona przed oblicze krola. Kreon skazal ja za to w kare smierci. Kreon swoje
postepowanie tlumaczyl checia utrzymania autorytetu wsrod poddanych. Wladca kierowal sie poczuciem osobistej dumy jak i rowniez nie pragnal
pozwolic, zeby jego poddani lamali upowaznienie ustanowione za sprawa niego. Swiadczylo by to o tej slabosci. Znaczaca role w powyzszym konflikcie
odegral fakt, ze osoba, ktora to odwazyla sie sprzeciwic krolowi byla niewiasta. To w dalszym ciagu w wiekszym stopniu urazilo jego dume, o czym
sygnalizuja slowa: "U mnie nie bedzie byc wzorem kobieta". Kreon poprzez wydanie wyroku w Antygone pragnal udowodnic, ze jest wladca stanowczym
jak i rowniez winny bedzie ukarany, nawet jesli jest czlonkiem krolewskiego rodu. Sam zakaz pogrzebania cialka Polinejkesa posiadal na zamiarze
podkreslenie, ze zdradzieckie operowania przeciwko wlasnemu krajowi zadnej osobie nie moze ujsc bezkarnie. Antygona postanowila zlamac zakaz
krolewski i wbrew niebezpieczenstwa, jakie jej za to grozilo, pogrzebac brata. W zakupionym postepowaniu kierowala sie miloscia, a zwlaszcza
obowiazkiem religijnym. Antygona bronila swoich racji mowiac, ze wybrala wiernosc wobec prawa boskiego, albowiem uwazala je za istotniejsze niz
upowaznienie wydane za sprawa czlowieka, aczkolwiek jest maz krolem. Dzieki pytanie, czy wiedziala o zakazie odpowiedziala twierdzaco jak i rowniez
dodala, ze "Nie Zeus przeciez obwiescil to prawo" i nadal "Wspolkochac przyszlam, nie wspolnienawidzic". Kierowala sie wiec szlachetnymi pobudkami
jak i rowniez nie mogla odwrocic sie od wlasnego brata, mimo ze okrzyknieto fita zdrajca. Do niej uczynek byl wiec argumentem milosci w celu brata,
odwagi i wiernosci zasadom religijnym. Widzimy zatem, ze rowniez jedna oraz druga witryna konfliktu miala swoje racje, a dobor pomiedzy nimi nie byl
latwy, co wiecej niemozliwy. Tragizm Antygony opiera sie wlasnie za zakupach grupowych, iz nie mogla pani wybrac miedzy dobrem oraz zlem. Mogla
jedynie wybrac mniejsze badz wieksze zlo. Gdyby podporzadkowala sie zakazowi Kreona, przyjela by upowaznienie ludzkie, jednak zlamala azeby prawo
boskie, ktore uwazala za istotniejsze. Dokonala zatem wy
bory podyktowanego do niej przez etyka, nie bojac sie sankcje, ktora musiala poniesc. Mimo ceny, ktora zaplacila zbytnio swoje postepowanie, odniosla
moralne zwyciestwo powyzej Kreonem, albowiem zrozumial maz swoj defekt i to, ze tej racje, w jakikolwiek sposob wazne, nie byly tak istotne, zeby
lamac upowaznienie boskie. Opamietanie przyszlo jednakze zbyt pozno. Doprowadzila w celu niego samobojcza smierc syna Kreona. Dzieki swoje zywot
targnela sie rowniez Eurydyka, ktora nie mogla przebolec utraty syna. W ten sposob spor dwoch racji doprowadzil w celu tragedii.
W moim odczuciu stanowisko Sofoklesa wobec konfliktu jest wyraznie okreslone, wyplywa ono z jego pogladow etycznych jak i rowniez religijnych.
Trzeba wspomniec, ze tworca "Antygony" byl osoba glebokiej wiary, silnie przywiazanym do kulturze. NIe akceptowal sofistycznych koncepcji, ktore
podwazaly nienaruszalnosc zasad moralnych jak i rowniez religijnych. Wedle Sofoklesa, niepisane prawa boskie byly odwieczne i nienaruszalne. I z tej
przyczyny w dramacie biora one gore. Sen wieczny Antygony stala sie jej triumfem. Trzeba zanotowac, ze w calej konflikt obu praw uruchamiaja sie
bogowie. To zbytnio ich rzecza Kreon odwoluje swoj rozkaz. Interwencja bogow wskazuje bez zadnych watpliwosci, ze spomiedzy dwoch prawd
wyrazonych w calej dramacie, jedna jest wazniejsza.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin