za trudne bo trzeba myslec.pdf

(11649 KB) Pobierz
Mirosław Dąbrowski
(Za) trudne,
bo trzeba myśleć?
O efektach nauczania matematyki
na I etapie kształcenia
Warszawa 2013
1288520807.001.png 1288520807.002.png
Autor książki:
dr Mirosław Dąbrowski
Recenzenci:
prof. zw. dr hab. Dorota Klus-Stańska (prof. UG)
dr hab. Wacław Zawadowski
Wydawca:
Instytut Badań Edukacyjnych
ul. Górczewska 8
01-180 Warszawa
Tel.(22) 241 71 00
www.ibe.edu.pl
© Copyright by Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2013
ISBN 978-83-61693-15-4
Autor opracowania okładki:
Stefan Drobner
Opracowanie DTP, korekta, druk i oprawa:
ARW A. Grzegorczyk
www.grzeg.com.pl
Publikacja współinansowana przez Unię Europejską w ramach
Europejskiego Funduszu Społecznego – Program Operacyjny Kapitał Ludzki,
Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działania 3.2 Rozwój
systemu egzaminów zewnętrznych.
Publikacja opracowana w ramach projektu: „Badania uwarunkowań
zróżnicowania wyników egzaminów zewnętrznych”.
Publikacja jest dystrybuowana bezpłatnie.
SpIS treścI
Wstęp ..............................................................5
RozdziAł i: o umiejętnościAch mAtemAtycznych
tRzecioklAsistóW ................................................7
I.1. Sztuka rozwiązywania zadań tekstowych ...............................8
I.1.1. Najbardziej typowe z możliwych......................................9
Zadania proste na porównywanie różnicowe i ilorazowe ..................10
Zadania złożone dotyczące porównywania różnicowego i ilorazowego.......12
Zadania złożone na porównywanie różnicowe i ilorazowe – szukana suma ...16
Zadanie proste na porównywanie różnicowe z nadmiarem danych ..........22
Zadanie złożone na porównywanie różnicowe – szyk i sposób podania danych ....25
Zadania złożone – porównywanie różnicowe i ilorazowe ze znaną sumą......29
Podsumowanie ...................................................36
I.1.2. A gdy zadanie jest nietypowe? ......................................37
Co to znaczy rozwiązać zadanie? ....................................37
Co zrobić z tymi liczbami? .........................................62
A gdy liczb jest więcej? ...........................................81
Podsumowanie ...................................................98
I.2. Arytmetyka szkolna – liczby, obliczenia … i język symboliczny............99
Stosowanie algorytmów obliczeń pisemnych ..........................100
Stosowanie przez uczniów własnych strategii wykonywania obliczeń.......107
Gdy dominuje jedna metoda!.......................................118
Rozumienie działań dodawania i odejmowania.........................120
Wykonywanie obliczeń złożonych ..................................122
Porównywanie liczb naturalnych i rozumienie systemu dziesiętnego........128
Podsumowanie ..................................................137
I.3. Miary – w szkole i poza nią .......................................138
Wykonywanie obliczeń pieniężnych .................................139
Wykonywanie obliczeń dotyczących czasu............................148
Wykonywanie obliczeń dotyczących temperatury.......................159
Wykonywanie obliczeń dotyczących pojemności z użyciem prostych
ułamków zwykłych ..............................................166
Obwód prostokąta ...............................................175
Podsumowanie ..................................................180
3
I.4. Czytanki matematyczne...........................................182
Czytanka A: Ulubione dyscypliny sportu .............................183
Czytanka B: O oszczędzaniu wody ..................................187
Czytanka C: Dyplomy ............................................191
Czytanka D: Co ciekawego w telewizji? .............................195
Podsumowanie ..................................................202
RozdziAł ii. Rzut okA nA szkolną codzienność .............204
II.1. Proces kształcenia? ..............................................206
Sprawdzanie wiedzy .............................................206
Pogadanka czy dyskusja?..........................................207
Aktywność twórcza uczniów .......................................212
Gry i zabawy dydaktyczne.........................................215
II.2. Razem czy osobno? ..............................................216
II.3. Kto pyta nie błądzi? ..............................................220
II.4. Dwa końce tego samego kija? ......................................227
II.5. Wystarczy podpowiedzieć? ........................................230
II.6. Typowe czyli jakie? ..............................................243
II.7. Skuteczny nauczyciel?............................................250
RozdziAł iii. czAs podstAW pRogRAmoWych .................258
III.1. Umiejętności kluczowe w polskich podstawach programowych ...........259
III.2. Cele i treści edukacji matematycznej w podstawach programowych ........269
Cele edukacji matematycznej w podstawach programowych .............270
Treści edukacji matematycznej w podstawach programowych.............275
W ramach podsumowania .........................................291
BiBliogRAfiA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 294
4
WStęp
W ciągu ostatnich lat wielokrotnie byłem uczestnikiem mniej więcej tak prze-
biegających dialogów z nauczycielami klas 1-3 w trakcie spotkań poświęconych
rozwijaniu umiejętności matematycznych dzieci:
Jak Państwo uważacie, czy to zadanie jest, dla uczniów klasy trzeciej, ła twe
czy trudne?
Trudne! Bardzo trudne!
Tak? A dlaczego Państwo tak uważacie?
Bo trzeba myśleć!
Za trudne dla dzieci!
W szkole nie robimy zadań na myślenie.
Niekiedy, sprowokowany takimi odpowiedziami, dorzucałem kolejne pytanie:
A w takim razie, jakie zadania Państwo robicie? I po co je robicie?
W tym momencie często na sali zapadała cisza, gdyż sami nauczyciele uświa-
damiali sobie, jaki obraz polskiej szkoły początku XXI wieku wyłania się z ich
wypowiedzi.
W tej książce chciałbym zastanowić się nad tym, jak jest z tym przywoływanym
przez nauczycieli myśleniem podczas zajęć z edukacji matematycznej w klasie
trzeciej, pod koniec pierwszego etapu kształcenia. Czy rzeczywiście myśle-
nie sprawia naszym uczniom taką trudność? Jak to możliwe, że dziecko, które
w okresie przedszkolnym zaskakuje swoją pomysłowością i kreatywnością, na-
gle, po rozpoczęciu nauki szkolnej, ma kłopoty z myśleniem ? I jeśli tak rzeczywi-
ście jest, to jakie mogą być tego ewentualne przyczyny?
Szukając odpowiedzi na te pytania odwołam się do wyników badań prowadzo-
nych od 2006 roku przez Centralną Komisję Egzaminacyjną w ramach kierowa-
nego przeze mnie projektu „Badanie umiejętności podstawowych uczniów trze-
ciej klasy szkoły podstawowej” 1 .
1 Współinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego – Program
Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet III „Wysoka jakość systemu oświaty”, Działanie 3.2 „Rozwój
systemu egzaminów zewnętrznych”.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin