OCHRONA ŚRODOWISKA kon_c9_01_2015.pdf

(1400 KB) Pobierz
PRZEPISY NADZORU KONWENCYJNEGO
STATKÓW MORSKICH
CZĘŚĆ IX
OCHRONA
ŚRODOWISKA
2015
styczeń
GDAŃSK
Część IX – Ochrona
środowiska
– styczeń 2015, Przepisów nadzoru konwencyjnego statków morskich
została
zatwierdzona przez Zarząd PRS S.A. w dniu 29 grudnia 2014 r. i wchodzi w
życie
z dniem 1 stycznia 2015 r.
Z dniem wejścia w
życie
niniejszej
Części IX,
jej wymagania mają zastosowanie do wszystkich statków podno-
szących polską banderę, które uprawiają
żeglugę
morską i są klasyfikowane przez PRS, z wyjątkiem
łodzi
motoro-
wych i jachtów morskich o długości mniejszej niż 24 m, nie spełniających kryteriów konwencyjności określonych
w Załącznikach IV i V do Konwencji MARPOL 73/78.
Niniejsza część
Przepisów
ma również zastosowanie do statków konwencyjnych podnoszących bandery inne
niż polska i klasyfikowanych przez PRS.
Rozszerzeniem i uzupełnieniem
Części IX – Ochrona
Środowiska
– styczeń 2015 są następujące publikacje:
Publikacja Nr 103/P – Wytyczne dotyczące efektywności energetycznej statków – 2014
Publikacja Nr 105/P – Morskie stacjonarne platformy produkcyjne, Przepisy budowy i nadzoru – 2014
Publikacja Nr 106/P – Przepisy ekologicznego znaku klasy – 2014.
©
Copyright by Polski Rejestr Statków S.A., 2015
PRS/OP, 12/2014
ISBN 978-83-7664-270-3
2
SPIS TREŚCI
str.
1 Postanowienia ogólne......................................................................................................................................
1.1 Zakres zastosowania i zawartość
Przepisów.............................................................................................
1.2 Określenia.................................................................................................................................................
1.3 Zakres nadzoru .........................................................................................................................................
2 Zapobieganie zanieczyszczaniu morza olejami
............................................................................................
2.1 Wymagania techniczne w zakresie konstrukcji i wyposażenia statku –
zapobieganie zanieczyszczaniu olejami z przedziałów maszynowych wszystkich statków ........................
2.2 Wymagania techniczne w zakresie konstrukcji i wyposażenia statku –
zapobieganie zanieczyszczaniu z rejonu
ładunkowego
zbiornikowców...................................................
2.3 Wymagania eksploatacyjne i obowiązkowa dokumentacja eksploatacyjna................................................
3 Zapobieganie zanieczyszczaniu morza szkodliwymi substancjami ciekłymi
.............................................
3.1 Wymagania techniczne w zakresie konstrukcji i wyposażenia statku ......................................................
3.2 Wymagana dokumentacja eksploatacyjna ................................................................................................
4 Zapobieganie zanieczyszczaniu morza
ściekami
fekalnymi
........................................................................
4.1 Wymagania techniczne w zakresie konstrukcji i wyposażenia statku ......................................................
4.2 Wymagana dokumentacja eksploatacyjna ................................................................................................
5 Zapobieganie zanieczyszczaniu morza odpadami
........................................................................................
5.1 Wymagania techniczne w zakresie konstrukcji i wyposażenia statku ......................................................
5.2 Wymagana dokumentacja eksploatacyjna ................................................................................................
6 Zapobieganie zanieczyszczaniu powietrza przez statki
...............................................................................
6.1 Wymagania w zakresie zapobiegania emisji substancji zubożających warstwę ozonową .......................
6.2 Tlenki azotu (NO
x
) ...................................................................................................................................
6.3 Tlenki siarki (SO
x
) i zanieczyszczenia stałe (PM)....................................................................................
6.4 Lotne związki organiczne (VOCs) ...........................................................................................................
6.5 Spalanie na statku .....................................................................................................................................
6.6 Jakość paliwa............................................................................................................................................
7 Wymagania dla stałych i pływających platform i urządzeń wiertniczych
.................................................
7.1 Wymagania w zakresie zapobiegania zanieczyszczaniu morza olejami...................................................
7.2 Wymagania w zakresie zapobiegania zanieczyszczaniu morza
ściekami
fekalnymi ...............................
7.3 Wymagania w zakresie zapobiegania zanieczyszczaniu morza
śmieciami.................................................
7.4 Wymagania w zakresie zapobiegania zanieczyszczaniu powietrza..........................................................
8 Zapobieganie zanieczyszczaniu morza substancjami szkodliwymi przewożonymi w opakowaniach
.....
8.1 Zakres zastosowania i definicje ................................................................................................................
8.2 Opakowania..............................................................................................................................................
8.3 Oznakowanie i nalepki .............................................................................................................................
8.5 Rozmieszczenie ........................................................................................................................................
8.6 Ograniczenia ilościowe.............................................................................................................................
9 Przepisy dotyczące efektywności energetycznej statków.............................................................................
9.1 Definicje ...................................................................................................................................................
9.2 Zastosowanie ............................................................................................................................................
9.3 Zwolnienie z wymagań o efektywności energetycznej dla nowych statków udzielane
przez Administrację państwa bandery ......................................................................................................
9.4 Wymagania w zakresie efektywności energetycznej dla statków nowych ...............................................
9.5 Wymagania w zakresie efektywności energetycznej dla statków nowych i istniejących .........................
9.6 Tworzenie SEEMP i działania armatorów w zakresie poprawy efektywności energetycznej ich floty ...
5
5
7
12
13
13
18
21
25
25
26
27
27
30
30
30
34
34
34
36
40
42
43
44
45
45
46
46
46
46
46
46
46
47
47
47
47
49
49
50
53
53
1
1.1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Zakres zastosowania i zawartość
Przepisów
1.1.1
Część IX – Ochrona
środowiska,
Przepisów nadzoru konwencyjnego statków morskich
zwanych
dalej
Przepisami,
zawiera wymagania techniczne dotyczące konstrukcji i wyposażenia statków oraz wy-
magania w zakresie dokumentacji eksploatacyjnej, wynikające z postanowień Załączników I, II, IV, V
i VI do
Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki, 1973,
zmienio-
nej odnoszącym się do niej
Protokołem 1978,
zwanej dalej
Konwencją MARPOL 73/78
lub
Konwencją.
1.1.2
.1
.2
.3
.4
.5
.6
Wymagania niniejszej
Części IX
mają zastosowanie do:
statków podnoszących polską banderę, zarówno konwencyjnych jak i niekonwencyjnych, które
uprawiają
żeglugę
morską i są klasyfikowane przez PRS;
statków podnoszących polską banderę, zarówno konwencyjnych jak i niekonwencyjnych, które
uprawiają
żeglugę
morską i są klasyfikowane przez inne towarzystwa klasyfikacyjne, jeżeli towa-
rzystwa te nie otrzymały stosownego upoważnienia od Administracji polskiej;
statków konwencyjnych podnoszących banderę inną niż polska i klasyfikowanych przez PRS
w granicach upoważnienia udzielonego PRS przez Administrację państwa bandery;
jachtów morskich o długości
L
1
= 24 m lub większej – w zakresie postanowień wynikających
z Załącznika I do
Konwencji;
łodzi
motorowych i jachtów morskich bez ograniczenia wymiarów, upoważnionych do przewozu
16 lub więcej osób – w zakresie postanowień wynikających z Załącznika IV oraz upoważnionych
do przewozu 15 i więcej osób – w zakresie postanowień wynikających z Załącznika V;
łodzi
motorowych i jachtów morskich bez ograniczenia wymiarów, w odniesieniu do silników
spalinowych – w zakresie postanowień wynikających z Załącznika VI.
1.1.3
W przypadku statków podnoszących polską banderę, egzekwowanie wymagań niniejszej części
Przepisów
ma miejsce z tytułu upoważnienia udzielonego PRS przez Administrację polską w ramach
działalności konwencyjnej PRS.
1.1.4
W przypadku statków podnoszących inną niż polska banderę, egzekwowanie niniejszych
Przepi-
sów
ma miejsce z tytułu upoważnienia udzielonego PRS przez Administrację państwa bandery do egze-
kwowania wymagań
Konwencji MARPOL 73/78
w zakresie konstrukcji i wyposażenia statków oraz prze-
prowadzania przeglądów i wystawiania dokumentów na zgodność z wymaganiami
Konwencji.
1.1.5
Wymagania zawarte w podrozdziałach 6.1÷6.6 niniejszych
Przepisów,
dotyczące zapobiegania
emisji ze statków substancji zubożających warstwę ozonową i szkodliwych substancji (tlenków azotu NO
X
,
tlenków siarki SO
X
, zanieczyszczeń stałych – PM i lotnych związków organicznych – VOC), nie mają za-
stosowania do:
.1
jakiejkolwiek emisji niezbędnej dla zapewnienia bezpieczeństwa statku lub ratowania
życia
na
morzu; lub
.2
jakiejkolwiek emisji będącej skutkiem uszkodzenia statku lub jego wyposażenia, pod warunkiem
że:
(a) po zaistnieniu uszkodzenia lub po wykryciu emisji zostały podjęte wszelkie racjonalne
środki
zaradcze w celu zapobieżenia lub zmniejszenia emisji; oraz
(b) armator lub kapitan nie działał z zamiarem spowodowania uszkodzenia lub nierozważnie
i mając
świadomość, że
prawdopodobnie nastąpi uszkodzenie.
1.1.6
.1
Próby przeprowadzane podczas badań technologii redukcji i kontroli emisji ze statków
Jeżeli zastosowanie określonych przepisów Załącznika VI do
Konwencji
lub zmienionego
Ko-
deksu technicznego NO
X
,
2008
mogłoby utrudnić przeprowadzenie badań dla opracowania tech-
nologii redukcji i kontroli emisji ze statku oraz programów projektowania silników, Administra-
cja państwa strony
Konwencji
może, we współpracy z innymi Administracjami, jeżeli jest to
wymagane, wydać dla statku zwolnienie od określonych przepisów Załącznika VI.
1
Długość
L
określona zgodnie z 1.2.2 z
Części III – Wyposażenie i stateczność, Przepisów klasyfikacji i budowy jachtów morskich.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin