antropologia.docx

(60 KB) Pobierz

ANTROPOLOGIA

 

Cechy myślenia antropologicznego:

·         Deskryptywny, a nie oceniający punkt widzenia – czyli słuchanie bez uprzedzeń

·         Tradycyjna skłonność do niektórych technik badawczych, szczególnie do jakościowych

·         Oddziaływanie społeczne – uwalnia od stereotypów etnicznych, przesądów rasowych i uprzedzeń narodowych

 

Idee rdzenia antropologii:

·         Idea wspólnoty ludzkiej powiązanej z różnorodnością kulturową człowiekaludzkość jako zbiór istot biologicznych (i kreatywnych) produkujących w życiu społecznym kultur jest jedna, zaś kultur będących wynikiem tego twórczego wysiłku jest wiele

·         Idea opisowego, poznawczego, refleksyjnego czy analitycznego, nie zaś oceniającego, stosunku do kulturowej różnorodności człowieka – oparta jest na poczuciu oczywistości, naturalności i niekwestionowalności wzorów i reguł działania kultury, z której wywodzi się jednostka

·         Idea równorzędności kultur – każda kultura jest ważna, zarówno mała izolowana grupa jak  i zorganizowane państwo narodu czy krąg pewnych przejawów kulturowej różnorodności

·         Idea prawa do pielęgnowania własnej kulturowej odrębności – potępienie dla zachowań niszczących różnorodność kulturową (etnobójstwo)

 

Przedmiot badań antropologii:

·         Różnorodność kultur

- Indywidualna realizacja poszczególnych cech kulturowych (przejawianie pewnych wzorów kulturowych  w konkretnych losach jednostkowych)

- Antropologia fizyczna – bada zbiorowe cechy biologiczne człowieka

·         Obcość, odmienność, egzotyka - Badanie określonego typu społeczeństw

·         Całościowe ujęcie człowieka i kultury

·         Społeczeństwo pierwotne

·         Subiektywny sens zjawisk kulturowych

– aby móc porównać kilka kultur, trzeba dokładnie je poznać

- punkt widzenia badacza – nie można narzucać badanej rzeczywistości kategorii pojęciowych obserwatora

·         Ludzkie kultury, wierzenia, praktyki, wartości, idee, technologie, życie społeczne

·         Biologiczne, kulturowe i społeczne cechy wyróżniające człowieka

 

Antropologia a socjologia

1.      Antropologia

·         Człowiek jak istota kulturowa

·         Nauka o kulturze

·         Analiz zjawiska kultury w związku z człowiekiem – dzięki emocjom  rodzącym się w określonych sytuacjach społecznych, przedmioty i wydarzenia nabierają sensu kultowego

2.      Socjologia

·         Człowiek jako istota społeczna

·         Pomija w większym stopniu biologiczny aspekt życia człowieka, abstrahując  od jego cielesnych i środowiskowych uwarunkowań

 

Antropologia społeczna, antropologia kulturowa

1.      Antropologia społeczna

·         Powstała w Wielkiej Brytanii

·         Jest jednym z działów antropologii kulturowej

·         Zajmuje się zjawiskami kulturowymi wiążącymi się ze strukturą i organizacją społeczną

·         Bada społeczny wymiar rzeczywistości , zasady budowy struktury społecznej i prawa regulujące jej funkcje

·         Zwraca uwagę na przedmioty, zjawiska, działania na które życie społeczne zostawia ślad

2.      Antropologia kulturowa

·         Powstała w USA

·         Od początku na antropologie społeczną mówiono antropologia kulturowa bądź etnologia

·         Jest pojęciem szerszym

·         bada kulturę a przede wszystkim wartości, symbole i postawy

·         Bada wszystkie nie biologiczne aspekty życia człowieka

 

- różnice pomiędzy A.S a A.K są związane jedynie z tradycją, która ukształtowała odmienność zainteresowań

- różnice nie mają głębszego znaczenia metodologicznego i poznawczego

- kultura i życie społeczne  to 2 prawie nie rozróżnialne aspekty człowieczeństwa

- życie człowieka w odróżnieniu do innych gatunków jest zarazem społeczne i kulturowe

- życie społeczne jest ściśle związane z kulturą (normy przekazywane są w sposób społeczny)

- normy regulują stosunki między jednostkami a grupami, organizują hierarchię społeczną, zakres funkcji, są efektem socjalizacji czyli enkulturacji (wpajanie kultury)

- proces wchodzenia w życie społeczne jest u człowieka zarazem procesem wchodzenia w kulturę

- uczenie się funkcjonowania w społeczeństwie jest zarazem uczeniem się kultury

 

Matriarchat i Patriarchat

1.      Matriarchat

·         Struktura społeczna i polityczna oparta na władzy kobiet

·         pochodzenie i majątek dziedziczone w rękach kobiet

 

2.      Patriarchat

·         Struktura społeczna i polityczna oparta na władzy mężczyzn

·         władza i dziedziczenie w linii męskiej

 

Tabu kazirodztwa

·         Silne tabu kazirodztwa w Australii, u Kurnajów

·         Braćmi i siostrami nazywają wszystkich ze swego pokolenia, których uważają za krewnych

·         Nie ma określenia kuzyna, itp., wszyscy krewni z danego pokolenia są braćmi i siostrami

·         Czują odrazę do wszystkich sióstr (kobiet z własnego pokolenia)

·         Ścisłe reguły wyboru partnerki – istnieją układy, który określają które grupy plemion mogą wymieniać się partnerkami, a które nie

·         Starszyzna jest grupą uprzywilejowaną i mają pierwszeństwo w doborze partnerki, często wybierają młode i atrakcyjne

·         Z tego powodu często pojawia się sytuacja, kiedy młody nie może się z nikim ożenić, bo każdą obejmuje tabu (jest nie z tej grupy co powinna, została już komuś przeznaczona, albo jest z nim spokrewniona)

·         Chcąc się ożenić łamią przepisy i porywają dziewczynę, jeśli wieś dowie się, że została uprowadzona to rusza w pościg i kiedy ich dogoni, zabija oboje

·         Istnieje „szczęśliwa wyspa”, jeśli uciekinierzy do niej dotrą, są bezpieczni i mogą tam zostać aż do narodzin dziecka

·         Później mogą wrócić, są znowu atakowani przez wioskę, ale mogą się bronić, jeśli zwyciężą zyskują wtedy status małżeństwa

- biologiczne wytłumaczenie – plemiona widziały jak wyglądają dzieci ze stosunków kazirodczych i zaczęły bardzo pilnować, aby potomstwo rodziło się zdrowe

- jeśli w obrębie rodziny byłoby dużo potomków ze stosunków kazirodczych, to po pewnym czasie zatarły by się granice hierarchii i ważności

- dzięki zakazowi kazirodztwa społeczeństwo się rozwija poprzez łączenie się w większe grupy, gdyby tak nie było, rodziny byłyby zamkniętą strukturą

 

Monogamia i poligamia

1.      ze względu na liczbę członków związku małżeńskiego

·         małżeństwa monogamiczne - związek jednej kobiety i jednego mężczyzny

·         małżeństwa poligamiczne:

– poliandryczne: (poliandria) związek jednej kobiety z więcej niż jednym

mężczyzną

poliginiczne: (poliginia) związek jednego mężczyzny z więcej niż jedną kobietą

·         małżeństwa grupowe - związek kilku mężczyzn z kilkoma kobietami

2.      ze względu na miejsce zamieszkania małżonków po ślubie wyróżnia się:

·         patrylokalizm – małżeństwo zamieszkuje z rodziną męża lub w jej pobliżu

·         matrylokalizm - małżeństwo zamieszkuje z rodziną żony lub w jej pobliżu

·         bilokalizm - małżeństwo zamieszkuje raz z rodziną męża, a raz z rodziną żony

·         ambilokalizm - małżeństwo nie ma określonego miejsca zamieszkania

·         neolokalizm – małżeństwo buduje własne domostwo i zamieszkuje w nim samodzielnie

·         awunkulokalizm - małżeństwo zamieszkuje z rodziną wuja, czyli brata matki

 

Małżeństwa endogamiczne i egzogamiczne

·         egzogamia - zakaz zawierania małżeństw wewnątrz określonej grupy

·         endogamia - reguła nakazująca jednostce zawieranie małżeństw (dobieranie sobie partnera) wewnątrz własnej grupy, w celu zabezpieczenia jej przed utratą członków, wzmocnienia izolacji i utrzymania odrębności

 

Małżeństwo jako wymiana społeczna (małżeństwa preferencyjne i nakazowe)

·         Małżeństwo jest jednym z podstawowych elementów wymiany społecznej, mającej na celu utrzymanie równowagi w zbiorowości

·         Małżeństwa preferencyjne – są to małżeństwa dobrze widziane, najczęściej między kuzynami przeciwległymi

·         Małżeństwa preskrypcyjne – małżeństwa nakazowe

·         Małżeństwo kuzynów:

- przeciwległych, czyli dzieci brata i siostry – w społeczeństwach matrylinearnych brat matki (czyli wuj) i cała jej linia nie są uważani za krewnych, wuj jest dla młodego chłopca starszym kolegą, dlatego może mu dać za żonę swoją córkę

- równoległych – dzieci sióstr i braci

·         Lewirat

- w małżeństwie monogamicznym – poślubienie przez wdowę brata jej zmarłego męża

- w małżeństwie poliandrycznym – jedna kobieta jest żoną dwóch braci

·         Sororat

- w małżeństwie monogamicznym – poślubienie siostry zmarłej żony

- w małżeństwie poliginicznym – poślubienie kolejno dwóch lub więcej sióstr żyjącej siostry

 

Macierzyństwo i ojcostwo w różnych kulturach

·         Za pierwotną rodzinę uznawana jest grupa: matka + dzieci

·         Trobriandczycy – nie utożsamiają stosunku z ciążą, wiedzą jednak, że dziewica nie może urodzić dziecka, rolą ojca dotyczy jego udziału w karmieniu płodu podczas ciąży. Ojciec to po prostu mąż matki, mężczyzna który czuje się z nią uczuciowo związany, współżyje z nią, karmi dziecko swoim  nasieniem podczas ciąży i pielęgnuje je po urodzeniu (nazwa „ojciec” w języku miejscowym można tłumaczyć jako „ten, który zbrukał sobie ręce moim kałem”) WTF? :D

·         Rola ojca u Arapeshów (Nowa Gwinea) – rola matki i ojca w poczęciu jest równa, dziecko zostaje poczęte z nasienia ojca i krwi matki. Tym samym słowem określa się rodzenie dziecka przez kobietę i zabiegi ojca, które doprowadzają do urodzenia dziecka. Jego obowiązkiem jest okazywać wzmożoną aktywność seksualną w pierwszych tygodniach po ustaniu menstruacji, później następuje nakaz ścisłej wierności seksualnej swej żonie, dopiero po roku od narodzin  może współżyć z drugą żoną, o ile ją ma

·         Ojcostwo może być kwestionowane, macierzyństwo nigdy

·         W wielu kulturach zajście kobiety w ciąże bywa opisywane jako zagnieżdżenie się nadprzyrodzonych istot,  np. duch przodka, jeśli jest to społeczeństwo matrylinearne – biologiczne ojcostwo w ogóle nie istnieje. Ojciec opiekuje się dziećmi i jest z nimi związany, jednak nie uważa się za ich krewnego

·         W społeczeństwach patrylinearnych bezpłodny mężczyzna może adoptować dziecko swojej żony i innego mężczyzny, ojcem dziecka nie jest ten kto go zrobił, tylko mąż żony

 

Brat matki i rola ojca w społeczeństwach matriarchalnych

·         Ojciec jest dobrym i pobłażliwym nauczycielem, kochającym i oddanym, ale społecznie mało ważnym

·         Wuj przekazuje siostrzeńcowi całą wiedzę rytualną, wprowadza go w dorosłe życie, jest jego przewodnikiem w społeczeństwie, w które chłopiec stopniowo wchodzi

·         Nie jest łagodnym, pobłażliwym wujaszkiem tylko surowym nakazodawcą, egzekwującym nakazy i zakazy

·         Jego rola jest podobna do roli surowego ojca w społeczeństwie patrylinearnym

·...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin