8
JAK ROZUMIEĆ PISMO ŚWIĘTE
Pod redakcją
Ks. Józefa Kudasiewicza Ks. Lecha Stachowiaka
Ks. Antoni Tronina
TEOLOGIA PSALMÓW
Wprowadzenie do lektury Psałterza
Redakcja Wydawnictw
Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego
Lublin 1995
Projekt okładki i stron tytułowych Zofia Kopel-Szulc
Opracowanie redakcyjne Jadwiga Mazur
Na okładce: Anonim. Król Dawid grający na harfie
Nihil obstat
Lublin, dnia 18.01.1995 r. Ks. Prof. Dr hab. Józef Kudasiewicz
Imprimatur
Lublin, dnia 27 stycznia 1995 r.
Ks. Bp Dr Ryszard Karpiński, Wikariusz Generalny
Ks. Dr Franciszek Przytuła, Kanclerz
ISBN 83-228-0512-8 © Copyright by Redakcja Wydawnictw KUL, 1995
Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego
20-708 Lublin, ul. Konstantynów 1 tel. 54-18-09 (centrala), 55-71-66 (kolportaż)
Wydanie I. Nakład 1500 egz. Druk ukończono w marcu 1995 r. Zam. 242/94
ZAKŁAD MAŁEJ POLIGRAFII KUL
Przedmowa
Teologia Psalmów została zapowiedziana już w pierwszym tomiku niniejszej serii (1982). Różne przeszkody utrudniały wcześniejsze jej zredagowanie. W obecnej formie książka jest zapisem serii wykładów monograficznych prowadzonych w Instytucie Nauk Biblijnych KUL. Dotyczyły one głównie obecności Psałterza w tradycji Kościoła greckiego i łacińskiego.
Tytuł książki może spotkać się z zarzutem, że przecież psalmy nie dają. systematycznego wykładu teologii. Taki zarzut sformułowano pod adresem pierwszego i najpoważniejszego dotąd opracowania tego tematu. H. J. Kraus, autor gruntownego komentarza do Księgi Psalmów1 syntezę swych badań egzegetycznych zdecydował się wydać pod tytułem Theologie der Psal-
men2.
1 Biblischer Kommentar. Altes Testament. Bd. XV 1-2.
2 Neukirchen 1979.
Jego dzieło omawia systematycznie główne tematy Psałterza oparte na relacjach pomiędzy Bogiem i narodem wybranym. Kolejne rozdziały mówią więc o Bogu Izraela i ludzie Bożym, o świątyni i kulcie, o królu i mocach nieprzyjacielskich, wreszcie o człowieku stającym przed Bogiem. Ostatni rozdział książki Krausa jest nowością w tej protestanckiej serii biblijnych komentarzy do Starego Testamentu: dotyczy roli psalmów w Nowym Testamencie (s. 223-257).
Inne jest natomiast przeznaczenie książeczki, którą przekazuję polskiemu czytelnikowi. Ma ona przede wszystkim ułatwić korzystanie z Psałterza w liturgicznej modlitwie Kościoła. Dlatego zaczyna się krótkim wprowadzeniem w zagadnienie literackie tej szczególnej księgi. Dwa zasadnicze rozdziały poświęcone są ściśle teologii psalmów. Rozdział II jest próbą systematyzacji bogatej treści Księgi Uwielbień, jak tradycja żydowska nazywa Psałterz. Rozdział III natomiast już nie systematycznie, ale raczej chronologicznie ukazuje recepcję psalmów w liturgii i duchowości chrześcijańskiej. Ostatnia część opracowania zawiera siedem wybranych przykładów lektury psalmów, z zastosowaniem metod hermeneutycznych omówionych uprzednio. W aneksie zamieszczony jest przekład dziełka św. Atanazego o interpretacji psalmów. Dokument ten, nie tłumaczony dotąd na język polski, wart jest głębszej refleksji jako świadectwo roli Psałterza w Kościele pierwotnym.
Mam nadzieję, że niniejsze opracowanie spełni choć w części postulat soborowej Konstytucji o liturgii świętej: „Ponieważ brewiarz, jako publiczna modlitwa Kościoła, jest źródłem pobożności i zasileniem modlitwy osobistej, najusilniej zachęca się w Panu kapłanów oraz innych uczestniczących w oficjum, aby przy jego odmawianiu myśli odpowiadały słowom. Dla lepszego osiągnięcia tego celu niech się starają o głębsze poznanie liturgii i Pisma Świętego, a zwłaszcza psalmów" (nr 90)..
Chciałbym dedykować tę pracę pamięci Ks. Prof. Stanisława Łacha (1906-1983), wielkiego miłośnika psalmów, twórcy lubelskiej szkoły biblijnej. Niech będzie to wyraz wdzięczności ucznia wobec Nauczyciela
Częstochowa, Boże Narodzenie 1992
Rozdział i Siedem Kluczy Do „Księgi Psalmów"
W swym komentarzu do psalmów Orygenes jeden ze wschodnich Ojców Kościoła — przyucza opowiadanie uczonego Żyda, zapewne i/.łonka akademii rabinackiej w Cezarei. Porównywał on Pismo św. do wielkiego pałacu o licznych komnatach. Każda z nich zamknięta jest na klucz. Klucze zostały jednak pomieszane; znaleźć odpowiedni klucz do każdych drzwi -to wielkie i trudne zadanie1.
Ta przypowieść dobrze ilustruje zadanie uważnego czytelnika Księgi Psalmów, który chce badać jej kunsztowna architekturę, dzieło artystów różnych szkół i epok. Klucz pierwszy, otwierający główną bramę owej księgi - świątyni, pozwala zorientować się w jej ogólnym planie, ogarnąć jednym rzutem oka strukturę Psałterza2.
1 Selecta in Psalmos. PG 12, 1080.
2 W j. polskim mamy kilka współczesnych introdukcjiw lekturę Psałterza: A. Struś. Śpiewajcie nam pieśni Syjonu(Księga Psalmów). W: Pieśni Izraela. Warszawa 1988 s. 11-
Przedstawimy tu przykładowo siedem sposobów spojrzenia na tę księgę, jakby siedem kluczy strzegących dostępu do jej "wnętrza. Powiemy więc najpierw o współczesnych metodach lektury Psałterza: o historii redakcji Księgi Psalmów, o gatunkach literackich w niej reprezentowanych i o historii oddziaływania pieśni Izraela na ludzkie życie. Następnie powiemy o ich bogatej symbolice, ich cechach poetyckich i muzycznych, aby wreszcie zatrzymać się nad tym, co istotne: nad modlitwą Psałterza.
1. HISTORIA REDAKCJI
Dzieje budowy tej niezwykłej katedry, jaką stanowi zbiór psalmów biblijnych, obejmują niemal tysiąc lat historii Izraela. Fundament owej budowli stanowią kompozycje okresu przed powstaniem monarchii, korzystające z pieśni kananejskich (Ps 29 czy 68), a jej zwieńczaniem są utwory powstałe już po niewoli babilońskiej (jak Ps 137).
O ile bibliści ubiegłego stulecia zaliczali Psałterz do dzieł późnego judaizmu, zwłaszcza epoki machabejskiej, to dziś przeważa tendencja prze-
111; L. Stachowiak. Księga Psalmów. W: Wstęp do Starego Testamentu. Red. L. Stachowiak. Poznań 1990 s. 347-383; S. Łach. Wstęp historyczno-krytyczny. W: Księga Psalmów. Poznań 1990 s. 39-99.
10
ciwna: tzw. „szkoła kultowa" niemal wszystkie psalmy datuje na czasy królewskie (X-VII w. przed Chr.). Opinia ta znajduje dzisiaj szerokie poparcie dzięki porównaniu psalmów z nieco starszą literaturą Kanaanu (mity z Ugarit pochodzą z XV-XIII w. przed Chr.3).
Dokładne datowanie poszczególnych psalmów jest jednak niemożliwe, gdyż powstawały one stopniowo i były uzupełniane z biegiem czasu przez kolejnych redaktorów. Psałterz jako całość stanowi też zbiór małych kolekcji, powstałych podczas różnych reform liturgii Izraela, poczynając od Dawida, Ezechiasza, Jozjasza aż do kapłana Ezdrasza i Machabeuszy4. Ślady tej skomplikowanej historii Psałterza spotykamy jeszcze w jego obecnym układzie. Tak więc po dwu psalmach wprowadzających w tematykę całej księgi następuje zbiór „jahwistyczny" (przeważa w nim święte imię Jahwe, podobnie jak w najstarszej tradycji Pięcioksięgu). Każdy utwór tego zbioru (Ps 3-41) ma w tytule imię Dawida, które nie musi jednak oznaczać autorstwa; jest to raczej wyraz tradycji, widzącej w treści tego zbioru aluzje do konkretnych wydarzeń z życia wielkiego króla. Z czasem nazwa Psałterz Dawida przeszła na całą kolekcję 150 psalmów biblij...
dziadekpp