Short Stirling Mk V 1944.pdf

(16581 KB) Pobierz
WIELKA BRYTANIA
Technika lotnicza
BROŃ
1944
Samolot transportowy
Short Stirling Mk V
Dane taktyczno-techniczne
Short Stirling Mk V.
Rozpiętość:
30,22 m.
Dłu-
gość:
27,62 m.
Wysokość:
6,94 m.
Powierzchnia no-
śna:
135,78 m
2
.
Masa wła-
sna:
19575 kg.
Masa całko-
wita:
31500 kg.
Napęd:
4
silniki Bristol Hercules XVI o
mocy 1650 KM każdy.
Pręd-
kość
maksymalna:
450
km/h.
Prędkość przelotowa:
375 km/h.
Zasięg maksy-
malny:
4830 km.
Pułap
maksymalny:
5490 m.
Czas
wznoszenia:
19,5 min na
3000 m.
Uzbrojenie:
brak.
Załoga:
5 osób.
Niewątpliwy sukces, jakim
okazały się Mk IV, spowodował,
że postanowiono opracować „czy-
sto”
transportowy wariant Stir-
linga,
odpowiadający wymaga-
niom RAF (C.18/43). Prototypem
stał się ponownie jeden z
Mk III,
LJ530, którego pierwszy lot odbył
się w
sierpniu 1944
roku. Wkrót-
ce potem zakłady w Belfaście
otrzymały kontrakt na wyproduko-
wanie
160 egzemplarzy seryj-
nych.
Samolot ten nie miał już
żadnego uzbrojenia (aczkolwiek zachował komory bombowe), tylna wieżyczka została zastąpiona metalową owiewką,
która spowodowała wydłużenie kadłuba do 27,62 m. Tylne kółka otrzymały nowe, większe opony, stąd osłony ich komór
zostały wybrzuszone. Część nosa kadłuba, mającego całkowicie nowy kształt i zakończonego kopułą z pleksiglasu, zo-
stała zawieszona u góry na zawiasie, tak by można było ją unieść dla ułatwienia za- i rozładunku przedniego przedziału
transportowego. Dostęp do głównego przedziału, za tylnym dźwigarem, zapewniał luk na prawym boku tylnej części ka-
dłuba (patrząc od przodu), którego uchwycone na dolnym zawiasie drzwi po opuszczeniu i podparciu rurami tworzyły
rampę. Specjalne korytka pozwalały na wjazd na pokład samolotu dwóch jeepów z przyczepami lub jednego ciągnącego
działo sześciofuntowe z przyczepką amunicyjną. W wersji pasażerskiej w kabinie można było transportować
40 ludzi
lub
20 w pełni uzbrojonych spadochroniarzy,
a w
sanitarnej 12 leżących
i
14 siedzących rannych
oraz kilka osób per-
sonelu medycznego.
Napęd Stirlingom Mk V zapewniały nadal silniki Bristol Hercules XVI; ich śmigła otrzymały kołpaki, za którymi in-
stalowano wentylatory chłodzące silniki.
Załoga
liczyła
5 osób:
dwóch pilotów, nawigatora, inżyniera pokładowego i ła-
dunkowego (dispatcher).
16 września 1944
roku zakłady w Belfaście opuściły pierwsze seryjne Mk V, PJ878 i 879. Do
końca roku RAF otrzymał
10
tych maszyn; produkcję kontynuowano do stycznia 1946 roku realizując w całości wspo-
mniany wyżej kontrakt.
2
Zgłoś jeśli naruszono regulamin