D4EA03U7P0 - 13 - 30/03/2015
Opis - Działanie : Czujnik deszczu i oświetlenia
1. Opis
(1) Czujnik deszczu i oświetlenia .
"a" Złącze czujnika deszczu i natężenia oświetlenia.
Czujnik deszczu i natężenia oświetlenia jest to zintegrowany jednoczęściowy moduł, który jest zamontowany na wewnętrznej powierzchni przedniej szyby i podłączony do sieci multipleksowej pojazdu.
Czujnik deszczu i natężenia oświetlenia zawiera następujące elementy :
· Podstawa przyklejona do przedniej szyby
· Moduł zawierający elementy czujników, układy elektroniczne przetwarzania danych i interfejs sieci multipleksowej
2. Zadanie
Zadaniem czujnika deszczu i natężenia oświetlenia jest wykrywanie i analizowanie warunków oświetlenia i opadów deszczu, w których znajduje się pojazd w celu sterowania następującymi funkcjami.
Funkcje czujnika deszczu i natężenia oświetlenia :
· Czujnik deszczu
· Czujnik natężenia oświetlenia
· Czujnik natężenia otaczającego oświetlenia
· Wycieranie automatyczne (Funkcja czujnika deszczu)
· ”automatyczne włączanie świateł mijania (Funkcja czujnika natężenia oświetlenia)
· Automatyczna regulacja natężenia oświetlenia wyświetlaczy samochodu (Funkcja czujnika natężenia otaczającego oświetlenia)
2.1. Czujnik deszczu
Czujnik deszczu zgłasza żądania włączenia wycieraczek szyb, stosownie do ilości wody obecnej na przedniej szybie i zmianie tej ilości w czasie.
W zależności od włączenia automatycznego trybu pracy wycieraczek, prędkości pojazdu, jak również ilości wody na przedniej szybie, czujnik deszczu przesyła wartość zadaną prędkości pracy wycieraczek szyb do inteligentnego modułu sterującego (BSI1).
2.2. Czujnik natężenia oświetlenia
W zależności od natężenia światła zmierzonego przez czujnik natężenia oświetlenia, czujnik natężenia oświetlenia zgłasza żądania zapalenia i zgaszenia następujących świateł :
· Światła pozycyjne przednie i tylne
· Światła mijania
· Światła oświetlające tablicę rejestracyjną
2.3. Czujnik natężenia otaczającego oświetlenia
Czujnik natężenia otaczającego oświetlenia zgłasza żądanie regulacji ustawienia potencjometru ekranów na tablicy rozdzielczej, stosownie do otaczającego oświetlenia.
3. Działanie
3.1. Czujnik deszczu
(1) Czujnik deszczu / jaskrawości oświetlenia.
"A" Zasada załamania.
"B" Całkowite wewnętrzne odbicie.
"b" Diody optoelektroniczne.
"c" Soczewki optyczne.
"d" Powierzchnia przedniej szyby.
Diody optoelektroniczne emitujące i odbierające działają w wąskim paśmie długości fali bliskim zakresowi podczerwieni, co ułatwia znaczne zmniejszenie wpływu światła z otoczenia.
Światło wysyłane przez diody Led jest zbierane w odpowiednich soczewkach, przekształcane na wiązkę równoległą i sprzęgane z przednią szybą przez kolektor soczewki optycznej.
Od zewnętrznej, czystej i suchej strony przedniej szyby, światło podlega całkowitemu wewnętrznemu odbiciu i zostaje skupione prawie w całości na diodach odbiorczych przez inne soczewki, przyporządkowane poszczególnym diodom odbierającym cym.
Kiedy krople deszczu padają na strefę wykrywania na przedniej szybie, część emitowanego światła załamuje się w kroplach wody w taki sposób, że światło to zostaje rozproszone na zewnątrz.
Wskutek tego ilość światła wykrywanego przez diody ulega zmniejszeniu.
Zmiana ilości energii świetlnej jest analizowana przez układ elektroniczny i powoduje zmianę częstotliwości i prędkości pracy wycieraczek.
Czujnik deszczu nie jest czuły na zmiany natężenia oświetlenia.
Czujnik deszczu nie reaguje na sytuacje pierwszego objawu nocy lub dnia, ponieważ kierowca jest bardziej czuły na utratę widoczności spowodowaną deszczem w nocy.
Czasy reakcji w trakcie przejścia pomiędzy trybami działania, jak również okresy zwłok czasowych, są wyższe w kierunku zmniejszania częstotliwości, niż w przypadku jej zwiększania.
W czasie żądania przez kierowcę zmywania szyb, które może trwać do 30 sekund, czujnik podtrzymuje żądanie wycierania szyby, w trybie wycieranie w trakcie.
Czujnik deszczu i natężenia oświetlenia nie wykonuje pomiaru deszczu w sieci LIN w czasie gdy jest obecna informacja "żądanie spryskiwania" przedniej szyby dokonane przez kierowcę.
Warunki opadów deszczu
Zachowanie czujnika deszczu
Brak deszczu
Wycieraczki szyby wyłączone
Oszronienie wycieraczek szyb (Zależy od wilgotnośći)
Śnieg
Identyczne zachowanie jak w przypadku deszczu
Słabe bezpośrednie opady deszczu
Praca przerywana wycieraczek szyb szybka
Drobne bezpośrednie opady deszczu
Praca przerywana wycieraczek szyb wolna
Silne bezpośrednie opady deszczu lub bardzo silne opady deszczu
Wycieranie z dużą prędkością
Średnie bezpośrednie opady deszczu
Wycieranie z małą prędkością
Słabe rozbryzgi wody
Drobne rozbryzgi wody
Silne rozbryzgi wody
Średnie rozbryzgi wody
Rosa podczas rozruchu
Przejścia z drobnych opadów deszczu do braku opadów deszczu
Praca przerywana wycieraczek szyb wolna (Wyłączenie wycieraczek)
Przejścia z drobnych opadów deszczu do słabych opadów deszczu
Praca przerywana wycieraczek szyb od wolnej do szybkiej
Przejścia z drobnych opadów deszczu do średnich opadów deszczu
Praca przerywana wycieraczek szyb wolna (Niskie obroty )
Przejścia z drobnych opadów deszczu do silnych opadów deszczu lub bardzo silnych opadów deszczu
Praca przerywana wycieraczek szyb wolna (Duża prędkość )
Przejścia ze słabych opadów deszczu do braku opadów deszczu
Praca przerywana wycieraczek szyb szybka (Wyłączenie wycieraczek)
Przejścia ze słabych opadów deszczu do średnich opadów deszczu
Praca przerywana wycieraczek szyb szybka (Niskie obroty )
Przejścia ze słabych opadów deszczu do silnych opadów deszczu lub bardzo silnych opadów deszczu
Praca przerywana wycieraczek szyb szybka (Duża prędkość )
Przejścia ze średnich opadów deszczu do braku opadów deszczu
Wycieranie z małą prędkością (Na postoju)
Przejścia ze średnich opadów deszczu do silnych opadów deszczu lub bardzo silnych opadów deszczu
Wycieranie z małą prędkością (Duża prędkość )
Ręczne żądania sterowania wycieraczkami szyb zawsze mają pierwszeństwo w stosunku do żądań czujnika deszczu.
3.2. Czujnik natężenia oświetlenia
Gdy automatyczne zapalanie świateł mijania jest włączone, układ automatycznie steruje zapalaniem i gaszeniem świateł w zależności od natężenia otaczającego oświetlenia oraz zewnętrznego kontekstu.
Czujnik natężenia oświetlenia rozróżnia spadek natężenia oświetlenia podczas zmierzchu, od spadku natężenia oświetlenia z powodu wjazdu pojazdu do strefy cienia (wjazd do tunelu lub na parking).
Podobnie, czujnik natężenia oświetlenia rozróżnia zwiększenie natężenia oświetlenia o świcie, od zwiększenia natężenia oświetlenia z powodu wyjazdu pojazdu ze strefy cienia.
Czujnik natężenia oświetlenia zgłasza żądania zapalenia i zgaszenia świateł, które są istotne podczas bezchmurnej pogody (światło bezpośrednie) i pochmurnej pogody (światło rozproszone).
Warunki oświetlenia
Zachowanie czujnika natężenia oświetlenia
Świt
Zgaszenie świateł mijania : Od 3000 lux do 3300 lux
Zmierzch
Zapalenie swiatel mijania : Od 1000 lux do 1300 lux
Tunele oświetlone lub parkingi podziemne
Zapalenie/zgaszenie : Dostarczenie informacji do sieci w czasie krótszym od 0,1 sekundyZgaszenie po zwłoce czasowej 3 sekund
Mosty
Bez włączenia świateł mijania
Jazda w nocy, mijanie samochodów z włączonymi światłami drogowymi, tablice odblaskowe, latarnie...
Bez zgaszenia świateł mijania
Las
Włączenie i żądanie utrzymania świateł mijania : Od 3000 lux do 3300 lux
Pogoda mglista bardzo ciemna (na przykład burza)
Zapalenie swiatel mijania : Od 3000 lux do 3300 lux
Tunele nieoświetlone
Zapalenie/zgaszenie : Dostarczenie informacji do sieci w czasie krótszym od 0,1 sekundyZgaszenie po zwłoce czasowej 1 sekund
Kolejne zbliżone do siebie mosty (źródła światła)
Wyjazd z garażu w ciągu dnia, po uruchomieniu samochodu w garażu
Zgaszenie świateł mijania : Dostarczenie informacji do sieci w czasie krótszym od 0,1 sekundyZgaszenie po zwłoce czasowej 3 sekund
Mgła
Bez zgaszenia świateł mijania, jeżeli zapalenie świateł mijania było już włączone, jeżeli nie to światła mijania zapalają się
W tunelu, nawet mocno oświetlonym przez oświetlenie sztuczne, światła pozostają zapalone. Sterowania ręczne zapalania świateł mają zawsze priorytet.
3.3. Działanie : Czujnik natężenia otaczającego oświetlenia
Nie dotyczy.
4. Parametry elektryczne
Rysunek : d2aa077d
"a" Złącze 3-stykowe niebieskie
Numer styku
Przypisanie styków złącza
1
+ CAN
2
Sieć LIN
3
Masa
Zakres nominalny temperatury pracy czujnika deszczu i czujnika natężenia oświetlenia w samochodzie jest zawarty pomiędzy -30°C i 80°C.
Czujnik natężenia oświetlenia i czujnik deszczu jest czuły na promieniowanie świetlne widzialne, zawarte pomiędzy 400 i 1100 nm.
5. Przyuczenie/inicjalizacja
5.1. Uczenie czujnika deszczu i natężenia oświetlenia
Czujnik deszczu i natężenia oświetlenia wymaga teleładowania kalibrującego, celem wyregulowania jego czułości.
Następnie żadna inna regulacja nie jest potrzebna.
Po wymianie szyby przedniej (czujnika deszczu i natężenia oświetlenia), wykonać teleładowanie kalibrujące czujnika deszczu i natężenia oświetlenia.
UWAGA : Żadna operacja nie jest potrzebna w czasie montażu-demontażu czujnika deszczu i natężenia oświetlenia.
5.2. Inicjalizacja czujnika deszczu i oświetlenia
W czasie wymiany czujnika deszczu i natężenia oświetlenia, inicjacja jest konieczna.
Inicjacja czujnika deszczu i natężenia oświetlenia :
· Uruchomić silnik, aby umożliwić aktywację trybu ekonomicznego
· Wyłączyć silnik
· Włączyć zapłon i poczekać od 2 do 3 minut (uzyskanie odpowiedniej temperatury przez czujnik deszczu)
· Ustawić przełącznik wycieraczek w położeniu pracy przerywanej "I", a następnie w położeniu "0"
UWAGA : Czujnik deszczu można wymienić dopiero po wyłączeniu zapłonu.
Uzywajac przelacznika wycieraczek i w czasie ponizej 7,5 sek., wykonac calosc nastepujacych etapów :
· Nacisniecie do dolu w kierunku "AUTO"; ustawienie w polozeniu pracy przerywanej "I" i powrót do polozenia "0".
· Zakończyć impulsem w dół " AUTO "
UWAGA : Manipulacja za wolna lub za szybka sterowania pociąga za sobą brak ruchu potwierdzającego (inicjacja nie zrealizowana).
Po trzecim włączeniu "AUTO", wycieraczki kończą aktualnie trwające ruchy i stabilizują się w położeniu spoczynkowym : Po kilku sekundach, wycieraczki wykonują cykl pracy potwierdzający inicjalizację.
Zapytać czujnik deszczu i natężenia światła, czy nie wystąpiła usterka ; Za pomocą przyrządu diagnostycznego .
W przypadku wystąpienia tego błędu, należy ponownie sprawdzić warunki inicjacji i powtórzyć ręczną procedurę inicjacji.
UWAGA : Czujnik deszczu jest zasilany przez + CAN, procedura powinna więc być w całości wykonana poza trybem ekonomicznym.
D4EA04CXP0 - 2 - 13/12/2011
Działanie : Wycieranie/mycie (z przodu i z tyłu)
1. Rola kalkulatorów systemu wycierania / zmywania szyb
Systemu wycierania / zmywania szyb jest rozdzielony na następujące zespoły :
· Moduł przełączników pod kołem kierownicy (CV00)
· BSI (inteligentny moduł sterujący) (BSI1)
· Moduł sterujący - skrzynka bezpieczników w komorze silnika (PSF1)
System wycierania/zmywania szyb wykorzystuje informacje i sterowania czujnika natężenia światła/deszczu.
1.1. Moduł przełączników pod kołem kierownicy
Moduł przełączników pod kołem kierownicy pozyskuje i filtruje pozycje sterowania wycierania / zmywania szyb z przodu i z tyłu.
Moduł przełączników pod kierownicą przyjmuje polecenia użytkownika :
· Wycieranie przerywane przedniej szyby w funkcji prędkości pojazdu
· Wycieranie szyby przedniej przy małej prędkości
· Wycieranie szyby przedniej przy dużej prędkości
· Wycieranie przedniej szyby w trybie impulsowym
· Aktywacja wycierania w trybie automatycznym ( Szyba przednia)
· Wycieranie tylnej szyby (wersja kombi)
· Spryskiwanie szyby przedniej
· Spryskiwanie tylnej szyby (wersja kombi)
· Spryskiwanie reflektorów
· postój/zatrzymany
1.2. Inteligentny moduł sterujący (BSI1)
Inteligentny moduł sterujący zarządza funkcjami wycierania/mycia Przedni i tylny.
Inteligentny moduł sterujący (BSI1) pozyskuje pozycję przełącznika wycieraczek, pochodzącą z modułu pod kołem kierownicy i przesyła ją do płytki sterującej -skrzynki bezpieczników komory silnika.
Inteligentny moduł sterujący (BSI1) pilotuje silnik wycieraczki szyby tylnej (wersja kombi).
Inteligentny moduł sterujący (BSI1) pozyskuje sterowania wycierania automatycznego, pochodzące z czujnika deszczu/natężenia światła (Poprzez sieć multipleksowaną LIN).
Inteligentny moduł sterujący (BSI1) pozyskuje informację prędkości samochodu dla sterowania prędkości wycierania automatycznego, pochodzącą z kalkulatora ESP w sieci CAN IS i przekazuje ją do płytki sterującej - skrzynki bezpieczników komory silnika (PSF1) Poprzez sieć CAN CAR.
Inteligentny moduł sterujący (BSI1) pozyskuje i zarządza informacją o wstecznym biegu aby wysterować silnik wycieraczki tylnej szyby, jeżeli wycieraczki przedniej szyby są włączone (wersja kombi).
1.3. Płytka bezpieczników-Skrzynka bezpieczników komory silnika (PSF1)
Płytka sterująca - skrzynka bezpieczników komory silnika (PSF1) pozyskuje informację o włączonym wstecznym biegu skrzyni biegów (w zależności od wersji) i przekazuje tą informację do inteligentnego modułu sterującego (BSI1).
Płytka sterująca - skrzynka bezpieczników komory silnika (PSF1) pilotuje wycieranie z przodu, jak również spryskiwacze z przodu i z tyłu, w funkcji informacji przekazanych przez inteligentny moduł sterujący (BSI1) (Poprzez sieć CAN CAR).
Płytka sterująca - skrzynka bezpieczników komory silnika (PSF1) pozyskuje informację o poziomie płynu spryskiwacza szyb przekazaną przez czujnik poziomu (w zależności od wersji).
1.4. Czujnik deszczu/natężenia światła
Czujnik deszczu podaje informację poprzez sieć LIN o natężeniu deszczu obecnego na przedniej szybie.
Czujnik deszczu pozwala na automatyczne uruchomienie wycierania i jego częstotliwości w funkcji natężenia deszczu.
2. Wycieraczka przedniej szyby
Sterowanie wycieraczkami przedniej szyby(Z czujnikiem deszczu i natężenia światła) :
· Ręczny tryb pracy wycieraczek
· Tryb pracy automatycznej
Położenie przełącznika wycieraczek
Opis
Pojedyńcze ruchy
Pozwala włączyć pracę wycieraczek z małą predkością
Pozwala na włączenie / wyłączenie automatycznego trybu wycierania
postój/zatrzymany/Sterowanie automatyczne
Wybiera automatyczn...
mimi31