Wspomaganie parkowania.doc

(416 KB) Pobierz
D4EA049EP0 - 1 - 05/12/2011

D4EA049EP0 - 1 - 05/12/2011

Działanie : Wspomaganie parkowania - Wyszukiwanie wolnego miejsca

UWAGA : (*) W zależności od wersji.

1. Wspomaganie parkowania

1.1. Przedmowa

Podczas manewrowania na wstecznym biegu lub jeżeli prędkość pojazdu jest niższa od 10 km/h na biegu do przodu, układ wspomagania parkowania informuje kierowcę, za pomocą modulowanego sygnału dźwiękowego, o obecności i odległości do najbliższej przeszkody.

Układ wykrywania przeszkód wykrywa przeszkodę znajdującą się z tyłu pojazdu, jeżeli prędkość (względem pojazdu) przeszkody nie przekracza 3,6 km/h (2,2 mph).

Układ wykrywania przeszkody korzysta z częstotliwości o wartości 40 kHz.

1.2. Zasada działania

Układ wykrywania przeszkody korzysta z ultradźwięków generowanych przez czujniki nadajniki zbliżeniowe; w przypadku wystąpienia przeszkody ultradźwięki odbijają się od przeszkody i wracają do czujników.

Kalkulator systemu wspomagania parkowania odbiera sygnały czujników-nadajników zbliżeniowych i oblicza czas pomiędzy emisją i odbiorem.

Kalkulator oblicza odległość i położenie przeszkody.

Kalkulator wspomagania parkowania moduluje sygnał elektryczny odpowiadający odległości i przesyła go do źródła dźwięku.

Wspomaganie parkowania wykorzystuje temperaturę zewnętrzną w celu zwiększenia dokładności pomiaru odległości (pomiar i przetwarzanie danych związanych z obliczaniem odległości zmienia się w zależności od temperatury zewnętrznej).

1.3. Parametry detekcji z przodu

Rysunek : c4aa128d

Wyświetl na pełnym ekranie

 

Oznaczenie

Odległość

"a"

Minimalne pole wykrywania

"b"

Maksymalne pole wykrywania

"A"

80 cm

"B"

50 cm

 

Rysunek : c4aa129d

Wyświetl na pełnym ekranie

Parametry wykrywania określane są przy użyciu standardowych prętów o 75 cm wysokości.

Przykład : Przeszkoda o średnicy 1 cm wykrywana jest w odległości 30 cm w stosunku do przedniej części pojazdu.

Odległości minimalne, z których wykrywane są przeszkody zależą od ich średnicy

Oznaczenie

Oznaczenie

"c"

Pręt o średnicy 1 cm

"d"

Pręt o średnicy 2 cm

"e"

Pręt o średnicy 3 cm

"C"

Wysokość 75 cm

"D"

Odległość względem zderzaka : 50 cm

"E"

Odległość względem zderzaka : 40 cm

"F"

Odległość względem zderzaka : 30 cm

"G"

Odległość względem zderzaka : 0 cm

1.4. Parametry detekcji z tyłu

Rysunek : c4ba01pd

Wyświetl na pełnym ekranie

 

Oznaczenie

Odległość

"H"

140 cm

"J"

45 cm

"f"

Maksymalne pole wykrywania

"g"

Minimalne pole wykrywania

 

Rysunek : c4ba01qd

Wyświetl na pełnym ekranie

Parametry wykrywania określane są przy użyciu standardowych prętów o 75 cm wysokości.

Przykład : Przeszkoda o średnicy 1 cm wykrywana jest z odległości 30 cm w stosunku do tylnej części samochodu.

Odległości minimalne, z których wykrywane są przeszkody zależą od ich średnicy

Oznaczenie

Oznaczenie

"h"

Pręt o średnicy 1 cm

"j"

Pręt o średnicy 2 cm

"k"

Pręt o średnicy 3 cm

"l"

Pręt o średnicy 4 cm

"m"

Pręt o średnicy 5 cm

"K"

Wysokość 75 cm

"L"

Odległość względem zderzaka : 100 cm

"M"

Odległość względem zderzaka : 80 cm

"N"

Odległość względem zderzaka : 50 cm

"P"

Odległość względem zderzaka : 40 cm

"Q"

Odległość względem zderzaka : 30 cm

"R"

Odległość względem zderzaka : 0 cm

UWAGA : Skuteczność wykrywania przeszkody maleje, jeżeli zderzak zostanie uderzony lub przesunięty.

1.5. Opis sygnału dźwiękowego

Sygnał akustyczny o zmiennym rytmie emitowany jest przez źródło dźwięku.

Częstotliwość emitowanego sygnału dźwiękowego wzrasta, gdy pojazd zbliża się do przeszkody.

Sygnał dźwiękowy staje się ciągły, gdy mierzona odległość nie przekracza 30 cm z boku i 30 cm pośrodku.

W trybie detekcji, sygnał zanika po upływie 3 sek., jeżeli odległość nie zmienia się.

Rysunek : c5jp0g9d

Wyświetl na pełnym ekranie

"S" Częstotliwość: 500 Hz z tyłu i 500 Hz z przodu.

"T" 150 ± 10 milisekund.

"U" Przerwa pomiędzy "bipami" w zależności od odległości (Patrz rysunek poniżej).

Rysunek : c5ja00id

Wyświetl na pełnym ekranie

"V" Czas (ms).

"W" Odległość  (cm).

Przerwy zanikają, gdy odległość spadnie poniżej następujących wartości :

·         30 cm przy wykrywaniu z boku

·         30 cm przy wykrywaniu pośrodku

UWAGA : Głośność sygnału ze źródła dźwięku (radioodtwarzacz RD4, radiotelefon RT4, kierownica ze stałymi centralnymi urządzeniami sterowniczymi) jest regulowana przy pomocy urządzenia diagnostycznego.

2. Wyszukiwanie wolnego miejsca (*)

2.1. Przedmowa

W czasie manewru na biegu do przodu, przy prędkości samochodu poniżej 20 km/godz (12,4 mil/godz), pomiar dostępnego miejsca informuje kierowcę, czy jest możliwe lub nie zaparkowanie pomiędzy 2 samochodami, przez wyświetlenie informacji na wyświetlaczu zestawu wskaźników (matryca).

Częstotliwość używana przez funkcję pomiaru dostępnego miejsca wynosi 46,5 kHz.

2.2. Zasada działania

Pomiar wolnego miejsca wykorzystuje ultradźwięki emitowane przez dwa czujniki pomiaru bocznego, umieszczone z każdej strony zderzaka przedniego. (Działanie jest identyczne, jak działanie czujników nadajników zbliżenia).

W zależności od długości znalezionego miejsca oraz wymiarów pojazdu i kąta skrętu koła kierownicy, funkcja pomiaru dostępnego miejsca ocenia stopień trudności parkowania.

System ustala, czy dostateczne miejsce do zaparkowania jest dostępne ze strony, z której kierowca włączył kierunkowskazy, jeżeli kierowca zmieni stronę włączenia kierunkowskazów, wyszukiwanie dostępnego miejsca do zaparkowania dokonywane jest z drugiej strony.

Jeżeli zmiana strony włączenia kierunkowskazów nastąpi podczas pomiaru, pomiar w trakcie jest porzucany i rozpoczyna się od nowa z drugiej strony.

2.3. Parametry wykrywania

Rysunek : c5ja00jd

Wyświetl na pełnym ekranie

"X" Prędkość pojazdu mniejsza od 20 km/h.

"Y" < 2,5 m.

5 m < "Z" < 15 m.

0,5 m < "AA" < 1 m.

Włączenie układu musi nastąpić przed przejściem w "Z".

System informuje kierowcę najwcześniej o trudności manewru parkowania :

·         50 centymetrów przed końcem pomiaru dostępnego miejsca

·         2 metry po końcu pomiaru dostępnego miejsca

D4EA048KP0 - 2 - 05/12/2011

Opis - Działanie : Kalkulator wspomagania parkowania (Wspomaganie parkowania tyłem i przodem z pomiarem dostępnego miejsca )

UWAGA : (*) W zależności od wersji.

1. Opis

Rysunek : d4ea1bkd

Wyświetl na pełnym ekranie

(1) Kalkulator pomocy przy parkowaniu.

"a" Złącze 18 ścieżek białe (Wspomaganie parkowania z przodu i pomiar wolnego miejsca) (w zależności od wersji).

"b" Złącze 18 stykowe zielone (Wspomaganie parkowania tyłem).

producent : BOSCH.

2. Zadanie

Kalkulator wspomagania parkowania umożliwia wykonywanie następujących funkcji :

·         Zasilanie czujników zbliżeniowych

·         Przetwarzanie informacji pochodzących od czujników zbliżeniowych

·         Obliczanie odległości pomiędzy pojazdem i przeszkodą

·         Obliczanie dostępnej odległości pomiędzy dwoma elementami (*)

·         Wysyłanie i otrzymywanie informacji w sieci CAN INFO DIV

·         Ostrzeganie kierowcy

3. Parametry elektryczne

Rysunek : d2aa06nd

Wyświetl na pełnym ekranie

 

"a" Złącze 18 ścieżek białe

Numer styku

Przypisanie styków złącza

1

Styk niepodłączony

2

Sterowanie ujemne : Czujnik zbliżeniowy przedni

3

Sterowanie dodatnie : Czujnik zbliżeniowy przedni

4

Styk niepodłączony

5

Styk niepodłączony

6

Styk niepodłączony

7

Styk niepodłączony

8

Styk niepodłączony

9

Styk niepodłączony

10

Sygnał czujnika zbliżeniowego pomiaru dostępnego miejsca (lewa strona) (*)

11

Sygnał czujnika zbliżeniowego pomiaru dostępnego miejsca (prawa strona) (*)

12

Sygnał przedniego wewnętrznego lewego czujnika zbliżeniowego

13

Sygnał przedniego wewnętrznego prawego czujnika zbliżeniowego

14

Sygnał przedniego zewnętrznego prawego czujnika zbliżeniowego

15

Sygnał przedniego zewnętrznego lewego czujnika zbliżeniowego

16

Styk niepodłączony

17

Styk niepodłączony

18

Styk niepodłączony

 

Rysunek : d2aa06od

Wyświetl na pełnym ekranie

 

"b" Złącze 18 stykowe zielone

Numer styku

Przypisanie styków złącza

1

Styk niepodłączony

2

Sterowanie dodatnie : Czujniki zbliżeniowe z tyłu

3

Styk niepodłączony

4

Styk niepodłączony

5

Sterowanie ujemne : Czujniki zbliżeniowe z tyłu

6

Styk niepodłączony

7

Styk niepodłączony

8

Styk niepodłączony

9

Masa

10

+ CAN

11

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin