D4EA0458P0
ZADANIE I USYTUOWANIE : Dynamiczna kontrola stabilności (ESP)
1. Zadanie
Funkcja sterowania przyczepnością pojazdu zapewnia pomoc kierowcy w celu zachowania panowania nad torem jazdy pojazdu (w granicach praw fizyki)lub w celu zastosowania odpowiedniego hamowania, z równoczesnym uwzględnieniem następujących informacji :
· Prędkość obrotowa kół
· Odchyłki prędkości (stateczność kierunkowa )
· Przyśpieszenie poprzeczne pojazdu
· Działania kierowcy na: kierownicę,pedał przyspieszenia, naciskanie na pedał hamulca
2. Zabudowa
(1) Zacisk prawego przedniego hamulca .
(2) Zespół pompy hamulcowej i siłownika (serwa) układu hamulcowego ; Zbiornik płynu hamulcowego ; Czujnik poziomu płynu hamulcowego.
(3) Czujnik kąta położenia kierownicy.
(4) Zacisk prawego tylnego hamulca.
(5) Zacisk lewego tylnego hamulca.
(6) Czujnik potrójny (żyroskop-czujnik przyspieszenia i prędkości w pętli) dynamicznej kontroli stabilności (ESP).
(7) Zacisk lewego przedniego hamulca .
(8) Kalkulator kontroli dynamicznej stabilności (ESP).
(9) Dwufunkcyjny stycznik hamulca .
(10) Zestyk sprzęgła .
(11) Siłownik (serwo) układu hamulcowego.
(12) Czujnik poziomu płynu hamulcowego.
(13) Zbiornik płynu hamulcowego .
(14) Pompa hamulcowa .
(15) Czujnik pedału przyspieszenia.
(16) Czujnik pozycji wysprzęgnika sprzęgła.
(17) Czujnik prędkości przednich kół .
Rysunek : d4ea32kd
(18) Czujnik prędkości tylnych kół .
D4EA045BP0 - 2 - 16/04/2014
Interfejs człowiek maszyna : Układ dynamicznej kontroli stabilności
1. Aktywacja / Dezaktywacja
(1) Stycznik włączenia/wyłączenia układu zapobiegającego poślizgowi kół.
(2) Ekran matrycowy w zestawie wskażników.
1.1. Aktywacja
Układ zapobiegający poślizgowi kół jest domyślnie włączony.
Układ zapobiegający poślizgowi kół zostaje ponownie włączony w następujących przypadkach :
· Automatycznie, w przypadku wyłączenia zapłonu
· Automatycznie, jeżeli pojazd przekroczy 20 km/h
· Ręcznie, na skutek kolejnego naciśnięcia stycznika włączenia/wyłączenia układu zapobiegającego poślizgowi kół
1.2. Dezaktywacja
Podczas wyjątkowych sytuacji (pojazd unieruchomiony w błocie, śniegu itp.), pojedyncze naciśnięcie stycznika włączenia/wyłączenia układu zapobiegającego poślizgowi kół powoduje wyłączenie tej funkcji.
Po naciśnięciu stycznika włączenia/wyłączenia układ zapobiegający poślizgowi kół kończy działanie regulacji zanim zostanie wyłączony.
UWAGA : Dynamicznej kontroli stabilności nie można wyłączyć.
2. Parametryzacja
Nie dotyczy.
3. Prezentacja informacji z układu
Rysunek : d4em075d
"a" Lampka kontrolna nieprawidłowego działania systemu zapobiegającego blokowaniu kół.
"b" Lampka sygnalizacyjna systemu zapobiegającego poślizgowi kół/dynamicznej kontroli stabilności.
"c" Lampka ostrzegawcza :
· Elektroniczny rozdzielacz siły hamowania
· Płyn hamulcowy
· Hamulec ręczny postojowy zaciągnięty
"d" Centralna lampka alarmowa.
Zapalenie lampki kontrolnej systemu zapobiegającego blokowaniu kół wskazuje pojawienie się usterki w systemie zapobiegającym blokowaniu kół.
Wraz z sygnałem dźwiękowym i komunikatem na ekranie matrycowym zestawu wskaźników, zapalenie lampki kontrolnej systemu zapobiegającego blokowaniu kół wskazuje nieprawidłowe działanie systemu zapobiegającego blokowaniu kół.
Lampka sygnalizacyjna systemu zapobiegającego poślizgowi kół/dynamicznej kontroli stabilności miga, gdy działa układ dynamicznej kontroli stabilności lub układ zapobiegający poślizgowi kół.
Zapalenie się na stałe lampki sygnalizacyjnej systemu zapobiegającego poślizgowi kół/dynamicznej kontroli stabilności i lampki kontrolnej stycznika włączenia/wyłączenia układu zapobiegającego poślizgowi kół sygnalizuje wyłączenie systemu dynamicznej kontroli stabilności.
Wraz z sygnałem dźwiękowym i komunikatem na ekranie matrycowym zestawu wskaźników, zapalenie się na stałe lampki sygnalizacyjnej systemu zapobiegającego poślizgowi kół/dynamicznej kontroli stabilności wskazuje nieprawidłowe działanie systemu zapobiegającego blokowaniu kół.
Zapalenie lampki ostrzegawczej elektronicznego rozdzielacza siły hamowania połączone z lampką kontrolną STOP, któremu towarzyszy sygnał dźwiękowy i komunikat na ekranie matrycowym zestawu wskaźników wskazuje nieprawidłowe działanie elektronicznego rozdzielacza siły hamowania.
D4EA03HUP0 - 7 - 13/03/2014
Opis - Działanie : Czujnik kąta położenia kierownicy
1. Opis
Rysunek : d4ea159d
(1) Czujnik kąta położenia kierownicy.
"a" Czarne 6-stykowe złącze .
Czujnik kąta położenia kierownicy (1) jest integralną częścią przełączników pod kierownicą .
2. Zadanie
Czujnik kąta obrotu koła kierownicy wykrywa następujące informacje :
· Kierunek obrotu koła kierownicy
· Prędkość obrotowa koła kierownicy (°/s)
3. Działanie
Czujnik kąta położenia kierownicy wykrywa położenie kątowe i wysyła informacje dotyczące kąta i prędkości obrotu koła kierownicy do kalkulatorów za pośrednictwem sieci CAN LAS.
Czujnik kąta położenia kierownicy jest pobudzany przez urządzenie mechaniczne, które wprawiane jest w ruch w wyniku obrotu koła kierownicy.
Główne funkcje czujnika kąta położenia kierownicy są następujące :
· Obliczanie kąta obrotu koła kierownicy
· Funkcja kalibracji
· Obliczanie prędkości obracania się koła kierownicy
· Dostarczanie informacji do sieci CAN LAS
· Wykrywanie uszkodzeń elektrycznych czujnika kąta położenia kierownicy
· Dostarczanie kąta względnego cząstkowego
4. Parametry elektryczne
Czujnik kąta położenia kierownicy jest zasilany w plus akumulatora sterowania.
Zużycie prądu elektrycznego przez elektronikę czujnika kąta położenia kierownicy jest mniejsze od 150 mA w plus akumulatora sterowania.
Rysunek : d4ea15ad
"a" Czarne 6-stykowe złącze
Nr.styku
Przypisanie styków złącza
1
CAN LAS Low
2
CAN LAS High
3
Masa
4
Zasilanie dodatnie 12 V przez kalkulator dynamicznej kontroli stabilności
5
Nie podłączone
6
5. Czytanie/uczenie
W następujących przypadkach konieczne jest wykonanie kalibracji :
· Demontaż-montaż : Czujnik kąta położenia kierownicy
· Regulacja zbieżności (Regulacja zbieżności)
· Wymiana kalkulatora ESP
· Wymiana przełączników pod kierownicą
· Naprawa kolumny lub wspornika kolumny kierownicy
D4EA03HGP0 - 23 - 02/08/2016
Opis - Działanie : Dwufunkcyjny stycznik hamulca
Rysunek : b3fa056d
(1) Dwufunkcyjny stycznik hamulca .
"a" Złącze 4 stykowe zielone.
Zestyk dwufunkcyjny hamulca umieszczony jest nad pedałem hamulca.
Dwufunkcyjny zestyk hamulca wykrywa naciśnięcie pedału hamulca i steruje zapalaniem świateł stopu.
Dwufunkcyjny zestyk hamulca składa się z 2 zestyków :
· Zasadniczego zestyku hamulca który steruje światłami stop poprzez inteligentny moduł sterujący (BSI1) ; ta informacja jest używana również przez automatyczną skrzynie biegów, dynamiczną kontrolę stabilności (ESP) i ABS
· Dodatkowego zestyku hamulca, który wysyła sygnał do kalkulatora sterującego silnikiem i automatycznej skrzyni biegów
Rysunek : d2am01qd
"a" Złącze 4 stykowe zielone
Numer styku
+ akumulatora
Sterowanie świateł stop
+ CPC (+ Akumulatora włączony przez moduł zabezpieczenia i zarządzania zasilaniami)
Dodatkowy sygnał stopu
Główny zestyk hamulca zasilany jest napięciem +akumulatora w celu włączania świateł stopu.
Dodatkowy zestyk hamulca (rozwlekły) jest zasilany przez + CPC (+ Akumulatora włączony przez moduł zabezpieczenia i zarządzania zasilaniami) dla sygnału stop rozwlekłego.
5. Czytanie/uczenie / Inicjacja
D4EA0452P0 - 2 - 20/09/2016
Opis - Działanie : Zestyk poziomu płynu hamulcowego
Rysunek : d4ea31od
(1) Czujnik poziomu płynu hamulcowego.
"a" Złącze 2 stykowe brązowe .
Czujnik poziomu płynu hamulcowego umieszczony jest w zbiorniku płynu hamulcowego.
Czujnik poziomu plynu hamulcowego wykrywa niedostateczny poziom płynu w zbiorniku.
Czujnik poziomu płynu hamulcowego jest zestykiem.
Czujnik poziomu płynu hamulcowego wykrywa minimalny poziom w zbiorniku płynu hamulcowego i przekazuje informację do kalkulatora dynamicznej kontroli stabilności (ESP) lub kalkulatora ABS, przez połączenie sygnału z masą.
Rysunek : d4ea31rd
Złącze 2 stykowe brązowe
Informacja o poziomie płynu hamulcowego
D4EA01ZSP0 - 29 - 19/10/2016
Opis - Działanie : Zestyk pedału sprzęgła
Rysunek : b2bm042d
(1) Zestyk pedału sprzęgła.
"a" Złącze 2-stykowe szare .
"b" Styk z mechanizmem pedału sprzęgła.
Zestyk pedału sprzęgła informuje kalkulator sterujący silnika o naciśnięciu przez kierowcę pedału sprzęgła.
Rysunek : b2bm027d
"c" Wyjścia elektryczne zestyku.
"d" Sprężyna powrotna.
"e" Blaszka styku elektrycznego.
Zestyk pedału sprzęgła jest zestykiem normalnie zamkniętym.
Gdy kierowca naciśnie na pedał sprzęgła, styk "b" powoduje przemieszczenie blaszki styku elektrycznego "e".
Gdy blaszka styku elektrycznego "e" nie zwiera wyjść elektrycznych "c", kalkulator sterujący silnika odbiera informację "pedał sprzęgła wciśnięty".
Rysunek : d2am03jd
Złącze 2-stykowe szare
Nr styku
Plus po stacyjce
mimi31