ponad slowami renesans pdf.pdf

(21 KB) Pobierz
ponad slowami renesans pdf
( ponad_slowami_renesans_pdf.pdf )
http://zippyshare.co.pl/dl/?id=ponad_slowami_renesans_pdf#
Podobne: ponad slowami renesans pdf, ponad slowami renesans, ponad slowami klasa 3 pdf,
ponad slowami czesc 2 pdf, ponad slowami czesc 1 pdf, ponad slowami klasa 2 pdf,
ponad slowami 1 czesc 1 pdf, ponad slowami 1 czesc 2 pdf, ponad slowami klasa 21 pdf,
Homo sum et nihil humanum a me alienum esse puto... Te z pozoru zwykle slowa wypowiedziane niegdys poprzez Terencjusza zostaly domena
renesansowego czlowieka, ktory kwestionujac sredniowieczny obraz swiata zwrocil sie ku epoce ktora uznal za swietna. Swoj osobisty swiat rozpoczal
przeksztalcac wedlug starozytnych wzorcow. Sformulowane wowczas hasla: renovatio Antiquitatis a, takze studium Antiquitatis – zrodzily sie wraz z
pragnienia powrotu do okresow dawnej wspanialosci.
Nauka, filozofia i bieglosc – komplet zostalo utworzone jakby powtornie, z ruin antyku. Komplet zostalo utworzone przez jednostki, i komplet stworzono
w celu czlowieka. Sredniowieczny teocentryzm musial ustapic obszaru mlodemu tymczasem silnemu antropocentryzmowi ktory dzieki pierwszym
polozeniu stawial nas – osob, a co za tym idzie tez i rozum. Dignitas a, takze Excellentia – godnosc a, takze doskonalosc to glowne hasla renesansu,
ktore sprawiaja, iz czlowiek a, takze zycie sa najwazniejszym przedmiotem zainteresowania sztuki. Swoiste uwielbienie natury obawialo sie dzieki
kazdym etapie. Wczesny renesans kladl przy sztuce wiekszy nacisk dzieki wiedze niz na piekno! Kiedy Leonardo rysowal swoje studia botaniczne
bodzcem w celu niego byla prawda, nie myle sie zgodna wraz z obserwacja natury. I chociaz koncowy rezultat jego robocie nazywamy dzielem sztuki, byl
on ukonczony prawdopodobnie jako szkic przyrodnika. Sama bieglosc jest w celu niego odrzucic sprawa powierzchownego piekna, przepychu, lecz
umyslu. Nie ma obecnie sztuki w celu sztuki, , ktorzy mozna bylo obserwowac jeszcze przy sredniowieczu. Nie zaakceptowac licza sie doznania
estetyczne lecz nie myle sie i kompatybilnosc z natura! „Wrocilismy wraz z nieba dzieki ziemie―. W kazdym etapie widac zaciekawienie czlowiekiem,
probe zrozumienia, probe poznania. Istota ludzka renesansu posiada swiadomosc wlasnej wartosci a, takze wyjatkowosci. Gada sie o doskonalosci
jednostki (to w istocie owa Excellentia), o swoim podobienstwu w celu Boga, a co za tym idzie uznaje sie za idealny ksztalt a, takze proporcje cialka.
Uznaje sie je za doskonale tak bardzo ze sluza jako wzorzec przy wznoszeniu budowli
Najbardziej liczna wage zaczeto rowniez powtornie przywiazywac w celu wspanialych czynow, bohaterow jacy stawali sie wzorem cnot i idealow. Jednak
odrzucic byli to swieci, wladcy czy waleczni rycerze natomiast odkrywcy, tworcy, kupcy, dworzanie.
Wedlug duzej ilosci poetow ziemia zostal zbudowany po to by czlowiekowi sluzyc. Bo to istota ludzka jest tymze „doskonalym―, tymze stworzonym
poprzez Boga dzieki swoj obraz. Godnosc (Dignitas) jest tez doskonale widoczna w renesansowej wizji swiata, a najatrakcyjniejszym przykladem wydaje
sie byc podpisywanie sie pod dzielami sztuki. Tak samo jak w sredniowieczu bylo to wrecz odrzucic do pomyslenia, tak renesansowi tworcy szczyca sie
wlasna tworczoscia. Ars longa, vita brevis – sztuka trwa dlugo, los krotko. I to byl bodziec dzieki ktoremu powstalo tak wiele wspanialych dziel,
pomnikow ktore trwaja w celu dzis przy swej dumie i dobrze.
Biografie, autobiografie... to wedlug ludzi tych lat oznacza prawda. Benevenuto Cellini oznajmil: „wszyscy ludzie, wszelakiego zakresu, ktorzy dokonali
czegos dzielnego lub rzeczywiscie do dzielnosci podobnego, musza, bedac osobami prawdomownymi a, takze uczciwymi, spisac wlasnorecznie wlasny
zywot―.
Ludzki ruch zapoczatkowany w renesansie, oprocz rozpoznania czlowieka, definiuje sobie za zadanie studium antyczne (renovatio Antiquitatis a, takze
studium Antiquitatis). Uwazano starozytnosc klasyczna za ogolny wzorzec i projekt, ktorym powinno sie kierowac sie przy sferach kulturowych. To w
istocie odrodzeniu zawdzieczamy kontynuacje minionych stylow literackich, motywow, wzorcow. Szybko rozrastajacy sie napiecie umyslowy z trudem
odnajdywal polozenie w konserwatywnych uniwersytetach, totez na wzor starozytnej Akademii Platonskiej zaczely pojawiac sie akademie zrzeszajace
uczonych, praktykow i osob, ktorzy tworzyli mniej badz bardziej zorganizowane srodowisko humanistow.
Wracano takze do Biblii ktora stala sie podstawa zycia, filozofii. Sporo myslano o Bogu, o jakich kwestiach swiadcza rozne ruchy reformatyczne. Marcin
Luteranin, Jan Kalwinista... Czy tobie ludzie stawali na przekor wszystkiemu bez celu? Nie zaakceptowac. Dazyli w celu zrozumienia, rozpoznania prawd
wiary. To kolejna cecha renesansu – odwaga, ktora pchnela do przodu wszelkie dziedziny madrosci. Na przekor wszystkiemu ludzie dazyli w celu
poznania
Filozofia renesansowa takze jest bardzo plastyczna, tolerancyjna. W „Podreczniku Zolnierza Chrystusowego― Erazm wraz z Rotterdamu gada o
Biblii jako podstawie do zycia. Ale nie jest to takowa sama podstawa jaka dalo sie obserwowac przy media tempora. Tu dozwolone jest, wiecej jeszcze
wskazane, czytanie innych dziel o tematyce filozoficzno-religijnej. Nie wazne albo sa to teksty poganskie, albo filozofie innych kultur. Erazm mowi jasno:
Biblia wydaje sie byc podstawa, lecz aby ja zrozumiec powinno sie najpierw zaznajomic swiat. W pismach poganskich czy innych religiach, istota ludzka
moze znalezc wiele pozytecznych wskazowek, ktore ozywiaja umysl, „zaprawiaja poprzednio czytaniem Biblii―. Jak mozna zobaczyc najwazniejsze
stalo poznanie, juz sam cel natomiast nie strategie dazenia w celu niego.
Istota ludzka renesansu – czlowiek. Pojawia sie wraz z nikad a, takze znika podobnie szybko jakim sposobem sie narodzil. Otwiera nowe horyzonty,
przeciera nowe szlaki, poznaje. Rzeczywistosc jest w celu niego obiektem nadrzednym, pragnie dotknac chocby czubka rozleglej gory ukrytej pod
ludzkimi mozliwosciami, ktora jest nauka. Nie boi sie. Nie zamyka przed tymze co odmienne, nowe, obce. Szuka.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin