oswiecenie w europie i polsce zrozumiec przeszlosc.pdf

(20 KB) Pobierz
oswiecenie w europie i polsce zrozumiec przeszlosc
( oswiecenie_w_europie_i_polsce_zrozumiec_przeszlosc.pdf )
http://www6.extrafiles.be/hview/oswiecenie_w_europie_i_polsce_zrozumiec_przeszlosc#
Podobne: oswiecenie w europie cwiczenia sladami przeszlosci, oswiecenie w europie i polsce sprawdzian nowa era, oswiecenie w europie sprawdzian sladami przeszlosci 3,
odpowiedzi do karty pracy zrozumiec przeszlosc, odpowiedzi do kart pracy zrozumiec przeszlosc, maturalne karty pracy zrozumiec przeszlosc,
nowa era historia liceum zrozumiec przeszlosc, sprawdziany ii liceum zrozumiec przeszlosc, europa w xvii wieku test zrozumiec przeszlosc,
1. Narodziny oswiecenia.
Oswiecenie istnieje we Francji w 18 w., albowiem Francja byla wowczas jednym sposrod najpotezniejszych mocarstw w Europie. Jezyk francuski
utrzymywal wtedy pozycje jezyka internacjonalnego, a francuska kultura posiadala najwiekszy wplyw na Europe.
2. Wybitni mysliciele.
a)Wolter – francuski filozof, ktory to twierdzil, ze wiekszosc dziejow ludzkosci zostaly zacofane oraz sredniowiecze to wieki ciemne; wierzyl, ze
ludzkosc w nowej epoce dokona olbrzymiego postepu
b)Jan Jakub Rousseau – szwajcarski mysliciel; uwazal, ze szczep jest suwerenny i moze ustanowic najdogodniejszy ustroj – republike oparta na
prostej demokracji
3. Wielka Encyklopedia Francuska.
Wielka Encyklopedia Francuska byla jednym sposrod najwazniejszych dziel opublikowanych w XVIII w. Tworzono ja przez niemalze 30 wielu lat. Autorzy
( zwani encyklopedystami ) meldowali, iz jednostki sa samemu rowni, moga miec jednakowe prawa oraz domagali sie tolerancji w tematach religijnych.
Odnosili sie oni krytycznie wobec Kosciola. Ich dzielo przesiakniete bylo racjonalizmem
4. Rozwoj techniczny.
W XVIII w. Europa poczynila duzy rozwoj techniczny. Dokonano wtedy wielu waznych odkryc oraz rozpoczyto stosowac modernistyczne maszyny w
produkcji. Coraz to czesciej skupiano pracownikow mimo wszystko produkowano. W 18 stuleciu nastapil rowniez wielki progres miast.
piec. „Filozof w tronie―
Fryderyk II Duzy byl wladca Prus, rzadzacym absolutnie, ktory to mowil, ze monarcha powinien byc tylko sluga was. Uwazal podobnie, iz wladza nie
pochodzi wylacznie od momentu Boga, jednak raczej sposrod umowy spolecznej tj. kontraktu zawartego za sprawa ludzi, ktorzy zgodzili sie oddac rzady
jednemu sposrod nich dla zapewnienia wykladzinom pokoju jak i rowniez dobrobytu.
6. Rozwoj szkolnictwa i wykrycie dziecka.
W XVIII w. zaczeto reformowac uniwersytety, zakladano nowe gatunki szkol przecietnych. W Prusach wprowadzono regulamin chodzenia w celu szkoly,
natomiast za zlamanie tego nakazu grozila wyrok. Jednak w przewazajacej liczbie krajow tych popularnych obowiazkowa edukacje wprowadzono w XIX
w.
Rowniez w 18 stuleciu przestano odnosic sie dziecko jako „malego doroslego―. Zdano samemu sprawe, ze sposob czucia dziecka wydaje sie inny
od momentu sposobu rozumowania doroslych, ze rzadza nim inne prawa. Dostrzezono podobnie wtedy, ze dziecinstwo posiada wazne istotnosc w
postepu czlowieka.
szostej. Nowe fasony w 18 stuleciu.
natomiast. Pod koniec I pol. 18 w. rozwinal sie wzor zwany rokoko ( od momentu franc. rocaille czyli muszla zdobiaca jaskinie ). Stanal on we Francji,
cechowal sie lekkoscia, bogactwem ozdobie oraz motywami egzotycznymi ( zwlaszcza chinskie ).
b. W II pol. 18 w. pojawil sie nastepny styl nazwany klasycyzmem ( od lac. classicus oznacza to doskonaly, wzorowy ). Nawiazywal on otwarcie do
wzorcow wypracowanych w starozytnej Cypru i Rzymie. Najwybitniejszym posrednikiem klasycyzmu w muzyce byl genialny austriacki kompozytor
Wofgang Amadeusz Mozart.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin