zycie_na_ladzie_wersja_a.doc

(2763 KB) Pobierz
Odkrywamy tajemnice

………                                 ……………..

Data                       Liczba punktów

…………………………………………………..

Imię i nazwisko

………                                 ………………

Klasa                                       Ocena

 

Test               a

 

Odkrywamy tajemnice
życia na lądzie

1 Podaj po dwa przykłady skał litych, zwięzłych i luźnych.               3 p.


Skały lite: ………………………………….., …………………………………………………...             

Skały zwięzłe: ……………………………..., ……………………………………………………             

Skały luźne: ……………………………..., ……………………………………………………...

 

2 Ustal właściwą kolejność etapów powstawania gleby, wpisując w miejsce kropek              1 p.

liczby od 1 do 5.


.... Pojawienie się pierwszych organizmów – głównie bakterii i grzybów

.... Tworzenie się próchnicy.

.... Rozpad skał na drobne okruchy.

.... Pojawienie się mchów i większych roślin.

.... Rozkład pierwszych organizmów przez destruentów.

gleby bielicowe, czarnoziemy, mady, gleby górskie, gleby brunatne

3 Uzupełnij zdania odpowiednimi słowami z ramki.               2 p.

 

 

1. Gleby powstające na lessach porośniętych bujnymi trawami to …………………………… .             

2. Żyzne gleby powstające w dolinach rzecznych oraz przy ujściach rzek to…………………. .

3. Gleby powstające na piasku to ………………………….. .                           

4 Uzupełnij zdania, wpisując w luki informacje o oddychaniu organizmów w środowisku                2 p.             lądowym.             

1. Liście i łodygi roślin lądowych mają …….....................................……………………........, przez które przenikają tlen i dwutlenek węgla.

  2. Wiele zwierząt lądowych wytworzyło narządy oddechowe nazywane ......................................, które są przystosowane do pobierania tlenu znajdującego się w powietrzu.

5 Zaznacz znakiem „x” grupę zwierząt żyjących na łące.              1 p.

a) pszczoła, dzięcioł, pasikonik, kret

b) trzmiel, żaba, kuropatwa, czajka

c) motyl, ropucha, bocian, stonka ziemniaczana







6 Rozpoznaj zboża i podpisz rysunki              2 p.                



 

 

 

 

………………………..

………………………..

………………………..

………………………..


1

 

                                                       

7 Wpisz do tabeli po dwa przykłady wymienionych roślin uprawnych.              2 p.

 

Rośliny warzywne

Rośliny oleiste

Drzewa lub krzewy owocowe

1.

2.

1.

2.

1.

2.

 

8 Uzupełnij tabelę określeniami z ramki. Niektóre z nich możesz wykorzystać dwa razy.                            2 p.

 

niedobór wody, niekorzystna temperatura, zbyt silne nasłonecznienie

 

Przystosowania roślin i zwierząt

Cecha środowiska lądowego

Korzenie niektórych roślin lądowych sięgają kilkadziesiąt metrów w głąb gleby.

 

Liście niektórych roślin ustawiają się brzegiem do słońca.

 

Niektóre rośliny lądowe gromadzą wodę w liściach
i łodygach

 

Niektóre zwierzęta są gęsto pokryte piórami lub włosami.

 

 

9 Podpisz na rysunku warstwy lasu i dopisz do każdej z nich po dwa gatunki roślin              4 p.

lub zwierząt.




pietra lasu.eps

 

 

 

 

 

 

 

 


Prezentacja1.jpg

8.9.AB_jod+éa.eps
10 Rozpoznaj drzewa, z których pochodzą te gałązki, i podpisz rysunki.              2 p.


8.9.AB_lipa.eps

………………………..

………………………..

………………………..

………………………..


8.9.AB_d¦ůb.eps


2

Zgłoś jeśli naruszono regulamin