Regeneracja filtra czastek stalych (BOSCH EDC 16 C34).doc

(265 KB) Pobierz
B1HA9PP0

B1HA9PP0

Funkcja : Regeneracja filtra czastek stalych (BOSCH EDC 16 C34)

1. Schemat blokowy

Rysunek : b1hp1z0p

Wyświetl na pełnym ekranie

 

Oznaczenie

Oznaczenie

Numer na schemacie elektrycznym

1

Czujnik różnicy ciśnień w filtrze cząstek stałych

1341

2

Chłodnica paliwa

 

3

Pompa - wskaźnik poziomu paliwa

1211

4

Korek wlewu paliwa

 

Czujnik obecności korka zbiornika paliwa

4320

5

Zawór wtrysku dodatku do paliwa

 

6

Kalkulator dodatku do paliwa

1282

7

Zbiornik paliwa

 

8

Kalkulator silnika

1320

9

Katalizator + Filtr cząstek stałych (FAP)(filtr cząstek stałych)

 

10

Zbiornik dodatku do paliwa

 

11

Czujnik wysokiej temperatury spalin "za"

1343

2. Filtr cząstek stałych - Katalizator

2.1. Zabudowa

Rysunek : b1jp05tc

Wyświetl na pełnym ekranie

 

Oznaczenie

Oznaczenie

a

Wylot spalin

b

Wlot spalin

12

Filtr cząstek stałych

13

Przyłącze pomiaru ciśnienia przed filtrem cząstek stałych

14

Katalizator

15

Przyłącze czujnika wysokiej temperatury spalin "za"

16

Przyłącze pomiaru ciśnienia za filtrem cząstek stałych

2.2. Rola filtra cząstek stałych

Filtr cząstek wychwytuje cząstki węgla podczas przepływu spalin.

Składniki zatrzymywane w filtrze cząstek :

·         Cząstki węgla(sadze)

·         Pozostałości pochodzące z oleju silnikowego i z procesu zużywania silnika

·         Związki ceru

Preparat "cęrine" umożliwia obniżenie temperatury spalania cząstek węgla (sadzy), produktów pochodnych oleju silnikowego oraz zużycia silnika(około 450°C zamiast 550°C).

Preparat "cęrine" nie ulega jednak spalaniu w trakcie regeneracji filtra cząstek stałych i po pewnym czasie zatyka ostatecznie filtr cząstek stałych(około 120 000 km : 75 000 mil).

2.3. Rola katalizatora

Katalizator pozwala na zwiększenie temperatury spalin poprzez dopalanie niespalonych węglowodorów (HC) pochodzących z wtrysku dodatkowego.

UWAGA : Dopalanie jest procesem umożliwiającym osiągnięcie temperatury spalania cząstek węgla (sadzy), produktów pochodnych oleju silnikowego oraz zużycia silnika(około 450°C).

3. Czujnik różnicy ciśnień w filtrze cząstek stałych (1341)

3.1. Zabudowa

Czujnik różnicy ciśnienia na filtrze cząstek stałych ( 1341) jest zainstalowany za prawym przednim reflektorem.

Rysunek : c4ap1dzc

Wyświetl na pełnym ekranie

(17) : Czujnik różnicy ciśnień w filtrze cząstek stałych (1341).

3.2. Zadanie

Czujnik mierzy w sposób ciągły różnicę ciśnienia spalin pomiędzy wejściem i wyjściem filtra cząstek, tak aby określić stan filtra(problemy zanieczyszczenia albo uszkodzenia filtra).

UWAGA : Informacja o stanie filtra cząstek stałych nie jest uwzględniana przez kalkulator sterujący silnikiem w celu zainicjowania regeneracji filtra cząstek stałych . Informacja o stanie filtra cząstek stałych wykorzystywana jest tylko ze względów bezpieczeństwa.

3.3. Opis

Rysunek : b1hp1z7d

Wyświetl na pełnym ekranie

" c" : HI : Wejście informacyjne sygnału przed filtrem cząstek (średnica 4,32 mm).

" d" : REF : Wejście informacyjne sygnału za filtrem cząstek (średnica 4,32 mm).

" e" : Znak biały.

" f" : Złącze elektryczne.

" g" : Membrana.

Czujnik składa się z następujących elementów :

·         Układu elektronicznego wzmacniającego sygnał

·         Szczelnej membrany

Membrana jest poddana działaniu następujących ciśnień :

·         Ciśnienia na wejściu filtra cząstek(przed)

·         Ciśnienia na wyjściu filtra cząstek (za)

Czujnik generuje napięcie proporcjonalne do różnicy ciśnień zmierzonej przez membranę(delta P = P przed - P za).

3.4. Połączenia

Rysunek : d2ap032c

Wyświetl na pełnym ekranie

 

Styki czujnika różnicy ciśnienia na filtrze cząstek stałych

Sygnał

Styk do kalkulatora silnika (1320)

1

Sygnał ciśnienia (0,5 a 5 woltów)

48 -stykowe brązowe K1

2

Masa

32-stykowe szare F3

3

Zasilanie 5 woltów

48 -stykowe brązowe G4

Napięcie generowane dla różnicy ciśnień 0 barów : (± 0,5 V) (silnik nie pracuje).

Napięcie generowane dla różnicy ciśnień 0,9 barów : (± 4,1 V) (filtr cząstek zatkany).

4. Czujnik wysokiej temperatury spalin "za" (1343)

4.1. Zabudowa

Rysunek : b1hp1z8c

Wyświetl na pełnym ekranie

" a" : Wlot spalin.

11 : Czujnik wysokiej temperatury spalin "za".

4.2. Zadanie

Czujnik temperatury informuje kalkulator wtrysku o temperaturze spalin(za katalizatorem).

Jeżeli temperatura spalin staje się zbyt wysoka, kalkulator sterujący silnikiem przerywa regenerację filtra cząstek stałych.

4.3. Elementy przyłączeniowe czujnika wysokiej temperatury spalin "za"(1343)

Rysunek : d2ap033c

Wyświetl na pełnym ekranie

 

Styki czujnika wysokiej temperatury spalin "za"

Sygnał

Styk do kalkulatora silnika (1320)

1

Informacja - Masa

32-stykowe szare E1

2

Informacja + Sygnał

48 -stykowe brązowe H3

4.4. Działanie czujnika wysokiej temperatury spalin "za"

Sonda ma postać rezystancji o ujemnym współczynniku temperaturowym (CTN).

Im wyższa temperatura, tym mniejsza wartość jego rezystancji.

Kalibracja czujnika wysokiej temperatury spalin "za"

Temperatura

Rezystancja

100°C

96 000 omów

150°C

32 000 omów

200°C

13 500 omów

250°C

6 300 omów

350°C

1 850 omów

450°C

755 omów

600°C

268 omów

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin