B1HA9PP0
Funkcja : Regeneracja filtra czastek stalych (BOSCH EDC 16 C34)
1. Schemat blokowy
Rysunek : b1hp1z0p
Oznaczenie
Numer na schemacie elektrycznym
1
Czujnik różnicy ciśnień w filtrze cząstek stałych
1341
2
Chłodnica paliwa
3
Pompa - wskaźnik poziomu paliwa
1211
4
Korek wlewu paliwa
Czujnik obecności korka zbiornika paliwa
4320
5
Zawór wtrysku dodatku do paliwa
6
Kalkulator dodatku do paliwa
1282
7
Zbiornik paliwa
8
Kalkulator silnika
1320
9
Katalizator + Filtr cząstek stałych (FAP)(filtr cząstek stałych)
10
Zbiornik dodatku do paliwa
11
Czujnik wysokiej temperatury spalin "za"
1343
2. Filtr cząstek stałych - Katalizator
2.1. Zabudowa
Rysunek : b1jp05tc
a
Wylot spalin
b
Wlot spalin
12
Filtr cząstek stałych
13
Przyłącze pomiaru ciśnienia przed filtrem cząstek stałych
14
Katalizator
15
Przyłącze czujnika wysokiej temperatury spalin "za"
16
Przyłącze pomiaru ciśnienia za filtrem cząstek stałych
2.2. Rola filtra cząstek stałych
Filtr cząstek wychwytuje cząstki węgla podczas przepływu spalin.
Składniki zatrzymywane w filtrze cząstek :
· Cząstki węgla(sadze)
· Pozostałości pochodzące z oleju silnikowego i z procesu zużywania silnika
· Związki ceru
Preparat "cęrine" umożliwia obniżenie temperatury spalania cząstek węgla (sadzy), produktów pochodnych oleju silnikowego oraz zużycia silnika(około 450°C zamiast 550°C).
Preparat "cęrine" nie ulega jednak spalaniu w trakcie regeneracji filtra cząstek stałych i po pewnym czasie zatyka ostatecznie filtr cząstek stałych(około 120 000 km : 75 000 mil).
2.3. Rola katalizatora
Katalizator pozwala na zwiększenie temperatury spalin poprzez dopalanie niespalonych węglowodorów (HC) pochodzących z wtrysku dodatkowego.
UWAGA : Dopalanie jest procesem umożliwiającym osiągnięcie temperatury spalania cząstek węgla (sadzy), produktów pochodnych oleju silnikowego oraz zużycia silnika(około 450°C).
3. Czujnik różnicy ciśnień w filtrze cząstek stałych (1341)
3.1. Zabudowa
Czujnik różnicy ciśnienia na filtrze cząstek stałych ( 1341) jest zainstalowany za prawym przednim reflektorem.
Rysunek : c4ap1dzc
(17) : Czujnik różnicy ciśnień w filtrze cząstek stałych (1341).
3.2. Zadanie
Czujnik mierzy w sposób ciągły różnicę ciśnienia spalin pomiędzy wejściem i wyjściem filtra cząstek, tak aby określić stan filtra(problemy zanieczyszczenia albo uszkodzenia filtra).
UWAGA : Informacja o stanie filtra cząstek stałych nie jest uwzględniana przez kalkulator sterujący silnikiem w celu zainicjowania regeneracji filtra cząstek stałych . Informacja o stanie filtra cząstek stałych wykorzystywana jest tylko ze względów bezpieczeństwa.
3.3. Opis
Rysunek : b1hp1z7d
" c" : HI : Wejście informacyjne sygnału przed filtrem cząstek (średnica 4,32 mm).
" d" : REF : Wejście informacyjne sygnału za filtrem cząstek (średnica 4,32 mm).
" e" : Znak biały.
" f" : Złącze elektryczne.
" g" : Membrana.
Czujnik składa się z następujących elementów :
· Układu elektronicznego wzmacniającego sygnał
· Szczelnej membrany
Membrana jest poddana działaniu następujących ciśnień :
· Ciśnienia na wejściu filtra cząstek(przed)
· Ciśnienia na wyjściu filtra cząstek (za)
Czujnik generuje napięcie proporcjonalne do różnicy ciśnień zmierzonej przez membranę(delta P = P przed - P za).
3.4. Połączenia
Rysunek : d2ap032c
Styki czujnika różnicy ciśnienia na filtrze cząstek stałych
Sygnał
Styk do kalkulatora silnika (1320)
Sygnał ciśnienia (0,5 a 5 woltów)
48 -stykowe brązowe K1
Masa
32-stykowe szare F3
Zasilanie 5 woltów
48 -stykowe brązowe G4
Napięcie generowane dla różnicy ciśnień 0 barów : (± 0,5 V) (silnik nie pracuje).
Napięcie generowane dla różnicy ciśnień 0,9 barów : (± 4,1 V) (filtr cząstek zatkany).
4. Czujnik wysokiej temperatury spalin "za" (1343)
4.1. Zabudowa
Rysunek : b1hp1z8c
" a" : Wlot spalin.
11 : Czujnik wysokiej temperatury spalin "za".
4.2. Zadanie
Czujnik temperatury informuje kalkulator wtrysku o temperaturze spalin(za katalizatorem).
Jeżeli temperatura spalin staje się zbyt wysoka, kalkulator sterujący silnikiem przerywa regenerację filtra cząstek stałych.
4.3. Elementy przyłączeniowe czujnika wysokiej temperatury spalin "za"(1343)
Rysunek : d2ap033c
Styki czujnika wysokiej temperatury spalin "za"
Informacja - Masa
32-stykowe szare E1
Informacja + Sygnał
48 -stykowe brązowe H3
4.4. Działanie czujnika wysokiej temperatury spalin "za"
Sonda ma postać rezystancji o ujemnym współczynniku temperaturowym (CTN).
Im wyższa temperatura, tym mniejsza wartość jego rezystancji.
Kalibracja czujnika wysokiej temperatury spalin "za"
Temperatura
Rezystancja
100°C
96 000 omów
150°C
32 000 omów
200°C
13 500 omów
250°C
6 300 omów
350°C
1 850 omów
450°C
755 omów
600°C
268 omów
mimi31