typy temperamentu.pdf

(186 KB) Pobierz
POWIAT WOŁOMIŃSKI
„E – Starostwo. WdraŜanie usprawnień zarządczych oraz szkolenia kadr Starostwa
Powiatowego w Wołominie.”
Projekt realizowany przez Powiat Wołomiński jest współfinansowany przez Unię
Europejską w ramach
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki,
Priorytet V, Działanie 5.2, Poddziałanie 5.2.1. Nr umowy o dofinansowanie:
UDA-POKL.05.02.01-00-070/09-00
TYPY TEMPERAMENTU – CECHY CHARAKTERYSTYCZNE
TYP
MOCNE
STRONY
SANGWINIK
Ŝywy,
wesoły, lgnie do
ludzi, energiczny,
optymista, dowcipny,
ujmujący, lubiany,
„gwiazda”
niezdyscyplinowany
zapominalski,
chaotyczny, zmienny,
niespokojny duch,
roztargniony, zmienny w
nastrojach,
przerywa innym
CHOLERYK
ma silną wolę, zaradny,
samodzielny, pewny
siebie, szczery, odwaŜny,
znakomity przywódca,
śmiały
i pracowity, silny,
wytrzymały
wybuchowy,
apodyktyczny, narzuca
swoją wolę, uparty
i zapalczywy, działa
innym na nerwy
nie wolno odbierać mu
jego obszaru władzy,
zawsze musi mieć
poczucie sprawstwa –
swoje, choćby małe
terytorium, na którym
sam decyduje
potrzebne są mu zadania
nieco powyŜej jego
moŜliwości, musi móc
rozładować energię
MELANCHOLIK
delikatny, wraŜliwy,
zorganizowany, pilnuje
porządku, perfekcjonista,
dokładny, współczujący
FLEGMATYK
spokojny, opanowany,
powściągliwy i
Ŝyczliwy,
na ogół zadowolony
z
Ŝycia,
cierpliwy
jest powolny i często nie
nadąŜa za innymi, bywa
lękliwy, małomówny,
wstydliwy, sceptycznie
odnosi się do wielu
pomysłów, woli
pozostawać na uboczu
SŁABOŚCI
łatwo się obraŜa, nie
wierzy w swoje siły, jest
nastawiony
pesymistycznie, zamknięty
w sobie, bardzo krytyczny,
nieufny
bardzo łatwo go zranić,
oczekuje,
Ŝe
inni bez słów
odczytają jego potrzeby,
nie wolno zawieść jego
zaufania, zawstydzać
CZEGO NIE
WOLNO MU
ROBIĆ
nie wolno go krytykować,
zwłaszcza publicznie
nie moŜna go poganiać, nie
wolno teŜ pozbawiać
poczucia własnej godności
CO GO
MOTYWUJE DO
DZIAŁANIA
do działania potrzebna
jest mu uwaga – trzeba
zawsze zauwaŜyć, to
co robi, wzmacniają
go i zachęcają
pochwały
porządku
zmiany, otrzymywania
uwagi, aprobaty
potrzebuje zrozumienia i
akceptacji oraz poczucia
bezpieczeństwa, jasnych,
precyzyjnych poleceń,
trzeba dodawać mu otuchy
musi widzieć sens w tym
co robi, trzeba mu pomóc
określić cele, pokazywać
róŜne moŜliwości,
potrzebuje szacunku dla
siebie, a nie dla tego co
robi
współdziałania
spokoju, stabilności,
szacunku, docenienia
nadmiar problemów, brak
spokoju, zbyt wiele zmian,
brak szacunku, poniŜanie,
brak czasu, zbyt duŜo zajęć
WARTO GO
UCZYĆ
GŁÓWNE
POTRZEBY
cierpliwości
władzy, sukcesu,
uznania
brak kontroli nad sytuacją,
brak uznania, gdy ktoś nie
wywiązuje się z
obowiązków, nie
docenia jego wysiłku
siła przeradza się
w gniew
otwartości
perfekcji, porządku,
respektowania
wraŜliwości
brak nadziei, nieład, brak
zrozumienia, brak
uporządkowania,
obcesowość
GŁÓWNE
PRZYCZYNY
STRESÓW
SPOSOBY
RADZENIA
SOBIE W
SYTUACJI
TRUDNEJ
monotonia, rutynowe
czynności, brak
komplementów, krytyka
spontaniczność
przeradza się w
„klownadę”
inspirujący,
pobudzający,
„zaraŜają” energią,
rozładowują
atmosferę
perfekcja przeradza się w ból
lub lęk
spokój i opanowanie
przeradzają się w apatię
i zniechęcenie
W KOMUNIKACJI
naturalni, bo mają
najwięcej cech
przywódczych,
przewidujący, silni,
wraŜliwi na innych,
kreatywni, perfekcyjni,
doskonale zorganizowani
spokojni, opanowani,
dobrzy negocjatorzy, nie
podejmują pochopnych
decyzji
Źródło
opracowania: F. Littauer,
Twoje drzewo osobowości.
Warszawa, Logos 2001
Zgłoś jeśli naruszono regulamin