Beata Czechowska-Derkacz - Magia politycznych wizerunkow w mediach. Aleksander Kwasniewski i Andrzej Lepper. Studium przypadkow.pdf

(1391 KB) Pobierz
Magia politycznych
wizerunków w mediach
Aleksander Kwaœniewski i Andrzej Lepper
Studium przypadków
Beata Czechowska-Derkacz
Magia politycznych
wizerunków w mediach
Aleksander Kwaœniewski i Andrzej Lepper
Studium przypadków
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdañskiego
Gdañsk 2012
Recenzent
Kazimierz Wolny-Zmorzyński
Redaktor Wydania
Alina Kietrys
Korekta
Ewa Judycka
Publikacja dofinansowana z funduszu na działalność statutową
Prorektora ds. Nauki Uniwersytetu Gdańskiego
© Copyright by Uniwersytet Gdański
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
ISBN 978–83–7326–881–4
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
ul. Armii Krajowej 119/121, 81–824 Sopot
tel./fax: (058) 523–11–37; tel.: 725–991–206
http://wyd.ug.gda.pl, e‑mail: wyd@ug.gda.pl
Spis treści
Wstęp.................................................................................................................................................
7
1.
1.1.
1.2.
1.3.
1.4.
1.5.
1.6.
Media i polityczne wizerunki ........................................................................................... 13
Media przyszłości – szkic w świetle współczesnych badań ............................................ 16
Komunikowanie polityczne, marketing polityczny, public relations,
wizerunek – definicje.......................................................................................................... 22
Media jako czwarta władza – uwarunkowania prawne, polityczne związki ............... 36
Rola mediów i marketingu politycznego w kreowaniu wizerunków ............................. 52
Potęga wizerunków i teoria symulakrów Jeana Baudrillarda w polityce ....................... 69
Udział „Gazety Wyborczej” w polskim życiu politycznym – od solidarnościowego
etosu do komercjalizacji ..................................................................................................... 75
Aleksander Kwaśniewski – prezydent spełniony. Wizerunek Aleksandra
Kwaśniewskiego w „Gazecie Wyborczej” w latach 1989–2011
(studium przypadku 1.) ...................................................................................................... 81
Wizerunkowa walka z towarzyszem Szmaciakiem (1989–1993)................................... 83
Wojna dwóch światów – postkomunistycznego i postsolidarnościowego – kampania
prezydencka 1994–1995 ...................................................................................................... 91
Zasypywanie podziałów – prezydentura 1995–2000 .................................................... 100
Cyberkandydat Aleksander Kwaśniewski – kampania prezydencka 2000 .................. 113
Międzynarodowy autorytet – prezydentura 2000–2005 ................................................ 120
Wizerunkowa przemiana od „eleganckiego oportunisty” do „kawałka Zachodu” .... 137
Książę lewicy czy „wirus III RP” (2006–2007) ............................................................... 143
Polityczna emerytura Aleksandra Kwaśniewskiego (2007–2011)................................. 149
Ludowy trybun na salonach władzy. Wizerunek Andrzeja Leppera w „Gazecie
Wyborczej” w latach 1991–2011 (studium przypadku 2.) ............................................. 155
„Wojna zadłużonych” – Andrzej Lepper na czele protestów (1991–1994) .................. 157
My i oni – dychotomiczny świat Andrzeja Leppera (1995–2001) ................................ 166
Czas demagogów – polityczny fenomen Andrzeja Leppera (2000–2001) ................... 178
2.
2.1.
2.2.
2.3.
2.4.
2.5.
2.6.
2.7.
2.8.
3.
3.1.
3.2.
3.3.
5
3.4.
3.5.
3.6.
Koniec Wersalu w polskim Sejmie – Andrzej Lepper na salonach władzy
(2001–2005) ....................................................................................................................... 185
Od wicepremiera do bohatera seksafery – (2005–2007) ................................................ 199
Koniec politycznej kariery Andrzeja Leppera – (2007–2011) ....................................... 216
Podsumowanie.............................................................................................................................
225
Bibliografia.
.................................................................................................................................. 229
.
Materiał ilustracyjny ................................................................................................................. I–VI
Zgłoś jeśli naruszono regulamin