Wytyczne do sporządzania gminnych programów ochrony środowiska.doc

(107 KB) Pobierz
Wytyczne do sporządzania gminnych programów ochrony środowiska

Wytyczne do sporządzania gminnych programów ochrony środowiska

 

Załącznik 4

 

Wytyczne do sporządzania gminnych programów ochrony środowiska.

 

Ustawa Prawo ochrony środowiska w art. 17 i 18 stanowi, że w celu realizacji polityki ekologicznej samorządy sporządzają wojewódzkie, powiatowe i gminne programy ochrony środowiska, które następnie są przyjmowane do realizacji w drodze uchwały Sejmiku województwa albo rady powiatu lub gminy. Programy te, podobnie jak politykę ekologiczną państwa, sporządza się na 4 lata, z tym, że przewidziane w nie działania obejmują w perspektywie kolejne 4 lata.

Programy powinny określać cele ekologiczne, priorytety, rodzaj i harmonogram działań proekologicznych oraz środki niezbędne do osiągnięcia celów.

 

Zasady ogólne

 

Przy sporządzaniu gminnych programów ochrony środowiska należy uwzględnić ustalenia zawarte w dokumentach:

§         Programie wykonawczym do II polityki ekologicznej państwa,

§         Polityce ekologicznej państwa na lata 2003 – 2006 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2007 – 2010,

§         Programie ochrony środowiska województwa małopolskiego,

§         Programie ochrony środowiska powiatu krakowskiego.

 

Cele i zadania ujęte w wymienionych dokumentach, a konkretniej, zawarte w nich tabele przedsięwzięć inwestycyjnych i pozainwestycyjnych, powinny być wykorzystane przy sporządzaniu gminnych programów ochrony środowiska w trojaki sposób:

§         jako podstawa wyjściowa do konkretyzacji zadań (np. do sporządzania na szczeblu gminnym konkretnego wykazu planowanych do budowy lub modernizacji oczyszczalni ścieków, składowisk odpadów, systemu segregacji odpadów itd.),

§         jako analog do sformułowania lokalnych celów, planowanych do uzyskania,

§         jako inspiracja do wprowadzenia podobnego zadania na szczeblu lokalnym, jeśli zadania ujęta w wymienionych wyżej dokumentach jest sformułowane ogólnie bądź dotyczy wyższego szczebla.

 

Struktura gminnego programu ochrony środowiska powinna nawiązywać do struktury „Polityki ekologicznej państwa na lata 2003 – 2006 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2007 – 2010”, a więc powinna zawierać co najmniej następujące dane:

§         racjonalne użytkowanie zasobów naturalnych (zmniejszenie materiałochłonności, energochłonności i wodochłonności gospodarki, ochrona gleb, racjonalna eksploatacja lasów),

§         poprawa jakości środowiska (ochrona wód, ochrona powietrza, gospodarowanie odpadami, hałas, pola elektromagnetyczne, nadzwyczajne zagrożenia, środowiska, ochrona przyrody i bioróżnorodności),

§         narzędzia i instrumenty realizacji programu (ramy prawa – także w zakresie prawa lokalnego i decyzji organów samorządowych, planowanie przestrzenne, powiązania formalne i merytoryczne z analogicznymi programami niższego i wyższego szczebla administracyjnego, mechanizmy finansowania ochrony środowiska),

§         nakłady na realizację programu (wielkość nakładów i źródła finansowani),

§         kontrola jakości programu (procedury kontroli, mierniki realizacji programu, procedury weryfikacji programu).

 

Zadania własne powinny być w programie ujęte z pełnym zakresem informacji niezbędnej do kontroli ich realizacji (opis przedsięwzięcia, terminy realizacji, instytucja odpowiedzialna, koszty, źródła finansowania). Zadania koordynowane powinny być w programie ujęte z takim stopniem szczegółowości, jaki jest dostępny na terenie gminy.

 

Zgodnie z „Wytycznymi do sporządzania programów ochrony środowiska na szczeblu lokalnym i regionalnym” (MŚ Warszawa 2002) programy gminne powinny się składać z dwóch części:

§         zadań własnych (pod zadaniami własnymi należy rozumieć te przedsięwzięcia, które finansowane w całości lub częściowo za środków będących w dyspozycji gminy);

§         zadań koordynowanych (pod zadaniami koordynowanymi należy rozumieć pozostałe zadania, które z ochroną środowiska i racjonalnym wykorzystaniem zasobów naturalnych, które są finansowane ze środków przedsiębiorstw oraz środków zewnętrznych, będących w dyspozycji organów i instytucji szczebla powiatowego, wojewódzkiego i centralnego).

 

Zadania własne powinny być w programie ujęte z pełnym zakresem informacji niezbędnej do kontroli ich realizacji (opis przedsięwzięcia, terminy realizacji, instytucja odpowiedzialna, koszty, źródła finansowania). Zadania koordynowane powinny być w programie ujęte z takim stopniem szczegółowości, jaki jest dostępny na terenie gminy.

 

Jest rzeczą niezbędną, aby do prac nad gminnym programem ochrony środowiska były włączone wszystkie właściwe ze względu na zasięg swojej działalności instytucje, związane z ochroną środowiska i zagospodarowaniem przestrzennym oraz przedsiębiorstwa oddziaływujące na środowisko jak również przedstawiciele społeczeństwa. W tym ostatnim przypadku rozumie się, że są to organy samorządu terytorialnego, samorządu gospodarczego (jeśli istnieją na ternie gminy) i ekologiczne organizacje pozarządowe obejmujące zakresem swej działalności daną gminę.

 

Gminny program ochrony środowiska powinien być skoordynowany z:

§         lokalnym, miejscowym planem (planami) zagospodarowania przestrzennego,

§         lokalnymi planami rozwoju infrastruktury (jeżeli są): mieszkalnictwa, transportu, zaopatrzenia w energię itp.,

§         gminnym planem gospodarowania odpadami sporządzonym zgodnie z ustawą o odpadach,

§         obejmującym teren gminy programem ochrony powietrza, programem ochrony środowiska przed hałasem i programem ochrony wód, jeśli takie programy (dla obszarów obejmujących teren danej gminy) zostały lub zostaną opracowane w związku z wymaganiami wynikającymi z ustawy Prawo ochrony środowiska (zgodnie z tą ustawą naprawcze programy ochrony powietrza opracowuje się dla obszarów, gdzie zostaną stwierdzone przekroczenia dopuszczalnych poziomów substancji w powietrzu, natomiast programy ochrony wód – dla wchodzących w skład dorzeczy obszarów, na których nie są osiągnięte wymagane poziomy jakości wód),

§         programy ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Limity krajowe ujęte w „II Polityce ekologicznej państwa”

 

W „II Polityce ekologicznej państwa”, przyjętej przez Radę Ministrów w czerwcu 2000 r. a następnie przez Sejm Rzeczpospolitej Polskiej w sierpniu 2001 r. ustalone zostały następujące ważniejsze limity krajowe, związane z racjonalnym wykorzystaniem zasobów naturalnych i poprawą stanu środowiska:

§         zmniejszenie wodochłonności produkcji o 50% w stosunku do stanu w 1990 r. (w przeliczeniu na PKB i wartość sprzedaną w przemyśle),

§         ograniczenie materiałochłonności produkcji o 50% w stosunku do 1990 r. w taki sposób, aby uzyskać co najmniej średnie wielkości dla państw OECD (w przeliczeniu na jednostkę produkcji, wartość produkcji lub PKB),

§         ograniczenie zużycia energii o 50% w stosunku do roku 1990 i 25% w stosunku do 2000 r. również w przeliczeniu na jednostkę produkcji lub PKB,

§         dwukrotne zwiększenie udziału odzyskiwanych i ponownie wykorzystywanych w procesach produkcyjnych odpadów przemysłowych w porównaniu ze stanem z 1990 r.

§         odzyskanie i powtórne wykorzystanie co najmniej 50% papieru i szkła z odpadów komunalnych,

§         pełna 100% likwidacja zrzutów ścieków nieczyszczonych z miast i zakładów przemysłowych,

§         zmniejszenie ładunku zanieczyszczeń odprowadzanych do wód powierzchniowych w stosunku do stanu z 1990 r., z przemysłu o 50%, z gospodarki komunalnej (na terenie miast i osiedli wiejskich) o 30% i ze spływu powierzchniowego, również o 30%,

§         ograniczenie emisji pyłów o 75%, dwutlenku siarki o 50%, tlenku azotu o 31%, niemetalowych lotnych związków organicznych o 4% i amoniaku o 8% w stosunku do roku 1990.

 

Wszystkie wymienione limity dotyczą celów do osiągnięcia najpóźniej do 2010 r. Limity powyższe nie były korygowane przy sporządzaniu „Polityki ekologicznej państwa na lata 2003 – 2006 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2007 – 2010”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szczegółowe wytyczne do sporządzania gminnych programów ochrony środowiska

 

 

Cele ekorozwoju gminy

 

Poniżej przedstawiono, w jaki sposób elementy ekorozwoju gminy mogą znaleźć swoje odzwierciedlenie przy formułowaniu polityki społeczno-gospodarczej.

 

ELEMENT EKOROZWOJU

 

CELE POLITYKI EKOROZWOJOWEJ

§         jakość środowiska

Poprawa, a przynajmniej nie pogorszenie:

-        jakości powietrza,

-        jakości wód,

-        stanu powierzchni ziemi i gleb,

-        gospodarki odpadami,

-        poziomu natężenia hałasu,

-        poziomu promieniowania niejonizującego,

-        bezpieczeństwa chemicznego i biologicznego.

 

§         konserwatorska ochrona przyrody

Zachowanie wartości przyrodniczych w ramach:

-        przestrzennych form przyrody,

-        gatunkowej ochrony roślin i zwierząt,

-        ochrony indywidualnej.

 

§         racjonalna gospodarka zasobami

Racjonalna gospodarka:

-        energią,

-        wodą,

-        przestrzenią,

-        surowcami.

 

§         proekologiczne kierunki rozwojowe

Promowanie i rozwijanie funkcji zgodnych z predyspozycjami środowiska.

Promowanie i rozwijanie form działalności najmniej oddziaływujących ujemnie na środowisko.

Kształtowanie regionalnej struktury funkcjonalno-przestrzennej w nawiązaniu do systemów ekologicznych.

 

§         stan zdrowia społeczeństwa

Poprawa, a przynajmniej niepogarszanie stanu zdrowia społeczeństwa przez:

-        działalność profilaktyczną,

-        działalność leczniczą.

 

 

 

 

 

 

 

 

Główne elementy mogące tworzyć wizję gminnego programu ochrony środowiska

 

-          Pożądany stan środowiska naturalnego – jakie w przyszłości cechy ma posiadać środowisko przyrodnicze gminy, jakie obiekty i obszary trzeba chronić, jakie obszary zachować

-          Zakładane cechy społeczności lokalnej – jaki będzie efekt obecnych tendencji demograficznych, ile i jakich w przyszłości potrzeba będzie zasobów, aby zaspokoić potrzeby przyszłej ilości mieszkańców

-          Pożądane składniki jakości życia – czy obecny stan zdrowia mieszkańców się poprawi, jakie wartości będą w przyszłości istotne dla mieszkańców

-          Pożądane efekty rozwoju gospodarczego – jakie formy gospodarowania powinny być preferowane w gminie, co w przyszłości ma dominować w gminie, jaka będzie pozycja rolnictwa, czy celowy jest wielofunkcyjny rozwój gminy

-          Zakładane mierniki wyposażenia technicznego – jak poprawa infrastruktury podniesie jakość życia mieszkańców, jakie elementy infrastruktury będą chronić zasoby przyrodnicze, a jakie im zagrażać

-          Wysoki poziom ładu przestrzennego – jaka w przyszłości ma być struktura użytkowania terenów gminy, jak poprawi się jej krajobraz i architektura

-          Postępy w zarządzaniu – czy należy zmienić strukturę zarządzania gminą, jak ją lepiej przygotować dla pełnej obsługi mieszkańców

-          Zmniejszenie bezrobocia – czy jest możliwe wprowadzenie „zielonych” miejsc pracy

 

 

Proponowane zalecenia przy wyborze strategii ochrony środowiska w gminie

 

Przy wyborze strategii ochrony środowiska w gminnych programach ochrony środowiska, w tym celów i kierunków działań proponuje się uwzględnić następujące zalecenia:

-          realizacja potrzeb społeczności lokalnej powinna odbywać się bez niszczenia funkcjonujących ekosystemów lub naruszania równowagi ekologicznej

-          korzystanie z walorów przyrodniczych powinno zapewnić ich utrzymanie w nienaruszonym stanie lub nawet ich odtwarzanie

-          przetwarzanie wszelkich zasobów w odpady i zanieczyszczenia powinno odbywać się w zamkniętym i odtwarzalnym układzie

-          gmina powinna dążyć do stworzenia takiego potencjału własnych zasobów (ludzkich, finansowych, infrastrukturalnych, itd.), który umożliwi jej samowystarczalność i rozwój o własnych siłach.

 

Gmina przyjmując określoną strategię ochrony środowiska oraz tworząc program, jako główne zadania strategiczne może zaproponować np. następujące zagadnienia:

-          wzmocnienie struktury ekologicznej np. przez zwiększenie powierzchni chronionych

-          ograniczenie emisji, zmniejszenie wodo-, materiało-, i energochłonności oraz zajętości terenu

-          zarządzanie środowiskiem

-          edukacja ekologiczna i rozwijanie aktywności obywatelskiej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gminny program ochrony środowiska – cele i zadania

 

Główną misją programów ochrony środowiska jest potrzeba poprawy jakości życia człowieka.

Program ochrony środowiska jest pisemną deklaracją celów i zadań w odniesieniu do użytkowania, ochrony i kształtowania środowiska. Program powinien wynikać z przyjętej wizji i strategii rozwoju gminy i wskazywać sposób rozwiązania bieżących problemów ekorozwojowych, a szczególnie:

-          określać cele bezpośredniej i pośredniej ochrony środowiska w kontekście wszystkich oddziaływań powodowanych przez gminę oraz zasady podejmowania działań zapobiegawczych

-          deklarować spełnienie obowiązujących wymogów prawnych w zakresie użytkowania, ochrony i kształtowania środowiska

-          deklarować wdrażanie ciągłych usprawnień w systemie zarządzania gminą skierowanych na redukcję negatywnego oddziaływania na środowisko

-          sprzyjać, a nawet promować wdrażanie najlepszej dostępnej technologii

-          wskazywać priorytety i narzędzia zarządzania

-          powinna być dostępna i zrozumiała dla całej społeczności

-...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin