MANIPULACJA (łac. manipulatio - manewr, fortel, podstej)) - celowe i skryte narzucanie jednostce lub grupie osób fałszywego obrazu pewnej rzeczywistości.
Z definicji m. wynika, że manipulowanie odbywa się wbrew woli jednostki i na jej szkodę.; fałszywy obraz świata narzucany w toku czynności mani-pulatorskiej dotyczy zawsze „pewnej rzeczywistości", a więc jej fragmentu, a nie całej rzeczywistości; m. odnosi się np. do obrazu społeczeństwa, rodziny, szkolnictwa, sądownictwa, Kościoła; jest ona zasadniczo działaniem zaplanowanym, tzn. poprzedzonym odpowiednim przygotowaniem (obmyśleniem strategii, doborem stosownych technik itp.).
Ze względu na zakres wyróżnia się m.: 1° wielką- dotyczy ona większej liczby osób (całego społeczeństwa, mieszkańców miasta itp.); np. działania manipulatorskie, które po 1989 przekonały olbrzymią część Polaków do mitu mieszania się Kościoła do polityki; 2° małą - realizowana jest ona w indywidualnych stosunkach międzyludzkich (np. w postaci kokieterii, intrygi, insynuacji). Ze względu na treść funkcjonuje m.: polit., ideol., ekonom., wojenna itp. Najważniejszym nośnikiem działań manipulatorskich są media (—) mass media); dlatego wyróżnia się m.: prasową, radiową, telewizyjną, internetową.
Ze względu na skutek m. może być: l ° skuteczna; 2° daremna - z jakiejś przyczyny nie mogła ona dojść do skutku, a jej dysponenci nie osiągnęli zaplanowanych celów; 3° z efektem bumerangowym -jej dysponenci osiągnęli skutek odwrotny do zamierzonego; zalicza się tu np. działalność ideologów komun, w PRL, zmierzającą do zateizowania społeczeństwa; na przekór zastosowaniu wyszukanych technik manipulatorskich u wielu ludzi do chodziło wówczas do nawiązania jeszcze ściślej szych więzi z Kościołem.
Wszystkie działania manipulatorskie można po dzielić na 2 grupy: 1° stosowanie technik, z których osoba manipulowana może sobie zdawać sprawę, choć nie wie, co się kryje za konkretnym działaniem; 2° stosowanie technik, których jednostka nie jest świadoma - są to techniki oddziaływania na podświadomość. Efekt działań manipulatorskich uzależniony jest od wielu czynników; dwa z nich mają znaczenie podstawowe: dobór odpowiednich technik oraz stopień odporności osób poddawanych manipulacji.
Najczęściej używane w m. techniki to: 1° fragmentacja - uniemożliwia ona człowiekowi pełny odbiór rzeczywistości, ponieważ ukazuje ją w sposób wybiórczy, „punktowy"; celowo uwydatnia się cechy interesujące, ale nie najważniejsze; 2° przemilczanie - jest ona bardzo trudna do udowodnił nią, ponieważ bywa tłumaczona sposobem selekcjonowania informacji; stosowana jest m.in. w „zatruciu informacyjnym", które polega na tym, że sprawy najważniejsze albo się zupełnie pomija, alt ukazuje jako mało ważne; i odwrotnie - sprawy błahe przedstawia się jako bardzo ważne, przy jednoczesnym pomijaniu spraw najważniejszych; \ powtarzanie - jest obecnie najchętniej stosowa techniką m.; polega na regularnym powtarzaniu pewnych zarzutów i insynuacji (często podaje się w wątpliwość uczciwość danej osoby); jest ( wyjątkowo skuteczna, ponieważ może być realizowana w tym samym czasie przez różne media; 4° sugestia - szeroko stosowana; sięga się po nią, gdy trzeba się posługiwać np. „chwytami demagogicznymi" albo działaniami w ramach „propagandy szeptanej"; dużą dozę sugestii zawierają hasła polit. i handl.; po 1989 gł. ta technika przyczyniła sie do zaakceptowania przez społeczeństwo pol. ( haseł polit.: „grubej kreski" i „nie będzie polowania na czarownice"; 5° cliche (z franc. -: znana w fotografice „klisza negatywna") – ujmuje rzeczywistość (instytucje, osoby, programy polit.) w sposób wybiórczy; jednak w odróżnieniu od techniki fragmentacji, przedstawia wyłącznie negatywny obraz tej rzeczywistości, podkreślając w nim np: słabe strony działalności, popełnione błędy, istniejące sprzeczności, niskie wyniki sondaży.
Odrębną grupę stanowią t e c h n i k i manipulowania podświadomością; dochodzi wtedy do „pogwałcenia świadomości" przez przekazy do podświadomości (J.P. Regimbauld); w następstwie stosowania tych technik człowiek może być „zdalnie sterowany" (H.I. Schiller); do tego celu używa się najczęściej dwóch technik: 1° techniki jednej klatki - posługuje się bodźcami wzrokowymi, lecz zawsze tak, aby ich adresat nie był tego świadom; są to tzw. bodźce podprogowe, tzn. działające poniżej progu absolutnego, a więc nieuświa-damiane; 2° techniki wstecznego zapisu (ang. back-ward masking) - funkcjonują one w oparciu o słuch. Badacze manipulowania podświadomością twierdzą, że za pomocą tych technik dysponenci m. mogą osiągać cele wyjątkowo groźne: prowadzą do interesowania się narkotykami i satanizmem, do działań antyrel. (np. apostazji) i zboczeń seksualnych oraz do aktów agresji.
Wyjątkową siłą działania dysponują systemy manipulowania; są to zespoły powiązanych ze sobą technik i środków m.; ze względu na to, że stanowią m. zorganizowaną, należą do bardzo groźnych w skutkach; 3 z nich zasługują na szczególną uwagę: 1° system dezinformacji społeczeństwa - posługuje się on zróżnicowanymi technikami m.; przedmiotem działania jest całe społeczeństwo, dlatego aktywizowane są liczne kanały m., szczególnie media; wykorzystuje się tu również czynniki uboczne, np. szum informacyjny; uruchamia się też takie zabiegi, jak manewr odciągający (temat zastępczy) lub technikę informacji równoległej (kontrinformacji, która ma zneutralizować in. informację); 2° system kreowania wroga -jest on specyficzny dla propagandy polit. i ideol.; dysponenci tego systemu zakładają, że przeciwnika polit. (ideol.) najłatwiej pokonuje się wtedy, gdy ukazuje się go opinii publ. jako wroga pewnych uznanych wartości, np. swobód obywatelskich, demokracji, niepodległości państwa, dobrobytu obywateli; jest to najgroźniejszy w skutkach system manipulowania; wywołując akty nienawiści, prowadzi do agresji i chaosu społ.; po 1989 wielokrotnie podejmowano w Polsce próbę ukazania Kościoła jako wroga demokracji; 3° system S-M-S -jest on budowany na trzech, aktywnościach: sensacji, muzyce i seksie; ponieważ czynniki te występują razem, zyskuj ą zwiększoną siłę; wysoka atrakcyjność każdego z nich sprawia, że wpływa on skutecznie szczególnie na młodych odbiorców mediów (np. Musie Television lub tzw. kolorowe pisemka). System ten jest niebezpieczny dla kultury nar., a szczególnie dla moralności; jest uruchamiany, gdy trzeba odwrócić uwagę od istotnych problemów narodu i państwa albo wprowadzić nową moralność; funkcjonuje na zasadzie wytwarzania „mętnej wody", co prowadzi do niezrozumienia ważnych dla człowieka spraw i do radykalnych zmian w hierarchii wartości jednostki; właśnie w tym celu wykorzystuje się media jako platformę dla propagowania antywartości.
Zarówno dysponowanie m., jak i zgoda na nią jest świadomym uczestnictwem w kłamstwie. Gdy funkcjonują bez przeszkód systemy m., można mówić o groźbie powstania systemu zakłamania; społeczeństwo, które żyje w klimacie zakłamania i zrezygnowało z ambicji poszukiwania prawdy, nie może się rozwijać. Trwanie w m. prowadzi jednostkę do groźnego zniewolenia; tylko droga prawdy może jej pomóc; nastąpi to zgodnie z obietnicą Chrystusa: „poznacie prawdę, a prawda was wyzwoli" (J 8,32).
M. należy się przeciwstawiać. Ujawniona i napiętnowana m. staje się działaniem daremnym, a nawet bumerangowym; aby to mogło nastąpić, należy: zdobyć wiedzę o mechanizmach m. i jej skutkach, rozmawiać z in. ludźmi o dostrzeżonych m., odpowiednio reagować na działania manipulatorskie (listy do redakcji, protesty, własne wypowiedzi w prasie), pogłębiać w sobie wrażliwość na prawdę i zakłamanie w mediach, pomagać innym w „otwieraniu oczu" na m. i w uodpornieniu się na jej wpływy.
W okresie PRL-u m. była podstawą ówczesnej propagandy oficjalnej i dzięki wszechwładnej cenzurze mogła funkcjonować bez przeszkód;.przełom ustrojowy 1989 wprawdzie nie położył kresu działaniom manipulatorskim w polityce, to jednak, doprowadzając do zniesienia cenzury, umożliwił swobodne wypowiadanie się na temat m.; doszło do paradoksalnej sytuacji, że media, które same często posługują się technikami m., występują dziś w roli jej demaskatorów.
H. Arendt, Du mensonge a la violence, Paris 1972; J. Ellul, Propaganda. The Formation ofMen 's Attitudes, New York 1973; A. Woodrow, Information, manipulation, Paris 1990; Dezinformacja, Warszawa 1991; S. Keen, Faces of the Enemy, San Francisco 1992; H. Kiereś, Zaglada-prze-moc-manipulacja, „Człowiek w kulturze" 1995, nr 6-7; A. Barbato, Come si manipola l 'informazione, Roma 1996; R. Dyoniziak, Sondaże a manipulowanie spoleczeństwem, Kraków 1997; A. Lepa, Świat manipulacji, Częstochowa 1997; A. de Lassus, Dezinformacja, „Zeszyt IEN" 2000, nr 7.
bp Adam Lepa
bzbij