„Deszczyk pada kapu, kapwoda chlapie chlapu, chlap.Mam parasol i kalosze,Jakoś tę ulewę zniosę!”.
Sześć parasoli Anna Łada- GrodzickaKiedy na dworze pada,to w szatni stoi kolorowychparasoli gromada.Ten pierwszy w esy-floresy- to parasol Teresy.Drugi - czerwony w kółka- to parasol JurkaTrzeci - beżowy w kropki- to parasol Dorotki.Czwarty - żółty w kwiatki- to parasol Beatki.Piąty - w ciapki zielony- to parasol Ilony.Szósty - niebieski w kratkę- wybrał sobie Małgorzatkę.Z Małgorzatką chodzi wszędzie i czeka, aż deszcz będzie.
Nasz parasol kolorowy do zabawy jest gotowy.Już otworzył się jak kwiat, wtem przyleciał silny wiatri parasol porwał w chmury, więc i my lećmy do góry - HOOOP!
Dzieci stoją w kole w ciasnej gromadce. Mówią słowa rymowanki i idą do tyłu, robiąc coraz większe koło- otwierają parasol. Na słowo HOOOP- wyskakują wysoko do góry.
Dla każdego, kto chce zwierza,narysuję dzisiaj jeża.Tu dam kreskę i półkole,w środku kolec, kolec, kolec...Tu główkę i nosek dam.Jeszcze oczko i jeżyka mam.
Nauczyciel recytuje wiersz i rysuje jeża zgodnie z jego treścią. Następnie rysują dzieci.
Na jednej nóżce stoi w lesie.W koszyczku go do domu niesiesz. (grzyb)Jest malutki i ma długi ryjek,pod kolcami, przed wrogiem się kryje. (jeż)Kiedy kolczasta łupinka pęknie,w brązowej skórce jest mu najpiękniej. (kasztan)Spadają z drzewa żółte, czerwone.Wiatr je niesie w tę i w tamtą stronę. (liście)Na jabłoni rosną jabłka, a na gruszy gruszki.A co rośnie na sośnie, sam odgadnąć musisz! (szyszki)Mieszka wśród lasu, orzeszki zjada,w dziupli na zimę zapasy składa. (wiewiórka)
Siedzi w ziemi długa i pomarańczowa.Schrupię ją ze smakiem, bo jest bardzo zdrowa. ( marchewka)
Czerwone, okrągłe, w koszyku leżały.Zrobiła z nich mama barszczyk doskonały. (buraki)
Wiszą sobie na drzewie w kolczastych płaszczykach.Kiedy spadną, to zrobię śmiesznego ludzika. (kasztany)
Ma laseczkę do trzymania i ma daszek kolorowy.Gdy go ludzie otwierają, deszcz nie pada im na głowy.
(parasol)
ĆWICZENIA GIMNASTYCZNE: JESIENNE ZABAWYmetoda zabawowa i naśladowcza
Zabawa orientacyjno- porządkowa: DUŻE LIŚCIE I MAŁE LISTKIDzieci biegają w tempie podanym na tamburynie. Na hasło- DUŻE LIŚCIE- wyciągają się w górę, na hasło- MAŁE LISTKI- przykucają.
Ćwiczenie ramion: DRZEWA NA WIETRZEDzieci stoją w małym rozkroku, ramiona uniesione w górę. Wykonują skłony w bok, skręty, skrętoskłony- imitują ruch gałęzi na wietrze
Zabawa z elementem czworakowania: JEŻE WŚRÓD LIŚCIDzieci chodzą na czworakach. Na umówiony sygnał zatrzymują się i przechodzą do leżenia na plecach. Wykonują swobodne ruchy rękami i nogami uniesionymi w górę- jeże bawią się wśród liści.
Zabawa bieżna: KOLOROWE LIŚCIEDzieci oznaczone szarfami- kolory jesiennych liści lub każde ma przyklejony listek z papieru i siedzą w kole. Na hasło- LIŚCIE CZERWONE- biegają dzieci posiadające liście w danym kolorze.
Zabawa z elementem równowagi: STAŃ JAK GRZYBEKDzieci poruszają się swobodnie. Na hasło- STAŃ JAK GRZYBEK- zatrzymują się i stają na jednej nodze.
Zabawa z elementem podskoku: SKACZĄCE KASZTANYDzieci- kasztanki, podskakują obunóż w miejscu. Na hasło- KASZTANKI SPADAJĄ- przykucają i przechodzą do leżenia bokiem, następnie turlają się
Ćwiczenia oddechowe: Liście na wietrzeDzieci dmuchają na liście wycięte z papieru
WYLICZANKAKażdy imię swoje ma,każdy imię swoje zna,Grzecznie dzisiaj tu siedzimy,swoje imię podzielimy.
Rytmiczny podział imion na sylaby
ZABAWA Z WIERSZEM „RÓB TO CO JA”Zrób do przodu dwa krokii rozejrzyj się na bokiTupnij nogą raz, dwa, trzypokaż, jaki lew jest zły.Teraz w bok kroki dwaniech zabawa dalej trwa.Przysiad i do góry skok, rozkrok, skłon i ręce w bok.Obróć się na pięcie w kołoi uśmiechnij się wesoło.
NA POWITANIE W kółeczku razem siadamy,zabawę zaczynamy.Będziemy buzię ćwiczyli,żebyśmy ładnie mówili.
„ Jedzie kareta po świecie, a kto jest w tej karecie?
Przy oknie z lewej strony Kapturek. Jaki? (czerwony)
Dalej na stercie poduszek malutki Tomcio…(Paluszek)
Spoza wielkiego kosza śmieją się Jaś i …(Małgosia)
Uwaga! Oj, uwaga! To przecież Baba…(Jaga)
Koło lalki i misia stoi Sierotka…( Marysia)
Pomiędzy walizkami Dziewczynka z (zapałkami)
A tam, gdzie największy tłok, zgrzyta zębami …(smok)
Ciekawe, czy już wiecie, kto ukrył się w karecie.
Lubimy jabłuszka i słodziutkie gruszki,
Na śliwki jesteśmy wielkie łakomczuszki.
Marchewkę chrupiemy jak małe zajączki,
Pomidorki też zjadamy, gdy nam wpadną w rączki.
Prawa noga wypad w przódi rękoma zawiąż but.Powrót, przysiad, dwa podskoki,w miejscu bieg i skłon głęboki.Wymach rąk w tył i do przodujuż rannego nie czuć chłodu.
Głowa, szyja, brzuch, kolana.
Gimnastyka już od rana.
Obrót szybki, skłon głęboki
i rozejrzyj się na boki.
Teraz wszyscy się kładziemy
i przez chwilę odpoczniemy.
Deszczyk padakap, kap, kapjesień w sadachkap, kap, kap.
Weź kaloszechlap, chlap, chlap,i chodź ze mnączłap, człap, człap.
Deszczyk padakap, kap, kap,wietrzyk wieje mocno tak.
Z parasolem szybko tak,po kałużachchlap, chlap, chlap.
Najpierw w górę trzy podskokiHop sa, saPotem dwa skłony na bokiRaz i dwaW górę ręce prosto nogiStań jak myI opuszczaj do podłogiRaz dwa trzy"Gimnastyka" Nóżka lewa, nóżka prawa Sport dla zdrowia ważna sprawa Obie nóżki do kółeczka Umiem skakać jak piłeczka Ręce w górę, w przód i w bok Teraz przysiad i podskok Wszyscy wznosimy ręce do góry Tak jak po niebie wędrują chmury.
Stoły ślicznie nakryte,rączki czysto umyte,każdy cierpliwie czekana swój kubeczek mleka.Nie ma plam na fartuszku,nie ma resztek w garnuszku.Pod stołem nie ma śmiecibo tu jadły grzeczne dzieci.
Idzie jeżyk, mały jeżyk (dwoma palcami wędrujemy po plecach dziecka)
Zaraz wejdzie za kołnierzyk (wkładamy palce za kołnierzyk),No a jeż, jak to jeż (dwoma palcami wędrujemy po plecach dziecka)Może Ciebie pokłóć też! (chwytamy dziecko pod boki i łaskoczemy)lub (stukamy wielokrotnie palcem wskazującym po plecach dziecka)
Mam serduszko do kochania,Rączki do roboty,Szybkie nóżki do biegania,Buzię do pieszczoty.Dwoje oczek do patrzenia,Główkę do myślenia.Nosek mały wciąż zadarty,Uszka do słyszenia.
Wskazywanie i nazywanie pojedyńczych i podwójnych części ciała. Zwracanie uwagi na poprawne używanie określeń: dwie ręce, dwie nogi, dwoje oczu, jedna głowa. Doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała.
Co tak szumi szu, szu, szu?
Co tak krąży fiu, fiu, fiu?
To listeczki kolorowe,
co spadają nam na głowę.
Te są ładne, bo złociste,
tam czerwony leci listek.
Lecą sobie szu, szu, szu.
Krążą wkoło fiu, fiu, fiu.
Pięć małych małpek kołysze się na drzewie
(pokazujemy pięć palców dłoni)
Pod drzewem pan krokodyl: uaaaaaa
Nie zjesz nas, nie złapiesz nas
A pan krokodyl na to: kłap, kłap, kłap
(przełknięcie śliny)
Cztery małe małpki…..itd
sprytnylisek