Silniki spalinowe można podzielić ze względu na:
a) rodzaj stosowanego paliwa:
-paliwo ciekłe
-gazowe
-dwu i wielopaliwowe(benzynowe, na olej napędowy, alkohol etylowy itd.)
b) rodzaj pracy
-czterosuwowe
-dwusuwowe
c) sposób tworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej
-gaźnikowe(starego typu)
-wtryskowe
-wewnętrzne, tj. wtrysk bezpośredni
d) sposób zapłonu mieszanki
-o zapłonie iskrowym(silniki ZI), tzw. niskoprężne
-o zapłonie samoczynnym(silniki ZS), tzw. wysokoprężne lub diesla
e) liczbę i układ cylindrów
-rzędowe
-widlaste
-przeciwosobne
f) zastosowanie
-lotnicze
-przemysłowe
-samochodowe
Jak działa silnik samochodu? - Historia
· E. Lenoir (1822–1900), mechanik francuski; w 1860r. zbudował pierwszy użyteczny silnik spalinowy dwusuwowy, jednocylindrowy, pracujący na mieszance gazu ziemnego i powietrza, o zapłonie iskrowym i mocy 8,8 kW.
· W 1876r. N.A.Otto i E.Langen zbudowali ekonomiczny i działający niezawodnie czterosuwowy silnik gazowy.
· W latach 1878-79 C.Benz skonstruował pierwszy silnik spalinowy benzynowy dwusuwowy.
· W 1893r. R.Diesel opatentował pierwszy silnik spalinowy o zapłonie samoczynnym.
Jak działa silnik samochodu? - Działanie silnika czterosuwowego o zapłonie iskrowym.
W silnikach spalinowych tłokowych ruch tłoka jest wywołany gwałtownym spalaniem się mieszanki paliwa z powietrzem wewnątrz cylindrów. Ruch tłoka odbywa się w czterech kolejnych suwach, co odpowiada 2 obrotom wału korbowego. Zapłon palnej mieszanki następujący od iskry elektrycznej między elektrodami świecy zapłonowej wywołuje odepchnięcie tłoków w dół i obracanie się wału korbowego. Mechanizm korbowy zmienia posuwisto - zwrotny ruch tłoka na ruch obrotowy wału korbowego. Wał ten przekazuje wytworzoną moc poprzez pasek zębaty na wałek rozrządu. Wałek rozrządu harmonizuje otwieranie zaworów (powodując wlot mieszanki i wylot gazów spalinowych), dzięki czemu spalanie mieszanki w poszczególnych cylindrach następuje cyklicznie.
Obieg pracy w czterech kolejnych suwach:
· suw I (ssanie) - tłok przesuwa się w dół; zawór wlotowy otwiera się; mieszanka zostaje zassana do górnej części cylindra,
· suw II (sprężanie) - tłok porusza się ku górze; zawór wlotowy zamyka się; mieszanka jest sprężana,
· suw III (praca) - iskra elektryczna świecy zapala sprężoną mieszankę; powstałe gazy rozprężając się pchają tłok w dół; osadzone na korbowodzie koło zamachowe magazynuje energię uwolnioną w tym suwie powodując, że nie zwalnia on swojego ruchu,
· suw IV (wydech) - zawór wylotowy otwiera się; tłok przesuwa się ku górze wypychając gazy spalinowe z cylindra.
Zastosowanie: Silniki o zapłonie iskrowym stosowane są głównie w motocyklach i samochodach osobowych. Silniki o zapłonie samoczynnym są stosowane jako silniki kolejowe, okrętowe i przemysłowe oraz przeważnie w samochodach ciężarowych i ciągnikach.
Jak działa silnik samochodu? - Budowa
Działanie silnika dwusuwowego z zapłonem iskrowym:
a) suw sprężania,
b) dalszy ciąg suwu sprężania i zassanie nowej porcji mieszanki do skrzyni korbowej,
c) suw pracy (wstępne sprężanie mieszanki w skrzyni korbowej),
d) przepłukiwanie cylindra.
1 – kanał dolotowy
2 – kanał wylotowy
3 – kanał przelotowy
Działanie czterosuwowego silnika z zapłonem iskrowym:
a) suw dolotu,
b) suw sprężania,
c) suw pracy,
d) suw wylotu.
Działanie dwusuwowego silnika o zapłonie samoczynnym:
a) napełnianie cylindra powietrzem i przepłukiwanie go,
b) sprężanie powietrza,
c) wtrysk isamozapłon paliwa,
d) koniec suwu pracy i początek przepłukiwania.
1 – wtryskiwacz2 – zawór wylotowy3 – sprężarka4 – kanały dolotowe (przepłukujące)
Działanie czterosuwowego silnika o zapłonie samoczynnym:
e) suw dolotu,
f) suw sprężania,
g) suw pracy,
h) suw wylotu.
Tamtam5689