Jarosław Konczak - Ewolucja programowa polskiej telewizji panstwowej.pdf

(3915 KB) Pobierz
JAROSŁAW KOŃCZAK
EWOLUCJA PROGRAMOWA POLSKIEJ
TELEWIZJI PAŃSTWOWEJ
Warszawa 2007
SPIS TREŚCI
WSTĘP ……………………………………………………………………………...……. … 6
ROZDZIAŁ PIERWSZY
OKRES EKSPERYMENTALNY TELEWIZJI POLSKIEJ - (1952-1956) .…………. 9
1.1 POCZĄTKI TELEWIZJI NA ŚWIECIE ………………………………………….……. 9
1.2. POCZĄTKI TELEWIZJI W POLSCE …………………………………………………11
1.3. UDANE URODZINY - TELEWIZJA 1952 …………………………………………..12
1.4. PIERWSZE LATA TELEWIZJI PROGRAMOWEJ ………………………………… 14
1.4.1
1.4.2
1.4.3
PROGRAM TELEWIZJI EKSPERYMENTALNEJ ………………………… .. 16
PIERWSZE STRUKTURY TELEWIZJI ……………………………………….29
ROZWÓJ TELEWIZJI NADAWCZEJ I ODBIORCZEJ ………………………31
ROZDZIAŁ DRUGI
TELEWIZJA CZARNO-BIAŁA I JEDNOPROGRAMOWA ……………………….. 34
2.1 TELEWIZYJNA „GORĄCZKA” …………………………………………………….…37
2.2 PROGRAM TELEWIZYJNY …………….………………………………………….….41
2.2.1 PROGRAMY INFORMACYJNE …………………………………………..……47
2.2.2 PUBLICYSTYKA ………………………………..……………………..……...51
2.2.3
2.2.4
2.2.5
2.2.6
2.2.7
2.2.8
FILM ………………………………..………………………………………….55
„TEATR TELEWIZJI” ……………………………………………………...…63
ROZRYWKA, MUZYKA I TELETURNIEJE ………………………………..68
PROGRAMY POPULARNONAUKOWE I EDUKACYJNE ………………..73
PROGRAMY DZIECIĘCE I MŁODZIEŻOWE …………………………….. 77
SPORT ………………………………..……………………………………… 82
ROZDZIAŁ TRZECI
REGIONALNE OŚRODKI TELEWIZYJNE………………………………………….. 85
3.1. TELEWIZJA ŁÓDŹ ………………………………..…………………………. 91
3.2 TELEWIZJA POZNAŃ …………………………………………………….… 93
3.3
TELEWIZJA KATOWICE ………………………………………………….…94
3.4 TELEWIZJA WROCŁAW ……………………………………….…………... 97
3
3.5 TELEWIZJA GDAŃSK …………………………………………………….... 99
3.6 TELEWIZJA SZCZECIN …………………………………….……………..... 102
3.7 TELEWIZJA KRAKÓW ………………………………………………..….... 104
3.8.
WALKA O WIZJĘ – ROZWÓJ OŚRODKÓW REGIONALNYCH … ……...
.
107
ROZDZIAŁ CZWARTY
TELEWIZJA „DEKADY SUKCESU” …………………………………………..……... 112
TELEWIZYJNE IMPERIUM MACIEJA SZCZEPAŃSKIEGO …………….…… 113
4.1.1 ROZWÓJ TELEWIZJI ODBIORCZEJ I NADAWCZEJ ………………..…… 119
4.2
PROGRAM TELEWIZYJNY ……………………………………………….…….. 123
4.2.1 TELEWIZJA KOLOROWA ………………………………………………….. 129
4.2.2 WSPÓŁPRACA MIĘDZYNARODOWA ………………………………..….. 130
4.2.3 PROGRAMY INFORMACYJNE …………………………………………….. 132
4.2.4
PUBLICYSTYKA ………………………………………………………..….. 140
4.2.5 FILM ………………………………..………………………………………… 149
4.2.6 „TEATR TELEWIZJI” ………………………………..…………………….…155
4.2.7 ROZRYWKA, MUZYKA I TELETURNIEJE ………………………………..160
4.2.8 PROGRAMY POPULARNONAUKOWE I EDUKACYJNE ……………….. 166
4.2.9 PROGRAMY DZIECIĘCE I MŁODZIEŻOWE ……………………………...172
4.2.10 SPORT ………………………………..………………………………………. 177
ROZDZIAŁ PIĄTY
OD „SOLIDARNOŚCI” DO TELEWIZJI PUBLICZNEJ ………………………….... 181
5.1 TELEWIZYJNA „ODWILŻ” I RZĄDY WOJSKOWYCH ……….
.
…………………. 181
5.2 OSTATNIE LATA RADIOKOMITETU ……………………..………………………. 192
5.3 PROGRAM TELEWIZYJNY ……………………………………..
.
………………….. 203
5.3.1 PROGRAMY INFORMACYJNE ………………………………………….…. 212
5.3.2
5.3.3
5.3.4
5.3.5
5.3.6
PUBLICYSTYKA ……………………………………………………………. 221
FILM ………………………………..……………………………………….... 236
„TEATR TELEWIZJI” ……………………………………………………….. 243
ROZRYWKA, MUZYKA I TELETURNIEJE ………………………………. 248
PROGRAMY POPULARNONAUKOWE I EDUKACYJNE ……………….. 253
4
4.1.
5.3.7
5.3.8
PROGRAMY DZIECIĘCE I MŁODZIEŻOWE …………………………….. 257
SPORT ………………………………..………………………………………. 261
ZAKOŃCZENIE
………………………………..……………………………………….. 267
BIBLIOGRAFIA ………………………………..………………………………………. 274
5
WSTĘP
Telewizja Polska emituje swój program już od przeszło pół wieku. W dniu 1 maja
2006 r. obchodziliśmy 50 rocznicę uruchomienia Warszawskiego Ośrodka Telewizyjnego.
Był to dzień, który zakończył eksperymentalny okres w jej dziejach, a otworzył - jak to
ujmowali ówcześni decydenci – erę telewizji profesjonalnej. Tak określono wówczas
ośmiogodzinny tygodniowo program, odbierany wyłącznie w Warszawie i jej okolicach,
przez kilka tysięcy szczęśliwych posiadaczy telewizorów.
W pierwszych latach swego funkcjonowania telewizja była - paradoksalnie - dość
powszechnie niedocenianym środkiem przekazu. Nie lubili jej artyści, bo niedoskonały
przekaz zniekształcał ich twarze i głosy. Nie ceniła jej inteligencja, której przedstawiciele,
nawet, jeśli posiadali telewizor, to chowali go często w szafie, publicznie głosząc, że telewizja
pokazuje „namiastkę sztuki” i odciąga od rozrywki wyższego rzędu. Nie interesowało się nią
„Polskie Radio”, które początkowo będąc jej właścicielem, niechętnie wydzielało i tak skąpe
fundusze, na rozwój nowego medium. W końcu lekceważyły ją władze i decydenci partyjni,
gdyż moc jej oddziaływania była na razie niewielka, a więc korzyści propagandowe znikome.
Ten niedostatek poparcia i brak zaufania wobec telewizji ze strony środowisk
opiniotwórczych wydaje się dziś trochę irracjonalny. W tym samym czasie w Wielkiej
Brytanii były już bowiem setki tysięcy telewidzów i wszystkie aspekty jej działalności, a
przede wszystkim możliwości i szanse, jakie stwarza, można było zobaczyć na długo przed
nadaniem pierwszej transmisji z Warszawy.
Telewizja w Polsce powstała dzięki nielicznym zapaleńcom, wizjonerom i miłośnikom
nowych gadżetów technicznych, którzy na przekór trudnościom zbudowali ją w zniszczonym
wojną i biednym wówczas kraju. Kroku dotrzymywali im niektórzy twórcy, którzy w tym
środku przekazu dostrzegli możliwości pokazania ludziom nowych doznań estetycznych,
artystycznych, kulturalnych, do tej pory będących udziałem tylko nielicznych. W ten sposób
wykształcił się m.in. jedyny w swoim rodzaju „Teatr Telewizji”, przez dziesięciolecia będący
największą polską sceną teatralną, dzięki której statystyczny Polak „bywał w teatrze”
częściej, niż przeciętny mieszkaniec innych państw Starego Kontynentu.
Od pierwszych chwil telewizji najgoręcej kibicował przeciętny obywatel, zwłaszcza
ten, który choć raz: u sąsiadów, w zakładowej stołówce, w holu instytucji, mógł popatrzeć na
szklany ekran. To zaowocowało w końcu „gorączką telewizji”, która rozpoczęła się pod
koniec lat 50-tych, a która osłabła dopiero w latach 80-tych, kiedy to praktycznie każdy Polak
6
Zgłoś jeśli naruszono regulamin