Tytuł oryginału: Sulle Orme deiSanti
© Instituto Storico dei Cappuccini, Postulazione Generale, Roma 2000 © Edizioni Padre Pio da Pietrelcina, Postulazione Generale, Roma 2012 © Wydawnictwo Serafin, Kraków 2018
Redakcja
Maciej Zinkiewicz OFMCap
Adiustacja
Jerzy Uram OFMCap, Małgorzata Morton
Łamanie Agata Rajwa
Projekt okładki Jadwiga Burek
Wydawca
Wydawnictwo Serafin, ul. Korzeniaka 16,30-298 Kraków
Zakon Braci Mniejszych Kapucynów- Prowincja Krakowska
Druk
Skleniarz, Kraków
Printed in Poland
ISBN 978-83-63243-90-6
Zamówienia
WYDAWNICTWO SERAFIN • ul. Korzeniaka 16,30-298 Kraków tel 12 623 80 58, e-rnail-zamowiema@e-serafin pl «^^ księgarnia internetowa. www.e-serafin.pl
Śladami świętych
Żywoty kapucyńskich świętych i błogosławionych
Pod redakcją Costanza Cargnoniego
Przełożył Mateusz Hinc OFMCap
SERAFIN
WSTĘP
Święci i świętość w zakonie kapucynów
M
inęło już ponad sto lat od początku reformy kapucyńskiej, gdy Walerian Magni z Mediolanu (1586-1661) w swej pełnej zaangażowania działalności ewangelizacyjnej oraz ekumenicznym i kontrreformacyjnym apostolacie, otwarty na wizję uniwersalnego pokoju i pojednania chrześcijan różnych wyznań, opublikował w Wiedniu apologetyczne dzieło Iudicium de acatholicorum et catholicorum reguła credenti, aby dowieść prawd wiary i Kościoła katolickiego. Jako niezawodne kryterium prawdy zaproponował on żywy blask świętości, jaki jaśniał w zakonie kapucynów dzięki wybitnym osobom oraz ich cnotom i cudom. Nie opracował teologicznej czy doktrynalnej argumentacji, ale odwołał się do rzeczywistości żywej, antropologicznej, ludzkiej, opartej na solidnej i weryfikowalnej podstawie historycznej. Jego sposób myślenia można uznać za poprawny i wciąż aktualny. Proponowany był, choć innymi słowy, również przez Jana Pawła II:
Święci, którzy w każdej epoce historii ukazywali światu blask światłości Bożej, są widzialnymi świadkami tajemniczej świętości Kościoła. (...) Aby zrozumieć głębię
Kościoła, musicie spojrzeć na nich! (...) To oni ukazują, czym jest Kościół w swej najgłębszej istocie, a jednocześnie bronią go przed miernością, kształtują od środka, pobudzają do tego, by był oblubienicą Chrystusa bez skazy i zmarszczki (por. Ef 5, 27)'.
Coraz dłuższy poczet
W zakonie kapucynów także po pięciu wiekach świętość wydaje liczne owoce oraz oddziałuje i inspiruje w sposób niezwykły. Liturgia i literatura, kazania i folklor, sztuka kościelna i karty historii wypełnione są obecnością kapucyńskich świętych - społecznością liczną i zróżnicowaną. Historia, którą chcemy tu pokrótce zaprezentować, jest z pewnością bogatsza niż świadczy o tym oficjalny wykaz świętych, błogosławionych oraz czcigodnych sług Bożych. Obejmuje on obecnie ponad dwieście osób, które stanowią niebiański chór umacniający nas na duchu w doczesnym pielgrzymowaniu. Odnajdujemy w nim sześćdziesięciu jeden świętych i błogosławionych, spośród których trzydziestu trzech to kapłani, siedemnastu bracia laicy, jeden biskup, jeden diakon i dziesięć sióstr klarysek kapucynek. Dołącza do nich długa procesja ponad stu pięćdziesięciu sług Bożych - stu czterech kapłanów, szesnastu braci laików, siedmiu biskupów, sześć klarysek kapucynek i jeden nowicjusz.
Możemy się spodziewać, że poczet kapucyńskich świętych będzie się wydłużał. I to - paradoksalnie - w czasach, gdy kryzys życia społecznego i wiary, niosący spadek liczby powołań, daje się odczuć coraz mocniej. Poczet ten nie może więc stać się dla nas tylko wykazem nazwisk, listą zmarłych,
1 Przemówienie do młodych z Lukki, 23 września 1989 r., Insegnamenti di Giovanni Paolo U, XII/2, 1989, s. 623-624 [tłum. poi: https://opoka. org.pl/biblioteka/T/TH/THO/25jp/martins_swietosc.html].
zbiorem wspaniałych obrazów niczym dzieła sztuki w muzeum lub postacie z wosku, które podziwiamy, lecz do nas nie przemawiają. Nie możemy ich przesłania odczytywać jedynie w kluczu socjologicznym, redukcyjnym i fałszującym pełny obraz rzeczywistości, opierającym się na współczesnej krytyce pojęcia świętości. Mówił o tym kard. Jose Saraiva Martins:
Ogromna fala krytyki została skierowana przeciwko tradycyjnej i nieprzerwanej praktyce uznawania i ogłaszania świętymi przez Kościół wybranych swych synów, których życie szczególnie może być stawiane za wzór do naśladowania. W ogromnym znaczeniu, jakie nadaje beatyfikacjom i kanonizacjom Jan Paweł II w czasie swego pontyfikatu, co wyrażają także liczby, niektórzy dopatrują się ekspansywnej strategii Kościoła katolickiego. Według innych proklamowanie nowych świętych i błogosławionych, tak różnych pod względem stanu życia, narodowości i wykształcenia, jest działaniem marketingowym, którego celem miałoby być zapewnienie papiestwu przywódczej roli w dzisiejszym społeczeństwie. Są także i tacy, którzy widzą w kanonizacjach i kulcie świętych anachroniczne formy triumfalizmu religijnego, obce a nawet sprzeczne z duchem i nauczaniem Soboru Watykańskiego II, który głosi prawdę o powołaniu do świętości wszystkich chrześcijan2.
Tu natomiast bije serce zakonu, które rozprowadza ożywczą krew po całym organizmie, tu objawia się charyzmat kapucyński w swej najczystszej i żywotnej postaci, daleki od teoretycznych dyskusji i akademickich polemik. Objawia się on jako zrealizowany fakt, ukazujący sam siebie w realności życia, niepotrzebujący dowodów czy argumentów. Święci
Przemówienie kard. Jose Saraiva Martins: Znaczenie świętych dziś w zmieniającym się świecie (15 marca 2003) [tłum. M. Zinkiewicz].
stanowią hermeneutykę charyzmatu zakonu, który pozostaje nienaruszony i niezmienny na drodze pięciusetletniego rozwoju.
Studium i miłość do świętych w zakonie kapucynów Kapucyńska świętość w pierwszym wieku istnienia zakonu uwidoczniła się w wielu interesujących postaciach gorliwych zakonników, żywiących autentyczne pragnienie świętości i podziw wobec mistrzów wiary i wszelkiej cnoty. Już od momentu, gdy pierwsza grupa braci, zebrana w eremie Albaciny, przyjęła wstępne regulacje dotyczące jej życia, podkreślono z wielką siłą konieczność czytania „życiorysów świętych i ich powiedzeń" oraz podążania za „naukami, przykładami i zwyczajami prawdziwych świętych, bo one nie budzą wątpliwości"1. Gwarancją prawdziwej reformy miała być ciągłość w przekazywaniu przykładu życia opartego na tradycji świętości potwierdzonej charyzmatem Kościoła. W jej kształt miała się wpisywać struktura i duchowość ewangelicznej i franciszkańskiej odnowy. Odwołanie do świętych zostało potwierdzone w wielu konkretnych wskazaniach Konstytucji ze św. Eufemii z 1536 roku. Święci oraz aniołowie mieli być „przyjaciółmi duchowymi" braci4. Ich przykład miał wskazywać w sposób jasny, jak praktykować ewangeliczne cnoty5, jak rozwiązać każdy problem w przestrzeganiu Reguły i życia braci mniejszych oraz jak wypełnić życiem duchowym, prowadzonym w sa-
3 Ordynacje z Albaciny (1529), nr 67, w: Dokumenty i świadectwa pierwszego stulecia, Kraków 2004, s. 134.
4 Konstytucje 1536, nr 57, w: Dokumenty i świadectwa pierwszego stulecia,s. 163.
5 Konstytucje 1536, nr 64; 141, w: Dokumenty i świadectwa pierwszegostulecia, s. 163; 199.
motności i milczeniu, klasztory budowane poza miastem6. Naśladując „najświętszych apostołów oraz innych świętych kaznodziejów, rozpalonych Bożą miłością", bracia czuli się przynagleni, by głosić pokutę7. „Wszyscy nasi starożytni święci" inspirowali braci do noszenia brody8 oraz wykonywania prac ręcznych9. Dawnym zwyczajem była również recytacja przed poranną medytacją Litanii do wszystkich świętych, by wezwać ich, „aby modlili się do Boga razem z nami i za nas"10. Już od początku reformy kapucyni kochali więc świętych, pragnęli pozyskać ich przychylność, podziwiali ich, modlili się do nich, naśladowali ich, propagowali ich kult oraz dysponowali relikwiami. Największe znaczenie przywiązywali do ubogiego i pokornego życia św. Franciszka, do gorliwości apostolskiej św. Pawła oraz pokutnego przepowiadania Jana Chrzciciela. Szesnastowieczny kapucyński zachwyt świętymi można interpretować jako pośrednią odpowiedź, w duchu Trydentu, na protestanckie odrzucenie kultu świętych. Jednak w rzeczywistości ma on korzenie o wiele głębsze i opiera się na starożytnej i średniowiecznej tradycji Kościoła oraz zakonu franciszkańskiego, przyjmując również znamiona zaczerpnięte z literatury duchowej o dużym wpływie mistyki. Klimat mistycznej egzaltacji, skonkretyzowany w formie życia w radykalnym ubóstwie, kontemplacyjnej samotności
6 Konstytucje 1536, nr 77, w: Dokumenty i świadectwa pierwszego stulecia,...
dziadekpp