3ds_max_Leksykon_kieszonkowy_max3lk.pdf

(174 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TREŒCI
3ds max. Leksykon
kieszonkowy
Autor: Wojciech Pazdur
ISBN: 83-246-0051-5
Format: B6, stron: 160
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
3ds max jest jednym z najpopularniejszych programów do tworzenia grafiki i animacji
3D. Jego mo¿liwoœci wykorzystuj¹ twórcy gier komputerowych, filmowych efektów
specjalnych i animacji reklamowych. Sprawne korzystanie z 3ds max wymaga poznania
dziesi¹tek poleceñ, narzêdzi i opcji. Najczêœciej wykorzystywane narzêdzia zapamiêtuje
siê niemal automatycznie, ale znaczenia rzadziej stosowanych elementów programu
trzeba szukaæ w dokumentacji. Przeszukiwanie setek stron instrukcji mo¿e zaj¹æ wiele
cennego czasu. W takich przypadkach niezwykle przydatne jest zestawienie krótkich
opisów ka¿dego z poleceñ i narzêdzi.
„3ds max. Leksykon kieszonkowy” to takie w³aœnie zestawienie. Znajdziesz w nim
omówienie wszystkich poleceñ menu, narzêdzi i okien dialogowych zwi¹zanych
z tworzeniem i modyfikowaniem obiektów i scen. W pierwszej czêœci przeczytasz
o zagadnieniach podstawowych, zwi¹zanych z konfiguracj¹ interfejsu u¿ytkownika
i prac¹ w oknach widokowych sceny. Drug¹ czêœæ stanowi opis elementów programu
uzupe³niony o informacje dotycz¹ce dostêpnych skrótów klawiaturowych.
• Elementy interfejsu u¿ytkownika
• Okna widokowe
• Listwa narzêdziowa
• Polecenia menu
• Tworzenie nowych obiektów
• Transformacje obiektów
• Konfiguracja okien widokowych
Pracuj¹c z 3ds max 7, miej tê ksi¹¿kê zawsze pod rêk¹.
Bêdziesz korzystaæ z niej bardzo czêsto
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOŒCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Spis treści
Wprowadzenie ............................................................................. 5
1. Omówienie elementów interfejsu .............................................. 7
2. Praca z oknami widokowymi ......................................................13
3. Narzędzia z głównej listwy narzędziowej ................................24
4. Menu File .....................................................................................31
5. Menu Edit ...................................................................................45
6. Menu Tools ................................................................................. 62
7. Menu Group ................................................................................82
8. Menu Views ................................................................................85
9. Menu Create ............................................................................... 97
Skorowidz ................................................................................. 149
3
Rozdział 3. Narzędzia
z głównej listwy narzędziowej
Na głównej listwie narzędziowej, w górnej części ekranu MAX-a
znajdują się ikony skrótów do najczęściej wykorzystywanych
poleceń programu.
Rysunek 3.1. Ikony na głównej listwie narzędziowej
Undo
Cofa ostatnio wykonaną w scenie operację.
Redo
Ponawia operację cofniętą poleceniem
Undo.
Select And Link
Tworzy połączenia hierarchiczne pomiędzy obiektami.
Należy wcisnąć przycisk i przeciągnąć kursor od jednego
obiektu do drugiego.
25
Unlink Selection
Zrywa połączenia hierarchiczne między zaznaczonymi
obiektami.
Bind To Space Warp
Poddaje obiekt działaniu pola sił. Należy przeciągnąć
kursor znad obiektu nad ikonę pola sił.
Selection Filter
Dzięki rozwijanej liście można określić kategorie
obiektów sceny, które mogą być zaznaczane
w oknach widokowych (np.
Cameras
— kamery).
Domyślnie włączona opcja
All
zezwala na zaznaczanie wszyst-
kich typów obiektów
Select Objects
Włącza tryb zaznaczania obiektów.
Select By Name
Otwiera okno
Select Objects,
służące do zaznaczania
obiektów na podstawie ich nazwy. Więcej informacji na
ten temat zawiera rozdział 5.
26
|
3ds max. Leksykon kieszonkowy
Selection Region
Kiedy klikniemy i przytrzymamy kursorem tę ikonę,
wyświetli się podmenu, z którego możemy wybrać kształt
ramki przeznaczonej do zaznaczania obiektów. Wyliczając
od góry są to ramki:
prostokątna (domyślna),
okrągła,
o kształcie dowolnego wielokąta,
o dowolnym kształcie, zakreślonym kursorem na
ekranie (odpowiednik narzędzia
Lasso
w innych pro-
gramach graficznych),
namalowana narzędziem przypominającym w dzia-
łaniu
pędzel.
Window/Crossing
Przełącza tryb zaznaczania obiektów pomiędzy:
Window
— aby obiekt został zaznaczony, powinien
w całości znaleźć się w obrębie ramki zaznaczenia.
Crossing
— aby obiekt został zaznaczony, wystarczy,
że
dowolna jego część znajdzie się w obrębie ramki
zaznaczenia.
Select And Move
Włącza tryb zaznaczania i przemieszczania obiektów.
Rozdział 3. Narzędzia z głównej listwy narzędziowej
|
27
Zgłoś jeśli naruszono regulamin