a_44_2016_08_X_kolor.pdf

(350 KB) Pobierz
Arkusz zawiera informacje prawnie
chronione do momentu rozpoczęcia egzaminu
Układ graficzny © CKE 2016
Nazwa kwalifikacji:
Organizacja i prowadzenie ruchu pociągów
Oznaczenie kwalifikacji:
A.44
Wersja arkusza:
X
A.44-X-16.08
Czas trwania egzaminu:
60 minut
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE W ZAWODZIE
Rok 2016
CZĘŚĆ PISEMNA
Instrukcja dla zdającego
1.
2.
Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 9 stron. Ewentualny brak stron lub inne usterki zgłoś
przewodniczącemu zespołu nadzorującego.
Do arkusza dołączona jest KARTA ODPOWIEDZI, na której w oznaczonych miejscach:
wpisz oznaczenie kwalifikacji,
zamaluj kratkę z oznaczeniem wersji arkusza,
wpisz swój numer PESEL*,
wpisz swoją datę urodzenia,
przyklej naklejkę ze swoim numerem PESEL.
Arkusz egzaminacyjny zawiera test składający się z 40 zadań.
Za każde poprawnie rozwiązane zadanie możesz uzyskać 1 punkt.
Aby zdać część pisemną egzaminu musisz uzyskać co najmniej 20 punktów.
Czytaj uważnie wszystkie zadania.
Rozwiązania zaznaczaj na KARCIE ODPOWIEDZI długopisem lub piórem z czarnym tuszem/
atramentem.
Do każdego zadania podane są cztery możliwe odpowiedzi: A, B, C, D. Odpowiada im następujący
układ kratek w KARCIE ODPOWIEDZI:
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Tylko jedna odpowiedź jest poprawna.
Wybierz właściwą odpowiedź i zamaluj kratkę z odpowiadającą jej literą – np., gdy wybrałeś
odpowiedź
„A”:
Staraj się wyraźnie zaznaczać odpowiedzi. Jeżeli się pomylisz i błędnie zaznaczysz odpowiedź,
otocz ją kółkiem i zaznacz odpowiedź, którą uważasz za poprawną, np.
11.
12.
Po rozwiązaniu testu sprawdź, czy zaznaczyłeś wszystkie odpowiedzi na KARCIE ODPOWIEDZI
i wprowadziłeś wszystkie dane, o których mowa w punkcie 2 tej instrukcji.
Pamiętaj, że oddajesz przewodniczącemu zespołu nadzorującego tylko KARTĘ ODPOWIEDZI.
Powodzenia!
* w przypadku braku numeru PESEL – seria i numer paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość
Zadanie 1.
Posterunek, którego urządzenia
nie mają
funkcji zależności sygnałów na sygnalizatorach od położenia
zwrotnic, jest posterunkiem
A.
B.
C.
D.
nastawczym.
zwrotniczowskim.
dyżurnego peronowego.
dróżnika przejazdowego.
Zadanie 2.
Dyżurny ruchu po stwierdzeniu zagrzania się czopa osi zestawu kołowego powinien
A.
B.
C.
D.
zgłosić ten fakt przełożonemu.
niezwłocznie zatrzymać pociąg.
ograniczyć prędkość pociągu do 20 km/h.
zgłosić ten fakt dyżurnemu ruchu sąsiedniej stacji.
Zadanie 3.
Dyżurny ruchu nastawni wykonawczej wydaje telefonicznie polecenie przygotowania drogi przebiegu
A.
B.
C.
D.
gdy maszynista nie zna układu torowego stacji.
dla wjazdu, wyjazdu pociągu z ładunkiem niebezpiecznym.
gdy jazda pociągu ma się odbyć bez podania sygnału zezwalającego.
gdy obowiązuje telefoniczne zapowiadanie pociągów przy wjeździe pociągu.
Zadanie 4.
Manewry na torach głównych odbywają się za pozwoleniem
A.
B.
C.
D.
ustawiacza.
nastawniczego.
dyżurnego ruchu.
dyżurnego ruchu manewrowego.
Zadanie 5.
W wewnętrznym rozkładzie jazdy posterunek ruchu nieobsadzony, sterowany przez pociąg, oznacza się
skrótem literowym
A.
B.
C.
D.
SP
pn
pb
SL
Zadanie 6.
W przypadku gdy zgłoszenie o wjeździe pociągu z sygnałami końca pociągu należy do obowiązków drużyny
pociągowej, w rozkładzie jazdy przy nazwie stacji wpisany jest symbol literowy
A.
B.
C.
D.
T
K
ZK
DP
Strona 2 z 9
Zadanie 7.
Telefoniczne zapowiadanie pociągów na szlaku z samoczynną blokadą liniową należy wprowadzić, gdy
A.
B.
C.
D.
dwa sąsiednie odstępy wykazują zajętość.
wyjazd pociągu odbywa się na sygnał zastępczy.
dwa pierwsze odcinki oddalania wskazują stale zajętość.
samoczynna blokada liniowa jest trzystawna jednokierunkowa.
Zadanie 8.
Dla zapobiegania przed włączaniem się w radiową sieć zapowiadawczą osób trzecich w czasie
radiotelefonicznego zapowiadania pociągów i przekazywaniem przez sieć informacji, które mogą mieć
ujemny wpływ na bezpieczeństwo ruchu, stosuje się
A.
B.
C.
D.
tablice tożsamości.
telefony komórkowe.
dodatkowe oznaczenia literowe.
regulamin techniczny posterunku.
Zadanie 9.
Jeżeli blok liniowy znajduje się w nastawni wykonawczej, to w czasie telefonicznego zapowiadania
pociągów nastawniczy może zablokować blok końcowy
A.
B.
C.
D.
po wjeździe pociągu.
po minięciu miejsca przebiegowego.
na każdorazowe polecenie dyżurnego ruchu.
po stwierdzeniu, że pociąg wjechał w całości.
Zadanie 10.
Za pierwszym pociągiem dyżurny ruchu może wyprawić drugi pociąg na tor zamknięty pod warunkiem, że
A.
B.
C.
D.
wyjazd pociągu odbywa się w porze dziennej.
wystawił rozkaz pisemny
„S”
i otrzymał wolną drogę.
otrzymał zgodę dyspozytora liniowego na wyprawienie.
drugi pociąg otrzymał informację o jeździe pierwszego w rozkazie.
Zadanie 11.
Cofanie pociągu po torze zamkniętym może odbywać się pod warunkiem otrzymania
A.
B.
C.
D.
ustnego zezwolenia od dyżurnego ruchu.
zgody dyspozytora liniowego.
rozkazu pisemnego
„S”.
rozkazu pisemnego
„N”.
Zadanie 12.
Fakt nadania sygnału
„Alarm”
dyżurny ruchu odnotowuje w
A.
B.
C.
D.
dzienniku telefonicznym.
książce E-1758 w części I.
dzienniku uszkodzeń urządzeń łączności.
dzienniku ruchu przez całą szerokość strony.
Strona 3 z 9
Zadanie 13.
Incydenty na liniach kolejowych oznacza się symbolem literowym
A.
B.
C.
D.
„A”
„B”
„C”
„D”
Zadanie 14.
Kontrolkę zajęcia torów wjazdowych na stacji wyposażonej w urządzenia przekaźnikowe dyżurny ruchu
prowadzi w przypadku
A.
B.
C.
D.
wjazdów pociągów na sygnał zastępczy.
wykonywania manewrów na torach bocznych.
zaistnienia przeszkody w należytym działaniu urządzeń kontroli niezajętości torów.
prowadzenia w urządzeniach srk robót nie mających wpływu na działanie urządzeń.
Zadanie 15.
Dyżurny ruchu musi telefonicznie potwierdzić przyjazd ostatniego wyprawionego pociągu, jeżeli
A.
B.
C.
D.
wyprawia pociąg po torze zamkniętym do kilometra.
wyprawiony pojazd nie oddziałuje na urządzenia srk.
pociąg jest cofany ze szlaku za zgodą dyżurnego ruchu.
powstała potrzeba wprowadzenia telefonicznego zapowiadania pociągów.
Zadanie 16.
Przy przenoszeniu ostrzeżeń na kolejny miesiąc, należy je wypisać i ponumerować w takiej kolejności
A.
B.
C.
D.
w jakiej były wpisane w poprzednim miesiącu.
w jakiej były nadawane potwierdzenia wpisania.
w jakiej będą wpisywane do rozkazów pisemnych.
jaką ustala regulamin techniczny posterunku ruchu.
Zadanie 17.
W przypadku konieczności zatrzymania pociągu na szlaku wskutek uszkodzenia elementów infrastruktury
i przejazdu przez miejsce uszkodzone pod nadzorem, należy wypisać rozkaz pisemny
A.
B.
C.
D.
„N”
„O”
„S”
„N
rob”
Zadanie 18.
Jeżeli rozkaz pisemny wydaje stacja wyznaczona, to informacje o planowym zamknięciu toru w celu
wykonania robót na określonym odcinku wydaje się za pomocą rozkazu pisemnego
A.
B.
C.
D.
„N”
„O”
„S”
„N
rob”
Strona 4 z 9
Zadanie 19.
Dyżurny ruchu posterunku wyposażonego w urządzenia rejestrujące i odpowiednio oznaczonego
w rozkładzie jazdy może dyktować rozkaz pisemny bez konieczności zatrzymywania pociągu, jeżeli
A.
B.
C.
D.
prędkość jazdy na odcinku nie przekracza 120 km/h.
pojazd kolejowy z napędem posiada rejestrator rozmów.
obsada pojazdu kolejowego z napędem jest dwuosobowa.
obsada pojazdu jest dwuosobowa i pojazd posiada rejestrator rozmów.
Zadanie 20.
Przyjęcie pociągu w odstępstwie od wewnętrznego rozkładu jazdy na tor zakończony kozłem oporowym
odbywa się na rozkaz pisemny
„O”
i z ograniczeniem prędkości jazdy do
A.
B.
C.
D.
20 km/h
30 km/h
40 km/h
50 km/h
Zadanie 21.
Przedstawiony na rysunku wskaźnik umieszczony na maszcie oznacza, że
A.
B.
C.
D.
można obok niego przejechać bez zatrzymania.
semafor nie odnosi się do toru przy którym stoi.
jest to ostatni semafor odstępowy samoczynnej blokady liniowej.
sygnał wyświetlony na tym semaforze dotyczy jazdy pociągu na kierunek zwrotny.
Zadanie 22.
Przedstawiony na rysunku wskaźnik umieszcza się
A.
B.
C.
D.
przy przedostatnim semaforze blokady samoczynnej.
w miejscu ustawienia tarczy ostrzegawczej przejazdowej.
przed szlakiem na którym występuje popychanie pociągów.
przed miejscem przez które należy przejechać z opuszczonymi pantografami.
Strona 5 z 9
Zgłoś jeśli naruszono regulamin