Informacja_o_gotowosci_szkolnej_wzor_wypelnienia.doc

(77 KB) Pobierz
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ CZ

Przykład

Gotowość dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej

Przykładowy sposób wypełnienia dokumentu: Informacja o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej (wzór nr 70 – MEN –I/54/2 załącznik nr 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 28 maja 2010 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, Dz.U. z 2010 r., nr 97, poz. 624 ze zm.) został wykonany z uwzględnieniem wszystkich obszarów zawartych w powyższym dokumencie, co może być przydatne na etapie podsumowania diagnozy przedszkolnej.

Dokument Informacja o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej składa się z dwóch części. W części wstępnej wpisujemy dane dziecka, a w części właściwej dokonujemy oceny jakościowej funkcjonowania dziecka w wybranych obszarach zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, takich jak: m.in. kompetencje społeczne, gotowość do nauki czytania i pisania i matematyki, sprawność motoryczna
i koordynacja wzrokowo-ruchowa, samodzielność dziecka itp.

Uwaga!

W 2. części dokumentu dokonujemy oceny opisowej dziecka, a więc zamieszczony wzór dokumentu może podlegać modyfikacji polegającej na dopisaniu liniatury, w zależności od tego, ile potrzebujemy miejsca na jej dokonanie pod każdym z wymienionych w nim obszarów, dokument możemy również przepisać i wypełnić w komputerze z odręcznym podpisem nauczyciela i dyrektora.

Przedstawiona poniżej propozycja dokonania diagnozy szkolnej dziecka uwzględnia,
z konieczności, kompetencje dziecka sześcio- i siedmioletniego, mimo że są między nimi często duże różnice rozwojowe. Dotyczy to w szczególności takich umiejętności, jak np.: przeliczanie, działania matematyczne, analiza i synteza słuchowa, percepcja wzrokowa czy sprawność manualna itp.

Sposób wypełnienia dokumentu celowo uwypukla skrajne zachowania dziecka, aby raczej zwrócić uwagę na pewne sposoby pozytywnego i negatywnego zachowania dziecka, niż dostarczyć gotowego wzorca wypełnienia dokumentu.


Informacja o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej

Uwaga: treści podane w dokumencie są wytłuszczone, a z podanych propozycji sposobu wypełnienia dokumentu można wybrać właściwe.

1.      Imię i nazwisko dziecka (w tym miejscu proponuję wpisać dodatkowo datę urodzenia dziecka oraz wiek dzieckalata i miesiące w którym dokonano diagnozy)

2.      Rok szkolny

3.      Forma wychowania przedszkolnego (odpowiednio: przedszkole, oddział przedszkolny w szkole podstawowej, punkt przedszkolny, zespół wychowania przedszkolnego)

 

Informacja o stanie przygotowania dziecka do podjęcia nauki w szkole

I.              Opanowanie wymagań zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego w obszarze:

1.              Umiejętności społecznych i odporności emocjonalnej

W tym obszarze funkcjonowania dziecka uwzględniamy kompetencje społeczne dziecka
i pozom jego emocjonalno-społecznego funkcjonowania ze szczególnym uwzględnieniem odporności emocjonalnej definiowanej jako otwartość na zmiany i umiejętność radzenia sobie w różnych sytuacjach (również stresowych).

Przykładowe opisy funkcjonowania dziecka w ww. obszarze:

·         Mocne strony dziecka

Np. dziecko przestrzega i stosuje w praktyce normy społecznego funkcjonowania (umowy grupowe), chętnie współpracuje w grupie, bierze aktywny udział w zajęciach i nie wchodzi w konflikty z rówieśnikami i dorosłymi, inicjuje zabawy, jest koleżeńskie i empatyczne w kontaktach z innymi, potrafi pracować zarówno indywidualnie, jak i zespołowo, jest lubiany i akceptowany w grupie, pozytywnie reaguje na polecenia dorosłych, jest pogodne i zaciekawione ofertami edukacyjnymi nauczyciela, ma właściwą samoocenę i zdolność przewidywania skutków swoich działań, potrafi samodzielnie podejmować decyzję, cechuje je równowaga emocjonalna, panuje nad swoimi emocjami, sygnalizuje dorosłym swoje potrzeby, zwraca się do nich o pomoc, jest wytrwałe w pokonywaniu trudności, posiada umiejętność wyrażania życzliwości, wdzięczności, przyjaźni.

·         Zauważone trudności

Np. dziecko przejawia postawy lękowe, jest nieśmiałe i wycofane w kontakcie
z innymi, unika zabaw z rówieśnikami, nie potrafi nawiązywać partnerskich kontaktów z innymi dziećmi i lub z dorosłymi, tęskni za najbliższymi, miewa obniżony nastrój, jest mało wytrwałe w pokonywaniu trudności itp., domaga się ciągłej uwagi ze strony dorosłych, ma zaniżoną samoocenę.

Ewentualnie: dziecko konfliktowe, egocentryczne, dominujące, przejawia zachowania agresywne, niechętnie stosuje się do poleceń dorosłych, nie przestrzega przyjętych umów, nie potrafi pracować zespołowo, często się irytuje, bywa bardzo uparte, nie kończy zadań, złości się i czasem niszczy swoją pracę, absorbuje uwagę nauczyciela swoim zachowaniem, jest nadpobudliwe w sferze emocjonalnej, poznawczej, ruchowej, ma trudności w koncentracji uwagi, łatwo się zniechęca nawet najmniejszymi trudnościami, może wymagać więcej czasu w adaptacji do nowych warunków czy do nowej sytuacji.

·         Podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka

Np. zachęcano dziecko do zabaw w małych grupach, stosowano pozytywne wzmocnienia, nagradzano i chwalono za najmniejsze sukcesy, stawiano zadania na miarę możliwości dziecka, wprowadzono zasady i reguły postępowania
i konsekwentnie je wprowadzano w życie, prowadzono z dzieckiem pracę indywidualną i wychowawczą wzmacniano koncentrację uwagi poprzez odpowiednie gry, zabawy dydaktyczne, czytanie książek, zabawy relaksacyjne powierzano odpowiedzialne zadania np. pełnienie dyżurów.

·         Wskazówki dla rodziców

Np. wskazane kontynuowanie działań podejmowanych w przedszkolu: eliminowanie nadmiaru bodźców (TV, gry komputerowe), organizowanie dużo zabaw ruchowych na powietrzu, obowiązkowe czytanie książek, stosowanie pochwał i nagród nawet za drobne osiągnięcia, cierpliwość i konsekwencja w działaniach wychowawczych, stawianie granic akceptowanego zachowania, zawieranie umów, wzmocnienie kontaktów społecznych (np. zapraszanie kolegów do domu i wspólna zabawa pod nadzorem dorosłych), regularny tryb życia, odpoczynek w ciągu dnia itp.

2.              Umiejętności matematycznych i gotowości do nauki czytania i pisania

Uwaga: W tym obszarze nie tylko umiejętności dzieci sześcio- i siedmioletnich mogą różnić się znacznie, ale różnice indywidualne w tej samej grupie wiekowej też mogą być istotne, co nie oznacza ewentualnych trudności w szkole.

·         Mocne strony dziecka

Umiejętności matematyczne

Np. dziecko przelicza na konkretach (lub w pamięci) w zakresie do ...................., podaje prawidłową liczbę przeliczonych elementów, wykonuje na konkretach (lub
w pamięci) proste działania matematyczne, zna zasady prawidłowego przeliczania, liczy w zakresie do ...................., rozumie pojęcia i potrafi wskazać: tyle samo, mniej i więcej elementów, potrafi dokonać operacji szacowania na oko ilości elementów zbioru, zna i prawidłowo nazywa figury geometryczne, zna liczebniki główne
i porządkowe w zakresie do ...................., potrafi podzielić parzystą liczbę liczmanów na połowę, prawidłowo określa położenie przedmiotów w przestrzeni, ma dobrą orientacje w przestrzeni (prawo, lewo), zna cyfry i znaki matematyczne, ustala równoliczność dwóch zbiorów.

Zna stałe następstwa dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku, potrafi kontynuować rytmy graficzne, dźwiękowe, klasyfikuje przedmioty według dwóch lub trzech cech,

Rozumie sens informacji podanych w formie schematów, najczęściej używanych symboli i oznaczeń itp.

 

Gotowość do nauki czytania i pisania

Np. dziecko potrafi powiedzieć, ile jest wyrazów w zdaniu, dzieli wyraz na sylaby (na głoski analiza), tworzy wyraz z podanych głosek, sylab (synteza).

Wysłuchuje pierwszą i ostatnią głoskę w wyrazie o prostej (trudniejszej) budowie fonetycznej, rozpoznaje litery drukowane, pisane (wszystkie, niektóre), potrafi odwzorować litery drukowane (lub pisane), potrafi się podpisać, czyta: proste wyrazy, zdania, tekst, potrafi odpowiedzieć na pytania związane z przeczytanym tekstem (czytanie ze zrozumieniem).

Interesuje się książkami, lubi słuchać tekstu czytanego, opowiadanego, rozumie jego treść i prawidłowo odpowiada na pytania związane z tekstem itp.


·         Zauważone trudności

Nie zna (myli) podstawowych pojęć: np. mniej, więcej, tyle samo, nie potrafi liczyć na palcach (w zakresie do 10, do 5), nie zna cyfr (lub je myli) nie potrafi ich prawidłowo odwzorować, nie wykonuje prostych działań matematycznych na konkretach, nie zna (lub myli) figury geometryczne, ma trudności z klasyfikowaniem przedmiotów, np. nie rozumie polecenia: podaj czerwony kwadrat, nie zna (lub myli) strony prawa, lewa, nie potrafi określić położenia przedmiotów, powtórzyć prostego rytmu itp.

Nie interesuje się literami, czytaniem, ma wadę wymowy, nie próbuje czytać wyrazów o prostej budowie fonetycznej, niechętnie słucha tekstu czytanego, nie rozumie jego sensu, nie zna liter, nie dzieli (lub myli) wyrazu na sylaby, nie określa ilości wyrazów w dwu- lub trzywyrazowym zdaniu, nie wysłuchuje głosek na początku wyrazu, mimo ćwiczeń nie różnicuje kształtu liter, mimo ćwiczeń odwraca kształt liter i cyfr (tzw. pismo lustrzane), ma mały zasób słów i małą wiedzę o świecie, np. nie potrafi określić pory roku, pory dnia, nie potrafi opowiedzieć treści obrazków, historyjek obrazkowych, nie ujmuje w nich związków przyczynowo-skutkowych, ma problemy
z nauczeniem się wiersza na pamięć, nie śpiewa piosenek, ma trudności z nauczeniem się ich na pamięć, nie słyszy ich rytmu i tempa.

Nie potrafi dokończyć szlaczków, nie interesuje się układankami typu puzzle, nie potrafi odtworzyć bezbłędnie wzoru, nie potrafi wskazać różnic i podobieństw np.
w obrazkach, itp.

·         Podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka

Dziecko skierowano na konsultacje do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz na dodatkowe zajęcia prowadzone przez psychologa i logopedę. Dziecko zakwalifikowano na indywidualne zajęcia wyrównawcze, gdzie prowadzono zabawy rozwijające spostrzegawczość dziecka (szukanie przedmiotów, układanki, loteryjki). Wprowadzono w pracy z dzieckiem gry i zabawy matematyczne wzmacniające motywację dziecka do liczenia i do nauki czytania.

Praca wychowawcza z dziecka miała na celu podniesienie samooceny i pozycji dziecka w grupie (angażowanie do dodatkowych prac użytecznych na rzecz grupy, chwalenie za przejawy zainteresowania dziecka czytaniem czy liczeniem, zachęcanie dziecka do aktywnego udział w zajęciach z rytmiki itp.).

·         Wskazówki dla rodziców

Utrzymywanie stałego kontaktu z nauczycielami, psychologiem i Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w celu rozważenia ewentualnej konieczności odroczenia obowiązku szkolnego. W domu kontynuowanie zajęć podejmowanych
w przedszkolu: wspólne oglądanie dobranocek i czytanie dziecku książek – sprawdzanie, czy dziecko rozumie przeczytany tekst. Zachęcanie dziecka do kreślenia elementów literopodobnych oraz liter, nauczenie dziecka podpisywania swoich prac, analiza sylabowa i głoskowa imienia dziecka, nazywanie liter w imieniu dziecka, loteryjki, gry i rozsypanki literowe (budowanie schematów wyrazów, zaczynając od wyrazów trzyliterowych). Nauka prostych, rymowanych wierszyków dla dzieci itp.

3.              Sprawność motoryczna i koordynacja wzrokowo-ruchowa

·         Mocne strony dziecka

Np. dziecko sprawne ruchowo w zakresie dużej motoryki, ma uzdolnienia
w określonej dyscyplinie sportowej, chętnie uczestniczy w zajęciach ruchowych, przestrzega zasad bezpieczeństwa swojego i kolegów w zabawach ruchowych.

Ma dobrą koordynacje, dobrze utrzymuje równowagę, jest samodzielne w ubieraniu się, ma dobre tempo w zabawach ruchowych i motywacje do uzyskiwania dodatkowych sprawności.

Prawidłowo trzyma ołówek, kredkę, łyżkę, ma dobre tempo prac manualnych. Chętnie rysuje i stara się dokończyć rozpoczętą pracę, ma sprawną rękę, utrzymuje prawidłową postawę przy stole, płynnie rysuje, maluje i pisze. Rysunki są właściwie rozplanowane na kartce, bogate w szczegóły. Płynnie, bez odrywania ręki i trzymając się w liniaturze, kreśli elementy literopodobne(lub litery ). Ma motywacje do pisania, prawidłowo (bez odwracania) kreśli litery i cyfry. Ma właściwe tempo pracy i odpowiednie napięcie mięśniowe ręki. Prawidłowo posługuje się nożyczkami, lubi zabawy z plasteliną itp.

·         Zauważone trudności

Np. dziecko unika zabaw ruchowych i rywalizacyjnych, ma słabe tempo wykonywania ćwiczeń ruchowych i zaburzoną koordynacje ruchowo-wzrokową, ma trudności z naśladowaniem ćwiczeń, jest mało wytrwały, męczy się szybko, nie wykonuje wielu ćwiczeń, które są zalecane w danej grupie wiekowej (np. prawidłowe chodzenie po schodach, skakanie na jednej nodze itp.).

Nie lubi zajęć plastycznych, jego rysunki są schematyczne, źle rozplanowane, ubogie w szczegóły, źle kreśli linie i koła, co jest charakterystyczne dla dzieci młodszych, zniekształca szlaczki, źle je odwzorowuje, rysując i podejmując próby pisania nie mieści się w liniaturze, kolorując wychodzi poza linię, rysując, za mocno (lub za słabo) naciska ołówek, ma trudności w ćwiczeniach wodzenia po śladzie i kalkowania.

Nie utrzymuje (lub utrzymuje na krótko) właściwą pozycję przy stoliku. Źle układa rękę i nieprawidłowo trzyma ołówek, kredkę, łyżkę. Nieprawidłowo posługuje się nożyczkami i innymi narzędziami, męczy się przy czynnościach manualnych
i samoobsługowych. Bawiąc się klockami, nie buduje wież lub buduje nieprecyzyjnie

·         Podjęte lub potrzebne działania wspomagające dziecko

Np. dziecko skierowano na dodatkowe ćwiczenia z gimnastyki korekcyjnej
...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin