Projektowanie relacyjnych baz danych (2004) - Hanna Mazur, Zygmunt Mazur.pdf

(2013 KB) Pobierz
PROJEKTOWANIE
RELACYJNYCH
BAZ DANYCH
Hanna Mazur
Zygmunt Mazur
Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej
Wrocław 2004
Recenzent
Jacek GRUBER
Redakoja i projekt okładki
Hanna MAZUR
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości
lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione.
© Copyright by Hanna Mazur & Zygmunt Mazur, Wrocław 2004
OFICYNA WYDAWNICZA POLITECHNIKI WROCŁAWSKIEJ
Wybrzeże Wyspiańskiego 27, 50-370 Wrocław
ISBN 83-7085-837-6
Drukarnia Oficyny Wydawniczej Politechniki Wrocławskiej. Zam. nr 847/2004.
SPIS TREŚCI
Wstęp..............................................................................................................
1. Etapy projektowania systemów bazodanowych.................................
9
5
2. Podstawy relacyjnych baz danych....................................................... 12
2.1. Relacyjny model danych.................................................................. 12
2.2. Podstawowe operacje algebry relacji............................................. 16
2.3. Normalizacja schematów relacji....................................................... 36
2.4. Podstawowe pojęcia baz danych...................................................... 49
3. Projektowanie konceptualne..................................................................
3.1. Faza analizy ...................................................................................
3.1.1. Analiza wycinka rzeczywistości........................................
3.1.2. Słownik pojęć ....................................................................
3.1.3. Analiza istniejącej bazy danych.........................................
3.1.4. Analiza wymagań funkcjonalnych.....................................
3.1.5. Analiza wymagań niefunkcjonalnych................................
3.1.6. Analiza kosztów.................................................................
3.2. Definicje kategorii .........................................................................
3.3. Reguły funkcjonowania.................................................................
3.4. Ograniczenia dziedzinowe.............................................................
3.5. Transakcje......................................................................................
3.6. Model konceptualny ......................................................................
3.6.1. Identyfikacja encji..............................................................
3.6.2. Związki i typy związków.....................................................
3.6.3. Definicje predykatowe encji i związków.............................
3.6.3.1. Definicje predykatowe typów encji .....................
3.6.3.2. Definicje predykatowe typów związków ............
3.6.4. Diagram związków encji ...................................................
53
53
54
58
58
59
59
60
60
62
62
63
65
65
69
74
74
75
76
3
4. Projektowanie logiczne.......................................................................... 85
4.1. Transformacja modelu konceptualnego domodelu logicznego ..... 85
4.1.1. Reguły transformacji.......................................................... 85
4.1.2. Definicje schematów relacji...............................................
99
4.1.3. Schemat relacyjnej bazy danych........................................ 101
4.1.4. Słownik atrybutów............................................................. 102
4.2. Definiowanie perspektyw ............................................................... 104
5. Zakończenie............................................................................................ 107
6. Zestawienie etapów projektowania relacyjnej bazy danych............... 109
7. Literatura................................................................................................ 110
Dodatek........................................................................................................ 113
Uczcie się abecadła nauki,
zanim będziecie próbowali wspiąć się na je j szczyty.
Nigdy nie bierzcie się za rzeczy dalsze,
dopóki nie przyswoiliście wcześniejszych.
Nigdy nie myślcie, że wiecie ju ż wszystko.
Bez względu na to ja k Was cen ią,
miejcie zawsze odwagę powiedzieć sobie:
nic nie wiem.
-
J. Pawłów
WSTĘP
Większość firm i przedsiębiorstw, niezależnie od ich wielkości, ma problem
z odpowiednim przechowywaniem danych umożliwiającym szybkie wyszukiwanie,
dopisywanie, aktualizację oraz usuwanie danych. Z problemem tym spotykają się
również osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz te, które chciałyby
gromadzić i przetwarzać różne dane tematyczne, na przykład o posiadanych
i pożyczanych znajomym książkach, o zdjęciach i ważnych wydarzeniach, o utworach
muzycznych, autorach i wykonawcach itd. Ogólna dostępność i powszechność
komputerów zachęca ludzi do przechowywania danych w postaci elektronicznej.
Dzięki nowoczesnym komputerom i wielu różnorodnym systemom zarządzania
bazami danych możliwe i opłacalne jest gromadzenie i przetwarzanie zarówno małej
jak i bardzo dużej liczby danych, związanych praktycznie z każdą dziedziną życia
(firmy, gospodarstwa domowe, szpitale, banki, biblioteki, urzędy, uczelnie i wiele
innych).
Nowoczesne systemy zarządzania bazami danych (SZBD, ang.
DataBase
Management System - DBMS)
pozwalają na proste formułowanie zapytań do bazy
danych i szybkie wyszukiwanie odpowiednich danych z baz danych. W wielu
publikacjach i dokumentacjach firmowych narzędzi, główny nacisk kładzie się nie na
projekt bazy danych czy aplikacji, ale na opisy składni:
- języka definiowania (opisu) danych
{D D L-
ang.
Data Definition (Description)
Language),
-
języka manipulowania danymi
{DML
— ang.
Data Manipulation Language),
-
języka zapytań (wyszukiwania) danych (np.
Q B E -
ang.
Query By Example),
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin