kurs-warcabow-100-polowych-uderzenia.pdf

(861 KB) Pobierz
Kurs warcabów stupolowych
dla początkujących i średnio zaawansowanych zawodników
0
Kurs warcabów stupolowych
Autor: Tjalling Goedmoed
Rok wydania: 2008
Leeuwarden / Holadnia
Tłumaczenie: Damian Reszka
Diagram to kompozycja autorstwa A. Ermakova. Białe zaczynają i wygrywają!
1
Spis treści
Wstęp
1. Numeracja
2. Kombinacje
3. Uderzenie Filipa
4. Uderzenie nowicjusza
5. Uderzenie królewskie
6. Uderzenie obcasem
7. Uderzenie rykoszet
8. Uderzenie bomba
9. Uderzenie mostek
10. Uderzenie Napoleona
11. Pozostałe uderzenia
12. Wymuszenie
13. Cichy ruch
14. Ruch na większość bicia
15. Wpuszczenie przeciwnika na damkę
16. Atak skrzydła
17. Poświęcenie
18. Silne groźby
19. Bazowe piony
20. Wpuszczając w pułapkę
21. Uderzenia na damknę
22. Łapdanie damki
23. Formacje
24. Wytempowanie przeciwnika
25. Taktyczne wytempowanie
26. Wykorzystywanie słabego punktu
27. Związanie
28. Rogatka
29. Kleszcze
30. Związanie krótkiego skrzydła
31. Inne związania
32. Końcówka
33. Opozycja
34. Damka przeciwko pionkom
35. Linia główna
36. Dwójnik
37. Czwórnik
38. Zastawianie zasadzki
39. Takyka w końcówkach
40. Praktyczne końcówki
Źródła
Opleiding tot het Sijbrands diploma
B. Dollekamp / H. Hylkema
Prisma Damboek
R.C. Keller
Monografie van de Coup Royal
Herman de Jongh
DamMentor
Tj. Goedemoed
Slagzetten in het klassieke middenspel
J. Stokkel / P. Levels
Geforceerd winnen
H. de Waard
500 Lokzetten op het dambord
H. de Waard
Kleine schuifdwangproblemen
A. v.d. Stoep
Strategie der honderd velden
J. F. Moser
Alle typezetjes
A. van der Stoep
Praktische damcombinaties (31) (34) (35)
I. Koeperman
Turbo Dambase
K. Bor
Strategie en taktiek
H. Wiersma / Tirion Sport
Honderd praktische problemen
V. Bulat
1
Wstęp
Jest to kurs przeznaczony dla osób, które chcą
podnieść swój poziom gry w warcaby. Nie tylko
amatorzy, ale i średnio zaawansowani gracze
znajdą w nim wiele ciekawego!
Gra w warcaby charakteryzuje się niezliczoną
ilością trików i sztuczek, z których najbardziej
istotne są kombinacje lub uderzenia. Liczba
uderzeń jest tak olbrzymia, że czasem
i arcymistrzom zdarza się je przeoczyć w grze.
Uderzenia,
poświęcenia,
wymuszenia
i pozostałe etiudy sprawiają, że warcaby są tak
ciekawe zarówno w grze, jak i do oglądania!
Nauka jak zostać silniejszym graczem nie jest
jedynym celem tego kursu. Ma on też za
zadanie pokazać piękną stronę tej gry.
Każdy rozdział zawiera część teoretyczną wraz
z przykładami, które możesz ustawić na planszy.
Kolejne lekcje uzupełniają serie ćwiczeń, których
rozwiązania możesz zapisywać w tej książce.
Rozwiązania znajdziesz po każdych 10 lekcjach.
Zadania zazwyczaj polegają na znalezieniu
kombinacji. Są one oznaczone literą
K.
K 3.4
oznacza ćwiczenie nr 4 z lekcji nr 3: białe
wygrywają przy użyciu kombinacji.
Kurs ten to przede wszystkim taktyczna część
gry. Taktyka (gra kombinacyjna) obejmuje
uderzenia, wymuszenia, pułapki i tym podobne.
Kolejny kurs będzie traktował więcej o strategii
(grze pozycyjnej).
Mam nadzieję, że wiele z tego kursu wyniesiesz,
a przede wszystkim, że gra w warcaby sprawi Ci
wiele radościI
Tjalling Goedemoed, czerwiec 2008 r.
O autorze
Tjalling Goedemoed jest doświadczonym,
warcabowym trenerem. Pracował z wieloma
młodymi, znakomitymi zawodnikami, którzy grali
w Mistrzoswach Europy i Świata. Goedemoed
jest autorem holenderskiej, warcabowej książki
(tłumaczenie): “Wujek Ian uczy siostrzeńca jak
grać w warcaby.”
Goedemoed
skompletował
pięć
kursów
warcabowych na płycie CD. Ten program
treningowy, zwany DamMentor, zawiera tysięce
przykładów i ćwiczeń. Można go kupić pod
adresem
www.bondsbureau@kndb.nl
Dziękuję!
Pragnę podziękować Edwinowi Twiestowi za
sprawdzenie kursu od strony technicznej oraz
Martijnowi de Jongowi i Martijnowi van der
Klisowi za koretkę językową.
Dziękuję też Fritsowi Luteijnowi za to, że kurs
ten może być dostępny międzynarodowo.
1
1. Numeracja
1
6
11
16
21
26
31
36
41
46
47
37
42
48
27
32
38
43
49
17
22
28
33
39
44
50
7
12
18
23
29
34
40
45
2
8
13
19
24
30
35
3
9
14
20
25
4
10
15
5
Ćwiczenie 1.1:
Ustaw pozycję na planszy,
a następnie wykonaj poniższe posunięcia:
26 – 21 17 x 46
28 x 19 46 x 14
29 – 23 14 x 29
Zapisz ostatnie bicie białych!
Ćwiczenie 1.2:
Ustaw wszystkie piony na
planszy (pozycja startowa) I spróbuj wykonać
kolejne ruchy zapisane poniżej. Przed
posunięciem zapisany jest jego numer. Więc
1.32 – 28 znaczy, że w pierwszym ruchu białych
pion 32 przesuwa się na pole 28.
1.32 – 28 18 – 23
2.33 - 29 23 x 32
3.37 x 28 12 – 18?
Znak zapytania (?) oznacza słaby ruch lub błąd.
Wykrzyknik natomiast (!) oznacza silny ruch.
Pola warcabnicy są ponumerowane od 1 do 50.
Diagram pokazuje w jaki sposób. W pozycji
startowej czarne piony stoją na polach od 1 do
20, zaś białe od 31 do 50.
1
6
11
16
21
26
31
36
41
46
47
37
42
48
27
32
38
43
49
17
22
28
33
39
44
50
7
12
18
23
29
34
40
45
2
8
13
19
24
30
35
3
9
14
20
25
4
10
15
5
Spróbujmy zapisać jakieś ruchy.
33 – 29 znaczy, że pion z pola 33 rusza się na
29. Po tym zagraniu czarne biją trzy piony:
35 x 22 (podstawowa zasada: musisz bić
większość pionów!). Kamień 35 bije na 22.
Ponieważ jest to bicie pomiędzy numerami
zapisujemy “x” zamiast “-“. Teraz białe biją
29 x 27, zgarniając wszystkie czarne piony.
1
6
11
16
21
26
31
36
41
46
47
37
42
48
27
32
38
43
49
17
22
28
33
39
44
50
7
12
18
23
29
34
40
45
2
8
13
19
24
30
35
3
9
14
20
25
4
10
15
5
Tak powinna wyglądać pozycja na Twojej
planszy. Białe mogą teraz przeprowadzić
kombinację. Musisz więc teraz oddać pare
pionów, by zabrać więcej.
Spróbuj znaleźć rozwiązanie!
Ćwiczenie 1.3
Białe przeprowadzają piękną kombinację zwaną
uderzeniem tureckim.
Czarne właśnie zaatakowały
w dwóch kierunkach.
białe
piony
2
Zgłoś jeśli naruszono regulamin