agady-talmudyczne.pdf
(
2021 KB
)
Pobierz
Ta lektura
, podobnie jak tysiące innych, jest dostępna on-line na stronie
wolnelektury.pl
.
Utwór opracowany został w ramach projektu
Wolne Lektury
przez
fun-
dację Nowoczesna Polska
.
Agady talmudyczne
ś, ś, , ś,
ł
almudu
ł. ł
almud
składający się z
zny
i
emay
zawiera ustną tradycję opartą na wyjaśnieniu
przepisów
y
w nowych czasach i nowych warunkach. Składa się z dwóch części —
„halachy” i „agady”. Halacha (po aramejsku
agada
, po hebrajsku
agada
) pochodzi od he-
brajskiego słowa „
alac
” — „iść, chodzić, postępować”. Zawiera przepisy prawa i normy
postępowania.
Agada
od słowa „
agad
” — „opowiadać” — to część ustnej tradycji. Jest swoistą for-
mą literackiej twórczości rozwijanej przez stulecia. Składają się na nią opowieści, krótkie
opowiadania ze świata realnego i świata fantastycznego, przypowieści, sentencje, afory-
zmy, mity, wiersze, a nawet anegdoty. Opowieści agadyczne są zwięzłe. Odznaczają się
często stylem
l
. Można w nich znaleźć motywy zaczerpnięte z twórczości literackiej
innych narodów. Wiele też opowieści agadycznych za pośrednictwem
almudu
weszło
do folkloru europejskiego.
Celem agad jest nie tylko opowiadanie, ale też pouczanie.
Halacha wnika we wszystkie zjawiska życia, traktuje i rozwija teoretyczne przepisy
prawne i rytualne.
Agada zaś za pomocą łatwo dostępnych środków przekazu literackiego przysposabia
naród do dostosowania się do przepisów prawa.
Prezentowane w tym wyborze agady stanowią część większej całości zawartej w
e
Agady eee aagada
opracowanej przez Rawnickiego i Bialika.
M.F.
ś
Jeśli chcesz poznać Stwórcę świata, czytaj agadę. Przez nią zrozumiesz istotę Boga, oby
był błogosławiony. Dzięki niej będziesz wiedział, jak się zachować i kroczyć Jego drogami.
Nie traktuj lekko przypowieści. Z małą, groszową świeczką można czasem znaleźć monetę
albo cenną perłę. Dzięki lekkiej przypowieści czy prostemu przykładowi można czasem
zrozumieć najgłębszą myśl.
Kohelet¹ [Kaznodzieja] był mądry nie tylko dla siebie. Był także nauczycielem narodu.
Zaszczepił w nim wiedzę. Wymyślił dla niego wiele przypowieści.
— Tora — powiada rabi Nachman — była do czasów króla Salomona labiryntem
Książka
krętych korytarzy i skrytych komnat. Kto tam wszedł, w krótkim czasie zaczynał błądzić.
Tracił orientację. Nie wiedział, którędy dalej iść i jak wyjść. Przyszedł Salomon i stworzył
przypowieść, która stała się jakby ową nicią przywiązaną do drzwi wejściowych labiryn-
tu, za pomocą której człowiek mógł się posuwać naprzód, zwiedzić wszystkie tajemnicze
i skryte komnaty i bezpiecznie wrócić.
Można też przyrównać Torę z okresu poprzedzającego Salomona do gęstego, dziko
rosnącego lasu. Przypowieść Salomona posłużyła za toporek, którym wyrąbany został
pierwszy krzaczek zagradzający drogę do wejścia i wyjścia z lasu. Rabi Jose przyrównuje
Torę z okresu przedsalomonowego do kosza pełnego przeróżnych drogich owoców. Kosz
Religia
¹
elet
— kaznodzieja króla Salomona.
ten jednak nie miał uchwytów i dlatego nikt nie potrafił go ruszyć. Przypowieść Salomona
stała się jego uchwytem, dzięki któremu każdy był w stanie dźwignąć i nieść kosz. Rabi
Chanina powiada:
— Aż do Salomona Tora podobna była do studni z zimną, słodką wodą. Z powodu
niezmierzonej głębokości studni nikt nie mógł się z niej napić. Aż pewnego dnia znalazł
się człowiek, który wziąwszy do ręki jeden sznurek, przywiązał go do drugiego, trzeciego
i następnych i uczyniwszy z nich jeden długi sznur, przymocował do niego wiadro, które
spuścił w głęboką studnię, i czerpie wodę dla wszystkich. Tego dokonał właśnie Salomon
za pomocą swoich przypowieści. Przypowieść do przypowieści, przykład do przykładu
i głębia Tory zostaje wnikliwie poznana.
„Chleb” — to halacha. „Wino” — to agada. „I nie tylko chlebem żyje człowiek”.
Rabi Abahu i rabi Chija spotkali się kiedyś w pewnym mieście, gdzie obaj mieli
wygłosić kazania przed zebranym tłumem. Pierwszy mówił o agadzie, a drugi o halasze.
I oto ludzie opuścili rabiego Chiję i tłumnie udali się rabiego Abahu. Rabi Chija poczuł
się dotknięty. Upadł na duchu. Rabi Abahu pocieszył go taką oto przypowieścią:
— Do pewnego miasta przyszli kiedyś dwaj handlarze. Jeden sprzedawał brylanty
i perły, a drugi mało wartościowe przedmioty, jak igły, szpilki i różne inne tanie, lecz
bardzo potrzebne drobiazgi. Czyj towar znalazł więcej nabywców? Rozumie się, że tego
drugiego. Raw Ami i raw Asi siedzieli kiedyś przed swoim nauczycielem rabim Icchakiem
Nafchą. Jeden z nich poprosił rabiego, żeby przytoczył którąś z halach, drugi zaś chciał
usłyszeć agadę. Zaczyna rabi agadę, przerywa mu zwolennik halachy; zaczyna halachę
— przerywa mu miłośnik agady. Wtedy rabi Icchak Nafcha opowiedział im taką oto
przypowieść: „Wasz spór przypomina mi historię pewnego podeszłego wiekiem męża,
Małżeństwo
który miał dwie żony — młodą i starą. Młoda żona wyrywała mu z głowy siwe włosy,
stara zaś czarne. W rezultacie mąż kompletnie wyłysiał”.
Agady talmudyczne
PIERWSZE POKOLENIA
, ł
Bóg stworzył na świecie tylko jednego człowieka, lecz gdyby było dwóch, każdy z nich
chwaliłby się, że to on jest ważniejszy. Ich potomkowie mogliby też powtarzać: „Mój
rodowód jest szlachetniejszy od twego, bo mój pradziad jest piękniejszy od twego”.
Wszyscy ludzi są równi. Pochodzą bowiem od jednego ojca. Najpierw Bóg stworzył
świat i wszystkie stworzenia, a człowieka dopiero w wigilię szabatu, kiedy już było po
wszystkim!
Zrobił to dlatego, że gdyby człowiek chciał się wywyższyć nad innymi, mógłby mu
powiedzieć, że nawet mały robaczek został stworzony przed nim.
Uczynił to również dlatego, że człowiek, przychodząc na świat, miał już wszystko
gotowe. Tak postępuje król. Najpierw wznosi pałac, mebluje go, ozdabia, przygotowuje
wspaniałą ucztę, a dopiero potem wprowadza do niego miłego gościa.
Kiedy Bóg przystąpił do stworzenia człowieka, aniołowie zawołali:
— Władco świata, do czego potrzebny Ci człowiek? Po co powołujesz go do życia?
— Jeśli jego nie będzie, to dla kogo stworzone zostały owce i pozostałe bydło? A ptaki
pod niebem i ryby w morzach, komu się przydadzą?… Do czego potrzebny jest królowi
pałac z całym wyposażeniem, jeśli nie ma w nim gości? Jeśli nikt nie skorzysta z jego
przyjemności?
— Masz rację, Boże wszechmogący — odpowiedzieli aniołowie — stwórz człowieka
zgodnie ze swoją wolą.
ś
Stworzywszy człowieka, Bóg przyjął go i zaczął oprowadzać po rajskim ogrodzie. Poka-
zując mu wszystkie drzewa, powiedział:
— Popatrz na moje dzieła. Zobacz, jakie są piękne! Jak wspaniale wyglądają! Stwo-
Grzech
rzyłem je wszystkie dla ciebie. Uważaj przeto, żebyś nie zgrzeszył. Nie zniszcz swoim
postępowaniem mego świata. Jeśli cokolwiek w nim zepsujesz, nie będzie komu go na-
prawić!
„I spojrzał Bóg na wszystko, co uczynił, a było to bardzo dobre”. Wszystko, co przez
Stworzenie
Boga zostało stworzone, było dobre. Świat stworzony został we właściwym czasie. Przed-
tem nie powinien był zostać stworzony.
Bóg, oby był błogosławiony, stworzył wiele światów, po czym je zniszczył. Tworzył
i niszczył, aż powstał obecny świat.
Spojrzawszy nań, powiedział:
— Oto świat, który mi się podoba!
I przyjrzawszy się dokładnie nowemu, pięknemu światu, Bóg powiedział:
— Mój świecie, mój piękny świecie! Obyś zawsze w moich oczach posiadał ten sam
wdzięk.
Dumny był Bóg ze swego świata:
— Popatrzcie — mówił — na stworzenia. Popatrzcie na krajobrazy. Zobaczcie, jak
piękne jest niebo i śliczna jest ziemia. Stwórca je chwali, więc kto potrafi je zhańbić?
Artysta wzrusza się nimi. Kto znajdzie w nich błąd? Tak, piękne są Jego dzieła. Wspaniałe
i cudowne!
—
I ukończył Bóg w siódmym dniu dzieło swoje — król zbudował ślubną komnatę i pięknie
ją przyozdobił. Brakowało tylko oblubienicy.
Bóg, oby był błogosławiony, stworzył arcypiękny świat. Wszystko w nim było. Jednej
rzeczy w nim brakowało — szabatu.
Z szabatem dzieło Boga zostało dokończone.
Agady talmudyczne
Najmniejsza trawka i najdrobniejszy kwiatek mają w niebie swego anioła, który budzi je
i woła:
— Rośnij!
Zielone drzewa przekomarzają się z sobą. Zielone drzewa przekomarzają się z ludźmi.
Ku przyjemności człowieka stworzone zostały zielone drzewa.
Zadrżały drzewa, kiedy doszła je wieść o tym, że zostało stworzone żelazo.
— Czego się boicie? — zapytało żelazo. — Jeśli wy same nie dacie mi drewna na
trzonek, moja siekiera nie wyrządzi wam szkody.
ł
Słońce i księżyc z początku równe były wielkością. Oba świeciły tak samo. Zaczął księżyc
uskarżać się przed Bogiem:
— Stwórco świata, czy godzi się, żeby jedna korona pasowała na dwóch króli?
— Bądź więc ty mniejszy, księżycu — rzekł Bóg.
— Władco świata — użalał się dalej księżyc — czy dlatego, że zwróciłem Ci słuszną
uwagę, mam się zmniejszyć?
— Za to w nagrodę dodam ci gwiazdy.
Nie ma ani jednego nieprzydatnego stworzenia Bożego. Nawet te, które wydają się nie-
Zwierzęta
potrzebne, jak na przykład muszki, pchły czy wszy mają też swoje miejsce wśród stworzeń
świata. Pan Bóg realizuje swoje cele nawet za pośrednictwem węża, żaby czy najmniejszej
muszki.
Pewnego razu zapytano tanaitę² rabiego Nehoraja, w jakim celu Bóg stworzył gady
i płazy.
— Potrzebne są — odpowiedział tanaita. — Kiedy człowiek zgrzeszy i powinien za
to ponieść karę śmierci, Pan Bóg kieruje wzrok ku płazom i gadom i zastanawia się: „W
czym ten grzeszny człowiek jest gorszy od płazów i gadów? Jeśli tym niepożytecznym
stworzeniom pozwalam żyć, tym bardziej powinienem pozwolić żyć człowiekowi, który
potrafi przynieść światu wiele korzyści”.
— Wasz Bóg jest złodziejem — powiedział rzymski cesarz do tanaity rabiego Gamliela.
— Uśpił pierwszego człowieka i wyrwał mu żebro!
— Pozwól — oświadczyła córka rabiego — że ja mu odpowiem. I zwróciwszy się do
cesarza powiedziała:
— Proszę wezwać sędziego.
— Po co? — zapytał cesarz.
— Rozbójnicy napadli na nas w nocy i zrabowawszy srebrny dzban, zostawili złoty.
— Oby tacy rozbójnicy — powiedział cesarz — co noc na nas napadali.
— Czy Adamowi przez to nie było lepiej? Bóg zabrał mu żebro, ale w zamian dał mu
żonę.
Adam spędzał mile czas w raju. Aniołowie byli na jego usługach. Piekli dla niego mię-
Grzech
so i wyciskali z owoców wino. Wąż patrzył na to zazdrosnym okiem. A że był chytry
i zapragnął doprowadzić człowieka do grzechu skosztowania z Drzewa Poznania, zaczął
²
tanata
a.
tannata
(z hebr.
tannam
: nauczać) — określenie stosowane dla pięciu (lub sześciu) generacji
uczonych i nauczycieli
y
, którzy działali od ok. do ok. r. n.e.
Agady talmudyczne
Plik z chomika:
jestplaska
Inne pliki z tego folderu:
Avatar.avi
(1231112 KB)
FALL CABAL - UPADEK KABAŁY - 2020 r - Całość - 10 części razem - Lektor PL to jest SZOK !!! Mega materiał badaczki Janet Ossebaard.mp4
(944316 KB)
Upadek Kabały 2020 lektor PL.mp4
(352046 KB)
Screenshot_2020-06-21-18-47-39-287_com.instagram.android.jpg
(788 KB)
DSCN0270.MOV
(1008256 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 16.11.2022
Pliki dostępne do 21.01.2024
18 plus
A KUKU
Appz ----- haslo --- 123123
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin