java. zadania z programowania z przykładowymi rozwiązaniami. wydanie ii pełna wersja.mobi

(9411 KB) Pobierz
Spis treści
Od autora o drugim wydaniu
Rozdział 1.
Proste operacje wejścia-wyjścia
Operacje wejścia-wyjścia — informacje ogólne
Obsługa sytuacji wyjątkowych
5
9
9
18
Rozdział 2.
Rozdział 3.
Podejmujemy decyzje w programie
Instrukcje warunkowe w języku Java
23
23
Iteracje
Iteracje — informacje ogólne
Pętla for
Pętla do ... while
Pętla while
35
35
36
37
37
Rozdział 4.
Tablice
Deklarowanie tablic jednowymiarowych
Dostęp do elementów tablicy
Tablice dwuwymiarowe
Działania na macierzach
Sortowanie bąbelkowe
Łańcuchy tekstowe
Konkatenacja
Pętla for-each
Kolekcje
61
61
62
65
81
89
92
94
95
98
Rozdział 5.
Programowanie obiektowe
Programowanie obiektowe — informacje ogólne
Rekurencja
Klasa osoba
Dziedziczenie
103
103
116
121
122
Kup książkę
Poleć książkę
4
Java. Zadania z programowania z przykładowymi rozwiązaniami
Rozdział 6.
Pliki
Pliki tekstowe — informacje ogólne
Pliki o dostępie swobodnym — informacje ogólne
127
127
138
Rozdział 7.
Wątki
Podstawy wielowątkowości w Javie
Tworzymy pierwszy wątek
Tworzymy wiele wątków
Badamy, kiedy wątek się zakończy
Priorytety wątków
Synchronizacja
Korzystamy z synchronizowanych metod
Instrukcja synchronized
Komunikacja między wątkami
Zawieszanie, wznawianie oraz zatrzymywanie wątków
143
143
144
148
151
153
157
158
160
162
167
Bibliografia
173
Kup książkę
Poleć książkę
Rozdział 1.
Proste operacje
wejścia-wyjścia
W tym rozdziale zamieszczono proste zadania wraz z przykładowymi roz-
wiązaniami ilustrujące, w jaki sposób komputer komunikuje się z użytkowni-
kiem w języku Java. Omówiono też obsługę sytuacji wyjątkowych.
Operacje wejścia-wyjścia
— informacje ogólne
Każda aplikacja powinna mieć możliwość komunikowania się z użytkow-
nikiem. Wykorzystując proste przykłady, pokażemy, w jaki sposób program
napisany w języku Java komunikuje się z nim poprzez standardowe ope-
racje wejścia-wyjścia.
Operacje wejścia-wyjścia w Javie są realizowane za pośrednictwem stru-
mieni.
Strumień
jest pojęciem abstrakcyjnym. Może on wysyłać i pobierać
informacje i jest połączony z fizycznym urządzeniem (np. klawiaturą, ekra-
nem) poprzez system wejścia-wyjścia. W języku tym zdefiniowano dwa typy
strumieni: bajtowe i znakowe. Standardowy strumień wyjściowy w Javie jest
reprezentowany przez obiekt
1
out
znajdujący się w klasie
System
. Jest to
obiekt statyczny klasy
PrintStream
zawierający metody
print()
i
println()
.
1
Obiekty zostaną omówione w rozdziale 5.
Kup książkę
Poleć książkę
10
Java. Zadania z programowania z przykładowymi rozwiązaniami
Metoda
println()
wyświetla argumenty podane w nawiasach (), a następnie
przechodzi do początku nowej linii. Pewną jej odmianą jest metoda
print()
.
Jej działanie polega na wyświetlaniu argumentów podanych w nawiasach ()
bez przemieszczania kursora do nowego wiersza.
Zadanie
1.1
Napisz program, który oblicza pole prostokąta. Wartości boków
a
i
b
wpro-
wadzamy z klawiatury. W programie należy przyjąć, że zmienne
a
,
b
oraz
pole
są typu
double
(rzeczywistego).
Przyk adowe rozwi zanie — listing 1.1
package zadanie_11;
// Zadanie 1.1
import java.io.*;
public class Zadanie_11
{
public static void main(String[] args)
throws IOException
{
double a, b, pole;
BufferedReader br = new BufferedReader(new InputStreamReader
(System.in));
System.out.println("Program oblicza pole prostok ta.");
System.out.println("Podaj bok a.");
a = Double.parseDouble(br.readLine());
System.out.println("Podaj bok b.");
b = Double.parseDouble(br.readLine());
pole = a*b;
System.out.print("Pole prostok ta o boku a = " + a + " i boku b =
" + b);
System.out.println(" wynosi " + pole + ".");
}
}
Klasy w Javie grupowane są w jednostki zwane pakietami (ang.
package)
2
.
Pakiet
to zestaw powiązanych ze sobą tematycznie klas. Do jego utworze-
nia służy słowo kluczowe
package
, po którym następuje nazwa pakietu zakoń-
czona średnikiem, co ilustruje linijka kodu poniżej:
2
Zobacz rozdział 5.
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin