Dom - przedszkole.pdf

(2730 KB) Pobierz
Broszurka dla rodziców i personelu o współpracy
Komitet Rodzicielski ds. Przedszkoli (Foreldreutvalget for barnehager) (FUB)
Wprowadzenie
Mamy przyjemność przedstawienia niniejszej
broszurki o współpracy między rodzicami
a przedszkolem. Broszurka wypracowana
jest przez
Komitet Rodzicielski ds. Przedszkoli
(FUB)
na zlecenie Ministerstwa Edukacji.
Pragniemy, aby broszurka była przydatna i
pomocna oraz aby promowała wzajemną,
równowartościową i stymulującą współpracę
dla dobra dziecka.
Życzymy
dobrego czytania wszystkim
rodzicom oraz wszystkim, którzy pracują w
przedszkolu lub których praca powiązana jest
z przedszkolem!
Współpraca między
domem i przedszko-
lem ma przyczynić się
do tego, aby wszystkie
dzieci uczęszczające do
przedszkola otrzymały
jak najlepszą ofertę.
Oslo, 2012
Lou Cathrin Norreen
i
Åse-Berit Hoffart
Doradczynie, FUB
2
Spis treści
Wstęp
Cel współpracy
Różnorodność wśród rodziców
Jakość
Co rodzice mogą zrobić?
Rodzice w ustawodawstwie
Rada rodziców i komisja współpracy
Co może zrobić przedszkole?
Odpowiedzialność prowadzącego
Poradnictwo dla rodziców
W jaki sposób przyjąć rodziców
Co rodzice i przedszkole mogą zrobić razem?
W jaki sposób stać się dobrymi dorosłymi razem dla dzieci?
Rozmowy i zebrania dla rodziców
Dylematy
Współpraca z innymi organami
Zakończenie
Źródła
Bibliografia
Aktualne linki
4
5
6
9
12
16
17
22
23
26
28
32
33
35
40
42
44
46
46
47
3
Broszurka została wypracowana
na
podstawie NOU (Norweskiego Raportu
Publicznego) 2010:7 Różnorodność i sprosty-
wanie wyzwaniom. Skierowana jest do
zarówno rodziców, jak i personelu przedszkol-
nego. Celem jej jest inspirowanie i doradzanie
obu stronom w kierunku bliskiej i konstrukty-
wnej współpracy. Rodzice są najważniejszymi
osobami w
życiu
dziecka i najważniejszymi
partnerami współpracy dla przedszkola.
Poprzez dialog między rodzicami i personelem
przedszkola wytwarza się zaufanie, co z kolei
prowadzi do powstania dobrej współpracy.
Razem możemy osiągnąć nadrzędny cel w
przedszkolu: dobre samopoczucie i rozwój
dziecka. Zdarza się,
że
personel i rodzice
mają częściowo odmienne doświadczenia
i wartości, co z kolei sprawia,
że
poglądy
dotyczące tego, co dla dziecka jest najlepsze,
są odmienne. W takich przypadkach szczegól-
nie ważne jest stworzenie dobrego dialogu i
wysłuchiwanie się z wzajemnym szacunkiem.
Tradycja przedszkola jako powszechnej oferty
w Norwegii jest krótka. Otrzymanie miejsca
w przedszkolu dla swojego dziecka jeszcze
kilka lat temu było czymś nieosiągalnym
dla bardzo wielu rodziców. W dużej mierze
można powiedzieć,
że
pracownicy i właściciel
przedszkola do tej pory odgrywali główną
rolę w prowadzeniu przedszkola. Dla rodziców
samo przydzielenie miejsca w przedszkolu
było czymś tak ważnym,
że
centrum uwagi
mniej było skierowane na treść i jakość. Teraz,
kiedy osiągnięte został cel o ofercie miejsca
w przedszkolu dla każdego dziecka, wielu
rodziców może odgrywać zupełnie inną rolę w
stosunku do przedszkola. W większym stopniu
mogą się angażować i być zainteresowani
tym, co przebiega wewnątrz przedszkola.
Wielu rodziców ma oczekiwania co do tego,
co pobyt w przedszkolu ma dać ich dziecku i
pragną oni mieć wpływ i współoddziaływać na
wybory personelu dotyczące treści i orga-
nizacji. Dla innych rodziców przedszkole jest
nową i nieznaną instytucją. Muszą zapoznać
się z tym, czym przedszkole tak naprawdę
jest, zanim będą mogli wyrobić sobie wyraźne
oczekiwania co do tego, co przedszkole może
uczynić dla ich dziecka.
Niniejsza broszurka ma różne rozdziały, z
których każdy oddzielnie skierowany jest w
szczególności do rodziców lub przedszkola
oraz jeden rozdział, który skierowany jest do
obydwóch grup.
Pragniemy sprecyzować,
że
określenie
rodzice w niniejszej broszurce dotyczy
zarówno biologicznych rodziców, przybranych
rodziców, rodziców zastępczych i innych
opiekunów.
4
Cel współpracy
Ustawa o przedszkolach
oraz regulacja
prawna
Plan ramowy treści i zadań
przedsz-
kola dają wytyczne oraz ramy współpracy z
rodzicami.
W celu statutowym Ustawy o przedszko-
lach (§ 1) napisane jest:
«Przedszkole ma poprzez współpracę
i porozumienie z domem dbać o
dziecka potrzeby opieki i zabawy oraz
propagować naukę i kulturę osobistą
jako podstawy wielostronnego
rozwoju».
Oznacza to,
że życzenia
rodziców i ich
potrzeby dotyczące tego, jak ma wyglądać
życie
ich dziecka, mają duże znaczenie dla
pracy przedszkola. Stawia to wymagania co
do zdolności personelu do dostosowania
warunków w taki sposób, aby rodzice mogli
faktycznie współdziałać. Jednocześnie ważne
jest, aby rodzice mieli dobry wgląd i infor-
macje o ofercie pedagogicznej na podstawie
swoich różniących się punktów wyjścia. Dobra
współpraca między domem a przedszko-
lem musi opierać się na wzajemnym zrozu-
mieniu tego,
że
obydwie strony posiadają
zarówno wiedzę, jak i doświadczenia, które
mogą być przydatne w pracy z dzieckiem.
Im bardziej poglądy personelu i rodziców
różnią się jeśli chodzi o wychowywanie
dzieci i społeczeństwo, w którym dzieci będą
wychowywane, tym bardziej ważne jest, aby
budować zaufanie i wzajemne zrozumienie we
współpracy. Może to stanowić proces, który
trochę potrwa.
Dobrym punktem wyjścia jest wyjście
sobie naprzeciw jako równi partnerzy do
współpracy, tak jak definiuje ją Birte Ravn:
«Relacja między ludźmi, którzy szanując
wzajemne różniące się zasoby wiedzy,
zdolności, cechy, doświadczenia i postawy
pracują ku temu samemu celowi na
podstawie wspólnej sumy zasobów.
Idealna współpraca opiera się na wza-
jemnym zaufaniu i wspólnym poczuciu
odpowiedzialności i możliwościach
podejmowania decyzji. Chodzi tu o równy
układ.»
(Ravn 1987).
Definicja ta oznacza,
że
rodzice i personel
wychodzą sobie naprzeciw otwarcie i z
ciekawością oraz,
że
naprawdę interesuje ich,
co jest najlepsze dla dziecka. Rodzice muszą
móc czuć się pewni,
że
mogą podejmować
kwestie dotyczące dziecka i przedszkola, które
ich zajmują i,
że
nie będzie to odbierane jako
krytyka. Personel ma odpowiedzialność za
przekazanie potrzebnych informacji i zad-
banie o to, aby rodzice byli zapraszani do
współdziałania. To, które informacje są ważne,
różni się dla poszczególnych rodzin. Czasem
rodziców zajmują okoliczności, do których
dyskutowania przedszkole nie jest przyzwyc-
zajone, ponieważ nigdy wcześniej nikt ich nie
kwestionował. Może tu chodzić o to,
że
dzieci
śpią
na dworze kiedy są minusowe tempera-
tury, strach przed tym,
że
dzieci mogą spożyć
jedzenie, które wedle religii jest niedozwolone
lub,
że życzą
sobie większego stopnia struktury
i formalnego nauczania. Niektórzy rodzice
mają złe doświadczenia z własnego okresu w
przedszkolu i są generalnie niespokojni, czy
przedszkole dobrze dba o ich dzieci. Wyjście
naprzeciw tym poglądom w grupie rodziców
może być wymagające, ale wszyscy rodzice
mają prawo do tego, aby być traktowani z
szacunkiem. Przedszkole musi wysłuchiwać
czego
życzą
sobie rodzice i dbać o to, aby
ich oczekiwania były wyraźnie zrozumiane,
a sytuacje wedle możliwości dostosowane.
Zarówno personel przedszkola, jak i rodzice są
wspólnie odpowiedzialni za to, aby współpraca
rozwijała się w pożądanym kierunku, główna
odpowiedzialność spoczywa jednak na perso-
nelu przedszkola.
Wszyscy rodzice są wrażliwi co do swoich
dzieci i ich samopoczucie zależy od tego,
jak ma się ich dziecko. Równocześnie relacja
między rodzicami i pracownikami przedszkola
również wpływa na to, jak spotkanie dziecka z
przedszkolem będzie się kształtowało. Pewien
wychowawca przedszkolny ujął to w ten
sposób:
«Jeżeli ja mam krytyczne, negatywne
i podejrzliwe podejście do ciebie
jako rodzica, mogę zapomnieć o
osiągnięciu pozycji, z której mogę
pomóc dziecku.»
(Kinge, 2009, str. 26)
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin