Poradnik-wspolpraca-i-komunikacja-rodzice-spolecznosc-lokalna.pdf

(1081 KB) Pobierz
Kamila Hernik
Karolina Malinowska
Jak skutecznie współpracować
i komunikować się z rodzicami
i społecznością lokalną
Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów
Kamila Hernik
Karolina Malinowska
Jak skutecznie
współpracować
i komunikować się
z rodzicami
i społecznością
lokalną
Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów
Autorzy:
Kamila Hernik
Karolina Malinowska
Recenzenci:
Elżbieta Piotrowska-Gromniak
Elżbieta Tołwińska-Królikowska
Redakcja językowa:
Beata Dąbrowska
Aleksanda Mioduszewska
Wydawca:
Instytut Badań Edukacyjnych
ul. Górczewska 8
01-180 Warszawa
tel. (22) 241 71 00; www.ibe.edu.pl
Wzór cytowania:
Hernik, K. i Malinowska, K. (2015).
Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzica-
mi i społecznością lokalną. Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów.
Warszawa: Instytut Badań
Edukacyjnych.
Skład i druk:
Business Point Sp. z o.o.
ul. Erazma Ciołka 11A/302
01-402 Warszawa
© Copyright by: Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2015
ISBN: 978-83-65115-18-8
Publikacja została wydrukowana na papierze ekologicznym.
Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego:
Badanie jakości i efektywności
edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego,
współfinansowanego przez Unię
Europejską ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowanego przez
Instytut Badań Edukacyjnych.
Egzemplarz bezpłatny
Szkoła - rodzice - społeczność lokalna
spis treści
Wstęp .............................................................................................................................................................................................5
Rodzice w szkole .................................................................................................................................................................. 11
Budowanie dobrej komunikacji z rodzicami uczniów ........................................................................ 12
Zaangażowanie rodziców ....................................................................................................................................32
Podsumowanie, czyli co jest ważne w kształtowaniu dobrych relacji szkoły
z rodzicami uczniów ................................................................................................................................................48
Szkoła w społeczności lokalnej ................................................................................................................................... 51
Współpraca szkoły z mieszkańcami ...............................................................................................................58
Współpraca z instytucjami z otoczenia szkoły.........................................................................................62
Komunikacja z mieszkańcami ............................................................................................................................70
Co ułatwia, a co utrudnia podejmowanie przez szkoły działań
na rzecz społeczności lokalnej? ........................................................................................................................72
Źródła
..........................................................................................................................................................................................78
Wstęp
Prezentujemy Państwu poradnik dotyczący współpracy szkół z rodzicami uczniów i spo-
łecznością
lokalną. Przedstawione w nim propozycje powstały na podstawie wyników ba-
dań przeprowadzonych przez IBE pod hasłem:
Szkoła – rodzice – społeczność lokalna,
doty-
czących uwarunkowań efektywnej komunikacji między nauczycielami a rodzicami uczniów
oraz roli szkoły w wiejskich społecznościach lokalnych (więcej informacji na stronie: http://
eduentuzjasci.pl/badanie-wspolpracy). Odwołujemy się też do wniosków z innych badań
prowadzonych m.in. przez IBE oraz do dostępnej literatury na ten temat.
Przywołane wyżej badania zostały zaprojektowane tak, aby na ich podstawie możliwe było
przedstawienie konkretnych przykładów rozwiązań praktycznych, dotyczących obszaru
współpracy szkół z rodzicami uczniów oraz ze społecznością lokalną, gotowych do wyko-
rzystania przez nauczycieli i dyrektorów. Szkoły zostały dobrane do badań w ten sposób, aby
uzyskać jak najwięcej ciekawych, innowacyjnych i sprawdzonych działań oraz modelowych
rozwiązań w tym zakresie
1
. Badacze spędzili wiele dni, przyglądając się funkcjonowaniu wy-
branych sześciu szkół wiejskich, rozmawiając indywidualnie i w grupach z: nauczycielami,
dyrektorami, rodzicami, uczniami, absolwentami szkół, mieszkańcami, przedstawicielami
urzędów gmin i innych instytucji lokalnych, obserwując zarówno wydarzenia szkolne, jak
i te organizowane przez społeczności lokalne, przyglądając się temu, jak prowadzone są wy-
wiadówki szkolne, a także analizując dzienniczki uczniów oraz wiele innych dokumentów
szkoły i danej miejscowości. Dzięki temu mogliśmy dokładnie przeanalizować to, co dzie-
je się w badanych szkołach i społecznościach lokalnych, a także zrozumieć
źródła
sukcesu
poszczególnych inicjatyw. W części dotyczącej kontaktów i współpracy z rodzicami korzy-
stamy również z wyników badań ilościowych przeprowadzonych wśród rodziców uczniów
szkół podstawowych, zaś w części dotyczącej szkoły w społeczności lokalnej
2
– z wyników
badania otoczenia instytucjonalnego szkół
3
.
1
2
3
Szkoły wytypowano na podstawie rekomendacji udzielonych przez ekspertów ze
środowisk
organizacji poza-
rządowych zajmujących się edukacją i instytucji publicznych.
Zagadnienia dotyczące kontaktów z rodzicami uczniów były elementem dwóch badań IBE:
Badania 6- i 7-lat-
ków na starcie szkolnym
i
Badania Szkolnych Uwarunkowań Efektywności Kształcenia
(SUEK). Więcej informa-
cji znajdą Państwo również na stronie: http://eduentuzjasci.pl/badanie-wspolpracy w zakładce „Badania
ilościowe”.
http://eduentuzjasci.pl/badania/badanie-otoczenia.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin