Odkrywam_siebie_Czterolatek_przew_met cz2.pdf

(1691 KB) Pobierz
C
Z
T
E
R
O
L
A
TE
K
Przewodnik metodyczny
część 2
LISTOPAD, TYDZIEŃ II
TREŚCI
PROGRAMOWE
1
TEMAT
DZIEŃ
TYGODNIA TYGODNIA
2
3
1.
TEMAT
DNIA
4
Kiedy
mamy katar
AKTYWNOŚĆ
I DZIAŁALNOŚĆ
DZIECKA
5
Słuchanie wiersza
J. Koczanowskiej
Katar.
Dbamy o nasze zdro-
Dbamy
wie
o zdrowie
Dbałość o higienę
– ubieranie się odpo-
wiednio do warunków
atmosferycznych wy-
stępujących w przy-
rodzie w danej porze
roku
– przebywanie na
świeżym powietrzu;
uczestniczenie w spa-
cerach, zabawach
– dbanie o higienę po-
przez:
• codzienne mycie całe-
go ciała
• mycie zębów po po-
siłkach, samodzielne
korzystanie z toalety
• mycie rąk, zwłaszcza
po pobycie w toalecie
i zabawie na świeżym
powietrzu.
(Nasze
przedszkole.
Program edukacji
przedszkolnej wspo-
magający rozwój
aktywności dzieci,
Grupa MAC S.A.
2017, s. 72).
Numery obszarów z podstawy programowej:
2.
Co służy
do mycia?
Rozwiązywanie
zagadek o środ-
kach czystości
i przyborach słu-
żących do mycia.
Numery obszarów z podstawy programowej:
3.
Bo je myję
sam
Zabawy przy pio-
sence O
zdrowiu.
Numery obszarów z podstawy programowej:
4.
Do czego
są potrzeb-
ne serwet-
ki?
• Kolorowe serwet-
ki – wycinanie
serwetek z kolo-
rowego papieru.
Numery obszarów z podstawy programowej:
5.
Gdzie
położyć
misia?
• Zabawy z misiem
– układa ie za-
n
bawki względem
siebie.
Numery obszarów z podstawy programowej:
LISTOPAD, TYDZIEŃ III
Poznajemy przyrodę
Zima
– poznawanie historii
powstawania węgla
kamiennego; jego
właściwości
2
Tutaj rosły
paprocie
1.
Jurajski
świat
Słuchanie wiersza
M. Terlikowskiej
Paprocie tutaj
rosły.
Numery obszarów z podstawy programowej:
LISTOPAD, TYDZIEŃ II
KARTY
CELE
CELE
PRACY, CZ. 1,
ZAJĘCIA
OGÓLNE
OPERACYJNE
WYPRAWKA,
RUCHOWE
TABLICE
6
7
8
9
Dziecko:
Zestaw zabaw rucho-
– zachęcanie do uży-
– używa chusteczki
wych – nr X (opraco-
wania chusteczek
w razie potrzeby
wany przez autora).
podczas kataru
Zabawy ruchowe:
Katar, Hop!
Bęc!
Zabawa ruchowo-
-naśladowcza Myjemy
I 1, I 2, I 3, I 5, III 4, III 5, III 8, III 9, IV 2, IV 19
się.
rozwijanie mowy
rozwiązuje zagadki
nr 36
• Zabawa
muzyczno-
i myślenia
-ruchowa Wesoła
smutna.
• Zabawa
ruchowa
(Zabawy zostały opra-
cowane przez autora).
Zestaw ćwiczeń ru-
I 1, I 2, I 3, I 5, III 4, III 5, III 8, III 9, IV 2
chowych – nr VIII
(opracowany przez
– umuzykalnianie
– uczestniczy w zaba-
autora).
dzieci
wie przy piosence
I 1, I 2, I 3, I 5, III 4, III 5, III 8, III 9, IV 2, IV 7
rozwijanie umiejęt-
ności wycinania
wycina serwetkę
z kolorowego
papieru
nr 37
I 1, I 2, I 3, I 5, III 4, III 5, III 8, III 9, IV 2, IV 8
rozwijanie orientacji
stosuje słowa: na,
przestrzennej
przed, za, w
T nr 19
I 1, I 2, I 3, I 5, III 4, III 5, III 8, III 9, IV 2, IV 14
LISTOPAD, TYDZIEŃ III
Dziecko:
– poznawanie (ogólne) – wie, że węgiel po-
historii powstawania
wstał ze skamienia-
węgla kamiennego
łych roślin
nr 38
T nr 20, 21
Zestaw zabaw rucho-
wych – nr XI (metodą
W. Sherborne) – opra-
cowany przez autora.
Zabawy ruchowe:
Berek dinozaur, Koło,
rząd, pary.
3
I 1, I 2, I 3, I 5, III 4, III 5, III 8, III 9, IV 2, IV 7
– poznawanie wybra-
nych zwierząt (dino-
zaury) i roślin (np.
olbrzymie paprocie)
występujących w tam-
tych czasach.
(Nasze
przedszkole.
Program edukacji
przedszkolnej wspo-
magający rozwój ak-
tywności dzieci, Grupa
MAC S.A. 2017,
s. 54).
2.
Wagoniki
z węglem
• Wagoniki z wę-
glem – wycinanie
elementów z ko-
lorowego papieru
i przyklejanie na
kartce.
Nauka piosenki
Smoko Loko.
• Układamy zabaw-
ki – szeregowanie
zabawek według
wielkości.
Słuchanie opo-
wiadania J. Papu-
zińskiej Jak
nasza
mama hodowała
potwora.
Numery obszarów z podstawy programowej:
3.
Dinozaury
Numery obszarów z podstawy programowej:
4.
Mała,
większa,
największa
Numery obszarów z podstawy programowej:
5.
Park juraj-
ski
Numery obszarów z podstawy programowej:
LISTOPAD, TYDZIEŃ IV
Nasz kontakt z tech-
Urządzenia
niką
elektryczne
Urządzenia gospodar-
stwa domowego
– poznawanie wybra-
nych urządzeń gospo-
darstwa domowego.
(Nasze
przedszkole.
Program edukacji
przedszkolnej wspo-
magający rozwój
aktywności dzieci,
Grupa MAC S.A.
2017, s. 67).
1.
Czy żelazko
Słuchanie wiersza
to urządze-
Doroty Gellner
nie elek-
Żelazko.
tryczne?
Numery obszarów z podstawy programowej:
2.
Sz
s
Ćwiczenia arty-
kulacyjne – pra-
widłowe artyku-
łowanie głoski sz.
Numery obszarów z podstawy programowej:
3.
Urządzenia
Słuchanie pio-
domowe
senki Urządzenia
domowe.
Numery obszarów z podstawy programowej:
4.
Lodówka
• Pełna lodówka
liczenie w zakre-
sie czterech.
• Kolorowy abażur
– wypełnianie ry-
sunku lampy ku-
leczkami bibuły.
Numery obszarów z podstawy programowej:
5.
Kolorowy
abażur
lampy
Numery obszarów z podstawy programowej:
4
– rozwijanie sprawno-
ści manualnej
– wycina narysowane
elementy
T nr 22
I 1, I 2, I 3, I 5, III 4, III 5, III 8, III 9, IV 2, IV 8
– rozwijanie umiejęt-
ności wokalnych
– rozwijanie umiejęt-
ności szeregowania
– śpiewa piosenkę
I 1, I 2, I 3, I 5, III 4, III 5, III 8, III 9, IV 2, IV 7
– układa zabawki od
najmniejszej do naj-
większej i na odwrót
T nr 23
Zabawa orientacyjno-
-porządkowa Pełne
wagoniki i puste wa-
goniki.
• Zabawa
ruchowo-na-
śladowcza Dinozaury.
(Zabawy zostały opra-
cowane przez autora).
Zestaw ćwiczeń
ruchowych – nr IX
(opracowany przez
autora).
I 1, I 2, I 3, I 5, III 4, III 5, III 8, III 9, IV 2, IV 15
– utrwalanie wiado-
– rozpoznaje dinozau-
mości o dinozaurach
ry (na obrazkach)
T nr 24
I 1, I 2, I 3, I 5, III 4, III 5, III 8, III 9, IV 2, IV 19
LISTOPAD, TYDZIEŃ IV
– rozwijanie mowy
Dziecko:
nr 39
– odpowiada na pytania T nr 25, 26
dotyczące utworu
Zestaw zabaw rucho-
wych – nr XII (opra-
cowany przez autora).
• Zabawa
Co prasuje
żelazko?
Zabawa muzyczno-ru-
chowa Tańcz
ze mną.
Zabawa ruchowa
Zrośnięte bliźniaki.
Zabawa orientacyjno-
-porządkowa Zapa-
miętaj swoją parę.
(Zabawy zostały opra-
cowane przez autora).
Zestaw ćwiczeń
ruchowych – nr IX
(opracowany przez
autora).
I 1, I 2, I 3, I 5, III 4, III 5, III 8, III 9, IV 2, IV 7, IV 19
– rozwijanie mowy
– mówi wyraźnie
W
I 1, I 2, I 3, I 5, III 4, III 5, III 8, III 9, IV 2
– umuzykalnianie
dzieci
– reaguje na zmiany
dynamiki
nr 40
I 1, I 2, I 3, I 5, III 4, III 5, III 8, III 9, IV 2, IV 7
– rozwijanie umiejęt-
ności liczenia
– liczy w zakresie
czterech
nr 41
T nr 27
I 1, I 2, I 3, I 5, III 4, III 5, III 8, III 9, IV 2, IV 15
– rozwijanie sprawno-
ści manualnej
– wykleja rysunek
lampy (abażur)
kuleczkami bibuły
T nr 28
I 1, I 2, I 3, I 5, III 4, III 5, III 8, III 9, IV 2, IV 8
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin