D4EA04HQP0 - 1 - 16/12/2014
Działanie : Domieszkowanie paliwa
1. Schemat ideowy
Opis (legenda) :
· "A" Połączenia elektryczne
· "B" Dodatek pod ciśnieniem
· "C" Dodatek
· "D" Olej napędowy
Oznaczenie
Połączenie ze schematami elektrycznymi
"a"
Zawór wtrysku dodatku
-
1
Kalkulator kontroli silnika
1320
2
BSI (inteligentny moduł sterujący)
BSI1
3
Zbiornik paliwa
4
Wskaźnik poziomu paliwa
4315
5
Pompa dodatku do paliwa
1283
6
Zbiornik dodatku do paliwa
2. Rola
Dodawanie dodatku do paliwa pozwala chronić działanie filtra cząstek stałych przez spalanie zatrzymanych cząstek, wykonując następujące działania :
· Obniżenie temperatury spalania cząstek stałych do 450°C (zamiast 550°C)
· Nasycenie cząstek stałych tworzących się w komorze spalania
· Rozprzestrzenianie spalania cząstek stałych
3. Realizacja dodawania dodatku do paliwa
3.1. Kalkulator kontroli silnika
Kalkulator kontroli silnika otrzymuje informację o dodaniu paliwa, za pośrednictwem inteligentnego modułu sterującego, pochodzącą z następujących elementów :
· Wskaźnik poziomu paliwa
· Czujniki prędkości kół
W funkcji ilości dodanego paliwa, kalkulator kontroli silnika wykonuje następujące działania :
· Określenie ilości dodatku do wtryśnięcia do zbiornika paliwa
· Sterowanie pompą dodatku do paliwa
Kalkulator sterujący silnika steruje pompą dodatku do paliwa za pomocą sygnału RCO, liczba impulsów odpowiada ilości dodatku do wstrzyknięcia.
Kalkulator kontroli silnika notuje w pamięci łączną masę dodatku paliwa zgromadzoną w filtrze cząstek stałych.
Kalkulator kontroli silnika autoryzuje lub zakazuje domieszkowanie w funkcji następujących parametrów :
· Stan pompy dodatku do paliwa
· Poziom pozostałego dodatku
· Stan zatkania filtra cząstek stałych
· Stan wskaźnika poziomu paliwa
UWAGA : Kalkulator kontroli silnika przesyła alarm ryzyka zatkania filtra cząstek stałych i niedostatecznego poziomu dodatku, w funkcji ilości wtryśniętego dodatku i masy dodatku zgromadzonego w filtrze cząstek stałych.
3.2. Pompa dodatku do paliwa
Pompa dodatku do paliwa wtryskuje dokładną, żądaną przez kalkulator kontroli silnika, ilość dodatku pod ciśnieniem do zbiornika paliwa.
UWAGA : Ciśnienie wtryskiwania dodatku jest ustalone przez zawór wytarowany na 230 mbar (Ciśnienie względne).
3.3. BSI (inteligentny moduł sterujący) (BSI1)
Rola inteligentnego modułu sterującego :
· Zapamiętać usterki i sterowania alarmów emitowane na zestawie wskaźników
· Otrzymać i przekazać do kalkulatora kontroli silnika ilość dodanego dodatku
Gdy samochód jest na postoju (informacja czujnika prędkości kół) i zapłon jest wyłączony ; BSI1 zapamiętuje poziom paliwa obecnego z zbiorniku paliwa.
Po ponownym włączeniu zapłonu i gdy samochód zaczyna się poruszać, BSI1 pozyskuje i porównuje poziom paliwa z ostatnią zapamiętaną wartością : Jeżeli nowa wartość jest wyższa, BSI1 przesyła do kalkulatora sterującego silnikiem ilość paliwa dodanego.
Inteligentny moduł sterujący otrzymuje następujące informacje od kalkulatora kontroli silnika :
· Alarm minimalnego poziomu dodatku do paliwa
· Ryzyko zatkania filtra cząstek
Inteligentny moduł sterujący wysyła informację o stanie wskaźnika poziomu paliwa do kalkulatora sterującego silnika.
4. Warunki domieszkowania dodatku
Kalkulator sterujący silnikiem steruje pompą dodatku do paliwa kiedy spełnione są równocześnie następujące warunki :
· Prędkość pojazdu większa od 40 km/h albo ostatnie uzupełnienie paliwa trwające dłużej niż 300 sek.
· Silnik spalinowy pracuje
· Stacyjka w położeniu APC
· Wystarczający poziom dodatku do paliwa
UWAGA : Kiedy jeden z koniecznych parametrów znika w trakcie domieszkowania, operacja jest kontynuowana do końca.
5. Przyuczenie/inicjalizacja
Funkcja domieszkowania dodatku jest poddana spersonalizowanym czynnościom obsługowym.
artak34