NPH.pdf

(167 KB) Pobierz
Nauki Pomocnicze Historii
16 października 2013
PODŁOŻE UKSZTAŁTOWANIA SIĘ:
1. Problem ustalania kanonicznej wersji tekstu (czyli takiego, który odpowiadał oryginałowi i
mógł uzyskać oficjalną akceptację).
– już starożytność (szkoła aleksandryjska – Aleksandria w Egipcie)
– średniowiecze – m.in. spory o właściwy przekład Biblii, tekstów ówczesnych
autorytetów, prawniczych od XII w.
– XVI – wieczne spory dotyczące krytycznej egzegezy tekstów
2. BELLA DIPLOMATICA
- reformacja, wojna 30-letnia i pokój westfalski (1648) – zmiany organizacyjne w
kościele, problem stanu prawnego do dóbr i kwestia wiarygodności dokumentów (ich
wartości dowodowej)
3. Filozofia Oświecenia (sceptycyzm, racjonalizm, indywidualizm)
RUCH NAUKOWY W KOŚCIELE – DZIAŁALNOŚĆ MARYNÓW
Maryni (XVI w.) - benedyktyni z kongregacji św. Maura (powstała na fali ruchu odnowy i
reformacji życia zakonnego w dobie kontrreformacji)
ośrodki pracy naukowej – historycznej (zwłaszcza Saint-German-des-Pres, Saint Denis) –
odbudowa dawnej tradycji uprawiania nauki
• potrzeba polemiki z protestancką histografią i wyzwania stulecia legły u podstaw powstania
szkoły historyczno-krytycznej
• zamiary spisania historii zakonu i historii kościoła
BOLLONDYŚCI/JEZUICI
• konkurencja dla marynów na polu erudycji historycznej
• cel – odparcie krytyki tradycji kościelnej ze strony protestantów poprzez opublikowanie
wiarygodnych źródeł hagiograficznych
• zainicjował Heriber Rosweyde , kontynuator – belgijski jezuita Jean Bolland (1596 –
1665), przyłączył się do niego Gotfryd Henshen
Daniel von Papebroeck 1675
Acta Sanctorum umieszcza wykład z zakresu dyplomatyki, tj, zasady krytykowania
dawnych dokumentów.
Jean Mabillion (1632-1707)
De re diplomatica libri sex , 1681
– członek kongregacji benedyktyńska św. Maura
– udział w pracach nad Spicilegium
– zainteresowania historyczne, efekt > Acta Sanctorum Ordinis Sancti Benedicti
– w centrum uwagi Mabilliona – paleografia, sfragistyka i dyplomatyka – sprawdzał ich
autentyczność.
 
Herman Conring , 1692
– holenderski uczony, rep. Protestancki, historyk prawa
Beniamin Hederich (1675 – 1748)
– podręcznik pomocniczy Pierwszy Kanon 1711
– kon. > Uniwersytet w Gentydze > stworzenie zasad Quellen Kritih
Getyndzka Szkoła Historyczna, a Rozwój Nauk Pomocniczych Historii
Johann Christoph Gatterer (1727 – 1799)
• twórca słynnej szkoły historycznej w Getyndze
• historyk, specjalista z zakresu genealogii, dyplomatyki, teologii, historii prawa
• jako pierwszy zaczął prowadzić wykłady z NPH, publikując liczne prace w tym pięć
podręczników
• jego właśnie zasługą było wprowadzenie NPH do uniwersyteckich studiów historii
• nawiązywał do Mabilliona i Papebroecka
• pierwszy posłużył się pojęciem „historishe Huolfswissen-Shaften” 1761
Carl Gottlob Shonemann (1766 – 1802)
• uczeń J.Ch. Gatterera
• autor encyklopedii NPH, opartej na pracach mistrza
Fundamentem ich badań > zasada „ discernere vera de fera”
KONTEKST
• metoda genetyczna (krytyczno-historyczna) i rozwojowa
• narodziny – połowa XVIII w. - istota Leopold Ranke „Wie es eigentlich gewesen” ; źródło
służyć ma objaśnianiu rzeczywistości, nie tylko jako dowód
• terminologia – upowszechniona przez Ernsta Bernheima , wedle którego jest to ukazanie
dziejów rozwoju
• zastąpienie paradygmatu dedukcyjnego indywidualnym
• nowa droga dociekań – od faktu źródłowego do ustalenia faktu historycznego
testimonium = świadectwo o faktach
• opis faktu z perspektywy ich genezy tj. „dlaczego?”, związek przyczynowy
ZASADY SZEREGOWANIA FAKTÓW
1. Uznawano, że zjawiska jednostkowe występują zawsze w szeregu rozwojowym, stąd
wiązanie źródła z kontekstem, badanie okoliczności jego powstania (np. dokument należy
badać w połączeniu z kancelarią/instytucjami publicznoprawnymi); źródła narracyjne w
połączeniu z historią poglądów, idei.
2. Historyzm – wszystko podlega zmianie w czasie i przestrzeni, dlatego też każde źródło
trzeba rozpatrywać w ramach własnej współczesności
3. Mankament – szeregowanie faktów jednorodnych powoduje zubożenie obrazu (izolację ze
wzajemnych powiązań
EFEKT
– nowa rola źródeł – zatem potrzeba ich gruntownej krytyki, co daje większy impuls pod
wykształcanie się NPH służących objaśnianiu źródeł
– konieczność poszerzenia bazy źródłowej – potrzeba specjalizacji działalność edytorska,
rozwijanie szkół i naukowców
TOWARZYSTWA NAUKOWE, SZKOŁY, DZIAŁALNOŚCI
Monumenta Germaniae Historica , 1819
Ecole des Chartes , Paryż 1821
• Institut fur Osterreichiche Geschichtsforshung, 1854
• Papieska Pontificia Schola di Paleografi, Diplomatica e Archivistica , 1884
23 października 2013
DEFINICJA ŹRÓDŁA
1. GERRARD LABUDA : źródła to wszystkie pozostałości psychofizyczne i społeczne, które
będąc wytworem pracy ludzkiej, a zarazem uczestnicząc w rozwoju życia społecznego,
nabierają przez to zdolności odbijania tego rozwoju.
2. STANISŁAW KOŚCIAKOWSKI – źródła to wszelki fakt istnienia czy działania
ludzkiego w przeszłości, innymi słowy: szelki ślad po fakcie dziełowym, służąc do
poznania, rekonstrukcji tego faktu.
3. JERZY TOPOLSKI – wszystko skąd możemy czerpać informacje o przeszłości (krytyka
metafory zwierciadła u poprzedników)
PODZIAŁ ŹRÓDEŁ
Ergotechniczne – źródła, które powstały w wyniku gospodarczej działalności
człowieka w celu podtrzymywania swego bytu, rzeczywiste życie. Np. odzież,
mieszkanie.
Czyli: treścią odbijają bezpośrednio gospodarczą, a formą pośrednio stronę społeczną i psychiczną
życia ludzkiego.
Demograficzne
Socjotechniczne
Psychotechniczne – udział świadomości w przetwarzaniu materialnych i
społecznych warunków bytu
Odrębnie: Tradycja – człowiek jako nosiciel tradycji odbija wszystkie aspekty jednocześnie.
PODZIAŁY WG TOPOLSKIEGO
➔źródła pośrednie i bezpośrednie
➔źródła adresowane i nieadresowane
informacje źródłowe:
potencjalne i efektywne (niewykorzystywane i wykorzystywane)
mówiące pośrednio i bezpośrednio o faktach
data bliżej niepamiętana
1. Szymon Starowolski, Setnik Pisarzów Polskich
2. Józef Załuski – twórca I bibliografii narodowej (1747)
3. Józef Maksymilian Ossoliński – twórca Zakładu Narodowego
www.estreicher.uj.edu.pl – Bibliografia Estreicher online
 
• Podmiotowa – bibliografie regionalne i lokalne
• Przedmiotowe – wszystko co o tym regionie wydane
1. L.Finekl, Bibliografia historii polskiej , cz.1-3, Lwów 1991, Kraków 1912
2. Bibliografia Historii Polski XIX wieku , red. S. Płoski
3. Bibliografia Historii Polski , red. T. Madurowicz-Urbańska
4. H. Bachuska, Bibliografia Historii Polski 1815 – 1914
www.bibliografia.ipn.gov.pl – Bibliografia Historii Polski online
www.litdok.de - Niemiecka Online
www.bazhum.icm.edu.pl/bazhum/about - Federacja Bibliotek Cyfrowych
WZORY BILIOGRAFII
1. Źródła
Catalogi episcoporum Argentinensium , ed. O. Holder-Egger, [w:] Monumenta Hermaniae Historica
Semes Scriptores , t. XIII, Hannoverae 1881, s.321-324
Kronika węgiersko-polska , ed. S. Pilat, [w:] Monumenta Poloniae Historica , t. I, Lwów 1864, s.495
– 501
Kodeks dyplomatyczny Śląska , t. I, ed. K. Maleczyński, Wrocław 1956
Kosmasa Kronika Czechów , tłum., wstęp i komentarz M. Wojciechowska, Warszawa 1968
_____
tytuł, edytor (ed.), wydanie.
[b.r.w.] - brak roku wydania
[b.m.w.] - brak miejsca wydania
___
2. Literatura
Nazwisko imię , Tytuł , [wydanie], Miejsce i rok wydania, strony
Abłamowicz D., Górny Śląsk a Wielkie Morawy. Fakty i mity , [w:] Śląsk i Czechy a kultura
wielkomorawska , red. K. Wachowski, Wrocław 1997, s.77-84
Wojciechowski Tadeusz, Szkice historyczne XI wieku , wyd. II, Warszawa 1970
ARTYKUŁ W CZASOPIŚMIE
Bąk S., Powstanie i rozwój nazwy Sandomierz , Prace filologiczne 16 (1934), s. 231-248
Blahova M., Frolik J., Profantova N., Velke dejiny zemi Koruny ceske , vol.1, Praha – Litomysl 1999
1192797120.001.png
 
20 listopada 2013
ŚREDNIOWIECZNE ŹRÓDŁA
K roniki regionalne – od X/XI w. - XVI w.; opisywały dzieje krajów i królów
Przykład : Anonim zw. Gallem, Wincenty Kadłubek, Kronika Thietmara, Kronika Kosmasa, Kronika Piotra
z Dusburga
G esta (czyny) – opis historii działań polityka, papieża, instytucji, królów, itd.
Wzorem stał się Liber pontificalis ; od VI do IX w.
Przykład : Adam Bremeński, Gesta Hammaburgensis ecclesiae pontificum, Gesta episcoprum,
Cameracensium
Analityka/ Rocznikarstwo
roczniki – notują wydarzenia pod datami rocznymi, ich geneza sięga marginesów
tablic paschalnych (służące do ustalania świąt Wielkanocnych)
– dobór wydarzeń przypadkowy
– zazwyczaj przy instytucjach kościelnych – wielu autorów
Początek = VII wiek.
– charakter komplikacji przenoszone z duchownymi do innych krajów
– informacje różnej proweniencji
Przykład: Rocznik dawny, Rocznik kapitulny krakowski, Rocznik kamieniecki, Rocznik poznański,
Rocznik Krótki, Annales regni Francorum, Annales Fuldenses
Biografistyka , obumiera w końcu XII w., ponownie rozkwita w renesansie.
Przykład : Einhard, Vita Karoli (ok. 814-836), Wipon, Gesta Chuonradi imperatoris; Kalimach, Żywot i
obyczaje kardynała Zbigniewa (1480)
Korespondencja , często naukowe
Rozkwit epistolografii przypada na Odrodzenie; wzorem są listy Cycerona; tworzona
podręczniki do pisania listów
Przykład : Abelanda, Kasjodora, Alkuina, Bedy Czcigodnego, Jana z Salisbury
Kompendia Historyczne
Kompendia historii kościoła – wzorem Euzebiusz z Cezarem. Odróżnienie historii sacra
(świętej) od profana (świeckiej).
Funkcjonowanie kościoła jako organizacji powołanej do kontynuacji dzieła zbawienia.
Reformacja nie zawsze krytyczne
Hagiografia , dzieła poświęcone życiu świętych; przemieszanie realiów z fikcją.
a) Martyrologia – najstarszy, oparty na starochrześcijańskich wykazów
męczenników; to komplikacja elementów kalendarza z krótką wzmianką o śmierci
męczennika.
Przykład : Martytologium hieronimanum ( V w., Italia)
W XVI w. (1583) powstaje oficjalne Martytologium Romanów , do dziś będące w podstawie
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin