Nauczyć się kochać - Agnieszka Leźnicka - Łoś.txt

(424 KB) Pobierz
Agnieszka Leźnicka-Łoś

NAUCZYĆ SIĘ KOCHAĆ
Terapia psychanalityczna w teorii i praktyce


Spis treści
Podziękowania    .............................................9
Wstęp   ...................................................11
Część pierwsza
Teoria psychoanalizy i nasze codzienne funkcjonowanie  ...............13
I Definicja i podstawowe pojęcia   ...............................15
Psychoanaliza jako metoda badania psychiki     ....................16
Na czym polega terapeutyczna wartość tej metody?   ...............16
II Modele funkcjonowania psychiki    .............................19
Model topograficzny      .....................................19
Popęd libidinalny    ........................................20
Popęd agresywny.........................................20
Model strukturalny   .......................................21
Konflikt i jego znaczenie    ...................................22
III Początki rozwoju poznawczo-emocjonalnego    ....................25
Pierwszy rok życia  ........................................25
Strefa oralna   ............................................26
Rozwój relacji matka - dziecko    ..............................27
Lęk    ..................................................28
Hierarchia sytuacji zagrożenia    ...............................29
IV Fazy rozwoju psychoseksualnego   .............................33
Faza oralna   .............................................34
Faza analna   .............................................36
Faza falliczna............................................39
Konflikt edypalny u chłopców   ...............................41
Konflikt edypalny u dziewczynek.............................42
Porównanie fazy preedypalnej i rozwoju edypalnego   ...............45
Faza latencji/utajenia   ......................................47
Rozwój superego   .........................................48
Faza dojrzewania i poszukiwanie tożsamości   .....................50
Okres dojrzewania u chłopców    ..............................52
Okres dojrzewania u dziewczynek   ............................52
Faza genitalna   ...........................................53
V Ego i jego funkcje    ........................................55
VI Charakter    .............................................59



8                                                               AGNIESZKA LEŹNICKA-ŁOŚ
Część druga
Proces terapeutyczny........................................61
VII Konsultacja i reguły terapii psychoanalitycznej    ..................63
VIII  Sojusz terapeutyczny i jego znaczenie   ........................73
IX Przeniesienie    ...........................................77
Definicja przeniesienia    ....................................77
Ogólna charakterystyka przeniesienia   ..........................78
Przeniesienie a funkcjonowanie ego   ...........................82
Przeniesienie a przymus powtarzania    ..........................83
Przeniesienie pozytywne    ...................................87
Przeniesienie negatywne    ...................................90
Przeniesienie z punktu widzenia modelu strukturalnego    ............92
X Opór  ..................................................97
Definicja i formy oporu   ....................................97
Opór charakterologiczny   ..................................106
Techniki i reguły analizowania oporu    .........................107
Sekret     ...............................................110
XI Analiza i reguły pracy nad przeniesieniem    .....................113
XII Przeciwprzeniesienie   ....................................121
Definicje i ewolucja koncepcji   ..............................121
Rodzaje przeciwprzeniesienia     ..............................123
Reakcje przeciwprzeniesienia   ...............................127
Przeciwprzeniesieniowe podporządkowanie się     .................128
XIII Marzenia senne    .......................................135
Rys historyczny   .........................................135
Proces powstawania i elementy marzenia sennego................136
Symbolika marzeń sennych   ................................140
Marzenie senne jako próba rozwiązania konfliktu    ................141
Praca nad snem na sesji terapeutycznej    .......................143
Pierwszy sen analityczny i jego znaczenie   ......................144
Zakończenie
Jedna psychoanaliza czy wiele?  ................................149
Bibliografia    ..............................................155
Podziękowania
Książka ta powstała dzięki zainteresowaniu, z jakim spotkałam się, prowadząc
seminaria z psychoterapii analitycznej dla Laboratorium Psychoedukacji w War-
szawie w latach 1996-1999. Serdecznie dziękuję Zofii Milskiej-Wrzosińskiej
za namówienie mnie do napisania tej książki. Dzięki Elżbiecie Bohomolec,
Katarzynie Miller i Małgorzacie Wiśniewskiej za ich cenne uwagi i poświęcenie
czasu na czytanie rękopisu. Dziękuję mojemu mężowi Markowi za poprawki,
które, mam nadzieję, pozwoliły mi uniknąć żargonu psychoanalitycznego, gdy
przypominał mi: „Nie pisz: pierwszy obiekt miłosny, pisz: matka". Mojemu
synkowi Marcelkowi, który spokojnie siedział pod biurkiem, gdy robiłam kolejne
poprawki. I tym, którym nie mogę podziękować inaczej, choć przyczynili się do
ostatecznego kształtu tej książki


Wstęp
Minęło 100 lat od narodzin psychoanalizy, która dała początek systematycznym
studiom nad ludzką psychiką, w tym również nad motywami i konsekwencjami
ludzkich zachowań. Przez te 100 lat wiedza psychoanalityczna zainspirowała kil-
ka pokoleń psychoanalityków, którzy przyczynili się do dalszego jej rozwoju,
przeniknęła również do życia codziennego i do kultury masowej, między innymi
do literatury, teatru i filmu. Psychoanaliza w nierozerwalny sposób łączy się
z XX wiekiem. Przedstawiam tylko niewielki fragment tej rozległej wiedzy.
Pierwsza część książki jest poświęcona definicji psychoanalizy i podstawowym
terminom teoretycznym - wyjaśnia sposób funkcjonowania psychiki i opisuje
emocjonalno-poznawczy rozwój człowieka od momentu narodzin do osiągnięcia
dojrzałości. Wszystko to jest ilustrowane przykładami z życia codziennego. Dru-
ga część to opis procesu terapeutycznego, począwszy od pierwszego spotkania
i stopniowego rozwoju sojuszu terapeutycznego, poprzez opis oporu, który to-
warzyszy każdej sesji terapeutycznej, opis przeniesienia, przeciwprzeniesienia
oraz rolę marzeń sennych. Cały materiał jest bogato zilustrowany przykładami
sesji terapeutycznych. Ostatni rozdział poświęciłam omówieniu współczesnych
teorii psychoanalitycznych.
Książka jest efektem moich nowojorskich doświadczeń: treningu psychoana-
litycznego, superwizji, wieloletniej pracy z pacjentami i seminariów z psychote-
rapii psychoanalitycznej, które prowadziłam dla Laboratorium Psychoedukacji
w Warszawie. Za podstawę przedstawionej koncepcji posłużyło mi klasyczne
podejście psychoanalityczne, uzupełnione o psychologię ego i elementy teorii re-
lacji z obiektem.
Opisane przypadki kliniczne są efektem moich doświadczeń. Utrzymując
anonimowość moich pacjentów, zachowałam ich amerykańskość lub polskość, co
odzwierciedlają ich imiona. Książka jest poświęcona terapii psychoanalitycznej,
więc wyjaśnijmy najpierw różnicę między terapią psychoanalityczną a psychoa-
nalizą. Teoria i założenia pracy są te same. Podstawowa różnica polega na liczbie
spotkań terapeutycznych: psychoanaliza to 4 do 5 spotkań w tygodniu, podczas
których pacjent leży na kozetce, terapia psychoanalityczna zaś to l do 3 spotkań
w tygodniu, w czasie których terapeuta i pacjent siedzą naprzeciw siebie. Oczy-
wiście, ta różnica w liczbie spotkań, a tym samym w ilości materiału, który się
12                                                             AGNIESZKA LEŹNICKA-ŁOŚ
pojawia, ukazuje w konsekwencji dalsze różnice pomiędzy psychoterapią psy-
choanalityczną a psychoanalizą. Różnice te koncentrują się wokół dostępności do
wczesnodziecięcego materiału prezentowanego przez pacjenta, intensywności
przeniesienia i możliwości użycia wolnych skojarzeń1. Pozycja leżąca, gdy postać
analityka jest niewidoczna i ilość bodźców zewnętrznych zredukowana do mini-
mum, umożliwia wolne skojarzenia.
W dzisiejszych czasach komputerów, e-maili i codziennego pośpiechu jedno
do dwóch spotkań terapeutycznych w tygodniu to granica, jaką często wyznacza
nam nasza świadomość. A nasza nieświadomość? Co może być bardziej pociąga-
jącego, a jednocześnie wywoływać więcej lęku niż bliski kontakt z drugą osobą?
Psychoterapia psychoanalityczna i psychoanaliza oferują tę możliwość kontktu -
jak w szkle powiększającym możemy zobaczyć źródło naszych cierpień, popra-
cować nad nimi i sprawić, by nasze życie stało się bardziej satysfakcjonujące.
Każdy z nas, żyjąc, rozwija własny styl kochania, bycia kochanym i domaga-
nia się miłości. Każdy chce być kochany w określony sposób i przez określoną
osobę. Jakże często nasze zabiegi kończą się frustracją i niespełnieniem, a my nie
wiemy dlaczego. Kluczem może być zrozumienie naszej nieświadomości.




1 P. Kutter (1998) .Współczesna psychoanaliza: psychologia procesów nieświadomych", Gdań-
skie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 185-186; B. E. Moore, B. D. Fine (1995) „Słownik psychoanalizy...”




Część pierwsza
Teoria psychoanalizy
i nasze codzienne funkcjonowanie

I
Definicja i podstawowe pojęcia


Psychoanaliza jest dziedziną wiedzy poświęconą badaniu psychiki ludzkiej, stwo-
rzył ją Zygmunt Freud, a rozwinęli jego następcy Psychoanaliza to
1   usystematyzowana wiedza o ludzkiej naturze i zachowaniu,
2   metoda badania psychiki,
3   psychoterapeutyczna metoda, której celem jest zmniejszenie lub zlikwidowa-
nie cierpienia emocjonalnego i zrozumienie siebie
Zajmijmy się wszystk...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin