analiza swot.txt

(6 KB) Pobierz
Technika Analityczna SWOT


Analiza SWOT jest narzędziem służšcym do wewnętrznej analizy przedsiębiorstwa i jego otoczenia w celu zoptymalizowania strategii zarzšdzania firmš bšd zbudowania nowego planu strategicznego.. Przedmiotem analizy może być zarówno organizacja, projekt czy inwestycja, jak i dowolne zdarzenie z zakresu działalnoci firmy. Głównym celem analizy jest okrelenie aktualnej pozycji badanego przedmiotu i jej perspektyw, a wraz z tym najlepszej strategii postępowania. Sama nazwa SWOT pochodzi od pierwszych liter słów czynników klasyfikujšcych możliwoci firmy:

    Strengths (mocne strony organizacji, które należycie wykorzystane będš sprzyjać jej rozwojowi, a w chwili obecnej pozytywnie wyróżniajšce organizację w otoczeniu; sš przewagš w stosunku do konkurencji)
    Weaknesses (słabe strony organizacji, których nie wyeliminowanie bšd nie zniwelowanie siły ich oddziaływania będzie hamować rozwój organizacji; mogš nimi być: być brak wystarczajšcych kwalifikacji, podziału zadań, złej organizacji pracy lub brak innych zasobów)
    Opportunities (szanse  uwarunkowania, które przy umiejętnym wykorzystaniu mogš wpływać pozytywnie na rozwój firmy)
    Threats (zagrożenia  czynniki obecnie nie paraliżujšce funkcjonowania organizacji, ale mogšce być zagrożeniem w przyszłoci dla sprawnoci firmy)


W wersji graficznej analiza przedstawiana jest na osi współrzędnych lub w 4 ćwiartkach wpisana w o współrzędnych:

Rys.1 Wizualizacja analizy SWOT  graficzna prezentacja umożliwia zebranie wszystkich informacji na jednym wykresie co ułatwia spojrzenie na raport jako kompleksowy wniosek


Analiza polega na identyfikacji 4 wyżej wymienionych grup czynników, opisaniu ich wpływu na dalszy rozwój organizacji i odpowiednim wykorzystaniu w celu wzmocnienia strategii lub często wprowadzenia radykalnych zmian, niezbędnych do wzmocnienia pozycji na rynku. Analiza SWOT nie wymaga opisywania i wyodrębniania wszystkich czynników, wystarcza wskazanie kluczowych elementów, w oparciu o które dokonywana jest analiza. Na dalszym etapie prac ustala się skalę punktowš, przypisujšcš wartoci od np. -9 do +9 poszczególnym elementom, co ma ułatwić ustalenie priorytetowych czynników w każdej z grup. Największe trudnoci napotyka się przy ocenie czynników niewymiernych, takich jak np.: wizerunek firmy lub takich, gdzie brakuje konkretnych danych liczbowych, na podstawie których w jasny sposób dokonuje się klasyfikacji.


Przy poszukiwaniu punktu odniesień do poszczególnych grup czynników możemy zastosować 3 typy analizy, pamiętajšc jednak, żeby ich nie mieszać ze sobš, lecz konsekwentnie stosować jeden punkt odniesienia:

    historyczny  gdzie stan obecny porównujemy ze stanem minionym, np. sprzed roku
    normatywny  stan obecny odnosimy do tego, co powinno być
    międzyprzedmiotowy - punktem odniesienia jest redni poziom konkurencji na rynku


Analiza nie jest wolna od subiektywnych ocen obszarów trudnych do pogrupowania, co można jednak zminimalizować poddajšc dany czynnik ocenie zespołowej przez osoby postronne: specjalistów zewnętrznych czy konsultantów niezwišzanych emocjonalnie z firmš.

Najczęciej analiza SWOT prezentowana jest w formie graficznej w postaci tabeli.

Szczegółowa analiza zasobów i możliwoci firmy służy do wyznaczania siły przedsiębiorstwa na rynku. wiadomoć własnych mocnych i słabych stron ma podstawowe znaczenie w kształtowaniu realistycznej rynkowej strategii przedsiębiorstwa.

Firma, która w porównaniu z konkurentami wykazuje więcej silnych, niż słabych punktów, ma większe możliwoci wykorzystania stwarzanych przez otoczenie szans oraz umocnienia lub obrony (w przypadku przewagi zagrożeń) dotychczasowej pozycji rynkowej.

Przeprowadzenie analizy SWOT zmusza do mylenia strategicznego, obserwowania zmian zachodzšcych w otoczeniu przedsiębiorstwa, tworzenia raportów i analiz, które sš podstawš do formułowania scenariuszy możliwego kierunku rozwoju organizacji. Trafnoć analizy zależy w dużej mierze od dowiadczenia zarówno analityka, jak i precyzyjnego opisu czynników SWOT. Jako wynik analizy otrzymujemy 4 listy cech organizacji: mocne i słabe strony, szanse (zjawiska, które należy rozwijać i doskonalić, bo mogš stać się wartociš dodanš dla firmy) i zagrożenia (zdarzenia, których należy unikać, bo mogš osłabiać organizację). Na podstawie wyodrębnionych 4 list zakresów można dokonywać dedukcji o możliwych i realnych strategiach dla firmy.


Analizę SWOT można stosować do:

    budowania planów strategicznych
    przeorientowania dotychczasowego kierunku działalnoci firmy
    wypracowania priorytetowego kierunku działania dostosowanego do zmieniajšcych się warunków rynkowych
    rozpoznania sytuacji wewnętrznej i zewnętrznej organizacji, aby w przypadku wykrytych niedoskonałoci wprowadzić programy naprawcze
    okrelenie kluczowych czynników, produktów, które majš decydujšcy wpływ na rozwój firmy, a potem umacnianie ich jako ródła przewagi konkurencyjnej
    punktu wyjciowego do tworzenia biznesplanów
    zapewnienia funkcjonowania jakoci (szerokie zastosowanie w ramach norm ISO)


Analiza SWOT, ze względu na elastycznoć, jest zależna od naszej inwencji i może być stosowana w najróżniejszych obszarach funkcjonowania człowieka.


Przykładowe zestawienie czynników analizy SWOT dla firmy usługowej może zawierać takie cechy jak:

    mocne strony (uznanie klientów, własna marka, własna technologia, dowiadczona kadra, zaawansowane rozwišzania informatyczne)
    słabe strony (niska opłacalnoć, brak wystarczajšcej infrastruktury, brak reklamy)
    szanse (wieloć oferowanych produktów, których nie posiada konkurencja, dostęp do zasobów niedostępnych dla konkurencji, pomysł na marketing, rozwój branży na rynku)
    zagrożenia (odchodzšca kadra o wysokich kwalifikacjach, polityka cenowa konkurencji, koszty wewnętrzne firmy, nieefektywny serwis, zmiany w prawie)


Aby ułatwić zdiagnozowanie mocnych stron badanego przedmiotu, najlepiej odpowiedzieć sobie na kilka pytań, m.in.: W czym jako firma X jestemy najlepsi?, Za co można nas pochwalić? Czego na pewno nie możemy się powstydzić? Mocne strony to elementy, które sš przewagš konkurencyjnš wobec innych, eksponuje się je w ofertach i reklamie, sš najważniejszym pozytywnym elementem dla odbiorców.

Wypisujšc słabe strony firmy, czyli te czynniki, które utrudniajš efektywne działania, można zaczšć od zadania sobie pytań: W czym sš ode mnie lepsi konkurenci?, Co hamuje rozwój mojej organizacji? Co stwarza bariery we wzmocnieniu pozycji na rynku? Im więcej wypiszemy słabych stron, tym większa szansa na ich zminimalizowanie lub w ogóle wyeliminowanie Oszukiwanie samych siebie o braku słabych stron może zniekształcać obraz analizy i nie pozwalać na rzeczywiste wnioskowanie, co w konsekwencji prowadzi do budowy fałszywego obrazu stanu obecnego.

Analizujšc szanse i zagrożenia trzeba wypisać wszelkie pomysły jakie przychodzš nam do głowy, bowiem każdy z uczestników organizacji ma innš wiedzę, perspektywę widzenia, różne informacje od klientów i każdy pomysł na rozwój może okazać się słuszny.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin