Plan_Operacyjny_2014-2020-1 - obrót bezgotówkowy.pdf
(
497 KB
)
Pobierz
PROGRAM ROZWOJU OBROTU
BEZGOTÓWKOWEGO W POLSCE NA
LATA 2014 – 2020
Część 2
Plan operacyjny na lata 2014 – 2016
Warszawa, czerwiec 2013 r.
Spis treści
Wykaz stosowanych skrótów: .............................................................................................................................................
4
Wprowadzenie .............................................................................................................................................................................
5
Cel szczegółowy nr 1 - Ograniczenie wykluczenia finansowego
............................................................................
7
Działanie nr 1.1. Podjęcie działań mających na celu otwieranie i prowadzenie bezpłatnych lub
tanich rachunków płatniczych i rozpoczęcie korzystania z bezgotówkowych instrumentów
płatniczych wśród osób starszych (powyżej 65 roku), wśród najmłodszych
,
a także wśród osób
nieubankowionych, w szczególności osób o niskich dochodach, mieszkańców mniejszych miast i
wsi, osób z niepełnosprawnością i bezrobotnych.
.....................................................................................................
7
Cel szczegółowy nr 2 - Przełamanie barier mentalnościowych oraz zmiana przyzwyczajeń płatniczych
konsumentów, przedsiębiorstw i instytucji publicznych w kierunku większego korzystania z obrotu
bezgotówkowego.
......................................................................................................................................................................
10
Działanie nr 2.1. Działania edukacyjne i promocyjne w zakresie obrotu bezgotówkowego
skierowane do konsumentów, przedsiębiorców i instytucji publicznych. Poszerzenie wśród tej grupy
osób i podmiotów wiedzy na temat bezgotówkowych instrumentów płatniczych oraz usług
płatniczych.
.............................................................................................................................................................................
10
Działanie nr 2.2. Działania dostawców usług płatniczych mające na celu upraszczanie procedur
oraz bardziej przyjazne podejście do klienta, poszerzanie stałej relacji z klientem, pozyskiwanie
zaufania i jego pogłębianie.
.............................................................................................................................................
11
Działanie nr 2.3. Przeprowadzenie pogłębionych badań i analiz w zakresie obrotu bezgotówkowego
i upublicznienie ich wyników
.........................................................................................................................................
12
CEL nr 3. Upowszechnienie Infrastruktury płatniczej oraz sieci akceptacji bezgotówkowych
instrumentów płatniczych
......................................................................................................................................................
14
Działanie nr 3.1. Wspomaganie przepisami prawnymi rozwoju rynku akceptacji – analiza
obowiązujących przepisów prawa
.................................................................................................................................
14
Działanie nr 3.2. Analiza możliwości, zasadności i konieczności ingerencji regulatora i nadzorcy w
rynek akceptacji kart, w szczególności w odniesieniu do podmiotów podlegających i nie
podlegających nadzorowi.
................................................................................................................................................
14
Działanie nr 3.3. Aktywizacja akceptantów w zakresie przyjmowania płatności bezgotówkowych
15
Działanie nr 3.4. Działania edukacyjne skierowane do szerokiej grupy odbiorców (konsumenci,
zainteresowane podmioty komercyjne, media) na temat problematyki funkcjonowania infrastruktury
nowoczesnych płatności
....................................................................................................................................................
16
Działanie 3.5. Działania zmierzające do zmniejszenia opłaty
interchange
oraz innych opłat
ponoszonych przez akceptantów (przy założeniu braku regulacji na szczeblu krajowym)
..................
18
Działanie nr 3.6. Poszerzenie sieci akceptacji płatności samorządowych, które mogą być
dokonywane wyłącznie bezgotówkowo (np. dotacje, wypłaty dofinansowań, świadczeń
społecznych)
...........................................................................................................................................................................
19
Działanie nr 3.7. Podjęcie działań edukacyjno-promocyjnych w zakresie usługi cash-back
...............
20
2 |
Strona
Działanie nr 3.8. Działania mające na celu rozwój sieci bankomatów oraz innych urządzeń
samoobsługowych i ich zakresu funkcjonalności
...................................................................................................
21
Cel 4 – zapewnienie bezpieczeństwa i efektywności elektronicznych instrumentów płatniczych,
poszerzenie ich oferty oraz rozwój innowacyjnych instrumentów płatniczych
..............................................
23
Działanie nr 4.1. Działania edukacyjne oraz promocyjne w zakresie bezpieczeństwa
elektronicznych instrumentów płatniczych
...............................................................................................................
23
Działanie nr 4.2. Dokonanie analizy dostępnych/oferowanych przez rynek rozwiązań
technologicznych (np. przetwarzanie w chmurze) pod kątem ich bezpieczeństwa zarówno dla
dostawców
,
jak i beneficjentów usług płatniczych
................................................................................................
24
Działanie nr 4.3. Wspieranie i promowanie efektywnych dla beneficjentów (klientów
indywidualnych i przedsiębiorców) rozwiązań dotyczących płatności
.........................................................
25
Działanie nr 4.4. Tworzenie warunków dla powstawania alternatywnych instrumentów płatności
bezgotówkowych, w tym wykorzystujących istniejącą infrastrukturę
..........................................................
26
Cel 5. Zwiększenie konkurencyjności na rynku usług płatniczych i rozliczeniowych
................................
28
Działanie nr 5.1. Wspieranie innowacyjnych schematów płatniczych służących rozwojowi obrotu
bezgotówkowego i konkurencji na rynku płatności.
.............................................................................................
28
Działanie nr 5.2. Wspieranie utworzenia proinnowacyjnego i konkurencyjnego polskiego
ekosystemu płatniczego – platformy współpracy wszystkich podmiotów zaangażowanych w
płatności
...................................................................................................................................................................................
29
3 |
Strona
Wykaz stosowanych skrótów:
BFG –
Bankowy Fundusz Gwarancyjny
FROB –
Fundacja Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego
PONIP
– Polska Organizacja Niebankowych Instytucji Płatniczych
Grupa –
Grupa Robocza ds. Programu Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego
KAR –
Komitet Agentów Rozliczeniowych
Koalicja –
Koalicja na Rzecz Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności
NBP –
Narodowy Bank Polski
Program –
Program Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego w Polsce na lata 2014 – 2020
ZBP –
Związek Banków Polskich
ZUS –
Zakład Ubezpieczeń Społecznych
4 |
Strona
Wprowadzenie
Plan Operacyjny jest dokumentem komplementarnym wobec dokumentu pod nazwą „Rekomendacje
dla Rządu”, który wrazz „Dokumentem strategicznym” tworzy „Program Rozwoju Obrotu
Bezgotówkowego w Polsce na lata 2014 – 2020” (Schemat nr 1). Mając na uwadze konieczność
uwzględnienia wybranych elementów zmieniającego się otoczenia gospodarczego i społecznego, w
czasie trwania ww. Programu przygotowane będą trzy trzyletnie Plany Operacyjne: na lata 2014-2016,
na lata 2016-1018 i na lata 2018-2020. W każdym z nich będą zawarte dedykowane poszczególnym
uczestnikom polskiego rynku usług finansowych zadania oraz czynności do realizacji w okresie 3 lat.
Pierwszy z nich, na lata 2014-2016, stanowi niniejszy dokument.
Schemat nr 1. Program Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego w Polsce na lata 2014 – 2020
Program Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego w Polsce
na lata 2014 – 2020
Część 1
Dokument strategiczny
Część 2
Plan operacyjny na lata
2014 - 2016
Część 3
Rekomendacje dla Rządu
W niniejszym dokumencie przedstawione zostały propozycje działań podmiotów sektora
pozarządowego wraz ze wskazaniem czynności, które powinny być podjęte w ramach ww.
działań.Działania te i czynności mają na celu realizację pięciu szczegółowych celów strategicznych i
celu głównego, określonych w ramach „Programu Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego w Polsce na lata
2014 – 2020” (mapę Programu przedstawia Schemat nr 2).
Zawarte w Planie Operacyjnym działania mają charakter rekomendacji i tworzą podstawę do
zainicjowania określonych czynności przez wyszczególnione podmioty. Należy podkreślić, iż
współpraca podmiotów działających na rynku usług finansowych i organizacji ich reprezentujących
oraz podmiotów administracji publicznej może znacznie wspomóc osiągnięcie zakładanych celów
strategicznych i efektów podejmowanych czynności.
5 |
Strona
Plik z chomika:
sluga
Inne pliki z tego folderu:
130819.dokument.strategiczny.pdf
(545 KB)
Cz_III_Rekomendacje_dla_Rzdu.pdf
(527 KB)
Plan_Operacyjny_2014-2020-1 - obrót bezgotówkowy.pdf
(497 KB)
Na Anioł Pański 2010-11-14.pdf
(29 KB)
program_20100505_obrot_bezgotowkowy.pdf
(1351 KB)
Inne foldery tego chomika:
!Twój nieszczęsny los!
7 Darów Ducha Świętego
Bestia z ziemi
Galeria
Gietrzwałd
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin