N5_długie.docx

(1958 KB) Pobierz

5. RECYKLING NAWIERZCHNI DROGOWYCH

 

NAWIERZCHNIA PROEKOLOGICZNA

W czasie budowy:

wNawierzchnia wybudowana z materiałów i w sposób nie zagrażający środowisku

W czasie użytkowania:

wNawierzchnia przyczynia się do zmniejszenia uciążliwości transportu samochodowego dla użytkownika drogi i otaczającego środowiska

Po wyeksploatowaniu:

wMateriały użyte do jej budowy będą mogły być przetworzone i powtórnie użyte - nie staną się uciążliwymi dla środowiska odpadami

 

Materiały >Recykling i materiały alternatywne => Minimalizacja odpadów

Środowisko >Redukcja emisji gazów i zapachów

Otoczenie >Obniżenie hałasu =>Mniejsze zużycie energii

 

MATERIAŁY Z RECYKLINGU NAWIERZCHNI

wDestrukt asfaltowy (ang. Reclaimed asphalt pavement RAP)

stosowany w formie granulatu do produkcji MMA na gorąco (recykling na gorąco) lub jako destrukt do recyklingu na zimno czy też do utwardzania poboczy, dróg dojazdowych itp.

wDestrukt betonowy (ang. Reclaimed concrete pavement RCP)

stosowany do podbudów nawierzchni, jako kruszywo do chudego betonu czy też jak kruszywo do dolnej części płyty betonowej w nawierzchni betonowej

wMateriały podbudowy nawierzchni (ang. Reclaimed base and subbase) - stosowany jako materiał do wykonani ulepszonego podłoża, podbudów nawierzchni lub do utwardzania poboczy

 

DESTRUKT ASFALTOWY

Definicja: mieszanka mineralnoasfaltowa , która jest uzyskiwana z:

wfrezowania warstw asfaltowych,

wrozkruszenia płyt wyciętych z nawierzchni asfaltowej,

wrozkruszenia brył uzyskiwanych z płyt

wmieszanki mineralnoasfaltowej odrzuconej lub będącej nadwyżką produkcji

 

KORZYŚCI ZE STOSOWANIA DESTRUKTU

1) Ekonomiczne:

wtani, gdyż starą nawierzchnię trzeba rozebrać,

wdostępny na miejscu.

 

2) Ekologiczne:

wenergooszczędny – ogranicza energochłonne procesy wytwarzania nowych materiałów,

wbrak odpadów przy renowacji zniszczonych nawierzchni a co za tym idzie konieczności zajmowania terenu na składowanie.

 

3) Techniczne:

wMateriał spełniający wymagania wytrzymałości i trwałości

 

UWARUNKOWANIA STOSOWANIA GRANULATU DO MMA

1) Granulat spełnia wymagania pod względem jakości (zanieczyszczenia, właściwości lepiszcza, jednorodność)

2) Mieszanka mineralno-asfaltowa jako produkt końcowy spełnia odpowiednie wymagania

3) Ograniczenia ilościowe (10% - 30%) w zależności od przeznaczenia MMA

4) Ograniczenia ilościowe w zależności od metody dozowania granulatu:

wDo 15% przy metodzie „na zimno”

wDo 30% w metodzie „na ciepło”

 

INNE MATERIAŁY ALTERNATYWNE STOSOWANE DO BUDOWY DRÓG

1) Budownictwo i przemysł materiałów budowlanych – kruszywo z przeróbki betonu, cegły i innych materiałów budowlanych,

2) Górnictwo – łupki przywęglowe

3) Energetyka – żużle i popioły paleniskowe, popioły lotne,

4) Hutnictwo – Żużel wielkopiecowy kawałkowy, Żużel stalowniczy, Żużel wielkopiecowy granulowany, żużel nieżelazny np. pomiedziowy, granulat żużla ISP

5) Inne gałęzie przemysłu – zużyte opony samochodowe, piasek formierski, odpady tworzyw sztucznych i inne

 

METODY WYKONANIA RECYKLINGU NAWIERZCHNI ASFALTOWYCH

1)Recykling powierzchniowy (na gorąco)

wTermoprofilowanie

wRemiksing

wRemiksing plus

 

2) Recykling głęboki (na zimno)

wNa miejscu (in situ)

wW wytwórni (in place)

 

3) Recykling w otaczarkach (na gorąco)

 

TERMOPROFILOWANIE

Rodzaj ciągłego procesu technologicznego recyklingu na gorąco na drodze

1)Zastosowanie – naprawa profilu poprzecznego warstwy ścieralnej, (koleina lepkoplastyczna), bez możliwości korygowania składu.

2)Zasięg – tylko do grubości warstwy ścieralnej

3) Ograniczenia – koleiny głębsze niż warstwa ścieralna, konieczność korekty składu MMA, konieczność wzmocnienia nawierzchni, obecność urządzeń obcych (studzienki, włazy, zawory, kratki), obecność lepiszcza smołowego, można stosować maksymalnie 2-krotnie, później trzeba warstwę wymienić lub przykryć nową warstwą ścieralną

 

REMIKSING WARSTWY ŚCIERALNEJ

Rodzaj ciągłego procesu technologicznego recyklingu na gorąco na drodze

1)Zastosowanie – naprawa profilu poprzecznego warstwy ścieralnej, (koleina lepkoplastyczna), z możliwością korygowania składu.

2)Zasięg – tylko do grubości warstwy ścieralnej

3) Ograniczenia – jak dla technologii termoprofilowania

 

CIĄG TECHNOLOGICZNY MASZYN STOSOWANYCH DO REMIKSINGU WARSTWY ŚCIERALNEJ

REMIKSING PLUS WARSTWY ŚCIERALNEJ

Rodzaj ciągłego procesu technologicznego recyklingu na gorąco na drodze

1)Zastosowanie – naprawa profilu poprzecznego warstwy ścieralnej (przetworzenie jej w warstwę wiążącą z możliwością korekty składu) i zabezpieczenie jej nową cienką warstwą ścieralną. W efekcie otrzymuje się 2 warstwy o odporności na deformacje trwałe: wiążąca (przetworzona ze starej ścieralnej) i ścieralna (nowa)

2) Ograniczenia – jak dla technologii remiksingu, wzrost nośności nawierzchni jest nieznaczny

SCHEMAT TECHNOLOGICZNY PRACY PRZY REMIXINGU PLUS

ASPEKTY TECHNOLOGICZNE WPŁYWAJĄCE NA ZASTOSOWANIE RECYKLINGU GŁĘBOKIEGO:

1) Konieczność przebudowy mająca związek ze wzrostem ruchu pojazdów ciężkich i ze zwiększeniem ich nacisków, co prowadzi do wzrostu obciążenia nawierzchni

2) Konieczność zwiększenia wytrzymałości nawierzchni bez zwiększania jej grubości

3) Usunięcie odkształceń trwałych (kolein)

4) Możliwość dokonania naprawy podbudowy

5) Usunięcie pojedynczych i siatkowych spękań nawierzchni, które są objawem starzenia się lepiszczy asfaltowych, jak również niedowymiarowania nawierzchni albo złej jakości mieszanek mineralno-asfaltowych, jak również skutków działania wody i mrozu

6) Usunięcie tzw. spękań odbitych w nowej warstwie ścieralnej, indukowanych w warstwie sztywnej podbudowy

7) Realizacja robót bez wyłączania całego obiektu z eksploatacji (możliwość naprawy tylko jednego pasa ruchu na jezdniach wielopasowych)

8) Korekta składu istniejącej mieszanki mineralno-bitumicznej

 

ASPEKTY EKONOMICZNE WPŁYWAJĄCE NA ZASTOSOWANIE RECYKLINGU GŁĘBOKIEGO

RECYKLING IN SITU

Zalety

Ograniczenia

Niskie koszty transportu i wykonania

Szerokość limitowana szerokością recyklera

 

Szybkość wykonania

 

Urządzenia obce w nawierzchni, płytkie uzbrojenie podziemne

Duża wydajność

 

duża niejednorodność przetwarzanej konstrukcji

Możliwość kilkukrotnego mieszania

 

Głębokość recyklingu limitowana możliwościami recyklera

 

Uzależnienie od warunków atmosferycznych

 

RECYKLING IN PLACE

Zalety

Ograniczenia

Kontrola dodawanych materiałów oraz gotowej mieszanki (jakość mieszania)

Wyższe koszty transportu i robót

 

Możliwość kontroli podłoża pod układaną warstwą

Niższa wydajność

Dowolna szerokość układanej warstwy

 

Dowolna grubość układanej warstwy, przy grubych warstwach można układać w kilku przejściach

 

Mniejsze uzależnienie od warunków atmosferycznych

 

 

RECYKLING GŁĘBOKI NA ZIMNO IN SITU

Rodzaj ciągłego procesu technologicznego recyklingu na zimno na drodze

1)Zastosowanie – przetworzenie istniejących zniszczonych warstw nawierzchni (łącznie z podbudową), na nową podbudowę (najkorzystniej o charakterze podatnym)

2) Ograniczenia – obecność urządzeń obcych (studzienki, włazy, zawory, kratki), niejednorodność istniejącej konstrukcji, obecność w konstrukcji kostki, grubego kruszywa lub kamieni, spieków hutniczych itp.), szerokość wykonanej warstwy nie mniejsza niż szerokość recyklera, warunki atmosferyczne

RECYKLING GŁĘBOKI NA ZIMNO IN PLACE

1)Zastosowanie – przetworzenie destruktu z frezowania istniejących nawierzchni na nową podbudowę (najkorzystniej o charakterze podatnym)

2) Ograniczenia – wydajność robót zależy od wydajności wytwórni, czas transportu nie dłuższy niż początek wiązania dla użytego spoiwa, warunki atmosferyczne

RECYKLING PRZY UŻYCIU CEMENTU

Zalety

Ograniczenia

DOSTĘPNOŚĆ – cement dostępny jest na całym świecie.

POWSTAWANIE PĘKNIĘĆ SKURCZOWYCH jest nie uniknione, może zostać ograniczone do minimum.

KOSZTY – w porównaniu do bitumu cement jest stosunkowo tani.

SZTYWNOŚĆ nawierzchni jezdni wymaga obróbki wykończeniowej oraz zabezpieczenia przed wczesnym wjazdem pojazdów ciężkich, szczególnie jadących powoli

AKCEPTACJA – cement jest bardzo dobrze znany w budownictwie.

 

 

RECYKLING PRZY UŻYCIU EMULSJI ASFALTOWEJ

Zalety

Ograniczenia

SPRĘŻYSTOŚĆ – recykling przy użyciu bitumu wytwarza lepko – sprężysty materiał o lepszej sprężystości i odporności na deformację.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin