newsletter17_05.pdf

(354 KB) Pobierz
s
Nr 17
listopad 2005
Wydawca: Siemens Sp. z o.o. Redakcja: WV Marketing, red. Marcin Mierzejewski, tel. (22) 335 97 89, fax (22) 335 97 10
1 Niebo bez granic
5 Siemens i NATO
5 Nowa sieć dla Centertela
6 Czysta woda dla Torunia
7 Kraków – miasto bez korków
8 Trzecia Generacja dla PTC
8 Nagroda za Somatom
9 Bądźmy w kontakcie
10 Nowoczesny ośrodek leczenia chorób
serca na Śląsku
10 Balet i modern dance
11 Czy słyszysz autobus?
12 Nowoczesne magazynowanie
12 Nauczyciel Roku
Niebo bez granic
Polska jest – po Chinach – na drugim miejscu na świecie pod względem
wzrostu samolotowych przewozów pasażerskich. Dalszy rozwój polskiego
rynku lotniczego będzie jednak poważnie utrudniony bez dalszych inwesty-
cji w infrastrukturę lotniskową.
Od stycznia do końca września br. polskie lotniska
obsłużyły o prawie 1/3 więcej pasażerów niż w tym
samym okresie ubiegłego roku. Średni wzrost prze-
wozów pasażerskich w Europie wyniósł w podob-
nym czasie nieco ponad 6 procent. Znakomity
rozwój rynku lotniczego w Polsce jest wynikiem
przede wszystkim wejścia do UE i pełnego otwarcia
polskiego nieba. Spowodowało ono znacznie
większą aktywność przewoźników, zarówno tych już
działających w Polsce, jak i wielu nowych. Chodzi
przede wszystkim o linie niskokosztowe, popularnie
nazywane tanimi, dzięki którym w głównej mierze
tak znacznie zwiększyła się liczba oferowanych
połączeń i liczba przewiezionych pasażerów.
Komisja Europejska ocenia, że w 2020 roku ruch lot-
niczy w Europie będzie dwukrotnie wyższy niż obec-
nie, natomiast według Zrzeszenia Europejskich
Portów Lotniczych 60 lotnisk na Zachodzie osiągnie
w tym czasie swoją maksymalną przepustowość.
Zdaniem Kapisa, coraz większy tłok w Europie
Zachodniej stwarza polskim lotniskom dużą szansę.
Według optymistycznych prognoz polskie porty lot-
nicze mogą w 2020 r. obsłużyć nawet 39 milionów
pasażerów. Wartość tego rynku może wzrosnąć do
27 mld zł i przynieść 100 tys. dodatkowych miejsc
pracy. Sukces nie jest jednak przesądzony. Wymagać
on będzie przede wszystkim pilnych inwestycji w
system zarządzania polską przestrzenią powietrzną,
który obecnie znajduje się na granicy przepus-
towości. Należy także dokonać znacznych wysiłków
zmierzających do poprawy efektywności wykorzys-
tania istniejącej infrastruktury, a także zmian struk-
turalnych w zakresie polskiego systemu zarządzania
infrastrukturą lotniczą.
Analizy ULC przewidują, że w ciągu nadchodzących
lat zmianie ulegnie struktura przewozów. Warszawa
pozostanie ośrodkiem generującym ruch lotniczy,
ale nie będzie już miała tak dominującej
Lata przełomu
„Rok 2004 stanowił przełom w lotnictwie cywilnym
Polski, natomiast bieżący rok przerósł najśmielsze
oczekiwania odnośnie wzrostu ruchu pasażer-
skiego. W pierwszych sześciu miesiącach br. prze-
wozy pasażerskie wzrosły o 36 proc., co stanowi
prawie 2 miliony więcej przewiezionych pasażerów
w porównaniu do analogicznego okresu roku
ubiegłego”, powiedział podczas niedawnej konfer-
encji Airports 2005 w Warszawie Krzysztof Kapis,
prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Prezes ULC
przewiduje, że w przyszłym roku wzrost ruchu
może wynieść 17-20 proc., a w następnych 2-3 la-
tach powinien być nie mniejszy niż 15 proc. Przez
kolejne pięć lat liczba pasażerów może co roku
zwiększać się o jedną dziesiątą.
Zdaniem Krzysztofa Rudnickiego, dyrektora pol-
skiego oddziału IATA, jest jednak zdecydowanie za
wcześnie, aby mówić o końcu kryzysu w lotnictwie.
„Na przykładzie polskiego rynku widać, że wzrost
jest związany z wejściem tanich przewoźników,
którzy w pierwszym półroczu przewieźli już prawie
27 proc. wszystkich pasażerów korzystających
z usług linii lotniczych”, powiedział Rudnicki.
>>>
www.siemens.pl
Fot.: Przemysław Molik
 
1280774195.037.png 1280774195.038.png 1280774195.039.png 1280774195.001.png 1280774195.002.png 1280774195.003.png 1280774195.004.png
 
news
>>> Niebo bez granic
pozycji w stosunku do portów regionalnych jak obecnie. Szacuje
się, że około 2020 roku to właśnie do regionalnych portów wykony-
wana będzie większość połączeń i udział warszawskiego portu w
rynku przewozów zmniejszy się z obecnych 68 procent do ok. 2/5.
Warto nadmienić, że wraz z rozwojem ruch pasażerskiego na pol-
skich lotniskach zmianom ulega także obowiązujące prawo. I tak,
w październiku weszła w życie nowelizacja prawa lotniczego
uwzględniająca 8 dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady UE.
Dzięki niej posiadacz biletu będzie mógł złożyć skargę do ULC,
m.in. gdy przewoźnik nie zabierze go na pokład z powodu braku
miejsc, odwoła lot albo go opóźni, nie dopełni obowiązku opieki
nad pasażerem lub nie poinformuje go o przysługujących mu
prawach. Kary nałożone na nierzetelnego przewoźnika mogą
sięgać nawet 25 tysięcy euro. Dzięki nowemu prawu klient może
oczekiwać, że nowe linie lotnicze będą nie tylko tanie, ale również
bezpieczne.
Siemens na Okęciu
W Międzynarodowym Porcie Lotniczym na warszawskim Okęciu
trwają prace budowlane. Port powiększy się niebawem o Terminal
Pasażerski 2. Głównym wykonawcą tej inwestycji jest konsorcjum
firm Ferrovial Agroman S.A., Budimexu S.A oraz Studia Lamela S.L.
W pracach na Okęciu ma swój udział również Siemens, który podpisał
z konsorcjum umowę na dostawy i instalację oświetlenia nawiga-
cyjnego. Wartość netto kontraktu opiewa na sumę ponad 6,5 miliona
PLN. Projekt obejmuje modernizację trzech płyt postojowych dla
samolotów i budowę nowej płyty w obrębie drugiego terminala.
Siemens wykona także kompleksowy system oświetlenia nawiga-
cyjnego dróg kołowania, dostarczy i zainstaluje ponad 1300 lamp
oświetlenia nawigacyjnego oraz 51 świetlnych znaków pionowych.
Nowa instalacja zostanie włączona do działającego systemu moni-
toringu i sterowania oświetleniem. Realizacja podzielona jest na
cztery etapy, z których trzy zostaną zakończone jeszcze w tym roku.
Tanie latanie
Najpopularniejszą linią w Polsce jest nadal nasz narodowy prze-
woźnik Polskie Linie Lotnicze LOT (47% rynku). Na kolejnych
miejscach plasuje się węgierski Wizz Air oraz niemiecka
Lufthansa. Za wzrost popytu na przewozy lotnicze odpowiadają
przede wszystkim tanie linie, oferujące niskie ceny biletów, który-
mi skutecznie konkurują z autobusami, kolejami, a przede wszyst-
kim z przewoźnikami tradycyjnymi. W pierwszej szóstce
największych przewoźników w Polsce znalazły się aż cztery linie
niskokosztowe: oprócz Wizz Air także słowacka SkyEurope, bry-
tyjska easyJet oraz polska Centralwings. W drugiej połowie roku
do pierwszej dziesiątki wejdzie zapewne kolejna tania linia –
irlandzki Ryanair.
Udział tanich linii w rynku nieprzerwanie rośnie. Ich przedstawi-
ciele uważają, że taka tendencja utrzyma się przez kilka lat. Po
trzech kwartałach tanie linie przewiozły do i z Polski ponad 2,2 mi-
liona pasażerów, prawie czterokrotnie więcej niż rok temu.
W trzecim kwartale ich udział w rynku wynosił 26,3 proc., podczas
gdy w poprzednich trzech miesiącach było to 25 proc.
Wszystkie tanie linie lotnicze przedstawiają ambitne plany i licytu-
ją się w tempie swojego rozwoju. Centralwings planują w tym roku
przewieźć 720 tys. pasażerów, a w przyszłym ponad dwukrotnie
więcej. Jej plany to opanowanie 2/5 polskiego rynku tanich
połączeń lotniczych w najbliższych pięciu latach. W tym czasie
samoloty Centralwings powinny latać do wszystkich ważnych
portów Europy. Konkurencyjna linia Wizz Air również chce zdobyć
2/5 rynku. Gdyby te zapowiedzi miały się naprawdę urzeczywist-
nić, to dla pozostałych przewoźników pozostałoby do podziału
tylko 20% rynku. Wydaje się to mało prawdopodobne, wziąwszy
pod uwagę ekspansywne zamierzenia największej taniej linii
w Europie – Ryanair. Irlandzki przewoźnik jest obecny w Polsce od
marca, kiedy to uruchomił loty z Wrocławia do Londynu. Na
początku oceniano, że będą nim latać tylko Polacy do pracy
w Anglii. Okazało się jednak, że aż 30 proc. pasażerów to Anglicy.
Od tego czasu samoloty Ryanair wylądowały już w Szczecinie,
Krakowie, Gdańsku, Bydgoszczy, Łodzi i Rzeszowie. W przyszłym
Fot.: Przemysław Molik
roku na tych trasach firma może przewieźć 1,2 miliona pasażerów,
a należy się spodziewać, że będzie otwierać kolejne trasy. Co
ciekawe, w ślad za Ryanairem do Polski przyleciał jego irlandzki
rywal Aer Lingus. Z dynamicznego rozwoju nie zamierzają rezyg-
nować easyJet i Germanwings, ani SkyEurope, której akcje w tym
roku zadebiutowały na warszawskim parkiecie.
Tanie linie walczą o klientów obniżając ceny i organizując spec-
jalne promocje. Tylko w samym październiku Ryanair ogłosił
wyprzedaż biletów na wszystkie trasy, SkyEurope przygotował
specjalną ofertę dla klientów zarejestrowanych w serwisie interne-
towym, dzięki której można było bezpłatnie sprezentować jeden
lot trzem swoim przyjaciołom, a Centralwings promował loty do
Londynu i Bolonii.
W takiej sytuacji linie tradycyjne muszą podnieść rękawicę i decy-
dują się na kopiowanie niektórych rozwiązań stosowanych przez
tanie linie. Coraz więcej linii oferuje bilety w jedną stronę, co do
niedawna robili tylko tani przewoźnicy. Ich wzorem linie trady-
cyjne zaczęły też wykorzystywać internet do sprzedaży biletów.
Promocyjne ceny oferuje Lufthansa, British Airways, a także LOT.
Polskie Linie Lotnicze zawarły ostatnio umowę z Singapore
Airlines, dzięki której od listopada można wygodniej latać do Azji
Południowo-Wschodniej i Australii. Porozumienie to rozpoczyna
Paweł Jastrzębski
Członek Zarządu MPL im. Jana Pawła II
Kraków-Balice Sp. z o.o.
Dynamiczny wzrost ruchu lotniczego rozpoczął się
wraz z otwarciem polskiego nieba po wstąpieniu
naszego kraju do UE. Pierwsze „tanie linie” zaczęły
latać z Krakowa w czerwcu 2004 roku, wtedy
obsługując zaledwie 2% z ogółu pasażerów.
Dzisiaj te proporcje wyglądają zupełnie inaczej
i tzw. „tanie linie” przywożą do nas 45% z ogółu
pasażerów. Aktualnie nasze lotnisko to: 31 regularnych połączeń lotniczych,
23 miasta posiadające połączenie bezpośrednie z Krakowem i 16 prze-
woźników obsługujących połączenia regularne.
Jeśli chodzi o inwestycje, to przez cały 2005 r., zgodnie z przyjętym har-
monogramem robót, realizowany był pierwszy etap inwestycji pod nazwą
„Modernizacja międzynarodowego przejścia granicznego – dostosowanie
Terminalu Pasażerskiego Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana
Pawła II Kraków-Balice do przepisów układu z Schengen”. Zakończenie
robót nastąpiło pod koniec września, a oddanie obiektu do eksploatacji w
połowie listopada br. Ta część inwestycji kosztowała 19 milionów zł.
Pieniądze pochodziły z budżetu państwa, Funduszu Schengen oraz środ-
ków własnych MPL. W przyszłym roku, po otrzymaniu środków
budżetowych, planowana jest realizacja drugiego etapu.
2
newsletter nr 17
1280774195.005.png 1280774195.006.png 1280774195.007.png 1280774195.008.png
news
>>> Niebo bez granic
ekspansję LOT-u na wschód, czyli uruchomienie nowych połączeń
do Azji. W 2006 lub 2007 roku polskie maszyny mają wozić
pasażerów bezpośrednio z Warszawy do Pekinu lub Szanghaju,
Delhi oraz Tokio i być może do Hongkongu.
blisko 861,3 tys. pasażerów, wobec ponad 622,6 tys. w całym
ubiegłym roku. Już w listopadzie port w Katowicach obsłuży swo-
jego milionowego pasażera. Jest to w dużej mierze zasługa linii lot-
niczej Wizz Air, która generuje 64 proc. regularnego ruchu na
trasach międzynarodowych w katowickim porcie.
Także na gdańskim lotnisku im. Lecha Wałęsy ruch rozwija się
w bardzo szybkim tempie. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy
bieżącego roku odnotowano wzrost liczby pasażerów o ponad 40
proc. Przeładowano też więcej ładunków (o 8%). W pierwszym
półroczu gdański Port Lotniczy obsłużył prawie 290 tysięcy
pasażerów. Przyczyniły się do tego m.in. rozwijające się połączenia
z Londynem, Lutonem i Dortmundem. Władze portu poinfor-
mowały, że dzięki niemieckiemu taniemu przewoźnikowi
Germanwings na wiosnę będzie można polecieć z Gdańska do
Bonn i Kolonii.
Dynamiczne porty
Analizując statystyki przewozów za trzy kwartały br. należy
stwierdzić, że najszybciej rozwijającymi się lotniskami w Polsce są
nadal Kraków, Katowice oraz Gdańsk. Warto zauważyć, że
największy wzrost zanotował port lotniczy w Krakowie (109%),
wyprzedzając Katowice (104%), które do tej pory były na pier-
wszym miejscu pod względem wzrostu przewozów pasażerskich.
Wciąż największy udział w rynku ma Port Lotniczy im. Fryderyka
Chopina w Warszawie, który w trzech kwartałach tego roku
obsłużył prawie 900 tysięcy pasażerów więcej niż w analogicznym
okresie roku ubiegłego. Wiele mówi się o tym, że Warszawa ma
szansę stać się regionalnym hubem.
Najszybciej rozwijającym się lotniskiem jest dziś Kraków. W pier-
wszych trzech kwartałach Port Lotniczy im. Jana Pawła II obsłużył
prawie 1,2 miliona pasażerów, ponad dwukrotnie więcej niż rok
wcześniej. Zdaniem wielu ekspertów Kraków ma większy potencjał
niż Warszawa. Krakowianie i mieszkańcy regionu coraz częściej
decydują się na podróż samolotem, a sam Kraków staje się popu-
larnym miejscem wypoczynku dla Europejczyków i poważną
konkurencją dla Pragi. Niech o potencjale Krakowa świadczy fakt,
że już w tej chwili jest tam aż 16 przewoźników obsługujących
regularne loty: Aer Lingus, Alitalia, Austrian Airlines, British
Airways, Centralwings, CSA, easyJet, El-Al, Germanwings, LOT,
Lufthansa, Malev, Norwegian, Ryanair, Styrian Spirit, SkyEurope.
Wszyscy oni nie mogą się mylić.
Prawie tak samo szybko rozwijają się Katowice, które obsługują
gęsto zamieszkany Śląsk. Do końca września port odprawił już
Konkurencja nie śpi
Dynamiczny rozwój polskich portów lotniczych nie pozostał bez
echa, a reakcja zagranicznych konkurentów jest natychmiastowa.
Tuż za zachodnią granicą Polski, za 1,9 miliardów euro, powstanie
nowe lotnisko Berlin Brandenburg International (BBI). Na
przyjęcie pierwszych pasażerów ma być gotowe w 2011 roku.
Lotnisko zajmie blisko 1,2 tys. ha i będzie jednym z największych
portów lotniczych w Europie. Nowy port lotniczy ma ambicje stać
się największym niemieckim węzłem przesiadkowym. Z BBI
doprowadzona będzie nowa linia kolejowa (tzw. Airport-Shuttle)
do nowego dworca głównego, którego budowa właśnie kończy się
w centrum Berlina. Podróż w jedną stronę potrwa 20 min i za ok. 2
euro ma zapewnić błyskawiczny dojazd do miasta.
Władze BBI liczą na setki tysięcy klientów z Polski. Już teraz firma
Berliner Flughäfen promuje nową lotniczą infrastrukturę miasta,
m.in. w polskiej wersji swej gazetki „Flyer” i polskiej wersji swej
The Sky's the Limit
From January till September this year, Polish airports serviced one-
third more passengers than in the corresponding period in 2004. The
average growth of passenger traffic in Europe was also up – by some
6 percent during the same period. The excellent development of the
air market in Poland is a result of the opening up of Polish skies after
Poland's accession to the European Union. As a result, carriers –
mainly budget airlines – have become much more active. "The year
2004 brought about a breakthrough in civil aviation in Poland, while
this year has exceeded the boldest expectations," said Krzysztof
Kapis, president of the Civil Aviation Office. Kapis predicts that next
year air traffic may increase by as much as 20 percent and should be
no lower than 15 percent in the following two to three years.
In 2020 air traffic in Europe should be twice as high as now. By then,
60 airports in Western Europe will have reached maximum capacity.
The increasing traffic in Western Europe creates a big opportunity
for Polish airports. According to optimistic forecasts, Polish airports
may service as many as 39 million passengers in 2020. The market's
value will have grown to PLN 27 billion, providing an additional
100,000 jobs.
LOT Polish Airlines is the most popular carrier in Poland with 47 per-
cent of the market. It is followed by Wizz Air and Lufthansa. After
three quarters, budget carriers, whose market share keeps growing,
transported to and from Poland more than 2.2 million passengers,
nearly four times more than a year ago.
The price war continues. In October
Ryanair announced a sellout of tickets for all
routes, Sky Europe prepared a special offer for clients registered
online and Centralwings promoted flights to London and Bologna.
Traditional airlines copy some of these tactics by offering, for exam-
ple, one-way tickets and online ticket sales.
The fastest developing airports include John Paul II Airport near
Cracow, which serviced nearly 1.2 million passengers over the first
three quarters (a growth of 109 percent), Katowice (104 percent) and
Gdańsk. Frederic Chopin Airport in Warsaw still holds the biggest
market share and has a good chance of becoming a regional hub.
However, many experts believe that Cracow, which is becoming a
popular tourist destination and a competitor for Prague, has the
biggest development potential. As many as 16 carriers service regu-
lar flights there. Katowice, which services the densely populated
Silesia, also has big potential. The Katowice airport has already serv-
iced 1 million passengers this year, to a great extent due to Wizz Air,
an airline generating 64 percent of regular international traffic there.
Traffic is also increasing fast at the Lech Wałęsa Airport in Gdańsk,
which in the first half of the year serviced 290,000 passengers.
However, further investment is necessary. By 2007 Polish airports
have to meet the requirements of the Schengen agreement.
Terminals must offer a separate check-in for citizens from Schengen
countries. With that goal in mind, the EU has earmarked PLN 600
million for Poland. The development of air traffic also requires
smaller, regional airports. Work has already started on the cre-
ation of a national network of regional airports. Moreover, new
central airport will probably be built in Modlin or
Mszczonów.
Fot.: Przemysław Molik
3
newsletter nr 17
 
1280774195.009.png 1280774195.010.png
news
>>> Niebo bez granic
Cezary Orzech
Doradca medialny MPL Katowice w
Pyrzowicach
Z chwilą, gdy na rynek weszły tanie linie lot-
nicze, odnotowaliśmy zdecydowany wzrost
ruchu pasażerskiego na naszym lotnisku.
Zgodnie z naszymi prognozami do końca roku
powinniśmy odprawić ponad milion
pasażerów. Jest to olbrzymia skala wzrostu,
dzięki czemu MPL Katowice uznany został
przez Europejską Konferencję Lotnictwa
Cywilnego za najdynamiczniej rozwijający się port lotniczy w Europie. Do
tego wzrostu przyczyniła się w dużym stopniu największa niskotaryfowa
linia lotnicza obecna w Polsce Wizz Air, która uruchomiła w Katowicach
jedną ze swoich baz operacyjnych. Udział tej linii lotniczej w strukturze
regularnego ruchu na trasach międzynarodowych w MPL Katowice
wynosi 64 proc. My ze swej strony proponujemy klientom program
Latam z Katowic ”, który oferuje cały szereg zniżek. Tegoroczny program
skierowany jest zarówno dla osób wylatujących rejsami czarterowymi na
wypoczynek, ale również dla pasażerów lotów regularnych, podróżują-
cych liniami PLL LOT, Lufthansa, Wizz Air i Centralwings. Mamy również
ambicję stać się centrum czarterowym i cargo dla Polski południowej. W
tym roku mamy już na swoim koncie zrealizowanych około 900
czarterów. Wszystko to powoduje, że port podlega rozbudowie.
W tej chwili MPL Katowice jest w stanie przyjąć 1,6 miliona pasażerów
i dysponuje 17 miejscami odprawowymi. Po rozbudowie proporcje te
ulegną podwojeniu i będziemy mogli obsłużyć ponad 3 miliony
pasażerów w ciągu roku. Prowadzone są już prace związane z uzbroje-
niem terenu, a na wiosnę pełną parą rusza budowa. Inwestycje te są
konieczne biorąc pod uwagę dynamikę wzrostu, a także fakt, że Katowice
to aglomeracja, w której mieszka ok. 5 milionów ludzi.
strony internetowej. Na każdym z berlińskich lotnisk są broszury
po polsku promujące sklepy i usługi na lotniskach, wypożyczalnie
samochodów, nowe trasy oraz atrakcje turystyczne. Wydaje się, że
nowy konkurent będzie groźny szczególnie dla Szczecina,
z którego doskonała, 100-kilometrowa autostrada wiedzie wprost
do stolicy Niemiec. BBI zmusi do przebudowy strategii także prze-
woźników. Potężny port przesunie bowiem część ruchu na zachód.
Rzeszów. Także na warszawskim Okęciu trwają prace budowlane;
port powiększy się niebawem o Terminal Pasażerski 2 (patrz
ramka).
Duże porty lotnicze zlokalizowane w największych aglomeracjach
miejskich to jednak nie wszystko. Rozwój ruchu lotniczego
w Polsce potrzebuje też mniejszych portów lotniczych o charak-
terze regionalnym. Rozpoczęto już prace nad reformą struktury
lotnisk komunikacyjnych w Polsce. Ma ona na celu powstanie
ogólnopolskiej sieci lotnisk lokalnych, co umożliwi sprawne
funkcjonowanie portów o małym lub nawet bardzo małym
natężeniu ruchu. Wielu ekspertów postuluje wykorzystanie infra-
struktury już istniejących lotnisk powojskowych. W Polsce powin-
ny powstać porty lotnicze tam, gdzie już istnieje infrastruktura
utwardzonych pasów startowych, czyli w Toruniu, Mielcu, Elblągu,
Gdyni, Lublinie (lotnisko wojskowe w Dęblinie), Radomiu,
Sochaczewie, Szczecinku, Białej Podlaskiej, Kielcach, Koszalinie,
Słupsku, Koninie, Gorzowie, Opolu, Pile, Legnicy i Częstochowie.
W dużej części należą one do aeroklubów, które po przeprowadze-
niu modernizacji mogłyby liczyć na dodatkowy dochód. Ponadto
szereg miast planuje budowę portów lotniczych od podstaw.
Należą do nich Białystok, Ostrów Wielkopolski i Suwałki. W przy-
padku nowych obiektów należy stworzyć możliwości prawne do
wykonywania takich operacji lotniczych, jak loty air taxi, loty
czarterowe lub przewozy pasażerów na większe lotniska typu hub.
Sprzyjać to będzie stworzeniu systemowych regulacji prawnych
dla lotów widokowych i turystycznych.
Konieczne inwestycje
Aby utrzymać wysokie wskaźniki wzrostu liczby pasażerów w pols-
kich portach, konieczne są kolejne inwestycje w infrastrukturę lot-
niskową, mające na celu obsłużenie zwiększonego przepływu
pasażerów. W związku z większą liczbą statków powietrznych
w naszej przestrzeni konieczne będą również inwestycje w infra-
strukturę nawigacyjną.
Do 2007 r. polskie lotniska muszą także spełnić wymagania
związane z przystąpieniem Polski do układu z Schengen.
Terminale muszą mieć możliwość oddzielenia pasażerów
podróżujących do państw obszaru Schengen od tych lecących do
państw trzecich. Spełnienie tego warunku wymaga niejednokrot-
nie dużych nakładów finansowych. Dlatego też na ten cel UE przez-
naczyła dla Polski 600 milionów zł. W tej chwili tworzona jest lista
regionalnych portów, które będą mogły ubiegać się o dotacje.
Przykładem może być MPL Katowice, który jeszcze w tym roku
chce wystąpić o 8 milionów zł, a w następnych dwóch latach
o kolejne 42 miliony.
Efekty już widać. W Łodzi niedawno fetowano otwarcie zmoderni-
zowanego za 25 milionów zł terminalu. Porty w Krakowie
i Katowicach rozwijają infrastrukturę, do czego przymierza się też
Potrzebne decyzje
Osobną kwestią jest budowa nowego centralnego lotniska. Podczas
konferencji Airports 2005 przedstawiciele władz samorządowych
dwóch najbardziej prawdopodobnych lokalizacji nowego lotniska
– Modlina i Mszczonowa – zgodnie wskazywali, że potrzebne są
konkretne decyzje, a nie obietnice polityków, z którymi mamy do
czynienia przez kolejny rok. Dyskutujący stwierdzili, że do powsta-
nia nowego dużego portu lotniczego potrzebna jest wizja jego roz-
woju wykraczająca poza jedną kadencję parlamentu, podobna do
tej, która towarzyszyła decyzji o budowie lotniska na warszawskim
Okęciu w latach 20. ubiegłego wieku.
Póki co, należy cieszyć się z tego, co jest. Szansa, jaką dało Polsce
,,otwarte europejskie niebo”, została wykorzystana. Nawet jeśli
utrzymanie 30-procentowego tempa wzrostu rynku w perspekty-
wie kilku lat okaże się niemożliwe, to prawdopodobnie ruch lot-
niczy w Polsce będzie nadal rósł znacznie szybciej niż w Europie
Zachodniej, gdzie ostatnio liczba pasażerów zwiększa się zaledwie
o kilka procent rocznie. Nie bez kozery eksperci Lufthansy
w swoim ostatnim raporcie uznali Polskę – obok Chin i Indii – za
rynki o priorytetowym znaczeniu.
Polskie porty lotnicze w liczbach
Liczba pasażerów w okresie od stycznia do września
2004
2005
zmiana
1. Warszawa – Okęcie
4 577 774
5 440 925
18,86%
2. Kraków – Balice
560 083
1 170 690
109,02%
3. Katowice – Pyrzowice
419 370
855 649
104,03%
4. Wrocław – Strachowice
282 500
341 314
20,82%
5. Poznań – Ławica
281 654
292 921
4,00%
6. Łódź – Lublinek
5 381
1 419
-73,63%
7. Gdańsk – Rębiechowo
341 496
488 661
43,09%
8. Szczecin – Goleniów
61 304
61 871
0,92%
9. Bydgoszcz
19 338
15 832
-18,13%
10. Rzeszów
55 399
53 125
-4,10%
11. Zielona Góra
3 949
0
-
W sumie: liczba pasażerów
6 608 248
8 722 407
31,99%
Michał Jeziorski
Dane na podstawie informacji uzyskanych z portów lotniczych.
Źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego
4
newsletter nr 17
1280774195.011.png 1280774195.012.png 1280774195.013.png 1280774195.014.png 1280774195.015.png 1280774195.016.png 1280774195.017.png 1280774195.018.png 1280774195.019.png 1280774195.020.png 1280774195.021.png 1280774195.022.png 1280774195.023.png 1280774195.024.png 1280774195.025.png 1280774195.026.png
 
news
Siemens i NATO
Przystąpienie Polski do NATO pociągnęło za sobą konieczność
modernizacji polskich lotnisk wojskowych, które muszą dostosować
swoją infrastrukturę do standardów paktu i do wymagań eksploatacji
nowego sprzętu wprowadzanego do uzbrojenia Wojska Polskiego.
A Smooth Landing
Poland's accession to NATO required mod-
ernization of military airfields. Siemens is
a participant in these modernization
works. The company is involved in all the
modernization projects of military air-
fields in Poland. The biggest project is
located in Dublin. This is a particularly
prestigious undertaking since it involves
the home airfield of the famous Eaglets'
School. The contract involves moderniza-
tion of the lighting system and installa-
tion of the Calvert system – the latest,
most efficient system of navigational
lighting. The company's experience in
navigational lighting has been recog-
nized: Siemens received a recommenda-
tion in this field from the Infrastructure
Department of the Ministry of Defense.
W pracach modernizacyjnych bierze udział
Siemens. Dysponuje on ofertą rozwiązań
i technologii lotniskowych spełniających
najwyższe światowe standardy, uczest-
nicząc we wszystkich inwestycjach modern-
izacyjnych wojskowych lotnisk w Polsce.
światła białe, żółte, czerwone lub zielone, są
jedynie źródłem ciekawych wrażeń wizual-
nych. Natomiast dla pilotów, zwłaszcza tych
latających w nocy, to ważne narzędzia syg-
nalizacyjne, umożliwiające bezpieczny start,
lądowanie oraz manewry na ziemi.
Dzięki dużemu doświadczeniu w zakresie
systemów oświetlenia nawigacyjnego i sys-
temów elektroenergetycznych oraz licznym
dotychczasowym realizacjom Siemens
osiągnął wyjątkową pozycję w tej dziedzinie.
Duże znaczenie miało także wdrożenie przez
branżę Industrial Solutions and Services
Siemensa – odpowiedzialnej za projekty
infrastrukturalne – zestawu standaryza-
cyjnych wymagań NATO (systemu AQAP –
Allied Quality Assurance Publication).
W ubiegłych latach Siemens zrealizował kom-
pleksowe projekty oświetlenia nawigacyjnego
na lotniskach w Mińsku Mazowieckim
i poznańskich Krzesinach, gdzie od niedawna
stacjonują zakupione przez Rząd Polski
samoloty myśliwskie typu F-16. Projekty doty-
czyły modernizacji oświetlenia dróg star-
towych, dróg kołowania, świateł podejścia
głównego i pomocniczego. Podobny projekt
realizowany jest na lotnisku w Darłówku na
Pomorzu, gdzie modernizowane są światła
drogi startowej i kołowania oraz oświetlenia
podejścia, a także na lotniskach wojskowych
w Powidzu, w Łasku i w Świdwinie. Są one
związane m.in. z programem wprowadzenia
do polskiego lotnictwa nowych myśliwców.
żowa, gdyż realizowana jest na lotnisku
macierzystym słynnej Szkoły Orląt.
Kontrakt obejmuje modernizację systemu
oświetlenia na lotnisku oraz instalację
m.in. systemu Calvert, obecnie naj-
nowocześniejszego i najwydajniejszego
systemu oświetlenia nawigacyjnego.
Doświadczenie firmy w zakresie oświetle-
nia nawigacyjnego zostały docenione:
Siemens otrzymał rekomendację Depar-
tamentu Infrastruktury Ministerstwa
Obrony Narodowej w tej dziedzinie.
Oświetlenie nawigacyjne – czyli system
świateł oświetlających początek, koniec oraz
krawędzie drogi startowej, oś centralną pasa
oraz światła podejścia – to w nowoczesnym
lotnictwie, i cywilnym, i wojskowym, nieod-
zowny element nawigacji. Dla pasażerów
samolotów świecące i błyskające na ziemi
opr. M.M.
Jednak największa inwestycja ma miejsce
w
Dęblinie. Jest ona szczególnie presti-
Nowa sieć dla Centertela
i modernizacji infrastruktury telekomu-
nikacyjnej zaowocuje wprowadzeniem
innowacyjnych usług dla klientów sieci
Orange”, powiedział Radomir Grucza,
dyrektor pionu Carrier Networks branży
Communications w Siemens Sp. z o.o.
Siemens Sp. z o.o. i Polska Telefonia Komórkowa Centertel
podpisały kontrakt na budowę Sieci Sygnalizacyjnej STP.
Kontrakt, zawarty w ramach globalnej
współpracy koncernu Siemens AG i France
Telecom, obejmuje budowę sieci sygnaliza-
cyjnej z wykorzystaniem rozwiązań Surpass
hiS 700 oraz wdrożenie systemu zarządzania
NetManager. Wdrożone rozwiązanie stano-
wić będzie ważny element sieci GSM PTK
Centertel i budowanej sieci trzeciej generacji
(3G). Sieć STP umożliwi Centertelowi także
optymalizację ruchu sygnalizacyjnego oraz
zwiększenie bezpieczeństwa łączy. Nowe
rozwiązania Sieci Sygnalizacyjnej Surpass
hiS 700 zapewnią operatorowi możliwość
wprowadzenia usługi przenoszenia numeru
( number portability – abonent zachowuje
dotychczasowy numer przy zmianie operato-
ra sieci), co jest wymagane przez obowiązu-
jące obecnie prawo telekomunikacyjne.
System zarządzania NetManager umożliwi
Centertelowi nadzorowanie i kontrolowanie
sieci, jak również sprawne zarządzanie siecią
sygnalizacyjną i usługami, takimi jak
przenoszenie numeru.
„Jesteśmy przekonani, że nasza współ-
praca z PTK Centertel w zakresie budowy
Opr. MM
New Network for Centertel
Siemens Sp. z o.o. and Polska Telefonia
Komórkowa Centertel have signed a con-
tract for the construction of a STP
Signaling Network. Under the contract,
concluded within the framework of global
cooperation between Siemens AG and
France Telecom, Siemens will build the
signaling network with the use of Surpass
hiS 700 solutions and implement the
NetManager system. The solution will
make up an important part of PTK
Centertel's GSM network and its 3G net-
work now under construction. The STP
network will also enable PTK Centertel to
optimize signaling traffic and increase
line security.
5
newsletter nr 17
1280774195.027.png 1280774195.028.png 1280774195.029.png 1280774195.030.png 1280774195.031.png 1280774195.032.png 1280774195.033.png 1280774195.034.png 1280774195.035.png 1280774195.036.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin