4 - Cele szkolenia bhp.docx

(16 KB) Pobierz

Cele szkolenia bhp

Jakie cele powinno spełniać szkolenie bhp?

 

Cele poznawcze dotyczą przyswajania wiedzy takiej jak fakty, pojęcia i zasady. Czasowniki operacyjne najczęściej stosowane do określania celów o charakterze poznawczym to: wiedzieć, wymienić kolejno, przedstawić. Przykład przedstawia tabela 2.



Tabela 2. Przykład określenia celów poznawczych
 

Materiał szkolenia

Czynności, które powinien kursant opanować (cele szczegółowe)

Kategorie celów

Temat 1

przedstawić

wymienić, podać

umieć porównać

wskazać propozycje rozwiązania określonego problemu

zastosowanie wiadomości w sytuacjach typowych

zapamiętanie

zrozumienie

zastosowanie wiadomości w sytuacjach złożonych (problemowych)




Cele behawioralne dotyczą określonych umiejętności, np. związanych z wykonywaniem pracy na danym stanowisku pracy. Czasowniki operacyjne charakterystyczne dla określania celów behawioralnych to: prowadzić, działać, wykonywać, być w stanie zrobić. Przykładowym określeniem celu behawioralnego może być: „po zakończeniu szkolenia uczestnicy będą potrafili włączyć komputer, monitor, drukarkę i pozostałe urządzenia biurowe oraz sprzęt zasilany energią elektryczną.



Cele emocjonalne dotyczą odczuć i nastroju uczestników. Czasowniki najczęściej używane do formułowania celów emocjonalnych to: uświadomić sobie coś, zaangażować się, wykazywać się wysoką motywacją osiągnięć.

Podczas formułowania celów szkoleniowych pamiętaj o tym, aby cele:

·                      były napisane prostym językiem (zbyt długie i skomplikowane wyrażenia mogą zdezorientować szkolonych);

·                      w sposób jasny i klarowny identyfikowały oczekiwania uczestników szkolenia;

·                      można było je zaobserwować i zmierzyć;

·                      cele szkolenia, które przygotowujecie, były postrzegane przez uczestników jako cenne i osiągalne przez nich, nie powinny być zbyt proste ani zbyt skomplikowane.

 

Określanie celów szkolenia bhp

Etapy dochodzenia do operacyjnej postaci celu szkolenia bhp(operacyjna postać celu ma postać konkretnych czynności na wykonywanych na stanowisku pracy) tzn.:

·                      Zapisanie celu w postaci operacyjnej (czynnościowej).

·                      Ustalenie działań podejmowanych w celu prezentacji zachowania końcowego.

·                      Ustalenie warunków przejawiania się zachowania końcowego.

·                      Określenie standardów osiągnięcia celu.

·                      Zapisanie pełnej formuły celu.

 

Etapy formułowania celów w postaci operacyjnej na temat „Obsługa komputera i drukarki”  mogą wyglądać następująco (przykład):

Cel szczegółowy - po realizacji zajęć uczestnik szkolenia powinien:

·                      znać nazwy i przeznaczenie wszystkich elementów wchodzących w skład stanowiska komputerowego;

·                      umieć wykonywać wszystkie czynności wchodzące w zakres zasad bezpiecznej pracy na tym stanowisku;

 

Działania (zachowania końcowe zapisane z wykorzystaniem czasowników operacyjnych, które w poniższych przykładach zaznaczono pogrubioną czcionką);

·                      uczestnik będzie umiał ustawić klawiaturę z zachowaniem odległości nie mniejszej niż 100 mm między klawiaturą a przednią krawędzią stołu;

·                      uczestnik będzie umiał zachować odpowiednią odległość ekranu monitora od oczu; 

·                      po każdej godzinie pracy uczestnik będzie stosować 5 minutową przerwę w celu odprężenia wzroku i układu mięśniowo-szkieletowego .

 

Treści:

·                      wykorzystać  jednostkę komputerową, drukarkę oraz stolik pod komputer,

·                      wykorzystać instrukcje bhp przy obsłudze komputera i drukarki.

 

Warunki:

·                      sala wykładowa,

·                      stanowisko pracy z komputerem.

 

Standardy:

nie popełnić żadnej pomyłki.

 

Pełna formuła celu:

·                      znajdując się w sali wykładowej, korzystając z jednostki komputerowej, kursant wymieni nazwy i określi przeznaczenie poszczególnych elementów komputera nie popełniając żadnej pomyłki;

·                      znajdując się w sali komputerowej, wykorzystując komputer i drukarkę, wykona próbę uruchomienia i zakończenia pracy komputera zgodnie z zasadami bhp. 

 

Precyzyjnie sformułowane cele szkolenia ułatwiają:

·                      określenie zadań (pytań) egzaminu sprawdzającego,

·                      zastosowanie właściwych i obiektywnych kryteriów oceny,

·                      sprecyzowanie zadań do samokształcenia pracowników,

·                      wybór właściwej strategii nauczania - uczenia się,

·                      określenie sposobu opracowania dokumentacji szkoleniowej oraz organizacji zajęć.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin