Studia niestacjonarne – Semestr I
Sobota – 17IX, 1X, 15X, 29X, 12XI, 26XI, 10XII, 7I, 21I
Godz.
Grupa I
Grupa II
8.30 do 9.15
09.15 do 11.45
Biologiczne podstawy zachowaniaprof. K. Turlejskis. 151 (1 piętro)
12.00 do 14.30
Procesy poznawczeprof. P. Gasparskis. 151 (1 piętro)
14.45 do 17.15
Filozofia z elementami logikidr B. Umińska – Keffs. 151 (1 piętro)
Niedziela - 18XI, 2X, 16X, 30X, 13XI, 27XI, 11XII, 8I, 22I
8.00 do 9.15
Wprowadzenie do psychologii i historii myśli psychologicznejdr Z. Toeplitzs. 208 (2 piętro)
12.00 do 14.15
Warsztaty psychologicznedr R. Stryjeks. 213 (2 piętro)
Warsztaty psychologicznedr A. Bratkiewiczs. 210a (2 piętro)
14.30 do 16.00
Technologie informacyjnemgr P. Celecki s. 115 (1 piętro)
Technologie informacyjnedr J. Osek s. 116 (1 piętro)
16.15 do 18.45
Psychologia emocji i motywacjidr A. Kwiecień s. 107a (1 piętro)
17.09.11r. BIOLOGICZNE PODSTAWY ZACHOWANIA SOBOTASpór o siedlisko funk. psychicznych. Mózg jest organem, który steruje czynnościami i generuje strony psychiczne (200 lat temu). Prawie wszystkie formy zachowania układu nerwowego jest najbardziej skomplikowaną częścią naszego układu nerwowego w całym wszechświecie nieznanym strukturze bardziej złożonej. ∙ Prehistoria o ciele i duszy.Bizon z Atlanty (Hiszpania) 15 tys. lat temu. Małpy człekokształtne mają pojęcie własnego ja (mają czerwoną kropkę na czole widzialnej, w lustrze). Różne rzeźby, malowidła są wykorzystywane podczas obrzędów magicznych pochodzą z 30 tys. lat. Bumerang z kości mamuta (Polska) nie mógł wrócić, miał dużo nacięć. Wenus w Willendorff, bogini płodności (Austria) ok. 22000 lat temu.∙ Powszechne wierzeń w istnienie duchowieństwa strony świata. Wszystkie poznane społeczeństwa ludzkie, rozwinięte i pierwotne, zarówno otrzymujące się ze zbiera. ∙ Antrizm, wszystkie obiekty żyjące i nieożywione mają swoją duszę, także wady, skały, i drzewa. Pozostałe wierzenia się o starożytnej Grecji (limfy).∙ Szamani∙ Początki rolnictwa 7 – 8 tys. lat temu Mezopotamia , południowo – wschodnia Azja, ryż. Śmierć nie jest nieszczęściem. ∙ Starożytny Egipt.Wierzyli, że zwierzęta też mają duszę. Dusza żyję po śmierci ciała, ale tak długo jak długo ciało się nie rozpadnie. Stąd balsamowanie zwłok i zwierząt. Zunifikowany sokół symbol Boga pustyni, wiatru. Po śmierci Ozyma odbywał się sąd nad duszą. Główną siedzibą duszy uważa serce, które pozostaje w ciele. ∙ Poglądy Greków na relację duszy i ciała. Ojciec medycyny Hipokrates z Kos (460 – 370 pne) , leczył gladiatorów. Alkuin z Krotonu, lekarz i filozof 1wszy napisał, że organ władz duchownych i od. jest mózg (ok. 500 r. pne). - krew (sangni)- żółć (chole)- czarna żółć (melanchole)- śluz (phlegma)4 TYPY PŁYNÓW:W Starożytnej Grecji zwłok była zakazana. Dusza jest gorąca. Mózg jest chłodnicą. Najazd barbarzyńców nie przetrwała szkoła aleksandryjska (III – II wpne.) , która I prowadziła na zwierzętach dowody, że władze psych. miejsc. są w mózgu.∙ Stary Testament są źródłem wielu wierzeń i poglądów przyjętych w 3 wielkich religii: żydowskiej, chrześcijańskiej, muzułmańskiej. Istnieje tylko 1 Bóg – stwórca. Dał on duszę jedynie ludziom. Jedynie st. zakazuje spożywać krwi zwierzęciej. Krew jest siedliskiem duszy. ∙ Tradycja chrześcijańska Europy. Dogmaty. Jedynie ludzie maja duszę. Dusza rezy. w sercu. Długotrwały zakaz doświadczenia nauk. Niepowtarzalność autorytetu. Arystoteles, święty Franciszek, zwierzęta, jako „bracia mniejsi” , z którymi można rozmawiać. W średniowieczu zwierzęta w procentach o „przestępstwa”. Pierwsze wątpliwości, napisał dopiero w końcu XVIII w. William Harrey, udowodnił, że krew w naczyniach krąży (a serce jest jedynie pompą krwi). Mózg był wielką tajemnicą. Przełom spowodował badaniom nauk. Kartezjusz XVIII w. dowodził, że funkcje psychiczne zależy, jedynie od duszy, a ciała autom., czyli mechanizm, który steruje duszę. Jedynie ludzie mają duszę daną od Boga, tak więc zwierzęta są jedynie automatami. Koniec XVIII w. ugruntował pogląd, że:1.) układ nerwowy jest organem służącym od odb. bodźca2.) zachowanie i myśli jest funk. mózgu kontrowersje. Czy istnieje odrębne komórki nerwowe? Debata sprzed 120 lat. W XVII w. pierwsze mikroskopy. Teoria komórkowej budowy organizmów, wszystkie organizmy i wszystkie ich organy są zbudowane z komórek. W latach 1870 – 1900 i później trwała wielka debata na temat: Czy układ nerwowy ma także budowę komórkową? - tak (teoria komórki) His, Koelliker, Golgi, Gajak. - nie (teoria łańcuchowy) Bethe, Deilers, Nissn, HeldSpór wielkich uczonych o zasadę budowy mózgu. Golgi 1843 – 1926, Santiago Gajel – y – Romonu – y 1852 – 1934. Nissl Franz 1860 – 1919. Liczba opublikowanych artykułów dotyczy układu nerwowego. ∙ Przed 1900ok. 1970 mniej niż 1000 nerwowy 140000mózg 100000zachowanie 700002009nerwowy 1500000mózg 1200000zachowanie 1100000OBECNIE:- codziennie publikuje się ok. 200 artykułów dotyczące mózgu, zachowania- ok. 60000 neurologów, neurobiologów, i psychologów zajmuje się tym.RÓŻNE GAŁĘZIE:- neurobiologia molekularna- biochemia- neurobiologia systematyczna- behawioralna- rozwoje- komórki- neuroanaliza- neurofizjologia - neurobiologia chorób i starania- neurobiologia porównawcze i ewolucyjna- neurogratywistyka, neurolingwistyka- neurobiologia teoretyczna, neuroinformatyka i neuroinżyneria. GŁÓWNE DZIEDZINY BIOPSYCHOLOGII:- neurobiolodzy, biopsycholodzy próbują odpowiedzieć na podobne pytaniaPYTANIA NA EGZAMIN!!!!1.) Co wiesz o historii poglądu na istnienie duszy i siedliska funkcji psychologii2.) Jak tradycja europejska miejscow. duszę w ciele, kiedy i dlaczego następuje zmiana poglądów. 3.) Na czym polegał spór o komórkę, bądź fibryl. zasadę budowy układu nerwowego.4.) Jakie znasz działy neurobiologii. Jakie metody one stosuje.17.09.11r. PROCESY POZNAWCZE SOBOTAMotto„Gogito ergo sum” Myślę więc jestem. Kartezjusz (1596 - 1650)TEMATY NA EGZAMIN1.)2.)3.)4.)5.)6.)7.)8.)9.)10.)11.)12.)13.)14.)15.)16.)17.)18.)19.)20.)21.)22.)23.)24.)25.)26.)27.)28.)29.)30.)LITERATUTA OBOWIĄZKOWA+1.) Kossylon SM, Rossenberg R.S (2006). Psychologia Mózg – człowiek – świat. Kraków. Wyd. Znak. Rozdział 2,4,5,6,7,8,9+2.) Kozielecki J. (1996r. lub inny) koncepcje psychologiczne człowieka. WWA. Wyd. „Żak”+3.) Strelan J. (red.)(2000) Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańskie wydawnictwo psychologiczne. Tom 2. Dział V procesy poznawcze, rozdział 16,19,22,23+4.) Zimbardo PG Ruch FL (1996.2001,2002). Psychologia i życie. Wawa. Wyd. Nauk PWN rozdz. 5+5.) Huck RR (2003) 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologiczne. Gdańsk GWP METODA NAUKOWA:1.) stawianie pytań i formuł hipotez2.) zbieranie faktów3.) forma teorii 4.) nieustanna weryfikacja teoriiMETODY BADAW. SPOSOBY:1.) obserwuje badania gabinetowe2.) eksperyment materialny3.) w terenie4.) laboratoryjny5.) sondażWAŻNE!!!!!!Rozdział do przeczytaniaMat. nauk z myśl 66 – 69Wypas. psych. tech. bad. nauk. 70 – 82St. pom. rzecz. 83 – 94Jak traktować bad. nauk. 94 – 103Pojęcia:zmienna, zmienna zależna, niezależna, korelacja, grupa kontrolna, hipoteza, trafność, populacja, rzetelność, prośba, predykcja, definicja oper. Psych. poznawcza i filozofia∙ FilozofiaOntologia, nauka o byciuEpistemologia, nauka o poznaniuEtyka, rozważania, o człowieku∙ EpistemologiaJak powinniśmy poznawać świat.∙ Psychologia poznawczaJak to rzeczywiście robimy. PSYCH. PORTRETY I CZŁOWIEKA:1.) portret poznawczy: człowiek myślący2.) biologiczny: jak wyż. ewol. 3.) behawioralny: (re) aktywny4.) psych. : cierpiący5.) humanistyczny: rozumiejący6.) homo. : społeczny7.) oecomin.: wyrachowany 18.09.11r. TECHNOLOGIA INFORMACYJNA NIEDZIELNA6p nast. 26 – 8 dst. 3 8 – 9 dst. + 3+9 – 10,5 db. 410,5 – 11 db.+ 4+11 dbd 5NA PREZENTACJE6. Banery reklamowe II beta / dydaktyka17 / LO / TI / W1hasło: student10 komp.20 18.09.11r. PSYCHOLOGIA EMOCJI I MOTYWACJI NIEDZIELACECHY POTOCZEŃ PRZEKONAŃ:1.) nie flasyfikacyjne2.) subiekt. Pewne3.) kategoryczne4.) bipolarne5.) wew. sprzeczne6.) nie uwzględnia różnic między ludźmi7.) powszechneINTERAKCJE MIĘDZYLUDZKIE ŹRÓDŁEM EMOCJI:- zjawisko zarażenia emocjami- rola neuronów lustrach.WŁASNE EMOCJE: a.) informacje pochodzenia z wnętrza organub.) zewnątrzc.) pobudzenie central. układu nerwowego+ narządów wewnętrznych ROZPOZN. FAŁSZYWYCH EKSPRESJI:1.) rola mikro ekspresji2.) rozpoznanie praw. uśmiechu na twarzy zdjęciu5 KLAS ZJAWISK EMOCJI:- afekt – pobudzanie emocji- treściowo odmienne emocje (radość, złość)- uczucia (miłość, nienawiść, zazdrość)- nastroje (smutek, nostalgia, euforia)- oceny i podstawy wobec obiektu (sympatia, antypatia)Emocja jest wynikiem oceny jakiegoś faktu lub zdarzenia, jako wpływający na interesy, podmiotu.01.10.11r. BIOLOGICZNE PODSTAWY ZACHOWANIA SOBOTAEwolucja układu nerwowego. Rozwój układu nerwowego i plastyczność rozwojowa. Przykład cechy nieistotnej przekazywane przez setki milionów lat pięcioplastyczność. PRZYKŁADY CECHY PIERWOTNEJ IDTOTNEJ:- skrzyżowanie połączenia półkul mózgu (były ważne dla reakcji obronnych ryb).∙ Plan budowy organizacji jest w DNA. Materiałem ponoszącym „plan budowy” całego organizmu jest kwas de∙ Geny i białkaGenom zwierząt i ludzi zawiera 20 – 40 tys. (u człowieka pk. 27 tys. genów „przepisów” na syntezę, różnych białek).∙ Typy komórekKręgowce mają blisko 100 różnych typów komórek. Zależnie od typu komórki mają zablokowane pewne zespoły genów są jakby genetycznie wycinany z całego genami. ∙ Układ nerwowyUkład nerwowy zawsze powstają ektodermy i układa się z komórek pobudliwych – neuronów i gamami – gleju. Neurony wszystkie zwierz. powstają w oparciu o ten sam program genetyczny. Stąd uważa się , że neurony powstały tylko raz w toku ewolucji. Wszystkie zwierzęta wielkokomórkowe mają układ nerwowy. ∙ Repertuar zachowań gadów.Wiele jaszczurek i wszystkie krokodyle są terytorialne. Kameleony mogą zmieniać wzorzec kolorów w ciągu sekund. ∙ Ptaki.Najmniejszym współcześnie żyjący ptak – koliber, ma masę ciała 2,3 g a długość ciała 58 mm. ∙ Mózg to narzędzie kosztowne. 01.10.11r. PROCESY POZNAWCZE SOBOTA ∙ Dyskomfort braku kontroli poznawczej.To okropne, że nie rozumiem, co się dzieje!!!!Badania Logner.∙ Potrzeby wg Maslova – nowa wersja.SamorealizacjaSzacunek i uznanieMiłość i przynależność Bezpieczeństwo. Potrzeba panowania nad informacjami....
KasiaWacek