Psychologia 2011 - 2013r.docx

(616 KB) Pobierz

Studia niestacjonarne – Semestr I

Sobota – 17IX, 1X, 15X, 29X, 12XI, 26XI, 10XII, 7I, 21I

Godz.

Grupa I

Grupa II

8.30 do 9.15

 

09.15 do 11.45

Biologiczne podstawy zachowania
prof. K. Turlejski
s. 151 (1 piętro)

12.00 do 14.30

Procesy poznawcze
prof. P. Gasparski
s. 151 (1 piętro)

14.45 do 17.15

Filozofia z elementami logiki
dr B. Umińska – Keff
s. 151 (1 piętro)

Niedziela - 18XI, 2X, 16X, 30X, 13XI, 27XI, 11XII, 8I, 22I

Godz.

Grupa I

Grupa II

8.00 do 9.15

 

09.15 do 11.45

Wprowadzenie do psychologii i historii myśli psychologicznej
dr Z. Toeplitz
s. 208 (2 piętro)

12.00 do 14.15

Warsztaty psychologiczne
dr R. Stryjek
s. 213 (2 piętro)

Warsztaty psychologiczne
dr A. Bratkiewicz
s. 210a (2 piętro)

14.30 do 16.00

Technologie informacyjne
mgr P. Celecki s. 115
(1 piętro)

Technologie informacyjne
dr J. Osek s. 116 (1 piętro)

16.15 do 18.45

Psychologia  emocji i motywacji
dr A. Kwiecień s. 107a (1 piętro)


















17.09.11r. BIOLOGICZNE PODSTAWY ZACHOWANIA  SOBOTA
Spór o siedlisko funk. psychicznych. Mózg jest organem, który steruje czynnościami i generuje strony psychiczne (200 lat temu). Prawie wszystkie formy zachowania układu nerwowego jest najbardziej skomplikowaną częścią naszego układu nerwowego w całym wszechświecie nieznanym strukturze bardziej złożonej.

∙ Prehistoria o ciele i duszy.
Bizon z Atlanty (Hiszpania) 15 tys. lat temu. Małpy człekokształtne mają pojęcie własnego ja (mają czerwoną kropkę na czole widzialnej, w lustrze). Różne rzeźby, malowidła są wykorzystywane podczas obrzędów magicznych pochodzą z 30 tys. lat. Bumerang z kości mamuta (Polska) nie mógł wrócić, miał dużo nacięć. Wenus w Willendorff, bogini płodności (Austria) ok. 22000 lat temu.

∙ Powszechne wierzeń w istnienie duchowieństwa strony świata. Wszystkie poznane społeczeństwa ludzkie, rozwinięte i pierwotne, zarówno otrzymujące się ze zbiera.

∙ Antrizm, wszystkie obiekty żyjące i nieożywione mają swoją duszę, także wady, skały, i drzewa. Pozostałe wierzenia się o starożytnej Grecji (limfy).

∙ Szamani

∙ Początki rolnictwa 7 – 8 tys. lat temu Mezopotamia , południowo – wschodnia Azja, ryż. Śmierć nie jest nieszczęściem.

∙ Starożytny Egipt.
Wierzyli, że zwierzęta też mają duszę. Dusza żyję po śmierci ciała, ale tak długo jak długo ciało się nie rozpadnie. Stąd balsamowanie zwłok i zwierząt. Zunifikowany sokół symbol Boga pustyni, wiatru. Po śmierci Ozyma odbywał się sąd nad duszą. Główną siedzibą duszy uważa serce, które pozostaje w ciele.

∙ Poglądy Greków na relację duszy i ciała. Ojciec medycyny Hipokrates z Kos (460 – 370 pne) , leczył gladiatorów. Alkuin z Krotonu, lekarz i filozof 1wszy napisał, że organ władz duchownych i od. jest mózg (ok. 500 r. pne).
- krew (sangni)
- żółć (chole)
- czarna żółć (melanchole)
- śluz (phlegma)

4 TYPY PŁYNÓW:
W Starożytnej Grecji zwłok była zakazana. Dusza jest gorąca. Mózg jest chłodnicą. Najazd barbarzyńców nie przetrwała szkoła aleksandryjska (III – II wpne.) , która I prowadziła na zwierzętach dowody, że władze psych. miejsc. są w mózgu.

∙ Stary Testament są źródłem wielu wierzeń i poglądów przyjętych w 3 wielkich religii: żydowskiej, chrześcijańskiej, muzułmańskiej. Istnieje tylko 1 Bóg – stwórca. Dał on duszę jedynie ludziom. Jedynie st. zakazuje spożywać krwi zwierzęciej. Krew jest siedliskiem duszy.   

Tradycja chrześcijańska Europy. Dogmaty. Jedynie ludzie maja duszę. Dusza rezy. w sercu. Długotrwały zakaz doświadczenia nauk. Niepowtarzalność autorytetu.  Arystoteles, święty Franciszek, zwierzęta, jako „bracia mniejsi” , z którymi można rozmawiać. W średniowieczu zwierzęta  w procentach o „przestępstwa”. Pierwsze wątpliwości, napisał dopiero w końcu XVIII w. William Harrey, udowodnił, że krew w naczyniach krąży (a serce jest jedynie pompą krwi). Mózg był wielką tajemnicą. Przełom spowodował badaniom nauk. Kartezjusz XVIII w. dowodził, że funkcje psychiczne zależy, jedynie od duszy, a ciała autom., czyli mechanizm, który steruje duszę. Jedynie ludzie mają duszę daną od Boga, tak więc zwierzęta są jedynie automatami. Koniec XVIII w. ugruntował pogląd, że:
1.) układ nerwowy jest organem służącym od odb. bodźca
2.) zachowanie  i myśli jest funk. mózgu kontrowersje.

Czy istnieje odrębne komórki nerwowe? Debata sprzed 120 lat. W XVII w. pierwsze mikroskopy. Teoria komórkowej budowy organizmów, wszystkie organizmy i wszystkie ich organy są zbudowane z komórek. W latach 1870 – 1900 i później trwała wielka debata na temat: Czy układ nerwowy ma także budowę komórkową?
- tak (teoria komórki) His, Koelliker, Golgi, Gajak.
- nie (teoria łańcuchowy) Bethe, Deilers, Nissn, Held

Spór wielkich uczonych o zasadę budowy mózgu. Golgi 1843 – 1926, Santiago Gajel – y – Romonu – y 1852 – 1934. Nissl Franz 1860 – 1919. Liczba opublikowanych artykułów dotyczy układu nerwowego.

∙ Przed 1900
ok. 1970      mniej niż 1000                                     
nerwowy     140000
mózg           100000
zachowanie 70000
2009
nerwowy      1500000
mózg            1200000
zachowanie  1100000

OBECNIE:
- codziennie publikuje się ok. 200 artykułów dotyczące mózgu, zachowania
- ok. 60000 neurologów, neurobiologów, i psychologów zajmuje się tym.

RÓŻNE GAŁĘZIE:
- neurobiologia molekularna
- biochemia
- neurobiologia systematyczna
-                        behawioralna
-                        rozwoje
-                        komórki
- neuroanaliza
- neurofizjologia
- neurobiologia chorób i starania
- neurobiologia porównawcze i ewolucyjna
- neurogratywistyka, neurolingwistyka
- neurobiologia teoretyczna, neuroinformatyka i neuroinżyneria.

GŁÓWNE DZIEDZINY BIOPSYCHOLOGII:
- neurobiolodzy, biopsycholodzy próbują odpowiedzieć na podobne pytania

PYTANIA NA EGZAMIN!!!!
1.) Co wiesz o historii poglądu na istnienie duszy i siedliska funkcji psychologii
2.) Jak tradycja europejska  miejscow. duszę w ciele, kiedy i dlaczego następuje zmiana poglądów. 
3.) Na czym polegał spór o komórkę, bądź fibryl. zasadę budowy układu nerwowego.
4.) Jakie znasz działy neurobiologii. Jakie metody one stosuje.

17.09.11r. PROCESY POZNAWCZE SOBOTA
Motto
„Gogito ergo sum” Myślę więc jestem. Kartezjusz (1596 - 1650)

TEMATY NA EGZAMIN
1.)
2.)
3.)
4.)
5.)
6.)
7.)
8.)
9.)
10.)
11.)
12.)
13.)
14.)
15.)
16.)
17.)
18.)
19.)
20.)
21.)
22.)
23.)
24.)
25.)
26.)
27.)
28.)
29.)
30.)

LITERATUTA OBOWIĄZKOWA
+1.) Kossylon SM, Rossenberg R.S (2006). Psychologia Mózg – człowiek – świat. Kraków. Wyd. Znak. Rozdział 2,4,5,6,7,8,9
+2.) Kozielecki J. (1996r. lub inny) koncepcje psychologiczne człowieka. WWA. Wyd. „Żak”
+3.) Strelan J. (red.)(2000) Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańskie wydawnictwo psychologiczne. Tom 2. Dział V procesy poznawcze, rozdział 16,19,22,23
+4.) Zimbardo PG Ruch FL (1996.2001,2002). Psychologia i życie. Wawa. Wyd. Nauk PWN rozdz. 5
+5.) Huck RR (2003) 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologiczne. Gdańsk GWP

METODA NAUKOWA:
1.) stawianie pytań i formuł hipotez
2.) zbieranie faktów
3.) forma teorii
4.) nieustanna weryfikacja teorii

METODY BADAW. SPOSOBY:
1.) obserwuje badania gabinetowe
2.) eksperyment materialny
3.)                      w terenie
4.)                      laboratoryjny
5.) sondaż

WAŻNE!!!!!!
Rozdział do przeczytania
Mat. nauk z myśl 66 – 69
Wypas. psych. tech. bad. nauk. 70 – 82
St. pom. rzecz. 83 – 94
Jak traktować bad. nauk. 94 – 103

Pojęcia:
zmienna, zmienna zależna, niezależna, korelacja, grupa kontrolna, hipoteza, trafność, populacja, rzetelność, prośba, predykcja, definicja oper.

Psych. poznawcza i filozofia

∙ Filozofia
Ontologia, nauka o byciu
Epistemologia, nauka o poznaniu
Etyka, rozważania, o człowieku

∙ Epistemologia
Jak powinniśmy poznawać świat.

∙ Psychologia poznawcza
Jak to rzeczywiście robimy.

PSYCH. PORTRETY I CZŁOWIEKA:
1.) portret poznawczy: człowiek myślący
2.)             biologiczny:                jak wyż. ewol.
3.)             behawioralny:            (re) aktywny
4.)             psych. :                       cierpiący
5.)             humanistyczny:          rozumiejący
6.)             homo. :                       społeczny
7.)             oecomin.:                   wyrachowany

18.09.11r. TECHNOLOGIA INFORMACYJNA NIEDZIELNA
6p      nast.      2
6 – 8 dst.         3
8 – 9 dst. +     3+
9 – 10,5 db.    4
10,5 – 11 db.+  4+
11  dbd           5

NA PREZENTACJE
6. Banery reklamowe  II beta / dydaktyka17 / LO / TI / W1

hasło: student10  komp.20

18.09.11r. PSYCHOLOGIA EMOCJI I MOTYWACJI NIEDZIELA
CECHY POTOCZEŃ PRZEKONAŃ:
1.) nie flasyfikacyjne
2.) subiekt. Pewne
3.) kategoryczne
4.) bipolarne
5.) wew. sprzeczne
6.) nie uwzględnia różnic między ludźmi
7.) powszechne

INTERAKCJE MIĘDZYLUDZKIE ŹRÓDŁEM EMOCJI:
- zjawisko zarażenia emocjami
- rola neuronów lustrach.

WŁASNE EMOCJE:
a.) informacje pochodzenia z wnętrza organu
b.)                                          zewnątrz
c.) pobudzenie central. układu nerwowego
+                       narządów wewnętrznych

ROZPOZN. FAŁSZYWYCH EKSPRESJI:
1.) rola mikro ekspresji
2.) rozpoznanie praw. uśmiechu na twarzy zdjęciu

5 KLAS ZJAWISK EMOCJI:
- afekt – pobudzanie emocji
- treściowo odmienne emocje (radość, złość)
- uczucia (miłość, nienawiść, zazdrość)
- nastroje (smutek, nostalgia, euforia)
- oceny i podstawy wobec obiektu (sympatia, antypatia)

Emocja jest wynikiem oceny jakiegoś faktu lub zdarzenia, jako wpływający na interesy, podmiotu.

01.10.11r. BIOLOGICZNE PODSTAWY ZACHOWANIA SOBOTA
Ewolucja układu nerwowego. Rozwój układu nerwowego i plastyczność rozwojowa. Przykład cechy nieistotnej przekazywane przez setki milionów lat pięcioplastyczność.

PRZYKŁADY CECHY PIERWOTNEJ IDTOTNEJ:
- skrzyżowanie połączenia półkul mózgu (były ważne dla reakcji obronnych ryb).

∙ Plan budowy organizacji jest w DNA. Materiałem ponoszącym „plan budowy” całego organizmu jest kwas de

∙ Geny i białka
Genom zwierząt i ludzi zawiera 20 – 40 tys. (u człowieka pk. 27 tys. genów „przepisów” na syntezę, różnych białek).

Typy komórek
Kręgowce mają blisko 100 różnych typów komórek. Zależnie od typu komórki mają zablokowane pewne zespoły genów są jakby genetycznie wycinany z całego genami.

Układ nerwowy
Układ nerwowy zawsze powstają ektodermy i układa się z komórek pobudliwych – neuronów i gamami – gleju. Neurony wszystkie zwierz. powstają w oparciu o ten sam program genetyczny. Stąd uważa się , że neurony powstały tylko raz w toku ewolucji. Wszystkie zwierzęta wielkokomórkowe mają układ nerwowy.

∙ Repertuar zachowań gadów.
Wiele jaszczurek i wszystkie krokodyle są terytorialne. Kameleony mogą zmieniać wzorzec kolorów w ciągu sekund.

∙ Ptaki.
Najmniejszym współcześnie żyjący ptak – koliber, ma masę ciała 2,3 g a długość ciała 58 mm.

∙ Mózg to narzędzie kosztowne.

01.10.11r. PROCESY POZNAWCZE SOBOTA
∙ Dyskomfort braku kontroli poznawczej.
To okropne, że nie rozumiem, co się dzieje!!!!
Badania Logner.

∙ Potrzeby wg Maslova – nowa wersja.
Samorealizacja
Szacunek i uznanie
Miłość i przynależność
Bezpieczeństwo. Potrzeba panowania nad informacjami.
...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin