Metody badań w dydaktyceCzynności nauczania – uczenie się oraz warunki, w jakich przebiegają składają się na zmienną niezależną- obserwacja- eksperyment pedagogiczny-wywiad- ankieta-analiza dokumentów pedagogicznych- analzia statystyczna- sondaż diagnostyczny
1.Obserwacja – polega na systematycznym i planowanym rejestrowaniu, analizie i interpretacji oddziaływań na uczącego się.a) cechy- celowość- planowość- selektywność- dokładność- obiektywnośćb) rodzaje- całościowa- tematyczna- jednostkowa- grupowa- bezpośrednia- pośrednia- uczestnicząca- ukrytac) techniki- techniki obserwacji dorywczej- techniki dzienniczków obserwacyjnych- technika obserwacji kategoryzowanej2. Eksperyment pedagogiczny – Badanie określonego wycinka rzeczywistości wychowawczej lub dydaktycznej polegającej na wywołaniu lub tylko zmienianiu przebiegu procesów.a)techniki- techniki jednej grupy-techniki grup równoległych3. Metoda indywidualnych przypadków – sposób badań, polegających na analizie jednostkowych losów ludzkich uwikłanych w określone sytuacje wychowawcze.
4.Metoda biograficzna – Polega na wnikliwej szeroko uwzględniającej wiele kontekstów i źródeł informacji, analizie całego przebiegu życia jednostki5.Metoda badania w działaniu – Metoda o charakterze jakościowym, polegającym na zbiorowym poszukiwaniu przez partnerów danej instytucji kierunków rozwoju, przez analizę własnej praktyki oraz szeroko pojętego kontekstu środowiska aktywnego.a)techniki badawcze- wywiad- ankietowanie - badanie dokumentów- skale- testy pedagogiczne- testy osiągnięć szkolnych- techniki socjometryczne
elber1994