Metody badań w dydaktyce.docx

(14 KB) Pobierz

Metody badań w dydaktyce

Czynności nauczania – uczenie się oraz warunki, w jakich przebiegają składają się na zmienną niezależną

- obserwacja
- eksperyment pedagogiczny
-wywiad
- ankieta
-analiza dokumentów pedagogicznych
- analzia statystyczna
- sondaż diagnostyczny
 

1.Obserwacja – polega na systematycznym i planowanym rejestrowaniu, analizie i interpretacji oddziaływań na uczącego się.
a) cechy
- celowość
- planowość
- selektywność
- dokładność
- obiektywność
b) rodzaje
- całościowa
- tematyczna
- jednostkowa
- grupowa
- bezpośrednia
- pośrednia
- uczestnicząca
- ukryta
c) techniki
- techniki obserwacji dorywczej
- techniki dzienniczków obserwacyjnych
- technika obserwacji kategoryzowanej

2. Eksperyment pedagogiczny – Badanie określonego wycinka rzeczywistości wychowawczej lub dydaktycznej polegającej na wywołaniu lub tylko zmienianiu przebiegu procesów.
a)techniki
- techniki jednej grupy
-techniki grup równoległych

3. Metoda indywidualnych przypadków – sposób badań, polegających na analizie jednostkowych losów ludzkich uwikłanych w określone sytuacje wychowawcze.
 


4.Metoda biograficzna – Polega na wnikliwej szeroko uwzględniającej wiele kontekstów i źródeł informacji, analizie całego przebiegu życia jednostki

5.Metoda badania w działaniu – Metoda o charakterze jakościowym, polegającym na zbiorowym poszukiwaniu przez partnerów danej instytucji kierunków rozwoju, przez analizę własnej praktyki oraz szeroko pojętego kontekstu środowiska aktywnego.

a)techniki badawcze
- wywiad
- ankietowanie
- badanie dokumentów
- skale
- testy pedagogiczne
- testy osiągnięć szkolnych
- techniki socjometryczne

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin