rehabilitacja psychiatryczna.doc

(218 KB) Pobierz

REHABILITACJA PSYCHIATRYCZNASEMINARIUM

mgr Magdalena Strząska

 

Rehabilitacja psychiatryczna

Poprawa stanu zdrowia:

Złagodzenie lub ustąpienie objawów

Uzyskanie wglądu

Lepsze rozumienie siebie i swoich związków z innymi ludźmi

Wzrost zdolności i umiejętności, które pozwalają na lepsze radzenie sobie w otoczeniu społecznym

Procesy blisko powiązane, zależą od:

Fazy choroby

Indywidualnej historii chorowania

 

Cele rehabilitacji i jej kompleksowość

Rehabilitacja obejmuje:

Wszelkie formy oddziaływań psychoterapeutycznych odnoszących się do chorego

Terapię i edukację rodziny

Działania środowiskowe

Cel rehabilitacji:

Wyposażenie chorego z zaburzeniami psychicznymi w umiejętności fizyczne, intelektualne i emocjonalne potrzebne do życia, uczenia się i pracy w społeczności, przy możliwie najmniejszym wsparciu ze strony osób i instytucji zajmujących się zawodowo pomaganiem

Nastawiony na autonomię i niezależne życie

 

Cele rehabilitacji i jej kompleksowość

Rehabilitacja:

Obejmuje najważniejsze problemy pacjenta

Wymaga opracowania indywidualnego planu dla każdego chorego

Zasada optymalnej stymulacji

Obniżony u większości chorych próg możliwości adaptacyjnych

Depresja rehabilitacyjna

Skierowana ku środowisku

Ścisła współpraca między oddziałami szpitalnymi i ośrodkami pozaszpitalnymi

 

 

 

Kompleksowy model rehabilitacji

Pozwala na:

Zdobywanie coraz pełniejszej wiedzy o chorobie i sposobach radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych

Przeciwdziałanie nawrotom choroby

Nabywanie coraz szerszych kompetencji społecznych

Nabywanie umiejętności życiowych umożliwiających coraz większą samodzielność, współodpowiedzialność i rzeczywiste dążenie do partnerstwa uznającego ogromny wkład własny

Kompleksowy model rehabilitacji – zasady:

Partnerstwo: odwoływanie się do współpracy z chorym (nie można leczyć i rehabilitować pacjenta bez jego czynnego współudziału)

Jedność metod

Wielostronność oddziaływań

Optymalna stymulacja

Stopniowanie trudności – „krok po kroku”

Powtarzalność oddziaływań

Zasada optymalnej stymulacji w rehabilitacji

Psychoedukacja i trening społecznych kompetencji

Obejmują umiejętności ze wszystkich sfer życia potrzebnych do samodzielnego funkcjonowania

Udział zależy od motywacji własnej pacjentów

Terapeuci:

Własne modelowe funkcjonowanie

Bezpośrednie wzmocnienia

Spontanicznie wyrażana krytyka konkretnego zachowania

Informacje zwrotne

Psychodramatyczne odtwarzanie sytuacji społecznych

Zadania domowe

Trening kompetencji społecznej

Przyjęcie współodpowiedzialności za leczenie

Trening udanej komunikacji w grupie

Trening umiejętności życiowych

Trening w zakresie rozwiązywania problemów rodzinnych

Trening radzenia sobie ze stresem

Trening funkcji poznawczych

Rozszerzenie ekspresji własnej chorych

Tworzenie sieci społecznej (baza dla przenoszenia doświadczeń treningowych do realnego życia)

Znaczenie psychoedukacji w rehabilitacji

Edukacyjno – psychoterapeutyczne interwencje ukierunkowane na informowanie pacjenta i członków jego rodziny na temat choroby i jej leczenia

Cel:

Pomóc zrozumieć chorobę

Bardziej samodzielnie i odpowiedzialnie radzić sobie z chorobą

Wsparcie (od terapeutów i od siebie nawzajem)

Cele psychoedukacji

Poprawa przebiegu choroby poprzez:

Przekaz wiedzy

Przekaz sposobów radzenia sobie z zaburzeniami

Budowanie kultury dialogu

Kształtowanie empatycznej wrażliwości na uczucia uczestników terapii

Cele cząstkowe psychoedukacji

Poprawa wiedzy na temat obrazu choroby, jej przyczyn, przebiegu i możliwości leczenia

Stworzenie wspólnej, funkcjonalnej koncepcji choroby (na bazie modelu podatność na zranienie – stres)

Odciążenie emocjonalne pacjenta, budzenie motywacji u chorego, wspieranie jego długotrwałej gotowości do leczenia

Poprawa zdolności do przezwyciężania kryzysów

Zyskanie przez pacjentów większej pewności siebie (umacnianie)

Wzrost samoskuteczności

Psychoedukacja rodzin/partnerów

Wspieranie kompetencji w postępowaniu z pacjentem w celu polepszenia przebiegu choroby

Umiejętność zwalczania problemów wynikających z choroby w życiu osobistym i społecznym pacjenta oraz jego rodziny jako całości

Poprawa stanu informacji na temat obrazu choroby, jej przyczyn, przebiegu i możliwości leczenia

Stworzenie wspólnej, funkcjonalnej koncepcji choroby

Odciążenie emocjonalne rodziny

Wspieranie długotrwałej gotowości do współpracy

Poprawa zdolności do przezwyciężania kryzysów i do wzajemnego wspierania się w przypadku ich wystąpienia

Psychoedukacja: cele profesjonalistów

Lepsze postrzeganie subiektywnych potrzeb chorych i ich rodzin

Wrażliwość na niezależne od choroby zasoby pacjenta i jego rodziny, które mogą służyć zdrowieniu

Stworzenie bardziej partnerskiej relacji w leczeniu poprzez uzgadnianie i negocjacje

Ekonomizacja przekazu informacji poprzez wykorzystanie grupy

Systematyczne odnoszenie się do ochronnego potencjału rodziny

Rozszerzenie perspektywy dotyczącej różnych możliwości przeżywania i przezwyciężania choroby

Rehabilitacja w warsztacie terapii zajęciowej

Dbanie o indywidualny rozwój każdego uczestnika w zakresie:

Podstawowych umiejętności życiowych

Podstawowych umiejętności społecznych

Umiejętności współżycia w rodzinie

Podstawowych umiejętności zawodowych

Zdolności rozumienia choroby i nabywania skutecznych sposobów radzenia sobie z nią

Rehabilitacja w warsztacie terapii zajęciowej

Zadania warsztatów:

Zapewnienie uczestnikom odpowiedniej formy treningu pracą

Animacja grup pacjentów poszukujących pracy

Utrzymanie kontaktów z uczestnikami, którzy podjęli zatrudnienie i wymagają dalszego wsparcia zespołu terapeutycznego

Udzielanie porad z zakresu prawa socjalnego

Utrzymywanie stałych kontaktów z placówkami lecznictwa psychiatrycznego, centrami rehabilitacji, miejscami pracy chronionej i służbami zatrudnienia

Program „Schizofrenia – Otwórzcie Drzwi”

Cel:

Łagodzić piętno choroby

Przeciwstawiać się dyskryminacji i wykluczeniu z życia społecznego chorych psychicznie

Dostarczać wiedzy o chorobie

Oswajać społeczny lęk przed niezrozumiałym

Włączać pacjentów i ich krewnych jako partnerów w proces popularyzacji idei i wybranych grup społecznych

Wpływanie na system leczenia

Podnoszenie standardów opieki nad chorymi

Rozwój środowiskowo zorientowanej opieki psychiatrycznej

Program „Schizofrenia – Otwórzcie Drzwi”

Mylne i krzywdzące stereotypy:

Schizofrenia jest zawsze chorobą nieuleczalną o niekorzystnym przebiegu

Chorzy na schizofrenię są zwykle agresywni i niebezpieczni

Chorzy na schizofrenię mogą zarazić innych swoim szaleństwem

Osoby na schizofrenię są leniwe i nie można na nich polegać

Schizofrenia jest wynikiem świadomej słabości woli i charakteru („mógłby się z tego otrząsnąć, gdyby tylko chciał”)

Chorzy na schizofrenię zawsze mówią „od rzeczy”, są nieprzewidywalni

Osoby ze schizofrenią są niezdolne do podejmowania racjonalnych decyzji dotyczących własnego życia (np. miejsce zamieszkania)

Stan chorych na schizofrenię stale się pogarsza

Winę za schizofrenię ponoszą rodzice

Cel rehabilitacji – pokonywanie stereotypów

Samopiętnowanie czy raczej uwewnętrznione piętno

Zmiana percepcji własnej osoby poprzez przyjęcie negatywnego społecznego stereotypu, co powoduje:

Utratę nadziei

Brak motywacji do podejmowania aktywności

Większy lęk w kontaktach z innymi

Wycofanie ze środowiska

Cel rehabilitacji – pokonywanie stereotypów

Badania nad poczuciem własnej wartości – duże różnice indywidualne:

Piętnowani nie uwewnętrzniają, en masse, negatywnego wizerunku samych siebie

Poczucie wartości może być zmienne w czasie

Zmiana poczucia wartości może zaistnieć poprzez pojawienie się ważnych informacji i znaczenia określonej sytuacji dla danej osoby

Samoocena nie jest stabilną cechą osoby, lecz jest konstruowana w określonej sytuacji, w zależności od znaczenia nadawanego jej przez „ja”.

Strategie modyfikacji piętna: protest, edukacja i kontakt.

Najbardziej skuteczną metodą modyfikacji piętna: kontakt.

Istotne „czynniki działające” w rehabilitacji

Aktywna pomoc” w zrozumieniu i pokonywaniu problemów. Wszystkie formy terapeutyczne, które pozwalają lepiej radzić sobie ze stresem.

Perspektywa edukacyjna – lepsze rozumienie własnych przeżyć i zachowań (często odległe od rzeczywistości) przez wspólne, współodczuwające „przetestowanie” wzorów przeżywania i myślenia.

Orientacja na zdrowienie” – aktywacja zasobów i posiadanych umiejętności (koncentrując się automatycznie na deficytach, działamy nieskutecznie).

Aktualizacja problemów”, praca „tu i teraz” (opisywanie i rozwiązywanie problemów) – taki model ujawnia siły i słabości, zdolności uczenia się.

 

Techniki niewerbalne

Komunikacja niewerbalna i jej znaczenie

Techniki niewerbalne jako zabawa

Cele stosowania technik niewerbalnych

Przykłady kliniczne

Ćwiczenia

Techniki niewerbalne

Komunikacja:

Funkcja referencyjna – odnosi się do przedmiotu konwersacji

Funkcja transakcyjna – określa naturę społecznej interakcji między uczestnikami

Funkcja transakcyjna: powiązana z komunikacją niewerbalną

Aspekt transakcyjny jest stale obecny

Kontekst i swoistość

Komunikacja zawsze ma miejsce

Łączenie interwencji psychomotorycznych, pozawerbalnych i werbalnych:

Psychoterapia zorientowana na proces

Muzykoterapia

Artepsychoterapia

Terapia tańcem

Choreoterapia

Komunikat niewerbalny: szczególnie istotny, gdy odnosi się do sfery uczuć i relacji

Narzędzia niewerbalne stosowane także w pracy z konstruktami pochodzącymi z okresu przedwerbalnego

Nieświadomy charakter komunikacji niewerbalnej – zdecydowana część niewerbalnych komunikatów odbywa się poza świadomością i kontrolą

Systemy komunikacji niewerbalnej: proksemiczna, dotyk, wygląd fizyczny, komunikacja wokalna, komunikacja ciałem, ekspresja twarzy, zachowania wzrokowe

Wskazują na zainteresowanie i pobudzenie, inicjują i regulują intensywność relacji, komunikują emocje, określają status oraz wagę relacji

Lata 60. XX wieku – określenie technik niewerbalnych terminem „psychogimnastyka”

Zapożyczenie z języka czeskiego, gdzie psychogimnastyka powstawała

Inaczej: techniki ustrukturowane, techniki kreatywne, psychozabawa

Pacjenci: mają wejść w spontaniczny, swobodny stan zabawy, poprzez którą odkrywają i odbudowują zdeformowane części self

Robią to w grupie i dzięki niej

Rozumienie zabawy oraz jej roli w powstawaniu zdrowej osobowości (wg Winnicotta)

Psychogimnastyka:

Wzmacnia spójność grupy

Daje podwaliny pod budowę matrycy grupowej (daje bezpieczeństwo i poczucie wspólnego zaufania)

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin