MATERIAŁ DO POKAZYWANYCH.doc

(352 KB) Pobierz

Pokazywane wierszyki czyli jak rozwijać mowę i myślenie dziecka

 

autor warsztatu: Małgorzata Koc

C:\Documents and Settings\Małgo\Pulpit\OBRAZKI\12..bmpC:\Documents and Settings\Małgo\Pulpit\OBRAZKI\6..bmp

C:\Documents and Settings\Małgo\Pulpit\OBRAZKI\8..bmp C:\Documents and Settings\Małgo\Pulpit\OBRAZKI\1..bmp

Literatura:

1.        Sally Goddard, Odruchy, uczenie i zachowanie. Klucz do umysłu dziecka, MINRRiIO 2004r.

2.      Sally Goddard Blythe, Harmonijny rozwój dziecka, Świat Książki, Warszawa 2006r.

3.      Katarzyna Rojkowska, Naucz małe dziecko myśleć i czuć.. Wydawnictwo „Rawi”,Łódź 2004r.

4.      Galina Dolya &Judy Holder, Gimnastyka paluszkowa, Educola 2011r.

 

 

Wybrane ku refleksji!

          Rozwój zdolności motorycznych stwarza warunki wstępne dla wielu procesów psychologicznych, głównie rozwoju mowy i języka

          Kiedy stymulujemy rozwój motoryki poprzez gry, zabawy paluszkowe wpływamy pozytywnie na rozwój mowy i języka

          Rozwinięcie zdolności motorycznych i koordynacji wzrokowo-ruchowej wymaga czasu i praktyki.

          W czasie, gdy nasze dzieci rozpoczynają szkołę, mięśnie rąk i nadgarstków są wciąż relatywnie słabe, a zdolności motoryczne wciąż nie w pełni rozwinięte.

          Ręka powinna być przygotowana zanim wprowadzi się używanie przyrządów do pisania

          Pismo dziecka skorzysta, jeżeli dzieci będą uczestniczyły w programie ćwiczeń palców, rąk i ramion przez długi okres fazy wczesnoszkolnej

          Zdolności motoryczne, to zdolności, które wymagają używania małych mięśni kontrolujących rękę, palce i kciuk podczas wykonywania precyzyjnych zadań

          Na rozwój tych umiejętności wpływa  codzienne wykonywanie różnych  czynności, chociażby takich  jak : chwytanie, ubieranie się, jedzenie, wiązanie, cięcie, odrysowywanie, przekręcanie, nawlekanie, sklejanie, odbijanie i machanie.

          W wieku 6 lub 7 lat kontrola kinestetyczna dziecka nie jest jeszcze w pełni rozwinięta
z powodów czysto fizjologicznych.

          Dzieci mają słabo rozwinięte drobne mięśnie nadgarstka, gdyż twardnienie kości nadgarstka i palców nie jest jeszcze zakończone.

          Mają niski stopień wytrzymałości, wobec tego  , kiedy zaczynają rysować lub pisać, narzekają na ból rąk, zmęczenie, odczuwają  skurcze po pisaniu.

          Przygotowanie dziecka w wieku przedszkolnym do nauki pisania jest jednym z największych wyzwań stojących przed nauczycielem

          Rymy mogą być wykorzystane w charakterze narzędzi mnemonicznych, pomagając dzieciom szybciej i na dłużej zapamiętać treść, niż w innym przypadku.

          Mocny rytm ułatwia słuchanie. Pomaga regulować ruch towarzyszący wierszowi i artykulację słów wiersza.

          Ruch i mowa wspierają się nawzajem, ułatwiając dziecku zapamiętanie kolejności ruchów palców. Ruch palców pomaga regulować mowę, czyniąc ją klarowniejszą, głośniejszą i bardziej wyrazistą.

Zabawa wierszykami

·        Poprawia komunikację, język i umiejętność czytania i pisania

·        Buduje bezpieczny fundament dla szybkiego, płynnego pisania

·        Wzbogaca język i poszerza słownictwo

·        Wspiera rozwój samoregulacji, skoncentrowanej uwagi i zapamiętywania

·        Rozwija umiejętności społeczne i komunikacyjne

·        Poprawia koordynację wzrokowo- ruchową

·        Pomaga dzieciom nabyć i rozwijać sprawność manualną

·        Usprawnia chwytanie i umiejętność kontrolowania przyboru do pisania

·        Poprawia postawę, wzmacnia mięśnie górnej części ciała, pleców i szyi

·        Wzmacnia siłę nadgarstka, elastyczność i stabilność

·        Wspiera kontrolę motoryczną i zróżnicowane ruchy palców

·        Poprawia umiejętność rozdzielania palców i poruszania każdym z nich niezależnie

·        Wspiera świadomość przestrzenną i rozwija orientację przestrzenną

·        Pomaga zmniejszyć napięcie i zrelaksować napięte mięśnie palców

·        Rozwija zdolność przestrzegania instrukcji słownych

·        Zachęca do dokładnego naśladowania ruchów

·        Poprawia pamięć sekwencyjną

·        Promuje uważne słuchanie i aktywne uczestnictwo

·        Wzmacnia u dziecka poczucie rytmu

·        Wspiera rozwój wyraźnej artykulacji i ekspresywnego mówienia

·        Wzmacnia reagowanie dziecka na wiersze i historyjki poprzez gesty i ruch

·        Podnosi pewność siebie i poczucie własnej wartości

·        Stymuluje kreatywność i wyobraźnię

·        Oferuje radosne empiryczne uczenie się

·        Sprzyja nawiązywaniu kontaktów, współpracy i poczuciu przynależności

 

Pokazywane wierszyki to propozycja zabaw uniwersalnych. Można nimi bawić się nimi zawsze i wszędzie. Jedyne czego potrzebujesz, to ręce.

Nauczyciele lub rodzice i opiekunowie mogą z nich korzystać, kiedy dziecko musi czekać w środkach transportu publicznego, podczas, w kolejkach, w poczekalniach itd

Kidy i jak?

          W przedszkolu i szkole można stosować je przez kilka minut dziennie – jako zabawy poprzedzające zajęcia w grupie

          Wykorzystując jako treści programowe podczas zajęć

          Przed zabawami na dywanie

          Podczas oczekiwania na posiłki,

          Podczas zabaw na powietrzu itp., itd

 

 

 

PALUSZKOWA ROZGRZEWKA

C:\Documents and Settings\Małgo\Pulpit\OBRAZKI\2..bmp

Dalej paluszki, postarajcie się!

Prostujemy i zginamy,

Gimnastykę zaczynamy.

Wszystkie palce tak ćwiczymy,

Żeby bardzo sprawne były.

/M.Koc/

 

Jak zwierzęta mówią cześć?

Czy mi powiesz?klaszczemy rytmicznie dwa razy

Czy ty wiesz?

Jak zwierzęta

Mówią „cześć”?

 

Dwa koty: miau, miau kciuki dotykają się dwukrotnie

Dwa pieski: hau, hau wskazujące dotykają się dwukrotnie

Dwie gąski: gę, gę środkowe dotykają się dwukrotnie

dwie kozy : mee, mee serdecznie dotykają się dwukrotnie

Dwie owce:  bee, bee - małe dotykają się dwukrotnie

 

Teraz już wieszklaszczemy rytmicznie dwa razy

Jak zwierzęta

Mówią „cześć”!

 

 

Ta mała świnka

Ta mała świnka poszła na podwórko, -

Ta mała świnka bawiła się z kurką,

Ta mała świnka pieczeń zjadała

Ta mała świnka robić nie chciała

Ta mała świnka „kwi, kwi,” krzyczała

I zawsze wszystkim uciekała

 

Pięć małych groszków

Pięć małych groszków ściśniętych było w strąku,

Jeden urósł, drugi urósł, trzeci, czwarty, piąty.

Rosły i rosły, wreszcie któryś wrzasnął,

„Panowie jak tu ciasno” No i strączek trzasnął.

/M.Koc/

Strzelanie

Składamy dłonie w miseczkę i klaszczemy nimi, wykonując dźwięk jak najgłośniej. Można dzieci ustawić w szeregu ,żeby klaskały kolejno rozwijając samoregulację.

Armatki na przyjęciu

ustawione w rzędzie

Będą głośno strzelać

Duży hałas będzie.

Pierwsza armatka pach-pach

Druga armatka trach –trach

Trzecia armatka bum- bum

Czwarta armatka  dum-dum

Wszystkie na wiwat strzelały

Duże oklaski dostały.

/M.Koc/

 

Który to może być klucz

Zamek składamy z luźno zaciśniętej ręki. Palce drugiej ręki są kluczami. By wypróbować klucze wkładamy każdy palec do zamka i przekręcamy nadgarstek. By otworzyć drzwi, wyciągamy palec i jednocześnie otwieramy pięść i prostujemy palce.

Jeden jest zamek , a kluczy pięć

Poszukaj klucza, gdy chcesz tam wejść.

Dużo jest kluczy, każdy to wie.

Czy ten jest dobry? A może ten?

Nie ten? To ten.

A może ten? Tak to ten!

Znalazłem klucz bo chciałem wejść

do zamku, który ma kluczy pięć.

/M.Koc/

 

Maszerująca stonoga

Poruszamy palcami obu rąk wzdłuż przeciwnego ramienia, aż spotkają się ręce z tyłu szyi.

Maszerują małe nogi,

A te nogi są stonogi

Idą równo i powoli

Bo sto nóg stonogę boli.

 

Na tych nogach swoich stu

doszła tam gdzie liści w bród.

I  śniadanie znakomite

Zjadła z wielkim apetytem.

/M.Koc/

 

ROZCIĄGANIE

Kolczasty jeżozwierz

Przykładamy ręce do siebie. Spleć ze sobą wyprostowane palce i zrób kolce jeża. Ruszamy palcami powoli by pokazać „spokojnego” jeża i  „rozgniewanego”

Pogłaskaj mnie jeśli chcesz

Śmieje się Pan Jeżozwierz.

Nie dotyka jeża nie!

Bo pokłuje Cię!

/M.Koc/

 

Żaba

Kładziemy ściśnięta dłoń na stole, kciuk na zewnątrz. Otwieramy wszystkie palce jednocześnie, szybkim i mocnym ruchem, jednocześnie podnosząc ją i  gwałtownie opuszczając  na stół, prostując także palce – to Zabi skok. Powtarzamy wiele razy, potem drugą ręką i w końcu obiema.

Była sobie żabka mała

Hop, hop, hop,

Co przez cały dzień skakała

Hop, hop, stop!

Ida Winiarek

 

Szczekający pies

Mam małego psa

Śmieszy pyszczek ma.

Bazyliszek wabi się

Długie uszy ma i sierść.

Hau, hau, hau!

Miękki łapki, ostre pazury

Miły kotek, miły kotek

Miękkie  łapki da

A  niegrzeczny, a niegrzeczny

Ostre pazury  ma.

Pąk kwiatu

Kiedy słonko się budzi,

Pączek w kwiatek  rozwija,

Gdy  wieczorem  zasypia

Kwiatek w pączek się zwija.

/M.Koc/

 

Latająca sowa

Kładziemy ręce na stole, dłonie skierowane ku twarzy. Krzyżujemy ramiona i zahaczamy o siebie kciuki

Ta brązowa sowa

W nocy się nie chowa.

Trzepocze skrzydłami

Fruwa nad drzewami.

Huczy, pohukuje,

Jedzenia  poszukuje.

/M.Koc/

 

Śmigła helikoptera

 

C:\Documents and Settings\Małgo\Pulpit\8.bmp

Zwijamy rękę w pięść i kciuki kierujemy do góry. teraz wykonujemy okrężne ruchy kciukami, i naśladujemy śmigła helikoptera. Potem odwracamy kierunek.

Helikopter staruje,                                                                     

Bardzo hałasuje.

Śmigła poszły w ruch

Wystartował już.             

Jedno i drugie skrzydło wiruje

Póki na ziemi nie wyląduje.

/M.Koc/

 

KSZTAŁTOWANIE I WZMACNIENIE

Brzęcząca pszczółka

C:\Documents and Settings\Małgo\Pulpit\OBRAZKI\1..bmp

Zaciskamy pięść a potem prostujemy palec wskazujący. Wszystkie inne palce pozostają zaciśnięte, kciuk je przytrzymuje.. Wykonujemy małe okrągłe ruchy palcem najpierw w jedna potem w druga stronę. Można użyć ramienia by pomóc pszczole latać w wiele kierunków.

Brzęcząca pszczółko

Czy siadasz na kwiatki?

By zrobić miodek

Do mojej herbatki?

Ida Winiarek

Zgniatacz puszek

Ściskamy cztery palce lewej ręki prawą i ściskamy tak mocno jak możemy. Zmieniamy ręce i powtarzamy czynność ,wygłaszając treść wierszyka.

Dzisiaj mamy ważne zadanie

Czeka nas wielkie wiosenne sprzątanie.

Zgniatacz dzielnie puszki zgniata

Śmieci ubywa ze świata

Ida Winiarek

Wejdź po miotle

Wejdź po miotle

Wejdź po miotle

Wejdź do góry hop!

Wejdź po miotle

Wejdź po miotle

Wejdź po miotle hop!

Tupiące słonie

C:\Documents and Settings\Małgo\Pulpit\OBRAZKI\12..bmp

Umiem kroczyć tak jak słoń

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin