Pokazywane wierszyki czyli jak rozwijać mowę i myślenie dziecka
autor warsztatu: Małgorzata Koc
Literatura:
1. Sally Goddard, Odruchy, uczenie i zachowanie. Klucz do umysłu dziecka, MINRRiIO 2004r.
2. Sally Goddard Blythe, Harmonijny rozwój dziecka, Świat Książki, Warszawa 2006r.
3. Katarzyna Rojkowska, Naucz małe dziecko myśleć i czuć.. Wydawnictwo „Rawi”,Łódź 2004r.
4. Galina Dolya &Judy Holder, Gimnastyka paluszkowa, Educola 2011r.
Wybrane ku refleksji!
Rozwój zdolności motorycznych stwarza warunki wstępne dla wielu procesów psychologicznych, głównie rozwoju mowy i języka
Kiedy stymulujemy rozwój motoryki poprzez gry, zabawy paluszkowe wpływamy pozytywnie na rozwój mowy i języka
Rozwinięcie zdolności motorycznych i koordynacji wzrokowo-ruchowej wymaga czasu i praktyki.
W czasie, gdy nasze dzieci rozpoczynają szkołę, mięśnie rąk i nadgarstków są wciąż relatywnie słabe, a zdolności motoryczne wciąż nie w pełni rozwinięte.
Ręka powinna być przygotowana zanim wprowadzi się używanie przyrządów do pisania
Pismo dziecka skorzysta, jeżeli dzieci będą uczestniczyły w programie ćwiczeń palców, rąk i ramion przez długi okres fazy wczesnoszkolnej
Zdolności motoryczne, to zdolności, które wymagają używania małych mięśni kontrolujących rękę, palce i kciuk podczas wykonywania precyzyjnych zadań
Na rozwój tych umiejętności wpływa codzienne wykonywanie różnych czynności, chociażby takich jak : chwytanie, ubieranie się, jedzenie, wiązanie, cięcie, odrysowywanie, przekręcanie, nawlekanie, sklejanie, odbijanie i machanie.
W wieku 6 lub 7 lat kontrola kinestetyczna dziecka nie jest jeszcze w pełni rozwinięta z powodów czysto fizjologicznych.
Dzieci mają słabo rozwinięte drobne mięśnie nadgarstka, gdyż twardnienie kości nadgarstka i palców nie jest jeszcze zakończone.
Mają niski stopień wytrzymałości, wobec tego , kiedy zaczynają rysować lub pisać, narzekają na ból rąk, zmęczenie, odczuwają skurcze po pisaniu.
Przygotowanie dziecka w wieku przedszkolnym do nauki pisania jest jednym z największych wyzwań stojących przed nauczycielem
Rymy mogą być wykorzystane w charakterze narzędzi mnemonicznych, pomagając dzieciom szybciej i na dłużej zapamiętać treść, niż w innym przypadku.
Mocny rytm ułatwia słuchanie. Pomaga regulować ruch towarzyszący wierszowi i artykulację słów wiersza.
Ruch i mowa wspierają się nawzajem, ułatwiając dziecku zapamiętanie kolejności ruchów palców. Ruch palców pomaga regulować mowę, czyniąc ją klarowniejszą, głośniejszą i bardziej wyrazistą.
Zabawa wierszykami
· Poprawia komunikację, język i umiejętność czytania i pisania
· Buduje bezpieczny fundament dla szybkiego, płynnego pisania
· Wzbogaca język i poszerza słownictwo
· Wspiera rozwój samoregulacji, skoncentrowanej uwagi i zapamiętywania
· Rozwija umiejętności społeczne i komunikacyjne
· Poprawia koordynację wzrokowo- ruchową
· Pomaga dzieciom nabyć i rozwijać sprawność manualną
· Usprawnia chwytanie i umiejętność kontrolowania przyboru do pisania
· Poprawia postawę, wzmacnia mięśnie górnej części ciała, pleców i szyi
· Wzmacnia siłę nadgarstka, elastyczność i stabilność
· Wspiera kontrolę motoryczną i zróżnicowane ruchy palców
· Poprawia umiejętność rozdzielania palców i poruszania każdym z nich niezależnie
· Wspiera świadomość przestrzenną i rozwija orientację przestrzenną
· Pomaga zmniejszyć napięcie i zrelaksować napięte mięśnie palców
· Rozwija zdolność przestrzegania instrukcji słownych
· Zachęca do dokładnego naśladowania ruchów
· Poprawia pamięć sekwencyjną
· Promuje uważne słuchanie i aktywne uczestnictwo
· Wzmacnia u dziecka poczucie rytmu
· Wspiera rozwój wyraźnej artykulacji i ekspresywnego mówienia
· Wzmacnia reagowanie dziecka na wiersze i historyjki poprzez gesty i ruch
· Podnosi pewność siebie i poczucie własnej wartości
· Stymuluje kreatywność i wyobraźnię
· Oferuje radosne empiryczne uczenie się
· Sprzyja nawiązywaniu kontaktów, współpracy i poczuciu przynależności
Pokazywane wierszyki to propozycja zabaw uniwersalnych. Można nimi bawić się nimi zawsze i wszędzie. Jedyne czego potrzebujesz, to ręce.
Nauczyciele lub rodzice i opiekunowie mogą z nich korzystać, kiedy dziecko musi czekać w środkach transportu publicznego, podczas, w kolejkach, w poczekalniach itd
Kidy i jak?
W przedszkolu i szkole można stosować je przez kilka minut dziennie – jako zabawy poprzedzające zajęcia w grupie
Wykorzystując jako treści programowe podczas zajęć
Przed zabawami na dywanie
Podczas oczekiwania na posiłki,
Podczas zabaw na powietrzu itp., itd
PALUSZKOWA ROZGRZEWKA
Dalej paluszki, postarajcie się!
Prostujemy i zginamy,
Gimnastykę zaczynamy.
Wszystkie palce tak ćwiczymy,
Żeby bardzo sprawne były.
/M.Koc/
Jak zwierzęta mówią cześć?
Czy mi powiesz? – klaszczemy rytmicznie dwa razy
Czy ty wiesz?
Jak zwierzęta
Mówią „cześć”?
Dwa koty: miau, miau – kciuki dotykają się dwukrotnie
Dwa pieski: hau, hau – wskazujące dotykają się dwukrotnie
Dwie gąski: gę, gę – środkowe dotykają się dwukrotnie
dwie kozy : mee, mee – serdecznie dotykają się dwukrotnie
Dwie owce: bee, bee - małe dotykają się dwukrotnie
Teraz już wiesz – klaszczemy rytmicznie dwa razy
Mówią „cześć”!
Ta mała świnka
Ta mała świnka poszła na podwórko, -
Ta mała świnka bawiła się z kurką,
Ta mała świnka pieczeń zjadała
Ta mała świnka robić nie chciała
Ta mała świnka „kwi, kwi,” krzyczała
I zawsze wszystkim uciekała
Pięć małych groszków
Pięć małych groszków ściśniętych było w strąku,
Jeden urósł, drugi urósł, trzeci, czwarty, piąty.
Rosły i rosły, wreszcie któryś wrzasnął,
„Panowie jak tu ciasno” No i strączek trzasnął.
Strzelanie
Składamy dłonie w miseczkę i klaszczemy nimi, wykonując dźwięk jak najgłośniej. Można dzieci ustawić w szeregu ,żeby klaskały kolejno rozwijając samoregulację.
Armatki na przyjęciu
ustawione w rzędzie
Będą głośno strzelać
Duży hałas będzie.
Pierwsza armatka pach-pach
Druga armatka trach –trach
Trzecia armatka bum- bum
Czwarta armatka dum-dum
Wszystkie na wiwat strzelały
Duże oklaski dostały.
Który to może być klucz
Zamek składamy z luźno zaciśniętej ręki. Palce drugiej ręki są kluczami. By wypróbować klucze wkładamy każdy palec do zamka i przekręcamy nadgarstek. By otworzyć drzwi, wyciągamy palec i jednocześnie otwieramy pięść i prostujemy palce.
Jeden jest zamek , a kluczy pięć
Poszukaj klucza, gdy chcesz tam wejść.
Dużo jest kluczy, każdy to wie.
Czy ten jest dobry? A może ten?
Nie ten? To ten.
A może ten? Tak to ten!
Znalazłem klucz bo chciałem wejść
do zamku, który ma kluczy pięć.
Maszerująca stonoga
Poruszamy palcami obu rąk wzdłuż przeciwnego ramienia, aż spotkają się ręce z tyłu szyi.
Maszerują małe nogi,
A te nogi są stonogi
Idą równo i powoli
Bo sto nóg stonogę boli.
Na tych nogach swoich stu
doszła tam gdzie liści w bród.
I śniadanie znakomite
Zjadła z wielkim apetytem.
ROZCIĄGANIE
Kolczasty jeżozwierz
Przykładamy ręce do siebie. Spleć ze sobą wyprostowane palce i zrób kolce jeża. Ruszamy palcami powoli by pokazać „spokojnego” jeża i „rozgniewanego”
Pogłaskaj mnie jeśli chcesz
Śmieje się Pan Jeżozwierz.
Nie dotyka jeża nie!
Bo pokłuje Cię!
Żaba
Kładziemy ściśnięta dłoń na stole, kciuk na zewnątrz. Otwieramy wszystkie palce jednocześnie, szybkim i mocnym ruchem, jednocześnie podnosząc ją i gwałtownie opuszczając na stół, prostując także palce – to Zabi skok. Powtarzamy wiele razy, potem drugą ręką i w końcu obiema.
Była sobie żabka mała
Hop, hop, hop,
Co przez cały dzień skakała
Hop, hop, stop!
Ida Winiarek
Szczekający pies
Mam małego psa
Śmieszy pyszczek ma.
Bazyliszek wabi się
Długie uszy ma i sierść.
Hau, hau, hau!
Miękki łapki, ostre pazury
Miły kotek, miły kotek
Miękkie łapki da
A niegrzeczny, a niegrzeczny
Ostre pazury ma.
Pąk kwiatu
Kiedy słonko się budzi,
Pączek w kwiatek rozwija,
Gdy wieczorem zasypia
Kwiatek w pączek się zwija.
Latająca sowa
Kładziemy ręce na stole, dłonie skierowane ku twarzy. Krzyżujemy ramiona i zahaczamy o siebie kciuki
Ta brązowa sowa
W nocy się nie chowa.
Trzepocze skrzydłami
Fruwa nad drzewami.
Huczy, pohukuje,
Jedzenia poszukuje.
Śmigła helikoptera
Zwijamy rękę w pięść i kciuki kierujemy do góry. teraz wykonujemy okrężne ruchy kciukami, i naśladujemy śmigła helikoptera. Potem odwracamy kierunek.
Helikopter staruje,
Bardzo hałasuje.
Śmigła poszły w ruch
Wystartował już.
Jedno i drugie skrzydło wiruje
Póki na ziemi nie wyląduje.
KSZTAŁTOWANIE I WZMACNIENIE
Brzęcząca pszczółka
Zaciskamy pięść a potem prostujemy palec wskazujący. Wszystkie inne palce pozostają zaciśnięte, kciuk je przytrzymuje.. Wykonujemy małe okrągłe ruchy palcem najpierw w jedna potem w druga stronę. Można użyć ramienia by pomóc pszczole latać w wiele kierunków.
Brzęcząca pszczółko
Czy siadasz na kwiatki?
By zrobić miodek
Do mojej herbatki?
Zgniatacz puszek
Ściskamy cztery palce lewej ręki prawą i ściskamy tak mocno jak możemy. Zmieniamy ręce i powtarzamy czynność ,wygłaszając treść wierszyka.
Dzisiaj mamy ważne zadanie
Czeka nas wielkie wiosenne sprzątanie.
Zgniatacz dzielnie puszki zgniata
Śmieci ubywa ze świata
Wejdź po miotle
Wejdź do góry hop!
Wejdź po miotle hop!
Tupiące słonie
Umiem kroczyć tak jak słoń
...
kordistoska