At44 - 10 czyli jak rozebrać Turczynkę i zrobić jej dobrze_1.doc

(4889 KB) Pobierz
At44 – 10 czyli, jak rozebrać Turczynkę i zrobić jej dobrze

At44 – 10 czyli, jak rozebrać Turczynkę i zrobić jej dobrze

Jak każdy dżentelmen w pierwszej kolejności skupiłem się na wydobyciu wnętrza „damy” na zewnątrz, w tym celu należy odkręcić śruby oznaczone od 1 do 5 (Rys. 1). Pozbywam się wierzchniego okrycia i możemy zająć się tym co istotne, Turczynka nie jest już taka skryta a jej nagość hmmm…

Zdjęcie cały karabinek

Korpus karabinka składa się z dwóch głównych części. Część dolna zawiera mechanizm zbijaka, mechanizm bezpiecznika  i mechanizm spustowy, natomiast część górna zawiera mechanizm popychacza wraz z dźwignią, gniazdo magazynka i dźwigienkę osi magazynka (mosiężna kulka).

Rozdzielenie obu części, które są połączone zaledwie dwiema śrubkami nie jest tak proste jakby się mogło wydawać.  Pierwsza śruba (6) znajduje się na spodzie gniazda magazynka aby się do niej dostać trzeba napiąć zbijak a tym samym cofnąć popychacz, który po naciągnięciu pozostanie schowany w korpusie. Po wykręceniu śruby, trzymając oba elementy razem należy nacisnąć spust i zwolnić zbijak. Druga śruba (7) znajduje się w otworze w tylnej części korpusu. Odkręcenie jej jest możliwe po ustawieniu dźwigni popychacza w pozycji półzamknięta. Po odkręceniu wymienionej śruby, karkołomne jest jej wydobycie na zewnątrz, ponieważ cały czas trzeba trzymać dźwignię popychacza w pozycji półzamknięta.

Zdjęcie śruba ładowania_2a

Po odkręceniu śrub powoli rozdzielamy oba elementy. Pomiędzy elementami znajdują się części które mogą wypaść więc należy robić to dość ostrożnie. Kanał dolotowy (8), sprężynka (9) dźwigni (10). Usuwamy elementy i możemy swobodnie zająć dalszą rozbiórką.  Teraz zajmiemy się zbijakiem aby go wydobyć należy odkręcić śruby(11 i 12) mocujące gniazdo kartusza w korpusie zbijaka.

Zdjęcie korpus zbijaka_4

Zdjęcie korpus zbijaka części_5

W korpusie zbijaka w którym porusza się on ruchem posuwisto-zwrotnym znajdowały się liczne rysy poprzeczne pozostałe po toczeniu elementu. Aby polepszyć ślizg zbijaka postanowiłem go wyszlifować, użyłem do tego papieru ściernego o gradowości  1000 a następnie 1200 wypadałoby jeszcze wypolerować komorę zbijaka filcem i pastą polerską ale z powodu ich braku… może następnym razem. Na poniższym zdjęciu widać wyszlifowane wnętrze komory zbijaka.

Zdjęcie komora zbijaka przed polerką_6a

Zdjęcie komora zbijaka po polerce_6

Następnie do szlifowania poszedł zbijak a dokładnie powierzchnie ślizgowe. Procedura ta sama co w przypadku komory papier 1000 i 1200. Zbijak zamocowałem w wiertarce wolne obroty i szlifowanie.

 

Część druga korpusu Turczynki górna, zawierająca mechanizm popychacza itd. Na pierwszy ogień poszedł mechanizm magazynka czyli dźwigienka osi magazynka aby wyjąć ją z korpusu należy użyć klucza imbusowego 1,5 mm, gwint jest dość długi w związku z czym jej odkręcanie trochę trwa.

 

Zdjęcie śruba dźwigni magazynka_6b

Oś magazynka również nosi ślady toczenia, ponadto pomimo użytkowania już od jakiegoś czasu powierzchnia ośki nadal jest chropowata i szlifuje gniazdo w którym jest osadzona postanowiłem ją również przeszlifować.

Mechanizm popychacza. W pierwszej kolejności wykręcamy śrubę (13) następnie musimy zdemontować dźwignię popychacza w tym celu należy wybić trzpień (14) wybijamy go od góry w dół tzn. trzpień należy wybijać w kierunku komory zbijaka.

 

Zdjęcie korpus popychacza spód_7

 

Aby móc zdemontować dźwignię trzeba jeszcze odkręcić śrubę mocującą cięgno do popychacza. Ustawiamy popychacz tak aby śruba znajdowała się w świetle otworu rysunek powyżej (7) ja odkręcałem ją końcówką PH1 ponieważ inne końcówki się ślizgały. Teraz cały popychacz można wyciągnąć.

Zdjęcie popychacz przed szlifem_8

Ponieważ popychacz jest dość szorstki przeszlifowałem go również papierem ściernym jak pozostałe elementy. Poniżej efekt, bruzdy z toczenia pozostały jednak popychacz jest gładki a nie szorstki powinien poruszać się w korpusie z mniejszym oporem.

Zdjęcie popychacz po szlifie_9

Zdjęcie elementy popychacza_9a

Pozostał jeszcze mechanizm indeksowania magazynka ukryty pod osłoną z lewej strony korpusu. Po odkręceniu śrub trzeba uważać aby sprężynka wraz z popychaczem nie udała się w nieznanym kierunku.

Zdjęcie pokrywa mech indeksującego_10

Zdjęcie mechanizm indeksowania_11

Zdjęcie elementy mechanizmu indeksowania_12

Oczywiście składanie w kolejności odwrotnej należy zwrócić uwagę na zamontowanie sprężyny i dźwigni ……..

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin