Metoda Weroniki Sherborne.docx

(16 KB) Pobierz

Matoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka

M. Bogdanowicz, B. Kisiel, M. Przasnyska

 

Wg Labana – twórca gimnastyki twórczej ; kinetografia

- ruch jest naturalnym środkiem komunikacji

- zaspokajanie potrzeby ruchu jest ograniczane ( szkoła, praca)

- to prowadzi do stresów, stanów niepokoju, zahamowań

- potrzeby :

Ø      Ruch

Ø      Odprężenie

Ø      Ekspresja

Ø      Tworzenie

 

Zasady prowadzenia zajęć

- każdy wykonuje zadania ruchowe na swój sposób

- zajęcia są prowadzone w luźno ustawionej grupie a pozycja wyjściowa jest dowolna dla każdego

- elementami towarzyszącymi może być rytm i muzyka

- tematyka zadań ruchowych

ü      Wyczucie własnego ciała

ü      Wyczucie ciężaru i czasu

ü      Wyczucie przestrzeni

ü      Doskonalenie płynności ruchów i wyczucie ciężaru ciała w przestrzeni

ü      Adaptacja ruchów własnych do ruchów partnera i grupy

Zasady

§         Zasada wszechstronności

§         Zasada naprzemienności wysiłku i rozluźnienia

§         Zasada stopniowania trudności

 

 

Kategorie ruchu w metodzie Ruchu Rozwijającego

Ø      Ruch prowadzący do poznania własnego ciała

Ø      Ruch kształtujący związek jednostki z otoczeniem fizycznym ( kształtuje orientacje w przestrzeni; aktywności jak najniżej – podłoga – ugruntowanie, stabilność)

Ø      Ruch wiodący do wytworzenia się związku z drugim człowiekiem ( i zrozumienie potrzeb, wzajemne zaufanie, wzajemne poznanie)

·         Ruch z

·         Ruch przeciwko

·         Ruch razem

Ø      Ruch prowadzący do współdziałania w grupie

Ø      Ruch kreatywny

 

Obserwacja i analiza ruchu

- cechy ruchu : energia, płynność, przestrzeń, czas

- kierunki ruchu : wysoko / nisko, z bok/ na bok, tył/ przód

- związek z grawitacją : ciężkość/ lekkość

- związki z partnerem i grupą : z partnerem ( przeciwko/ razem); 3-4 osoby; cała grupa

 

Ocena zachowania dziecka podczas zajęć

- zdolność koncentracji na zadaniu

- rodzaj i sposób wyrażania emocji

- umiejętność nawiązywania kontaktów z innymi osobami

- umiejętność zmiany zachowania w zależności od rodzaju zajęć

- umiejętność uczestnictwa w zabawie

 

Rola ruchu i kontaktu fizycznego we wspomaganiu rozwoju i terapii dziecka

W metodzie RR równie ważnym elementem jak ruch , dostarczający doznań kinestetycznych i odczuwania równowagi, jest kontakt fizyczny, będący źródłem doznan dotykowych.

Aby dziecko rozwijało się prawidłowo, musi mieć zapewniony dopływ wielomodalnych informacji, a więc wielozmysłowego pobudzenia przez różnorodne bodźce.

 

Założenia metody RR

Posługiwanie się ruchem jak o narzędziem wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka i terapii zaburzeń tego rozwoju.

Założenia

1.      świadomość własnego ciała i usprawniania ruchowego

2.      świadomość przestrzeni i działania w niej

3.      dzielenie przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązywanie z nimi bliskiego kontaktu

 

Organizacja zajęć stymulująco – terapeutycznych wg metody W. Sherborne

 

Program i planowanie

Projektując zajęcia warto pamiętać, że mają one pomóc dziecku w poznaniu siebie, w zdobyciu do siebie zaufania, w poznaniu innych i nauczeniu się ufania im, a dalej poprzez nabranie wiary we własne możliwości i nabrania pewności siebie.

 

Zasady podczas projektowania i prowadzenia zajęć :

- dobrowolność uczestnictwa

- nawiązanie kontaktu z każdym dzieckiem

- dla dziecka zajęcia powinny przyjemne, dające satysfakcję z pokonania własnych trudności

- czynny udział w ćwiczeniach

- swobodna decyzja dziecka

- zauważaj i stymuluj aktywność dziecka

- humor

- nie krytykować

- chwalenie za starania

- unikaj stwarzania sytuacji rywalizacyjnych

- najpierw ćwiczenia w parach, potem trójki, grupa

- większość ćwiczeń na poziomie podłogi – szczególnie przy początkowych ćwiczeniach

- stopniowanie trudności

- zmniejszaj udział swojej inicjatywy

- naprzemiennie ćw. dynamiczne z relaksującymi

- miej na uwadze samopoczucie dziecka

- ucz delikatności, opiekuńczości ale i siły

- zamiana ról ( dominacja )

- poczucie bezpieczeństwa, oparcia

- na zakończenie zajęć ćw. wyciszające

 

 

Organizacja ćwiczeń i grup zajęciowych

- Grupa 6 – 14 dzieci

- systematyczne zajęcia

- czas zajęć ok. 60 min ( początki 20 – 30 )

- do prowadzenia zajęć dwie osoby

 

Zastosowanie RR w pracy z dziećmi upośledzonymi umysłowo

 

- wykształcenie obraz samego siebie ( poczucie tożsamości, wyodrębnienie własnej osoby z otoczenia)

- nawiązanie kontaktów społecznych

- pokonanie barier

- „ przeciwko” – koncentracja uwagi

- orientacja w schemacie ciała

- komunikacja niewerbalna

- zaspokajanie potrzeb wzrostu, rozwoju, bezpieczeństwa, społeczne, poznawcze

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin