Podatki, nadpłata podatku.doc

(1565 KB) Pobierz
Nadpłata podatku

Nadpłata podatku

 

Uregulowana kazuistycznie, zawiera luki i niedokładności.

 

Art. 72.

§ 1. Za nadpłatę uważa się kwotę:

1)     nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku;

2)     podatku pobraną przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej;

3)     zobowiązania zapłaconego przez płatnika lub inkasenta, jeżeli w decyzji, o której mowa w art. 30 § 4, określono je nienależnie lub w wysokości większej od należnej;

4)     zobowiązania zapłaconego przez osobę trzecią lub spadkobiercę, jeżeli w decyzji o ich odpowiedzialności podatkowej lub decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego spadkodawcy określono je nienależnie lub w wysokości większej od należnej.

§ 2. Jeżeli wpłata dotyczyła zaległości podatkowej, na równi z nadpłatą traktuje się także część wpłaty, która została zaliczona na poczet odsetek za zwłokę.

 

Nadpłata dotycząca podatnika – ogólnie brak podstaw do świadczenia w całości bądź w części:

a)     kwota nienależnie zapłacona – świadczona bez podstawy prawnej;

b)     kwota nadpłacona – do świadczenia podatnik był zobowiązany (istniała podstawa prawna) ale w niższej kwocie;

 

Czy w przypadku nadpłaty można w ogóle mówić o podatku?

Każda kwota inna niż wynikająca z przepisów nie ma cechy podatku, powinna być ona określona nadpłatą ponad kwotę podatku.

 

Uwzględniając powyższą uwagę organy podatkowe nie pozwalały na zwrot odsetek za zwłokę od nadpłaconego podatku – zwracały tylko podatek nadpłacony ale nie odsetki. Sądy dokonywały zwrotu odsetek, co zmusiło organy podatkowe do zmiany postępowania ale te dalej nie przyznawały podatnikom innych praw, w tym oprocentowania nadpłaconych odsetek (forma odsetek za zwłokę). Po nowelizacji art. 72 § 2 OP przesądzono obowiązek oprocentowania nadpłaty odsetek na równi z nadpłaconym podatkiem.

 

Nadpłata legalna – nadpłata wynikająca z uiszczenia kwoty zgodnie z prawem, powstająca w związku z określonym mechanizmem poboru podatku – systemem zaliczek, np. w podatku dochodowym, akcyzowym, VAT. Definicja legalna nadpłaty w art. 72 nie obejmuje nadpłat legalnych.

 

Przykład:



dochód roczny = 200j.

 

 

Po pobraniu zaliczek od dochodu 400j. w ciągu 10 mies. Powstanie nadpłata, gdyż podatek należy pobrać od kwoty 200j.


Inne nadpłaty mieszczące się w definicji ustawowej, do których nie można jednak zastosować dalszych przepisów OP:

  1. Gdy płatnik płacąc kwotę podatku pobraną od podatnika, uiści kwotę wyższą niż był zobowiązany uiścić;
  2. Przez podatników którzy w złożonej deklaracji wykazali prawidłową kwotę ale uiścili kwotę wyższą;

 

Zwrotu tych nadpłat dokonuje się w oparciu o przepisy prawa budżetowego (przepisy wykonawcze ustawy o finansach publicznych). Przed ich powstaniem stosowano reguły bezpodstawnego wzbogacenia.

 

Moment powstania nadpłaty – art. 73 OP - kazuistyczny

 

Art. 73.

§ 1. Nadpłata powstaje, z zastrzeżeniem § 2, z dniem:

1)     zapłaty przez podatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej;

2)     pobrania przez płatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej;

3)     zapłaty przez płatnika lub inkasenta należności wynikającej z decyzji o jego odpowiedzialności podatkowej, jeżeli należność ta została określona nienależnie lub w wysokości większej od należnej;

4)     wpłacenia przez płatnika lub inkasenta podatku w wysokości większej od wysokości pobranego podatku;

5)     zapłaty przez osobę trzecią lub spadkobiercę należności wynikającej z decyzji o odpowiedzialności podatkowej lub decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego spadkodawcy, jeżeli należność ta została określona nienależnie lub w wysokości większej od należnej.

6)     (uchylony).

§ 2. Nadpłata powstaje z dniem złożenia:

1)     zeznania rocznego – dla podatników podatku dochodowego;

2)     deklaracji podatku akcyzowego – dla podatników podatku akcyzowego;

3)     deklaracji o wpłatach z zysku za rok obrotowy – dla jednoosobowych spółek Skarbu Państwa i przedsiębiorstw państwowych;

4)     deklaracji kwartalnej dla podatku od towarów i usług – dla podatników podatku od towarów i usług.

 

Znaczenie terminów z art. 73 – przy ustalaniu wysokości oprocentowania nadpłaty, które liczy się od momentu powstania nadpłaty; nie wszystkie nadpłaty są oprocentowane.

 

Dochodzenie zwrotu nadpłat – R. X, Dz. III OP – tryb szczególny stwierdzenie nadpłaty, który nie przysługuje wszystkim podmiotom. Podatnik/płatnik/inkasent może wystąpić do organu podatkowego o stwierdzenie nadpłaty tylko gdy takie uprawnienie wynika z art. 75 OP.

Do nadpłat legalnych nie ma zastosowania tryb stwierdzenia nadpłaty – organ podatkowy sam jest zobowiązany do zwrotu nadpłaty.

Gdy nadpłata nie jest objęta trybem z art. 75 OP podatnik składa wniosek o zwrot nadpłaconego podatku.

 


Tryb stwierdzania nadpłaty:

1)     Podatnik składa wniosek o stwierdzenie nadpłaty;

2)     Organ podatkowy rozpatruje wniosek i gdy nie budzi on wątpliwości – od razu zwraca się nadpłaconą kwotę; jeżeli niezbędne są wyjaśnienia organ podatkowy prowadzi postępowanie kończące się wydaniem decyzji (także odmownej);

 

Oprocentowanie nadpłat – w wysokości odsetek za zwłokę, co do zasady zawsze przysługuje gdy wynika z winy organu podatkowego.

Wyłączenia:

·         gdy oprocentowanie byłoby bardzo niskie – nie będzie podlegało zwrotowi;

·         jeżeli wysokość oprocentowania nie przekracza kwoty upomnienia – nie przysługuje;

·         nadpłaty legalne i wynikłe z winy podatnika– oprocentowanie nalicza się tylko gdy organ nie zwróci nadpłaty w terminie;

 

Zaliczanie nadpłat – kolejność:

1.     Na poczet istniejącej zaległości podatkowej;

2.     Zwrot, chyba że podatnik złoży wniosek o zaliczenie na poczet bieżących zob.

 

Prawo do zwrotu nadpłaty wygasa po upływie 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin zwrotu; można bieg tego terminu przerwać przez złożenie wniosku o stwierdzenie nadpłaty.

 

Zwrot nadpłaty nie przysługuje, choć żaden przepis tego nie wyłącza – w orzecznictwie dotyczącym podatków konsumpcyjnych (akcyza, VAT):

·         podatki te z założenia obciążają konsumentów, są nakładane na producentów/zbywców, doliczane do cen i przerzucane na konsumenta;

·         jeżeli w wyniku błędu wykładni prawa podatkowego podatnik uiści podatek to nastąpi jego przerzucenie na konsumenta;

·         WSA rozstrzygały, pod wpływem orzecznictwa unijnego, że zwrot tej nadpłaty nie przysługuje, bo podatnik już go uzyskał w cenie towaru;

·         NSA zakwestionował tą linię orzecznictwa, bo państwo było w jej myśl bezpodstawnie wzbogacone i nakazał zwrot;

 

 

Odpowiedzialność os. trzecich za zobowiązania podatkowe

 

Co do zasady odpowiada podatnik, ale OP ustanawia odp. innych osób pozostających w określonej relacji z podatnikiem.

Względy ustanowienia odp. os. trzecich:

·         Podatnik przetransferował określone kwoty na rzecz os. trzecich i uszczuplił swój majątek;

·         Gdy istnieją między podatnikiem a os. trzecią określone relacje ekonomiczne ułatwiające uniknięcie opodatkowania;

·         Gdy działanie os. trzecich doprowadziło do tego, że podatnik nie uiścił podatku (np. członkowie zarządu a spółka kapitałowa);

·         Osoby, które zgodziły się na poniesienie odpowiedzialności (gwarant, poręczyciel);

 

Ogólne zasady odpowiedzialności osób trzecich:

1.     Art. 107 § 1 – odpowiadają wyłącznie osoby wymienione a Rozdziale XV OP – numerus clausus odpowiedzialności osób trzecich.

Od tej zasady jest przewidziany jeden wyjątek – małżonkowie pozostający we wspólności majątkowej – odpowiadają do majątku wspólnego. Ponieważ nie jest to odpowiedzialność os. trzeciej wg art. 107 OP, małżonek nie będzie miał praw przysługujących os. trzeciej – w praktyce będzie pozbawiony prawa do obrony.

SN orzekł, że w niektórych sytuacjach nie jest wykluczane stosowanie actio Pauliana, co budzi kontrowersje w kontekście treści art. 107.

2.     Odpowiedzialność całym majątkiem (obecnym i przyszłym) oraz solidarnie z podatnikiem.

Odp. solidarna w OP jest uregulowana swoiście:

 

Art. 108

§ 4. Egzekucja zobowiązania wynikającego z decyzji o odpowiedzialności podatkowej

osoby trzeciej może być wszczęta dopiero wówczas, gdy egzekucja z majątku

podatnika okazała się w całości lub w części bezskuteczna.

 

Odpowiedzialność solidarna o subsydiarnym charakterze (bezskuteczność egzekucji nie jest przesłanką solidarności!! - ona istnieje od początku)

Decyzja o odpowiedzialności os. trzecich może być wydana także przed wszczęciem egz. wobec podatnika; termin początkowy jej wydania określa art. 108 § 2 OP:

 

§ 2. Postępowanie w sprawie odpowiedzialności podatkowej osoby trzeciej nie może zostać wszczęte przed:

1) upływem terminu płatności ustalonego zobowiązania;

2) dniem doręczenia decyzji:

a) określającej wysokość zobowiązania podatkowego,

b) o odpowiedzialności podatkowej płatnika lub inkasenta,

c) w sprawie zwrotu zaliczki naliczonego podatku od towarów i usług,

d) określającej wysokość należnych odsetek za zwłokę;

3) dniem wszczęcia postępowania egzekucyjnego – w przypadku, o którym mowa w § 3.

§ 3. W razie wystawienia tytułu wykonawczego na podstawie deklaracji, na zasadach przewidzianych w przepisach o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, przed orzeczeniem o odpowiedzialności osoby trzeciej nie wymaga się uprzedniego wydania decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego i decyzji, o której mowa w art. 53a.

 

3.     Zakres odpowiedzialności os. trzecich:

·         Do kwoty samego podatku;

·         Do wysokości kosztów postępowania egzekucyjnego;

·         Mogą odpowiadać za: podatki niepobrane lub niewpłacone przez płatników/inkasentów; niezwrócone w terminie zaliczki od naliczonego podatku VAT

·         Niektóre przepisy mogą wprowadzać dalsze ograniczenia zakresu odpowiedzialności

 

 

POLSKI SYSTEM PODATKOWY

 

Podatek dochodowy

 

Kształtowanie się podatku dochodowego

·         1798/1799 – Anglia – pierwszy podatek dochodowy; pierwotnie miał mieć charakter przejściowy; klasowy – obciążał klasy najbogatsze; pod. cedularny (ang. schedule) – opodatkowany był dochód z konkretnych źródeł przychodów, ustawa ustalała katalog źródeł przychodów, które podlegały opodatkowaniu i dla każdego z nich odrębne reguły wymiaru podatku i stawki podatkowe; pierwotnie był liniowy i proporcjonalny.

·         Po I WŚ stawki gwałtownie wzrosły i niezbędna była reforma – obniżono stawki i wprowadzono podatek od ogółu (sumy) dochodów podatnika obok podatku cedularnego, zaczęto wprowadzać progresję podatkową.



 

 

·         Po II WŚ pozostawiono jedynie podatek od całości dochodów (unitarny), wyeliminowano system podatku cedularnego.

·         Obecnie – podatek od dochodów osobistych, obciąża osoby fizyczne; w połowie XIXw. powstał podatek obciążający dochód osób prawnych (pierwotnie stosowano podatek cedularny od osób fizycznych ale szybko zarzucono ten sposób i wprowadzono regulację odrębną).

 

Stosunek podatku dochodowego od os. fiz. do podatku dochodowego od os. pr.

Modele:

1.     Całościowe opodatkowanie dochodu spółki a następnie opodatkowanie wypłaconego wspólnikom dochodu;

2.     Opodatkowanie całego dochodu spółki stosunkowo niskim podatkiem a następnie opodatkowanie wypłaconego wspólnikom dochodu także stosunkowo niskim podatkiem; suma podatków dawała odpowiednik jednokrotnego opodatkowania;

3.     Opodatkowanie dochodu spółki, który nie został jeszcze wypłacony a następnie opodatkowanie dochodu u wspólnika, który uzyskuje tzw. kredyt podatkowy – może odliczyć podatek zapłacony przez spółkę, unikając podwójnego opodatkowania; obecnie stosowany w Polsce

 

Współczesny polski system podatków dochodowych wykształcił się wraz z uchwaleniem ustaw o podatku dochodowym od osób fizycznych (1991r.) oraz o podatku dochodowym od osób prawnych (1989r., nowa ustawa 15 II 1992r).

 

 

Podatek dochodowy od osób fizycznych

 

Zakres podmiotowy

 

Art. 1.

Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych.

 

Osoba fizyczna na gruncie ustawy jest rozumiana zgodnie z kc. W podatku od osób prawnych opodatkowaniu podlegają jedynie osoby prawne i spółki kapitałowe oraz ułomne osoby prawne z wyjątkiem spółek osobowych (nie są one podatnikiem podatku dochodowego). Opodatkowanie spółek osobowych opiera się o koncepcję tzw. spółek transparentnych – nie mają zdolności podatkowoprawnej a ich dochód uznaje się za dochód ich wspólników i to oni płacą podatek stosownie do uczestnictwa w zyskach spółki.

 

Status podatkowy osoby fizycznej:

1.     Miejsce zamieszkania

na terytorium RP – nieograniczone opodatkowanie, na terytorium RP opodatkowaniu podlegają wszelkie dochody takich osób bez względu na położenie ich źródła (tzw. zasada opodatkowania dochodów światowych);

poza terytorium RP – opodatkowaniu podlegają jedynie te dochody, których źródło znajduje się na teryt. RP.

Ustalanie m-ca zamieszkania – autonomiczna od kc regulacja

 

Art. 3.

1a. Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1) posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2) przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

 

Jak liczyć przybywanie (pobyt)? Czy wliczać wszystkie dni czy tylko pełne doby? Brak regulacji ustawowej – należy liczyć wszystkie dni (włącznie z dniem przyjazdu i wyjazdu).

W przypadku umów m-nar. o zapobieżeniu podwójnemu opodatkowaniu są określone reguły liczenia pobytu, które znajdą zastosowanie, gdy brak umowy – podatnik jest „poszkodowany”.

 

2.     Dochód osiągany na terytorium RP dla osób nie mających m-ca zamieszkania na terytorium RP – brak reguł m-nar.; enumeratywne wyliczenie w ustawie dochodów podlegających opodatkowaniu:

 

Art. 3.

2b. Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

1) pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;

2) działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;

3) działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

4) położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

 

Taka regulacja może prowadzić do podwójnego opodatkowania; ponadto art. 29 poddaje bezwzględnemu opodatkowaniu kolejne rodzaje dochodów, co faktycznie poszerza katalog z art. 3 ust. 2b

 

3.     Międzynarodowe immunitety podatkowe – określone osoby korzystające z immunitetów dyplomatycznych i konsularnych nie podlegają opodatkowaniu w RP z tytułu osiągania dochodów w innych państwach. Pierwotnie wynikało to ze zwyczaju m-nar., obecnie są to normy skodyfikowane w konwencjach międzynarodowych. Ustawa podatkowa odwołuje się do tych regulacji.

 

Art. 3.

3. Od podatku dochodowego od dochodu uzyskanego ze źródeł przychodów położonych za granicą wolni są członkowie personelu przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych oraz inne osoby korzystające z przywilejów i immunitetów dyplomatycznych lub konsularnych na podstawie umów lub powszechnie uznanych zwyczajów międzynarodowych, jak również członkowie ich rodzin pozostający z nimi we wspólnocie domowej, jeżeli nie są obywatelami polskimi i nie mają stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

 

4.     ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin