informatyka europejczyka. program nauczania informatyki w szkołach ponadgimnazjalnych scan.pdf

(1272 KB) Pobierz
1251633737.019.png
C ELE KSZTACENIA I WYCHOWANIA
17
Tabela 4.3. Standardy wymaga egzaminacyjnych z informatyki w zakresie
tworzenia informacji
POZIOM PODSTAWOWY
POZIOM ROZSZERZONY
1.
tworzy specyfikacj problemu,
proponuje i analizuje jego
rozwizanie,
jak na poziomie podstawowym oraz:
1.
projektuje i przeprowadza
wszystkie etapy na drodze do
otrzymania informatycznego
rozwizania problemu,
2.
formuuje informatyczne
rozwizanie problemu
przez dobór algorytmu oraz
odpowiednich struktur danych
i realizuje je w wybranym jzyku
programowania,
2.
wykorzystuje metody
informatyki w rozwizywaniu
problemów,
3.
uzasadnia poprawno,
zoono i efektywno
rozwizania problemu,
3.
projektuje relacyjne bazy danych
i wykorzystuje do ich realizacji
system bazy danych,
4.
projektuje relacyjne bazy danych
i proste aplikacje bazodanowe,
4.
wykorzystuje rónorodne róda
i zasoby informacji do tworzenia
dokumentów tekstowych
i multimedialnych.
5.
tworzy dokumenty sieciowe
i multimedialne z uyciem
zaawansowanych technik,
w tym programowania,
6.
opisuje nowe zastosowania
narzdzi informatyki
i antycypuje ich konsekwencje dla
ycia spoecznego, gospodarczego
(korzyci i zagroenia).
5.
Cele ksztacenia i wychowania
Cele ksztacenia i wychowania
Uczniowie przechodzcy przez kolejne etapy edukacji informatycz-
nej powinni nie tylko pogbia swoj wiedz, ale take rozwija za-
interesowania i umiejtnoci pozwalajce midzy innymi na:
sprawne posugiwanie si zaawansowanymi rodkami,
narzdziami i metodami informatyki;
korzystanie z usug sieci komputerowych;
wyszukiwanie informacji w bazach danych i tworzenie
prostych relacyjnych baz danych;
formuowanie sytuacji problemowej, jej modelowanie
i projektowanie rozwizania z uyciem technologii
informacyjnej oraz metod informatyki;
1251633737.020.png 1251633737.021.png 1251633737.022.png 1251633737.001.png 1251633737.002.png 1251633737.003.png
18
I NFORMATYKA . P ROGRAM NAUCZANIA
ocenianie wybranych wasnoci uzyskanych rozwiza
oraz dokumentowanie tych rozwiza;
wykorzystywanie sieci do publikowania wasnych
materiaów oraz zbierania i przetwarzania danych;
planowanie wspópracy i zespoowe wykonywanie projektów
informatycznych;
ocenianie korzyci oraz dostrzeganie etycznych
i spoecznych aspektów rozwoju zastosowa informatyki.
Nie wolno jednak zapomina o realizacji celów wychowawczych.
Przestrzeganie ustalonych zachowa oraz przyjtych zasad jest bar-
dzo wane w spoeczestwie informacyjnym, yjcym w wiecie
techniki komputerowej i rónorodnych informacji.
5.1. Cele edukacyjne
Podstawowym celem edukacyjnym jest przygotowanie ucznia do
zaawansowanego stosowania rodków, narzdzi i metod technolo-
gii informacyjnej oraz informatyki w rónych dziedzinach ycia
i kolejnych etapach ksztacenia. Jest to wic denie do wyksztacenia
osób sprawnie funkcjonujcych w wiecie informacyjnym, nabycia
przez nich umiejtnoci wykorzystywania technik komunikacji i ko-
rzystania z informacji, a take wspomagania ich w przygotowywaniu
si do dorosego ycia, wiadomego wyboru kierunku i dalszej nauki
w zakresie informatyki (lub dziedziny pokrewnej).
Wanym celem edukacyjnym jest ponadto wyksztacenie umie-
jtnoci samodzielnego korzystania z komputera i zastosowa in-
formatyki przy realizacji wybranych zada edukacyjnych oraz innych
celów poznawczych. Chodzi tu o nauk wiadomego i sprawnego
posugiwania si komputerem, a take narzdziami i metodami
informatyki. Wane jest równie wskazanie mu drogi do celowego
i odpowiedzialnego tworzenia warsztatu pracy intelektualnej.
Kolejnym celem edukacyjnym jest przygotowanie ucznia do
wiadomego wyboru kierunku dalszego ksztacenia w zakresie in-
formatycznym lub innych, pokrewnych dziedzinach.
5.1.1. Ogólne cele edukacyjne — ksztacenie w zakresie podstawowym
Tabela 5.1. Ogólne cele edukacyjne ksztacenia w zakresie podstawowym
DZIA
OGÓLNE CELE EDUKACYJNE
Analizowanie i formuowanie informatycznych rozwiza prostych problemów z rónych
dziedzin przez dobór odpowiedniego algorytmu i struktury danych oraz realizacj
w wybranym jzyku programowania.
Znajomo podstawowych algorytmów i stosowanie ich przy realizacji zada.
Znajomo i umiejtno stosowania podstawowych technik algorytmicznych.
Stosowanie podstawowych struktur danych przy realizacji algorytmów.
Znajomo zasad strukturalizacji programów.
Konstruowanie algorytmów zgodnie z podan specyfikacj.
Wykonywanie podstawowych operacji na plikach z wykorzystaniem polece plikowych.
Okrelanie podstawowych wasnoci algorytmów, takich jak skoczono, zoono
obliczeniowa, efektywno.
Konstruowanie programów w wybranym jzyku programowania wysokiego poziomu.
Korzystanie z wybranego rodowiska programistycznego do zapisywania, uruchamiania
i testowania programów.
Realizacja niewielkich projektów programistycznych.
Znajomo sposobów reprezentowania danych liczbowych w komputerze i systemów
liczbowych wykorzystywanych w informatyce.
ALGORYTMIKA
I PROGRAMOWANIE
1251633737.004.png 1251633737.005.png 1251633737.006.png 1251633737.007.png 1251633737.008.png 1251633737.009.png 1251633737.010.png
DZIA
OGÓLNE CELE EDUKACYJNE
Znajomo podstawowych form organizacji informacji w bazach danych.
Znajomo podstawowych poj zwizanych z relacyjnymi bazami danych.
Projektowanie prostych relacyjnych baz danych.
Umiejtno czenia tabel odpowiednimi typami relacji.
Umiejtno okrelania podstawowych waciwoci danych gromadzonych w bazie.
Znajomo metod wyszukiwania i przetwarzania informacji w relacyjnych bazach danych.
Umiejtno doboru odpowiedniego programu narzdziowego do rozwizania zadania.
Wyszukiwanie informacji w relacyjnych bazach danych z uyciem jzyka zapyta.
Definiowanie kryteriów wyszukiwania oraz podsumowa danych w bazie danych.
Umiejtno stosowania graficznej prezentacji informacji.
Realizacja niewielkich projektów bazodanowych.
BAZY DANYCH
Umiejtno sprawnego i odpowiedzialnego korzystania z multimediów.
Umiejtno przetwarzania informacji w rónej postaci, w tym wizualnej i dwikowej.
Umiejtno tworzenia wasnych materiaów multimedialnych.
Znajomo poj kompresji stratnej i bezstratnej.
Rozrónianie oraz znajomo wad i zalet grafiki wektorowej i rastrowej.
Umiejtno tworzenia grafiki wektorowej i 3D.
Znajomo reprezentacji danych nieliczbowych w komputerze.
MULTIMEDIA
1251633737.011.png 1251633737.012.png 1251633737.013.png 1251633737.014.png 1251633737.015.png 1251633737.016.png 1251633737.017.png 1251633737.018.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin