Główne sposoby samodzielnej pracy uczniów z książką:
Model metody pracy z książką na lekcji:
Notatki w postaci:
Etapy pracy z tekstem:
Praca z tekstem:
Samodzielne posługiwanie się przez uczniów książką i czasopismem występuje we wszelkim nauczaniu. Uczenie się z podręcznika w celu zdobycia lub utrwalenia pewnych wiadomości, to sposób stosowany przez ogół nauczycieli. Przygotowanie ucznia do tej pracy zmierza do tego, aby wiedział, jak się uczyć, żeby w najkrótszym czasie uzyskać najlepsze wyniki. Na ogól zaleca się taki sposób, przy którym uczeń po jednorazowym przeczytaniu danego tekstu, przeanalizuje go w myśli, wyodrębniając najważniejsze zagadnienia lub nawet układając plan. Następnie wyjaśni niezrozumiałe wyrazy. Ważne jest, aby przyzwyczaić uczniów do wyodrębniania najważniejszych informacji. Bardzo ważne jest sporządzanie notatek, najlepiej przy powtórnym przeczytaniu tekstu. Istotne jest, aby uczniowie posługiwali się lekturą uzupełniającą, jednak wymaga to dużej samodzielności.
„Metoda paznokciowa” - mechaniczne wyznaczanie w podręczniku zakresu tekstu, który uczniowie mają opracować. Wady: Uleganie autorytetowi podręcznika, pamięciówka, brak aktywności, samodzielności, krytycyzmu myślowego, wywołuje zjawisko werbalizmu.
Lepszy sposób: metoda zadawania problemowego, zamiast metody zadawania „od-do”.
Elenka94